- A Hatred tegnap a Steam Greenlightra tört
- De hiába, mert a Valve közbelépett
- A játék nem kerülhet fel a Steamre
- Cikkünk a témában: Vélemény: Hatred és Microsoft
- De most is elmélkedünk egy kicsit
A Hatred körüli hercehurca hónapok óta tart, így aki lemaradt, annak röviden összefoglaljuk, hogy miről is van szó. Van egy lengyel fejlesztőcsapat, Destructive Creations a nevük. A srácok nagy Postal- és GTA-rajongók, így érhető, hogy első komolyabb játékuk sem épp egy pillnagószimulátor, hanem egy olyan program, amiben egy utcai mészárlást hajthatunk végre, természetesen minden megkötés vagy konkrét cél nélkül. Bizony, a játék lényege annyi, hogy emberünk, aki talán még sosem mosta meg a ragacsos metálos hajzuhatagát, megelégeli a társadalom komformista férgeit, és úgy dönt, kimegy egy kicsit vadászni, komplett arzenált vetve be fegyvertelen, látszólag ártatlan emberek, majd később a tömeges gyilkosság miatt a helyszínre siető rendőrök ellen.
A játék elég ízléstelennek hat, de hogy ez kinek jön be és kinek nem, egyéni preferencia és elmeállapot kérdése, így inkább nem ítélkeznénk. Sokkal fontosabb tudni azonban, hogy egy látszólag öncélú erőszakot ünneplő program sokakat felháboríthat, az ebből fakadó balhéból pedig a Valve köszöni, nem kér. Ennek adta félreérthetetlen jelét a cég ma reggel, amikor is bejelentették, hogy bár a Hatred tegnap nyert a Steam Greenlighton, a játék bizony a büdös életben soha nem kerül fel a világ legnagyobb digitális játékáruházának palettájára.
„Az alapján, amit a Greenlighton láttunk, nem szeretnénk, ha a Hatred a Steamre is felkerülne, és ezért le fogjuk szedni onnan.” – nyilatkozta a Valve-fejes Doug Lombardi a Eurogarmernek, nyilvánvalóvá téve, hogy sem neki, sem pedig a kollégáinak nem jön be, hogy egy igazi botrányjáték van abban az áruházban, ahonnan 10 milliónál is több ember vásárol mindenféle programot nap mint nap.
A Destructive Creations természetesen nem örült a hírnek, és egy nyilvános levélben megüzenték a Valve-nek, hogy lám, kibújt a szög a zsákból, mert míg egy Postal vagy Manhunt évek óta jelen lehet a Steamen, addig a Hatred a modernkori balhé miatt már véletlenül sem kerülheti el a sorsát. A srácok egyébként még mindig 2015-re ígérik a játék megjelenését, amit egyébként személy szerint hiszek, ha látok (nem akarok pesszimista lenni, de ekkora ellenszélben lehetséges, hogy elsorvad a projekt).
Eddig a puszta tények, most pedig elmélkedjünk egy kicsit!
Ugyebár a Hatred egy akciójáték, aminek a fejlesztők állítása szerint sincs túl sok értelme, mármint azon kívül, hogy „fun”, ami elég szubjektív megállapítás egyébként. A Postallal és a Manhunttal dobálózni amúgy abszolút jogos: mindkét sorozat komoly tiltások és cenzúra ellenére kerülhetett csak forgalomba, sőt, sok országban máig tiltólistán szerepelnek. Ugyanakkor ki kell emelni a legnagyobb különbséget a két említett alkotás és a Hatred között: a célorientált játéktervezés meglétét!
A Postalban ugyebár egy elmebeteg alakot (anno egy postást, de ez mára már csak legenda) alakítunk, akinek viszonylag triviális feladatokat kell ellátnia. Elmenni a boltba, a bankba, vinni tejet az asszonynak, ilyesmik. Na mármost a játékos előtt két út áll: vagy megteszi azt, amit a való életben is szokott, azaz kivárja a sorát, elnézi az eladó bunkóságát, majd kibírja a felesége nyavalygását, amiért zsírszegény tejet vett, vagy csak simán felkap egy kanna benzint és felgyújtja vele az összes szembejövőt, hogy aztán a saját vizeletével oltsa el a még mindig üvöltő áldozatokat, így szabadulva meg a mindennapi frusztrációtól. Beteges? Az, de a cél egyik esetben sem módosul: a küldetést muszáj teljesíteni, különben a játék nem halad előre.
