Az állítólag 180 ezer dollárból készült projekt kitalálója, Jonathan Blow roppant ügyesen kombinálta a Super Mario Brothers egyszerű játékmenetét a Prince of Persia-sorozatban látott időmanipuláló képességekkel, hogy egy szórakoztató és kihívásokkal teli játékot hozzon létre, ami ráadásul még a szemnek és a fülnek is kedves a gyönyörű látványvilágával és nyugtató muzsikájával. A Braidben hét különálló világ és az azokhoz tartozó féltucatnyi — puzzle-darabokkal telepakolt — kisebb szakasz várja, hogy meghódítsuk különböző képességeink segítségével, amikkel lelassíthatjuk, visszapörgethetjük vagy éppen megállíthatjuk az időt, ahányszor csak akarjuk.
A ma kiadott, 120Mb-ot nyomó demóban az első három világ pályáit próbálhatjuk ki, és ha ezek alapján megtetszett volna a játék, akár meg is vehetjük a 15 dollárt kóstáló teljes verziót a playgreenhouse oldaláról.
A ma kiadott, 120Mb-ot nyomó demóban az első három világ pályáit próbálhatjuk ki, és ha ezek alapján megtetszett volna a játék, akár meg is vehetjük a 15 dollárt kóstáló teljes verziót a playgreenhouse oldaláról.
Inkább nem fejezném ki nem teccésemet!
Egyébként ezek a független játékok nagyon királyak szoktak lenni. A Machinarium például már a youtube-os video alapján is izgalmasnak ígérkezik.
Tipikusan ilyenek például a time management, a marble popper, a hidden object, a puzzle, a card és a match3 típusú játékok. Általános jellemzőjük, hogy 1-1 pálya jellemzően max 5-15 percet vesz igénybe (ami nem azt jelenti, hogy 5-15 perc alatt tuti megcsinálsz 1-1 pályát, csak azt, hogy 1-1 nekifutás max ennyi ideig tart) és nagyon sok pálya van.
Ezen játékokat úgy kezelni, mintha valami "alacsonyabb szint" lennének pedig sokkal inkább tájékozatlanság, mint a braidet casual játéknak tartani szerintem...
Attól még, mert nem a HC réteg a célközönségük nagyon igényes darabok vannak közöttük, kis túlzással egy csomó HC játék megirigyelné azt az igényességet, amivel ezek némelyike készül. Például az Ancient Quest of Saqqarah című rendkívül igényes, a játékidejét nagyjából minden HC játék megirigyelhetné és nem is unalmas a rengeteg eltérő játékmód miatt. Emellett 10 dollárba kerül vagy "kikölcsönözheted" 60 napra 1 (egy!!) dollárért
Hát ha neked nagy gyakorlatod van az ilyen platformerekben, akkor biztos százszor gyorsabban végigviszed, mint én és a hozzám hasonló kevésbé gyakorlott játékosok, de egy átlagjátékosnak biztos tovább tart. Az tény, hogy második végigjátszásra biztos gyorsabban menne, hiszen akkor már tudja az ember mit, hogyan, mikor kell csinálni.
2 és fél óra volt végigvinni, másodikra nagyjából 1:10-1:20. Ezt persze nem kötelező elhinni, simán lehet, hogy hazudok és igazából a konkurens indie játék fejlesztője vagyok. Ahogy írtam is, nekem a platformjátékok a mindenem, szóval ez mindenképp közrejátszott, valószínűleg ennek a rutinnak hála a legtöbb helyszínen elég hamar rájöttem, hogy mit kell csinálni (ebben komoly szerepet játszott az, hogy például amikor az árnyékos szobában voltam akkor kivétel nélkül minden feladványt az árnyékkal kellett megoldani, nem volt keverés, mindhez az kellett, amit például halálra gyakoroltam a teljesen hasonló elvű, lentebb linkelt Chronotronban (amiben amúgy szintén sokkal-sokkal több játékidő van)), utána az idő főleg azzal ment, hogy egy csomó helyen már-már kínosan precíznek kell lenni, ami szerintem egy olyan embernek, aki nem játszott végig minden nevesebb platformjátékot legalább háromszor simán bosszantó tud lenni. Talán ez még inkább faragott a játékidőmből, ha elgondoltam valami ugráskombinációt azt általában max 2-3 nekifutásból sikerült is kivitelezni.
