Tavaly év végén már közöltünk egy statisztikát a játékipar állásáról, mely alapján egyértelmű volt, hogy mobilok után toronymagasan a személyi számítógépek piaca a meghatározó szegmens, legyen szó hardverről, vagy éppen szoftverről. A 2017-es GDC (Game Developers Conference, Játékfejlesztői Konferencia) már rég lezajlott, melyen több, mint 4500 kisebb-nagyobb fejlesztőcsapat képviseltette magát. Nemrég látott napvilágot az a statisztika, mely tisztázza, ki milyen platformra fejleszt és nem meglepő módon összhangban van a tavalyi pénzügyi adatokkal - leszámítva, hogy bevételben a mobileszközök az erősebbek.
Ahogy alább is látszik, legmeghatározóbb szereplő a személyi számítógépekre fejlesztők száma (53%), utána következnek a mobileszközök (38%) majd a két konzol, a Playstation 4/Pro (27%) és az Xbox One/Scorpio (22%) szinte fej-fej mellett, és a virtuális valóság is sokak fantáziáját mozgatja (24%), de a böngészőből futtatható játékok (13%) sem szégyenkezhetnek. A sort a Linux, kibővített valóság, Apple TV és a Nintendo Switch zárja.
Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy bár a Nintendo Switch aránya aggodalomra adhatna okot (3%), a konferencia éppen annak megjelenése előtt zajlott le, vagyis gyakorlatilag csupán a Nintendo holdudvara és a korai érdeklődők jelentkeztek be, meszemenő következtetéseket nem érdemes levonni - annak fényében különösképpen, hogy a legújabb pletykák a Telltale és a Capcom is érdeklődik a konzol iránt. Továbbá az is tagadhatatlan, hogy az indie játékfejlesztés a PC-n burjánzik, ezt tanúsítja a Steam játékkínálatának tavalyi irgalmatlan gyors növekedése is.
Hogy tiszta legyen miről is beszélek.Ez:
"nagyobb a piac, nagyobb a kereslet; ezekkel együtt jár a nagyobb kínálat is. Erre hoztam külön kiemelve a hírt hozzászólásban a téma pénzügyi részéről"
Hol egyenlő ezzel:
"a nagy bevétel miatt van egyre több fejlesztő"
Mert azt állítod, hogy ezt mondtam a fentivel.
A nagyobb piac és/vagy kereslet = nagyobb bevétel? Hol írtam ezt? A bevételt külön említem, csupán alátámasztandó, hogy nagyobb a piac (nagyobb piacon több pénz fordul meg és több fejlesztőnek van hely). Annak köze nincs hozzá, hogy ebből mennyi f2p és mennyi nem. És ezt le is írom. Többször is. Értelmezd már légyszives, de segítek, mert már egy ideje látom nem megy. Együttjárásról és nem ok-okozati viszonyról beszélek pasztmek.
A hírben ilyesmi meg egyenesen nem is szerepel, szabad az interpretáció, éppen azért, hogy helyt hagyjunk a beszélgetésnek. De neked ez nem jó, mert le kéne szögeznem, hogy az van, amit te mondasz... holott más még lehet más véleményen. Amit állítólag elfogadnál. Bár nem úgy tűnik, hogy képes lennél rá, mert még azt sem fogadod el, hogy kettőnk állításai nem ütik egymást (tudod, kompromisszum).
De neked ezzel is kötözködni kell. Hogy miért az rejtély... ja nem. Neked kell hogy igazad legyen, más kimenetele szemmel láthatóan nem lehet annak a vitának, amit indítasz.
Ilyet nem írtam a cikkben és utána sem. Olvasd és értelmezd. Még a végén kiderül, hogy te értettél félre valamit? Nem, az nem lehet... biztos én vagyok a hülye.
Erre hoztam külön kiemelve a hírt hozzászólásban a téma pénzügyi részéről,"
...
"És a f2p már nem is számít játéknak vagy mi van? De ha ragaszkodsz hozzá, akkor vonj le 5 milliárdot az általam említett 30 milliárdnyi különbségből, mert kb. annyit hoztak a nagy f2p címek. A lényegen nem változtat semmit, akkor 25 milliárdot termel az indie? Vagy..."