Ugyanez a helyzet a Manhuntban. Emberünknek le kell gyilkolnia a rá vadászó többi szarházit, a cél pedig szentesíti az eszközt. Van történet, feladat, teljesítendő objektíva, és számtalan bevethető eszköz. Ettől még persze nem lesz kevésbé brutális üvegszilánkkal megvakítani valakit, hogy aztán ne lássa, ahogy kibelezzük, viszont a cselekedeteink a virtuális térben mégis értelmet nyernek.
A Hatredben azonban ez egyelőre nincs így.
A fejlesztők hivatalos weboldalán nincs nyoma semmilyen kitaposott útnak, várható kampánynak, sztorinak vagy játékmenetnek. Helyette azon siránkoznak, hogy manapság mindenki milyen polkorrekt, bezzeg most ők megmutatják, hol lakik az úristen, hisz a Hatredben csak a gyűlölet hajtja a főszereplőt abban, hogy minél több embert öljön meg. Majd csak úgy, viccesen megjegyzik, hogy
„… csak nem próbáljátok ki otthon és ne vegyétek túl komolyan, ez csak egy játék. :)”
A bajok ott kezdődnek, hogy a Hatred jelenlegi formájában még nem igazán nevezhető játéknak. A készítők persze minden bizonnyal tisztában vannak ezzel, és el tudom képzelni, hogy mondjuk tavasszal bedobnak a köztudatba egy sztoritrailert, ami igyekszik valamiféle alapot, keretet adni a játékmenetnek, ám ezzel komoly feladatok adnak maguknak, lévén még a legnagyobb géniuszok sem mindig képesek megindokolni a termékeik erőszakosságát (jó példa erre a GTA 4, ami tele van inkoherens jelenetekkel). Azaz ha a Hatred kap is valamiféle irányvonalat, akkor sem túl valószínű, hogy játéktervezési szempontból siker lesz, hiszen az ellenfelek itt inkább csak áldozatok, a gyilkolás pedig élvezetként, nem pedig a játékos előrehaladásának zálogaként kerül a kalapba.
Jó kérdés persze, hogy ha ez így van, akkor mégis miért várják olyan sokan a Hatredet. A Destructive csapata még egy képet is kitett a hivatalos weboldalukra, miszerint a játék 13.148 szavazatot kapott a Greenlighton, amivel a top 100-as lista 7. helyére kúszott fel. Mégis mi a fenéért akar ennyi játékos öncélúan erőszakoskodni? Tényleg ez jelenti számukra a játékot?
Nem, csak félreértik a Hatredet, és azt gondolják, hogy ez valamiféle rendszerellenes lázadás eszköze.
A Hatredet védeni vagy kedvelni manapság a hipszterség csimborasszója a játékvilágban. Mintha csak azt mondanád a menő srácoknak a suli folyosóján, hogy „hé, figyu már, tudom, hogy a ruháid a politikus faterod vette, és hogy BMW-d a legújabb típus, meg hogy a csajod is az iskola legjobb bulája, de én akkor is többet érek, mert előtted járok pár lépéssel, felismerve a társadalmi értékek hamiskás csillogását, blablablabla…”. A Hatred efféle dilettáns önigazolás akar lenni: azok, akik felszavazzák és védik, abban a hitben teszik mindezt, hogy ezzel a játékipar moguljai ellen lázadnak, afféle szabadságharcot vívnak a tömeg véleményével, melynek egy tisztább, őszintébb játékipar lehet a vége.
Pedig valójában egy eléggé szarnak tűnő játékot népszerűsítenek.