És még egyszer: a játék cseppet sem rossz, csak nem annyira eredeti, mint azt sokan hiszik és - szerintem - bosszantóan rövid. Amúgy ha lassabban is ment az első végigjátszás, menj neki újra és garantálom, hogy 2 órán belül megleszel vele. Mondjuk a platformjátékok soha nem az újrajátszhatóságukról voltak híresek
És tényleg még egyszer elnézést az első kirohanásért, csak abban bíztam, hogy ezzel elleszek húsvéthétfőig, aztán hát... nem így alakult
1. Lehet, hogy csak én vagyok ultrabéna, de hogy nem 1-2 óráig tart ezt kijátszani, az is biztos.
2. nem érdemes többes számban beszélni, mivel az egész programot az elejétől a végégi egy ember rakta össze, és nem flash programozást használt, amivel a flash játékok zömét 1-2 hét alatt össze lehet dobni, hanem rendesen le kellett designolni a grafikát, komolyabb progival leprogramozni az egészet. A wikipedia szerint az egész fejlesztés 3 évig tartott.
3. A fejlesztő úriember 180.000 dollárt pumpált a projektbe a saját pénzéből, melynek nagy része a zenék licencelésére ment el, mert nem ő maga készítette őket. És ha már közel 40 millió forintnyi összeget költött rá, nem hiszem, hogy elvárhatjuk, hogy ingyért legyen.
Egy dolog fontos: én nem azt mondtam, hogy a játék sz*r. Leírom újra röviden, tömören a két problémámat, ami miatt szuper helyett csak átlagos lett a játék szerintem:
- az egyedi, újszerű elemeknek titulált dolgok szinte egytől egyig valamilyen flashjátékból lopott ötletek. És ez nem is a készítőkkel szemben kritika, mert a játékok 99%a innen-onnan össze"lopott" elemekből épül fel, nincs ezzel semmi baj. Ez inkább a kritikusok felé kritika, mást se olvasok mindenhol, csak hogy a Braid mennyire húdesohanemlátott egyedi elemekkel van rogyásig tömve, ami egész egyszerűen nem igaz.
- a játék tartalmilag nevetségesen keveset nyújt az árához képest, amit ki is fejtek.
Erre egyszerűen nincs mentség. Tök jó, hogy szép zenéket írattak, tök jó, hogy szép a grafika, de amit nyújt a játék időtartamba az megbocsájthatatlanul kevés egy platformjátékhoz képest. Szerintem pont platformjátékokhoz a legkönnyebb tartalmat gyártani (mármint technikailag, az ötletelést itt se lehet ellógni), ami szinte kötelezővé tenné egy pályaeditor implementálását, ami szintén kimaradt. Egy platfomjátéknál rendkívül egyszerű az ötleteket kivitelezni, ezt a ziccert halálos bűn volt kihagyni. Lásd TIM sorozat, ahol gyakorlatilag "platformjátékpályákat" kell építeni.
És az olyan "baleknak", aki nem warezolja le, nem kapja meg tesztpéldányban, hanem megveszi pénzért igenis az a legfontosabb szempont, hogy a játék sokáig kitartson, amiből ez a játék egyszerűen minősíthetetlen, egyes játékok demójában több játékidő van, mint ebben az esetben a full játékkal. Ez így túlságosan magas labda lenne, úgyhogy ki is kötöm: nulladik szempont, hogy a tetsszen, nyilván nem vesz az ember olyan játékot, ami nem tetszik neki. De az, hogy annak is utána kelljen járni, hogy mennyi a várható játékidő, mert már ezzel is rászedik az embert az nekem új. Pedig úgy néz ki mostanában ez lesz a módi, lásd Mirrors Edge és most a Braid.
Ha beletettek volna legalább 3szor ennyi pályát, 1-2 tényleg egyedi ötletet (most az időlassítós flash nem ugrik be, de tuti játszottam már olyannal is, a többit viszont pontosan tudom, hogy mik voltak), vagy akár 10zel több flashjáték ötleteit gyúrták volna bele és lettek volna olyan pályák, amiken kombinálni kell a képességeket és nem csak egyet használni látástól vakulásig akkor én lennék a világ legelégedettebb vásárlója.
