Bár az utóbbi napokban minden a Fallout 4-ről és a Bethesdáról szól, a sorozat rajongói biztosan tudják, hogy a franchise az Interplay Entertainment és a Black Isle Studios szakembereinek kezei között kelt életre 1997-ben.
Az 1980-as évek végén készült Wasteland poszt-apokaliptikus világából jócskán merítő RPG komoly sikereket ért el, így nem meglepő módon 1999-ben már a harmadik epizód készítésébe vághatott bele Van Buren kódnév alatt a Black Isle. A játék sajnos anyagi okok és a stúdió bezárása miatt végül nem készülhetett el (a jogokat innentől vette át a Bethesda Softworks), pedig nem is álltak vele rosszul a fejlesztők, amit mi sem bizonyít jobban, mint a 2007-ben nyilvánosságra került demó változat. A Fallout 3: Van Buren vezető tervezője, Chris Avellone az NYU Game Center's Practice 2015 konferencián most újabb részletekről lebbentette fel a fátylat a kimúlt projekt kapcsán, amelyek biztosan megfacsarják majd a széria rajongóinak szívét.
A Van Buren elég erősen a hagyományos, papír alapú szerepjátékok metódusára építkezett,
olyannyira, hogy a program döntési rendszerének modellezéséhez tulajdonképpen megalkották a Fallout 3-at társasjáték formájában. A papír alapú tesztelés során két hatfős csapatba tömörültek a fejlesztők, a két egység döntéseit pedig Avellone igyekezett beépíteni mindig az ellentétes csapata játékmenetébe, anélkül, hogy a résztvevők tudtak volna erről, így sikerült a Fallout 3-ból lényegegében egy kompetitív taktikai társasjátékot is faragni.
A program egyébiránt hatalmas szabadságot nyújtott volna a játékosoknak a történet, illetőleg a filmszerű élményt a körökre osztott stratégiával keverő játékmenet alakításában.
Ugyanakkor nem csak mi magunk hozhattunk kulcsfontosságú döntéseket a Van Burenben, hanem az elítélt bűnöző főhősünkhöz csatlakozó kis csapat tagjai is, akiket az MI irányított (Avellone elmondása szerint multiplayer szegmenst nem terveztek a játékhoz). Ezek a választások azután a játék teljes világára, és az azt benépesítő egyéb túlélőkre, csoportokra is kihatással voltak, és persze vice versa. Érdekes újítás volt a játékmenetben, hogy minden játékos saját zenét válaszhatott magának, mely a harcok közben bevetve 50%-kal növelte a felhasználó skilljeinek az értékét, így mondjuk egy 21%-os sebzést okozó támadás a dallamokkal megtámogatva már 71%-os sérülést eredményezett.
Az eredeti ötletekkel tűzdelt program ugyan már biztosan nem lát napvilágot, de Avellone elárulta, hogy sok elképzelését sikerült átmentenie az Obsidian Entertainment műhelyében készült Fallout: New Vegas-ba, melynek több NPC-je és helyszíne is eredetileg a Van Buren papíralapú tesztelése során született meg.