A fejlesztők pedig erre nagyon, de nagyon rájátszanak, sőt, személyes véleményem, hogy eleve az volt a céljuk a Hatreddel, hogy hatalmas botrányt kavarva ismerje meg nevüket a világ. A „hatred” szóra a Google most már az első tíz találat között hozza be a játék Wikipedia-oldalát, illetve a Polygon róla szóló cikkét. A videók között is első helyen szerepel a cucc, ha valaki teszem azt a gyűlöletről akar dokumentumfilmet vagy egyéb anyagot találni, rögtön belebotlik a játékba. A népszerűsödési folyamat megállíthatatlan, minden száz megtekintőből akad egy, aki rögtön megy petíciózni, szavazni, veszekedni a játékért, ha pedig megjelenik a Hatred, akkor máris eladnak belőle 100 ezer darabot, ami indie-cím esetében igen szép eredmény.
Mi pedig csak azon rágjuk a szavakat, hogy a Hatred öncélú-e vagy. Pedig ez az egész már rég nem az ártatlan virtuális civilek lemészárlásáról szól.
Figyelem: A Vélemény / Gondolat rovat minden írása minden esetben a szerző, és nem a PC Guru magazin véleményét tükrözi.
Most hogy ezen túl vagyunk: A Steamnek mint magán (profitorientált) cégnek minden joga megvan ahhoz hogy egy potenciálisan bortánygyanús játékot eltakarítson a kínálatából (itt jegyezném meg hogy a hiba ott volt, hogy egyáltalán felvették a Greenlight-ba ). Ettől a játék nem lesz rosszabb, vagy sikertelenebb, legfeljebb nehezebb lesz pénzt gyűjteniük / terjeszteniük. Sajnos a hír további része a játék különböző okok miatti fikázásában ki is merül, és a "hipster" ötletet belekeverni rendkívül erőltetett marhaság volt remélem ezt azért te is érzed. Ha valaki azért éltet egy játékot mert az nem a megszokott zsánereket követi, és mert azt állítja, hogy igenis szükség van a közösséget megosztó "botrányjátékokra" az azonnal hipster? Nézz utána a szó meghatározásának (nem először fordulna elő hogy nem teljesen tudod mit írsz le)...
Story kell? Vajon a Minecraftnak volt?.... Cél kell? A "random terrorista megtámadja az államokat és most sózz oda nekik" megfelel de ez nem?.... Nem nevezhető játéknak? De Clash of Clans / Candy Crush igen?.... Miért kellene megindokolni egy játékban bármit is? A Left for Dead során kaptál magyarázatot?... A legfontosabb ismérvét egy sikeres játéknak teljesen elfelejtetted: ki kell hogy elégítsen egy igényt. Márpedig az ötlet szemmel láthatóan érdekli az embereket. Kell ilyen is nem csak a sok "generál" agymenés. Azzal hogy foggal körömmel tiltakozol ehhez hasonló cikkekben a játék ellen csak nekik csapsz hype-ot ( nem tudom figyeled e de messze van még az aranylemez mégis többet írnak róla mint a Legend of Grimrock 2 / Borderlands: TPS ről ).
És hogy az én véleményem mi? Kredenc-el (sy a név ért lusta vagyok) tudok egyetérteni. A játék nem tudjuk mennyire lesz jó, de valószínüleg nem lesz fantasztikus (mint pl a The War of Mine). Ettől függetlenül egy olyan stílust képvisel amiben ritkán látunk érdemi alkotást, teljesen elmebeteg, újszerű és ha valóban jó szimulációt kap akár meglepetést is jelenthet. Én BÁRMIKOR BÁRMILYEN ( a csudába akár jöhet egy tortasütő szimulátor is) játékot szívesebben látok mint a CoD, BF , Halo , Mario , Zelda , FF , RE hez hasonló lerágott csontokat.
Ez az én véleményem (egy épphogy félkész játékról) , de mivel nem vagyok online szerkesztő ÉN nem álcázom a véleményemet hírnek...feltehetőleg ezért is fog elveszni itt a komment rengetegben.
Teljességgel egyetértek veled, de sajnos az ilyen hosszú kommenteknek nincs már értelme az ilyen oldalakon. A cikkírók az urak, és a hipokrata gondolkodásmódjuknak hála az a szent, amik őt elgondolnak. Ha valamiről nem az a véleményed, mint nekik, akkor hipszter vagy, erről van itt szó.
hidegen hagy mint az AC , de senkit nem szolók meg hogy mi a f@szé játszik vele.