2016-ban jelent meg a steam játékok 2/3-a. Ez azért indie, elég egyértelmű. Az is egyértelmű, hogy ezek a játékok veszteségesek és csak helyet foglalják a steam-en. A játékosok nagy része nem is ismeri. Azért készültek el, mert lelkes pár fős fejlesztőbrigád nem bukik rajta túl nagyot és ez a hobbijuk.
Független attól, hogy már hatékony piaci szegmens ftp mekkora bevételt generál. (te linkelted be) Szóval nem azért fejlesztenek pc-re ennyien, mert akkora a bevétel és a piac -amit többször hangoztattál, hanem mert kisköltségvetésű játékkal nem buknak annyit, hiába veszteséges a játékuk steam-en.
Ennek az ellnkezőjét sugallod, mókusolod… A nyers adatok tényközlése meg ezt nem tartalmazza. Ilyen formában ráadásul felesleges. Ami meg így értelmetlen azt nem szoktam elfogadni, de most vincze88 úr kívételt tesz ;)
Ilyet nem írtam a cikkben és utána sem. Olvasd és értelmezd. Még a végén kiderül, hogy te értettél félre valamit? Nem, az nem lehet... biztos én vagyok a hülye.
Nem tudom, mi a tökömet lovagolsz ezen is, már elmondtam, nincsenek elvárásaim, eleve te jöttél azzal, hogy mekkora oltári jófej vagy, hogy mindenkit tisztelsz. Aztán farok módjára viselkedsz és csodálkozol hogy számon kérem rajtad.
Nem érted, hogy lehet véleményed? Csak ne oktass ki, hogy mi legyen a cikkben! Dehát ez egyből tekintélyelv és ki vagyok én, hogy megmondom neked, ne szólj bele más munkájába, ugye?? Aztán háromszor ugyanazzal PROVOKÁLSZ hiába mondom hogy állj le (magyarán trollkodsz) és csodálkozol, mert te te nem is oktattál ki csak ezt meg azt kellet volna írni mert az az egy igazság, amit te mondasz... hátöcsém. Írd le kommentben azt csá, nem érdekel, de ne nekem címezd akkor, mert te kezdted az okoskodást már megint, olvasd vissza. Első kommentben te szólítottál meg aztán csodálkozol miután vagdosod a hülyeségeket a fejemhez, hogy zokon veszem. Ami persze az én hibám, hülye vagyok, hogy zokon merem venni, gondolom.
És már megint ezzel jössz, hogy egyem a zuzád, de legyen ahogy óhajtod, elmondom megint mert nem fogod fel az istennek sem, hiába mondtam el már:
1. Idén pc-re fejlesztettek a legtöbben - a 4500 fejlesztő fele oda dolgozott. nincs ferdítés.
2. Idén is pc-re jelent emg a legtöbb kisköltségvetésű indie - nincs ferdítés, bár számszerű adat nincs, elég a józan ész.
1-t mondom én, 2-t mondod te. Ezt ugattam már korábban is, meg azt, hogy nem ütik egymást. Ennek ellenére már megint ezen vergődsz, hogy nem értem meg, hogy szerinted nem jó ez a trend. De értem az ég szerelmére. Lehet ez a véleményed, csak ez alapján ne te diktálj már nekem, hogy mi legyen a cikkben! Ha már itt tartunk az oké ha te diktálsz, de ha én mondom hogy ne tedd az már nem?! Érdekes egy világban élsz.
A f2p-t meg megint csak te hoztad fel az isten áldjon meg! A link csak azért kellett, mert abban volt az adat, hogy megmutassam: ahol a legtöbb a bevétel, ott a legnagyobb a piac, amit állításod szerint elfogadsz és érted, csak azt nem tudom mi a tökömnek hozod akkor megint fel? Mi a tököm köze van a f2p-nek a cikk címéhez, ami a kézhez kapott adatok alapján csak a számokra támaszkodik és rohadtul nem állít valótlant? A véleményedhez van, de nehogy már a te véleményed legyen a meghatározó! A magamét sem hangsúlyoztam a hírben, de a tiédet, azt kéne, mi?