Valahogy úgy érzem, hogy a készítők csináltak egy tényleg jó grafikát, alápakoltak tényleg jó zenéket, napokon át kutattak a legjobb flashjáték elemekért aztán amikor a pályákat kezdték csinálni már nagyon megunták az egészet, gyorsan összecsaptak néhányat és dobták is piacra a cuccot.
Számomra ez tényleg nagyon rossz, de tisztában vagyok vele, hogy a százalékos értékelésekben és pláne a díjkiosztókon nem játszik szerepet a játék hossza a játékosközösség nagy része meg úgyis lewarezolja, tehát nekik tök mindegy, hogy mennyi szórakozást kapnak a nulla forintjukért.
Na de ennyi elég is volt belőlem, csak kompenzálni akartam a 2 óráért kifizetett 3ezer forintomat (húú még órabérben is sok lene... ) és ezért írogattam a játékról, ha ezt az időt is hozzácsapom a 2 órához, akkor már egész jó idő jön ki
Összegezve: a játék demója mindenképp ajánlott főleg azoknak, akik nem szoktak rendszeresen flashjátékozni, de a megvételét tényleg csak annak ajánlom, aki teljesen beleb*zult a demóba, mert a teljes verzió pont ugyan az, mint a demó, csak 2-3szor olyan hosszú.
És elnézést, ha erősen fogalmaztam, tényleg nagyon berágtam, amikor a vásárlás után kevesebb, mint 3 órával a játék végén is voltam, most már kezdek lecsillapodni és reménykedek, hogy jön majd hozzá valami ingyenes mappack vagy ilyesmi.
Félre ne értsd, nekem nincs semmi bajom a flash játékokkal, csak különbséget kell tudni tenni a flash, és a nem flash játékok között.
Leon: "mai játékos társadalom csak a szép grafikáért meg jó zenéért képes isteníteni egy játékot..."
Ez így van. De! Különbséget kell tenni, hogy a játékos arra veri-e, hogy egy az egyik játékban 20-szal több poligonból áll egy karakter, meg 1-gyel több shader van rajtuk. Vagy vannak a flash játékok két vonalból épült karakterei, meg egy egyszerű, de stílusos grafikájú játék, mint a Braid. Nem tudom mennyire érthető, amit ezzel mondani akarok. Van, amikor tényleg számít a grafika.
A zenei részre reagálva. Mint olyan játékos, akinek a zene az egyik legfontosabb dolog egy játékban, igenis tudok isteni egy programot a jó zenéért. És a prüttyögés flash játék módra nem tartozik a kedvelt dallamaim közé. sőt le tudnám fejelni a monitort ha olyan szennyet kellene hallgatnom, mint a flash játékok többségében van (tisztelet a kivételnek).
Persze tudom én, hogy a mai játékos társadalom csak a szép grafikáért meg jó zenéért képes isteníteni egy játékot...
Sőt, tudod mit egyet mégis belinkelek, amiben mondjuk nincs túl sok "ötletes" játékelem mégis kábé 20szor annyi időre lekötött, mint ez az izé. Pedig a grafikája szánalmas, de a játékélmény platformerek számára már-már felülmúlhatatlan. Emellett ingyenes, a hivatalosan kiadott tartalom nagyjából tizenötször annyi, mint a Braidé és pályaszerkesztőt is adnak hozzá.
Ja hogy nem olyan csillivilli és nem próbál egyéb flashjátékokból összelopkodott játékelemekkel egyedinek tűnni? Én kérek elnézést...
http://www.metanetsoftware.com/
Ami még zavart, hogy az egész olyan, mint egy nehézre és hosszúra sikeredett tutorial, új szoba, új játékelem, de az összes pályán gyakorlatilag mindent azzal az egyetlen egy játékelemmel kell megoldani, szinte sose kell őket kombinálni, sőt, általában nem is lehet, mert 1-1 képesség 1-1 szobára érvényes.
Persze akinek a számítógépes játékok világa eddig az FPSektől az RTSekig tartott annak ez tényleg zseniális meg újszerű meg ötletes és annak talán meg is ér 2 és fél órányi feljavított grafikás flashjátékozás, a magam részéről többé nem megyek be a csőbe és maradok az armorgamesnél és társainál.