A cikket érénti és PCG csapatot , a hír elején fel vázolja Chocho a tényeket , utána pedig leírja a saját véleményét. Ezért a csapatot meg szólni mert kimondják a véleményüket nem kell a te véleményed is ugyan úgy számit. Meg ahogy látod Redenc és Chocho néző pontja is ütközik.
A teljes fejlesztőcsapatot kivizsgálásra kellene küldeni...
Most hogy ezen túl vagyunk: A Steamnek mint magán (profitorientált) cégnek minden joga megvan ahhoz hogy egy potenciálisan bortánygyanús játékot eltakarítson a kínálatából (itt jegyezném meg hogy a hiba ott volt, hogy egyáltalán felvették a Greenlight-ba ). Ettől a játék nem lesz rosszabb, vagy sikertelenebb, legfeljebb nehezebb lesz pénzt gyűjteniük / terjeszteniük. Sajnos a hír további része a játék különböző okok miatti fikázásában ki is merül, és a "hipster" ötletet belekeverni rendkívül erőltetett marhaság volt remélem ezt azért te is érzed. Ha valaki azért éltet egy játékot mert az nem a megszokott zsánereket követi, és mert azt állítja, hogy igenis szükség van a közösséget megosztó "botrányjátékokra" az azonnal hipster? Nézz utána a szó meghatározásának (nem először fordulna elő hogy nem teljesen tudod mit írsz le)...
Story kell? Vajon a Minecraftnak volt?.... Cél kell? A "random terrorista megtámadja az államokat és most sózz oda nekik" megfelel de ez nem?.... Nem nevezhető játéknak? De Clash of Clans / Candy Crush igen?.... Miért kellene megindokolni egy játékban bármit is? A Left for Dead során kaptál magyarázatot?... A legfontosabb ismérvét egy sikeres játéknak teljesen elfelejtetted: ki kell hogy elégítsen egy igényt. Márpedig az ötlet szemmel láthatóan érdekli az embereket. Kell ilyen is nem csak a sok "generál" agymenés. Azzal hogy foggal körömmel tiltakozol ehhez hasonló cikkekben a játék ellen csak nekik csapsz hype-ot ( nem tudom figyeled e de messze van még az aranylemez mégis többet írnak róla mint a Legend of Grimrock 2 / Borderlands: TPS ről ).
És hogy az én véleményem mi? Kredenc-el (sy a név ért lusta vagyok) tudok egyetérteni. A játék nem tudjuk mennyire lesz jó, de valószínüleg nem lesz fantasztikus (mint pl a The War of Mine). Ettől függetlenül egy olyan stílust képvisel amiben ritkán látunk érdemi alkotást, teljesen elmebeteg, újszerű és ha valóban jó szimulációt kap akár meglepetést is jelenthet. Én BÁRMIKOR BÁRMILYEN ( a csudába akár jöhet egy tortasütő szimulátor is) játékot szívesebben látok mint a CoD, BF , Halo , Mario , Zelda , FF , RE hez hasonló lerágott csontokat.
Ez az én véleményem (egy épphogy félkész játékról) , de mivel nem vagyok online szerkesztő ÉN nem álcázom a véleményemet hírnek...feltehetőleg ezért is fog elveszni itt a komment rengetegben.
"azok, akik felszavazzák és védik, abban a hitben teszik mindezt, hogy ezzel a játékipar moguljai ellen lázadnak, afféle szabadságharcot vívnak a tömeg véleményével, melynek egy tisztább, őszintébb játékipar lehet a vége"
A GS után újabb itthoni gamer lapban kellett csalódnom. A PC Guru team a tegnapi és a mai, Hatredről szóló cikkel kimutatta a foga fehérjét. "A külföldi lapok is ilyen stílusban írnak erről a játékról, így nekünk is ezt kell tennünk!" Hipokrata banda.
Miért veszünk tudomást egyáltalán erről a flash-játék szintű játékról?
Gondolom azzal mindenki tisztában van, hogy számtalan hasonló értelmetlenül erőszakos flash játék kering a neten.