Objektív, pártatlan, tényszerű adatközlés történt, dolgozd fel, és ne nekem magyarázd az álláspontodat, az ég áldjon meg! Az meg, hogy más mit gondol rohadtul nem miattam van! De csak hajtod és hajtod és már megint itt tartunk... A semmiért töröd magad, de nem fogod fel és inkább belémállsz mint a gerely, mert vagyok olyan hülye hogy foglalkozom a baromságaiddal, és KOMOLYAN VESZLEK. Tudod, a tisztelet jele... De te csak bele kell köss. Minden. Egyes. Mondatba. És hajtod ugyanazt már megint. Ami valamiért már megint az én hibám... Beszarok, komolyan.
De tudod mit, vedd hisztinek ha akarod. Attól még kettőnk közül te vagy a vak most, csak rohadtul nehezedre esik elismerni, a hibáidat meg beismerni. Mert őfelsége vincze88-nak valami már megint nem tetszik, de persze megint más a hülye. TOP. KEK.
Jónapot.
- a tekintélyelvű fősugalló.
Az egyik, hogy itt indie fejlesztőkről beszélünk.
A másik, hogy az indie szegmens veszteséges, de akkor is burjánzik, ezért nem lehet érdemként beszélni róla, és egy lapon említeni a ftp sikereivel.
Szóval nem a nagy bevétel miatt van egyre több fejlesztő, amiről a cikkben írsz! Ezt pedig megcáfolnod nem sikerült.
Kár, hogy vagdalkozás lett belőle és nem vita. Érdekes is lehetett volna...
Most is elvárod a tiszteletet, aminek fő aspektusa a hangnem úgylátom, nem pedig az, hogy másikat komolyan vesszük…
És jön is a tekintélyelv, hogy ne mondjam meg mit csinálj, húzzak a sarokba!
Magyarázd el nekem, hogy nincs ferdítés/sugallás a következő 2 mondatban és itt sem vagyok.
1 Idén pc-re fejlesztettek a legtöbben.
2 Idén is pc-re jelent meg a legtöbb kisköltségvetésű indie.
Ha már belinkelsz egy kimutatást a pc ftp dominanciájáról és a maradék bevétel eloszlása ködös, akkor mi alapján hatékony az indie piaci szegmens, ha tudjuk az indie piactól független, mert bármit fejleszthetnek - Teljes kontroll nélkül: Akárki, bárki, bármit! (shower with your dad pl). Hogy jön ide a ftp?
Ha már leírod az ftp kimutatást és a cikk szent és sérthetetlen, miért nem próbálsz legalább a kommentszekcióban az adatok mögé nézni, véleménytfromálni. Ha ezt megteszem, az miért kioktatás és nem vitaalap? A válaszoddal miért kanyarodsz vissza állandóan a nyers adatokhoz, amire reagáltam? Ha szándékosan csinálod, akkor te vagy a troll. Ha nem érted, akkor vagy nem fogalmaztam elég jól, vagy hülye vagy. Persze az is előfordulhat, hogy sikerült megutálnod korábban és ez az oka…
El is fáradtam, nem töröm magam. Gondolj amit akarsz, reagálnod sem kell…
Én provokálok, persze. Háromszor mondom el, hogy ne magyarázd meg mi legyen a hír címe és tartalma, nem a te dolgod, erre feszt ezzel jössz és teszed az értetlent, vagyis trollkodsz. Szándékosan vagy sem, magasról teszek rá.
