Azt hiszem, nem lehet eléggé méltatni a "régi jó játékok" weboldalt, vagyis a gog.com-ot. A hárombetűs domén mögött az utóbbi pár esztendő egyik legjobb vállalkozása áll -- az üzemeltetők ugyanis sorról sorra járják a régi klasszikusok sok esetben sajnos már csak jogutódjait, hogy aztán akár egy teljes programkód-átfésülés után gyakorlatilag bárkinek bagóért odaadják azokat, letölthető formában, számtalan extrával, és Vista-, illetve XP-kompatibilitással megfejelve. Nekik köszönhető, hogy a rajongók a Microsoft újabb operációs rendszerein is élvezhetik többek között a kultikus-klasszikus Fallout-sorozat első két részét, a zseniális Freespace-szériát, valamint a nyílt világú szerepjátékok között napjainkig kihívóra nem találó Gothic első részét is. Ráadásul, valamilyen megmagyarázhatatlan oknál fogva a készítők mindig belenyúlnak a tutiba -- sok esetben szinte biztosra vehető sikerek helyett olyan kultikus termékekhez nyúlnak, amelyek ugyan nem robbantottak akkora kasszát, mint jó pár konkurenciájuk, de ellentétben azokkal, napjainkig is nosztalgiázni imádó rajongók sokasága képes értük újra fizetni. A GOG-os lánykák most seprűt ragadtak, és azon nyargalva meg sem álltak a pár éve még nagyreményűnek tartott FireFly Studios műhelyéig, hogy kikényszerítsék belőlük azt a játékot, amelynek mára már több folytatása is készült, de mind és mind a cipője talpát nem nyalhatták meg az eredetinek -- hihetetlen, de igaz, ezek a régi jó játékos munkásemberek rátették a mancsukat a Stronghold első részére, hogy a macska rúgja meg!
Akinek netalántán kimaradt volna az eredeti Stronghold, annak nehéz lenne pár szóban elmagyarázni, mégis, miben rejlett a varázsa, én azért megkockáztatok egy kicsivel több fényt, maximum jön a balrog, és leöli Gimlit itt mellettem. Szóval, képzeljünk el egy mikro menedzsmenttel alaposan megtámogatott "középkori kastélyszimulátort". Uralkodóként feladatunk pusztán annyi, hogy létrehozzunk egy tökéletes gazdaságot, amely képes megállni a saját lábán: élelmet termeljünk, és már-már Settlerst idéző láncolatok végigvezetésével gyakorlatilag életben maradjunk, akár vasszigorral -- és populáris akasztásokkal -- akár békességgel -- és folyamatos adócsökkentéssel. Már ez a feladat sem egyszerű, elvégre soha nem látott aprólékossággal kell figyelnünk gyarapodó kastélyunk minden rezdülését; ha csak ennyiből állna a dolog, leszögezhetnénk, hogy a Stronghold bizony egy jól sikerült, szürkés színpalettájának hála igencsak hangulatos Settlers-klón -- de a java csak ez után következik, kastélyunkat ugyanis meg kell védenünk, amely védelmekre a mai napig a legjobban modellezett és kivitelezett ostromok során kerül sor, amelyek bár 2D-ben és pixelesen kerülnek ábrázolásra, de mégis, talán a leghitelesebben és legizgalmasabb módon járják körül a témát -- az ember szinte vért izzad, hiszen tudja, hogy a legkisebb összecsapások is a gazdaság összeomlását okozhatják, a csaták és az életben maradás közti folyamatos egyensúlyozgatás pedig olyan egyedi ízt kölcsönöznek a szoftvernek, amelyet sem a felemás második részben, sem a katasztrofális "harmadikban" nem sikerült überelni...
Természetesen, amúgy GOG.com módra, a mindösszesen 6 dollárt kóstáló program másolásvédelemtől mentes, XP- és Vista-kompatibilis, számtalanszor letölthető, illetve az accountunkon tárolható, e mellé pedig megkapjuk a "Stronghold Excalibur Packot", a zseniális zenei anyagot mp3-ban, egy minijátékot, valamint -- a szoftver összetettségéről ékes tanúbizonyságot tevő -- 70 oldalas kézikönyvet pdf formátumban is. Aki pedig úgy gondolja, neki nem elég a jóból, készüljön: hamarosan érkezik a Crusader küldetéslemez is, amely még jobb, még hangulatosabb, és még nehezebb, mint a legendás első rész, sikeréről pedig mi más szolgálhatna ékes bizonyossággal, mint az, hogy tavaly gyakorlatilag pár új pályával újra a boltok polcaira küldték -- a rajongók pedig az alacsony árkategóriában jó párszor a Top 10-be juttatták a terméket.
Akinek netalántán kimaradt volna az eredeti Stronghold, annak nehéz lenne pár szóban elmagyarázni, mégis, miben rejlett a varázsa, én azért megkockáztatok egy kicsivel több fényt, maximum jön a balrog, és leöli Gimlit itt mellettem. Szóval, képzeljünk el egy mikro menedzsmenttel alaposan megtámogatott "középkori kastélyszimulátort". Uralkodóként feladatunk pusztán annyi, hogy létrehozzunk egy tökéletes gazdaságot, amely képes megállni a saját lábán: élelmet termeljünk, és már-már Settlerst idéző láncolatok végigvezetésével gyakorlatilag életben maradjunk, akár vasszigorral -- és populáris akasztásokkal -- akár békességgel -- és folyamatos adócsökkentéssel. Már ez a feladat sem egyszerű, elvégre soha nem látott aprólékossággal kell figyelnünk gyarapodó kastélyunk minden rezdülését; ha csak ennyiből állna a dolog, leszögezhetnénk, hogy a Stronghold bizony egy jól sikerült, szürkés színpalettájának hála igencsak hangulatos Settlers-klón -- de a java csak ez után következik, kastélyunkat ugyanis meg kell védenünk, amely védelmekre a mai napig a legjobban modellezett és kivitelezett ostromok során kerül sor, amelyek bár 2D-ben és pixelesen kerülnek ábrázolásra, de mégis, talán a leghitelesebben és legizgalmasabb módon járják körül a témát -- az ember szinte vért izzad, hiszen tudja, hogy a legkisebb összecsapások is a gazdaság összeomlását okozhatják, a csaták és az életben maradás közti folyamatos egyensúlyozgatás pedig olyan egyedi ízt kölcsönöznek a szoftvernek, amelyet sem a felemás második részben, sem a katasztrofális "harmadikban" nem sikerült überelni...
Természetesen, amúgy GOG.com módra, a mindösszesen 6 dollárt kóstáló program másolásvédelemtől mentes, XP- és Vista-kompatibilis, számtalanszor letölthető, illetve az accountunkon tárolható, e mellé pedig megkapjuk a "Stronghold Excalibur Packot", a zseniális zenei anyagot mp3-ban, egy minijátékot, valamint -- a szoftver összetettségéről ékes tanúbizonyságot tevő -- 70 oldalas kézikönyvet pdf formátumban is. Aki pedig úgy gondolja, neki nem elég a jóból, készüljön: hamarosan érkezik a Crusader küldetéslemez is, amely még jobb, még hangulatosabb, és még nehezebb, mint a legendás első rész, sikeréről pedig mi más szolgálhatna ékes bizonyossággal, mint az, hogy tavaly gyakorlatilag pár új pályával újra a boltok polcaira küldték -- a rajongók pedig az alacsony árkategóriában jó párszor a Top 10-be juttatták a terméket.
Én inkább Age of Empires-nél maradok...
Én inkább Age of Empires-nél maradok...