A Hatred készítői nyilvánvalóan el tudták volna látni a játékukat céllal -- mondjuk hogy a bűnöző egy tévéshow szereplője, aki vagy öl, vagy őt ölik, vagy egy olyan antihős, aki a legyilkolt családja miatt áll bosszút mindenkin, akiről ő úgy véli, hogy az megérdemli. Ezzel szemben ők fogták az összes akciójátékot, ami jelenleg a piacon van, lehántották róla a színes mázt, a célorientáltságot meg az összes többi rákent álszentséget, és primer módon az arcunkba tolták a végeredményt. És ettől mindenki elvesztette az eszét, mint amikor Dr. Jekyll belenéz a tükörbe, és Mr. Hyde néz vissza rá...
Le lehet hülyézni azokat, akik nem törtek pálcát a Hatred felett, lehet hipszterkedéssel vádolni őket, bár jó részük szerintem nem a Hatred mellett, hanem a fent leírt jelenséggel szemben foglalt állást. Ők azok, akik szerint az akciójátékokon belül is van több alműfaj, és az egyik ilyen lehet a mindenféle cél nélküli, nyers erőszak ábrázolása -- a piac meg majd eldönti, szükség van-e ilyenre, vagy nem. Ha nem lett volna ekkora felhajtás a média részéről, ez a játék, amennyiben tényleg nem piacképes, épp úgy tűnt volna el a süllyesztőben, mint az ezernyi más hasonló flashjáték.
Még egy megjegyzés: szerintem egy ilyen játék jobban eltántorít a valós bűnelkövetéstől, mint a "célorientált" akciócímek. Az áldozat életért könyörgése olyan mély nyomot hagyhat az ember lelkén, ami egy "éles" szituációban ösztönszinten jön aztán elő. Az "indokolt erőszakot" alkalmazó játékoknál épp az indok, a cél az, ami tompítja a dolog súlyát, jelentőségét, és redukálja le az erőszakot egy mókás, laza, komolytalan, súlytalan és következmények nélküli küldetés szintjére, amiért ráadásul jutalom is jár.
Az oké, de ha a játékban nincs miért ölni, csak azért, mert elméletileg "gyűlölet" a program címe, akkor a program mechanikája vész oda. Olyan ez, mint egy autóversenyes játék, amiben nincsenek pályák, nincsenek körök, nincs karrier és nincs multi, csak az út, egy verda, és persze te, aki száguldasz, mert de király, de aztán 20 perc múlva rájössz, hogy átvertek, mert ez valójában eléggé uncsi.
"A Hatred készítői nyilvánvalóan el tudták volna látni a játékukat céllal -- mondjuk hogy a bűnöző egy tévéshow szereplője, aki vagy öl, vagy őt ölik, vagy egy olyan antihős, aki a legyilkolt családja miatt áll bosszút mindenkin, akiről ő úgy véli, hogy az megérdemli. Ezzel szemben ők fogták az összes akciójátékot, ami jelenleg a piacon van, lehántották róla a színes mázt, a célorientáltságot meg az összes többi rákent álszentséget, és primer módon az arcunkba tolták a végeredményt. És ettől mindenki elvesztette az eszét, mint amikor Dr. Jekyll belenéz a tükörbe, és Mr. Hyde néz vissza rá..."
Jaj, ne már. :) Komolyan úgy gondolod, hogy a Hatred alkotói afféle lázadó filozófiát fogalmaznak meg ebben a játékban, ami a gamerek képmutatásának állít görbe tükröt? Vagy te nézel ki belőlük sokat, vagy én keveset, bár lehet, ez a kérdés csak a megjelenéskor fog eldőlni.
"Le lehet hülyézni azokat, akik nem törtek pálcát a Hatred felett, lehet hipszterkedéssel vádolni őket, bár jó részük szerintem nem a Hatred mellett, hanem a fent leírt jelenséggel szemben foglalt állást. Ők azok, akik szerint az akciójátékokon belül is van több alműfaj, és az egyik ilyen lehet a mindenféle cél nélküli, nyers erőszak ábrázolása -- a piac meg majd eldönti, szükség van-e ilyenre, vagy nem. "
Ez rendben van, de ha elolvasod a játék cikkei, hírei alatti kommenteket, akár itt, akár máshol, nem épp az jön le belőlük, hogy lám, ezek az emberek a műfaji sokszínűség jegyében éltetik a Hatredet. A többségük csak azért kedveli, mert sokan utálják. A hipszteres hasonlat innen ered.