Ennek nincs értelme. Tisztelni csak azt lehet aki rászolgál, a puszta létezésed önmagában nem elég. Az egészet te provokáltak ki azzal, hogy állandóan megismételtetted velem a kommentem egyszersmint játszva a hülyét. Miért nem mondtad, hogy bocs én szerkesztő vagyok és csak azt írhatom le a cikemben amit átemelek 1/1 külföldi oldalakról, vagy amit megengednek a feletteseim. Véleményem meg kommentben sem lehet, mert azzal befolyásolnám az olvasókat. Elfogadtam volna…
Nem gond egyébként - jót beszélgettünk ;)
Ha nincs mondandód akkor ne mondj semmit! ;)
hmm Hát ez így elég fapados! :) Számomra a legnagyobb tisztelet a másik felé, ha értelmezem amit leír és minden felvetésére reagálok. Ha úgy gondolom ezt ki lehet bővíteni akkor jelzem. Nem veszekedni akarok. A másiktól is ezt várom el… Lehet más a véleménye, csak reagáljon az enyémre és fejtse ki a sajátját.
Ha mindent értettél amit írtam, miért nem ragáltál? Miért hangoztatod a nyilvánvalót? Volt ennek értelme?
A számokkal meg lehet játszani és ez az adat sem kezelhető egységesen. Ha ezt elfogadod, akkor erre helyeselni kell, vagy magyarázd meg hogy miért nincs helye a cikkben.
“Bebizonyíthatom” hogy a pc virágkorát éli, de azt is hogy haldoklik, ha máshonnan veszek adatokat. A konzolnál ugyan ez… Ebben mi a kioktatás? És hogy jön ide a főszerkesztő?
Nem tudom, miért képzeled, hogy "felment a vérnyomásom", meg "sikerült elkezdenem hisztizni". Nem is tudtam, hogy mellettem ülsz, de szerintem összetévesztesz valakivel.
Hidd el átjött, amit írtál, csak nem tudom miért nekem bizonygatod az igazadat, tök fölöslegesen. Már párszor elmondtam: mindenki maga ítélje meg, dolgozza fel a leírtakat. Nem az én dolgom mindenkinek szájába rágni, meg megmondani mit gondoljanak az adott témáról. Ne nekem magyarázd meg hogy szerinted ez így nem jó. Oké, elfogadom. Eddig is elfogadtam. És? Ennek ellenére harmadszor vagy negyedszer csak elmondtad megint. Most mondjam el én is harmadszor vagy negyedszer, hogy ettől még a PC a legnagyobb piac a legnagyobb bevétellel és legtöbb fejlesztővel? Nem igaz, hogy nem látod, hogy tök másról beszélünk. A legviccesebb az, hogy hiába mondod, hogy elfogadod ezt így és hiába tudod nagyon jól, hogy én is a Te véleményed, még mindig futjuk a köröket.
Itt akinek baja van, az Te vagy. Méghozzá azzal, hogy mások nem arra következtettek amire Te és nem azt látják, amit Te. Ez az internet, jobb ha megszokod a gondolatot, mindig lesz ilyen. Mindezek után pedig bevádolsz engem több lépcsőben félretájékoztatással, ferdítéssel meg hogy "sugallok" dolgokat, meg hogy ezt meg azt kellet volna írnom, vagyis gyakorlatilag kioktatsz. Amikor meg hangot adok annak, hogy nem kéne ezt így, akkor "hisztizem" meg "tekintélyelvre hivatkozom" (azt meg hol és hogy)?!
Tényleg nem találok szavakat... de tudod mit? Minden tisztelettel, gondolj amit akarsz.
Valóban, nem pátyolgattam eléggé a pc-t, hogy a piaci sikere itt mennyire meghatározó. Ha talán egy bekezdést írtam volna erről, akkor a te vérnyomásod sem emelkedik. Azt gondoltam elég egy mondat… Az ftp-t is te hoztad fel, már a cikkbe belinkelted.
Örülök, hogy az égvilágon semmi nem ment át abból, amit írtam, csak sikerült elkezdened hisztizni!
Egy platformról beszélek, nem ütköztetem! Elfogadom a sikerét, csak utalok arra, hogy ez a hardcore rétegnek nem feltétlen jó! Mert nem lehet ezt az adatot egységesen kezelni: Ha ftp-re, indie-re mobára mmo-ra van igény, de AAA nem termel elég bevételt, akkor AAA ha fene fenét eszik se fog készülni, mindegy mekkora bevételt termel a többi piaci szegmens! Ezt fontos tudni! Nem arról van szó, hogy marha nagy a bevétel és ereszd el a hajam jön minden játék - amire itt páran azonnal gondoltak!
Az indie-nek meg azért van köze ehhez, mert ebben a cikkben indie fejlesztőkről beszélünk. Nem spekuláció, ezt azért nem nehéz kitalálni!
Ez nem feltétlen baj - ha tovább erősödik a moba, esport, indie, ftp, persze szubjektív. De nem, tetszik/nem tetszik, hanem megszoksz/megszöksz. Megkockáztatom az egyszeri hardcore gamer nagyobb blockbuster-eket vár.
A jövő spekuláció én is annak szántam. Az tagadhatatlan viszont, hogy ez a piaci állás ehhez a tendenciához vezetett. Most is ebben van! Nem azt mondtam, hogy jelentsd ki, hogy kihal, vagy hogy ki fog halni, ne forgasd ki a szavaim! Dacból meg ne írj nekem, vagy tekintélyelvre hivatkozva, azzal nem mész semmire!
Nem is értem mi a problémád, én tisztelettel beszéltem veled és minden felvetésedre normálisan reagáltam.
A milliárdokat valóban benéztem, de a lényegen továbbra sem változtat: a PC piac a nagyobb, mindegy, hogy beleveszed a f2p játékokat vagy sem. Akkor most ki is veszett el a részletekben? Te hoztad fel amúgy is, de most már az én hibám?
Egyrészt, nem én vagyok itt szerintem aki félreérti a másikat. Azon kívül, hogy a PC piac a nagyobb, nem bizonyítok semmit, de gondolj bele amit akarsz. Nem is értem, de - és bocs ha megbántalak - nem is érdekel, min veszekszel már megint.
A sikert itt pénzben mérik, nincs mit bizonyítani rajta, egyértelmű. Az meg, hogy a trendeknek örülünk-e vagy sem, ahogy mondtam, egyénenként változik. Te aggódsz a PC piac miatt, én nem. De szerintem sejthető, hogy mennyire boldogít az irány amibe halad, már hangot adtam neki párszor. Kb. nem nagyon, leszámítva az indie reneszánszot, meg az e-sportot, de ennek megint csak semmi köze a hírhez.
Azt meg továbbra is leszel szíves nem megmondani, mit írjak és mit ne, az az én, magasabb szinten pedig a szerkesztőség dolga. Köszi. Különben is, amit szeretnél látni, javarészt spekuláció, nem jelenthetem ki ezek alapján, hogy "kihal az AAA meg a multiplatform és megdöglik a PC piac, hiába növekszik, mert f2p meg indie". Arról nem tehetek, hogy Te ezt személyes támadásnak veszed valamiért és kötözködsz non-stop.
Ja, még valami, amit kihagytál a számításból, és túlzásokra apellálsz: A f2p nem csak candy crushból, az indie meg nem csak gagyi szimulátorokból áll. Előbbi java része PC-n MMO és MOBA, kicsit gáz lenne, ha ezeket kihagynánk a számításból és sírnánk miattuk, hogy megölik a PC-piacot. Utóbbi pedig elég komoly műfajokat hoz divatba újra és teremt újakat, mert a nagyrabecsült AAA címek alig mernek újítani és a kiadók meg kockázatot vállalni. Szóval ne sarkíts, és inkább zárd le ezt a témát, a magam részéről ezt teszem.
A milliárdokat valóban benéztem, de a lényegen továbbra sem változtat: a PC piac a nagyobb, mindegy, hogy beleveszed a f2p játékokat vagy sem. Akkor most ki is veszett el a részletekben? Te hoztad fel amúgy is, de most már az én hibám?
Egyrészt, nem én vagyok itt szerintem aki félreérti a másikat. Azon kívül, hogy a PC piac a nagyobb, nem bizonyítok semmit, de gondolj bele amit akarsz. Nem is értem, de - és bocs ha megbántalak - nem is érdekel, min veszekszel már megint.