"Még egy megjegyzés: szerintem egy ilyen játék jobban eltántorít a valós bűnelkövetéstől, mint a "célorientált" akciócímek. Az áldozat életért könyörgése olyan mély nyomot hagyhat az ember lelkén, ami egy "éles" szituációban ösztönszinten jön aztán elő. Az "indokolt erőszakot" alkalmazó játékoknál épp az indok, a cél az, ami tompítja a dolog súlyát, jelentőségét, és redukálja le az erőszakot egy mókás, laza, komolytalan, súlytalan és következmények nélküli küldetés szintjére, amiért ráadásul jutalom is jár."
Ez is igaz, de mint játék, akkor is csak így tud működni a dolog. Engem nem érdekel, hogy most embereket, kis fókákat, vagy idegeneket ölünk halomra. Számomra az a fontos, hogy a játék célt adjon a tetteimnek. És igen, ez a cél néha visszás, de nélküle a jutalom sem létezik, ami nélkül meg nem élvezem a játékot. :)
A Hatred készítői nyilvánvalóan el tudták volna látni a játékukat céllal -- mondjuk hogy a bűnöző egy tévéshow szereplője, aki vagy öl, vagy őt ölik, vagy egy olyan antihős, aki a legyilkolt családja miatt áll bosszút mindenkin, akiről ő úgy véli, hogy az megérdemli. Ezzel szemben ők fogták az összes akciójátékot, ami jelenleg a piacon van, lehántották róla a színes mázt, a célorientáltságot meg az összes többi rákent álszentséget, és primer módon az arcunkba tolták a végeredményt. És ettől mindenki elvesztette az eszét, mint amikor Dr. Jekyll belenéz a tükörbe, és Mr. Hyde néz vissza rá...
Le lehet hülyézni azokat, akik nem törtek pálcát a Hatred felett, lehet hipszterkedéssel vádolni őket, bár jó részük szerintem nem a Hatred mellett, hanem a fent leírt jelenséggel szemben foglalt állást. Ők azok, akik szerint az akciójátékokon belül is van több alműfaj, és az egyik ilyen lehet a mindenféle cél nélküli, nyers erőszak ábrázolása -- a piac meg majd eldönti, szükség van-e ilyenre, vagy nem. Ha nem lett volna ekkora felhajtás a média részéről, ez a játék, amennyiben tényleg nem piacképes, épp úgy tűnt volna el a süllyesztőben, mint az ezernyi más hasonló flashjáték.
Még egy megjegyzés: szerintem egy ilyen játék jobban eltántorít a valós bűnelkövetéstől, mint a "célorientált" akciócímek. Az áldozat életért könyörgése olyan mély nyomot hagyhat az ember lelkén, ami egy "éles" szituációban ösztönszinten jön aztán elő. Az "indokolt erőszakot" alkalmazó játékoknál épp az indok, a cél az, ami tompítja a dolog súlyát, jelentőségét, és redukálja le az erőszakot egy mókás, laza, komolytalan, súlytalan és következmények nélküli küldetés szintjére, amiért ráadásul jutalom is jár.
Nem kell, hogy megjelenjen a játék, máris elérte a célját a fórumokon! Egymásnak esünk és gyűlölködünk. Mint már írtam lehet védeni és lehet utálni a játékot!
Egy valamit ne felejtsetek el! Ti egy játék miatt egymásnak estek és szitkozódtok! Rég nem a játékról szól már ez az egész dolog! Én személy szerint kipróbálnám a játékot , de nem venném meg!
Mindenki a saját érvén lovagol, keresztülvágva a másikon!
De védjéktek nyugodtan hiszen ettől lesztek menők...
Felesleges előre eldönteni, hogy milyen lesz a játék, meg pálcát törni felette. Még az is lehet, hogy jó lesz... na meg az is lehet, hogy csak egy óriási vérfürdő lesz, aminek semmi értelme...oszt akó mivan.