A sikert itt pénzben mérik, nincs mit bizonyítani rajta, egyértelmű. Az meg, hogy a trendeknek örülünk-e vagy sem, ahogy mondtam, egyénenként változik. Te aggódsz a PC piac miatt, én nem. De szerintem sejthető, hogy mennyire boldogít az irány amibe halad, már hangot adtam neki párszor. Kb. nem nagyon, leszámítva az indie reneszánszot, meg az e-sportot, de ennek megint csak semmi köze a hírhez.
Azt meg továbbra is leszel szíves nem megmondani, mit írjak és mit ne, az az én, magasabb szinten pedig a szerkesztőség dolga. Köszi. Különben is, amit szeretnél látni, javarészt spekuláció, nem jelenthetem ki ezek alapján, hogy "kihal az AAA meg a multiplatform és megdöglik a PC piac, hiába növekszik, mert f2p meg indie". Arról nem tehetek, hogy Te ezt személyes támadásnak veszed valamiért és kötözködsz non-stop.
Ja, még valami, amit kihagytál a számításból, és túlzásokra apellálsz: A f2p nem csak candy crushból, az indie meg nem csak gagyi szimulátorokból áll. Előbbi java része PC-n MMO és MOBA, kicsit gáz lenne, ha ezeket kihagynánk a számításból és sírnánk miattuk, hogy megölik a PC-piacot. Utóbbi pedig elég komoly műfajokat hoz divatba újra és teremt újakat, mert a nagyrabecsült AAA címek alig mernek újítani és a kiadók meg kockázatot vállalni. Szóval ne sarkíts, és inkább zárd le ezt a témát, a magam részéről ezt teszem.
Nem a tényeket cáfolod, hanem azon kattogsz, hogy nem említettem meg egy kívételt. Látom görcsösen kapaszkodsz valamibe, amibe beleköthetsz. Én ezt meghagyhatom neked, de min változtat az? Cáfolni nem tudod!
“3) akkor vonj le 5 milliárdot az általam említett 30 milliárdnyi különbségből, mert kb. annyit hoztak a nagy f2p címek. A lényegen nem változtat semmit, akkor 25 milliárdot termel az indie? Vagy…”
Nem csak 5 milliárdot kell levonni, hanem 18,6-ot 2016-ban, mert az össz ftp bevételt nézzük. A maradék oszlik szét indie és multiplatform között. Hogy milyen arányban azt nem tudjuk ezért nem is vitatkozom rajta. De marhára nem ez a lényeg és ne is ilyeneken lovagolj, mert elveszel a részletekben.
Tegyük akkor tisztába a dolgokat, mert mint általában gyanítom most is félreértesz! A címed azt a benyomást kelti, hogy mivel pc-re fejleztenek a legtöbben, ezért az a legsikeresebb platform. Ezt a bevétellel próbálod bizonyítani. A dolog ennél azonban összetettebb. Azt láthatjuk, hogy a pc sikeres, de nem hardcore kategóriában. A legtöbb fejlesztő indie és a bevétel nagy részét a ftp mikrotranzakciós modell teszi ki. (csak ftp kimutatást linkeltél!)
Ha egy platformon a kisköltségvetésű indie és a ftp mikrotrtanzakciós modell ennyire domináns, akkor hattérbe szorul a AAA kategória. Erre kellett volna, hogy utaljon a cikked, ha más nem érintőlegesen, nem pedig a nyers adatokra, ami így megtévesztő - vagy nem teljeskörű tájékoztatás.
Ez, hogy kinek jó, döntse el maga!
Szvsz a további indie/ftp erősödése a pc-s játékosoknak marhára rossz és nem kéne örülni ennek. Még a végén egy nap az lesz a vége, hogy már multiplatformok se jelennek meg, mert a candy crush és a shower with your dad kiszorítja őket. Félelmetes, ha a pc piaci érdemeit a mobil játékokkal említjük egy lapon…
Szívesen olvasnék olyan kimutatást, hogy a multiplatformok digitálisan mekkora bevételt generálnak. A pc játékosoknak az az érdekük, hogy ez a piaci szegmens erősödjön, a többi gyengüljön. Pont fordítva, mint ahogy (feltehetően) most van!