A Halo-játékok alapvetően nem tetszenek, eléggé unalmasnak tartom őket. Ennek ellenére az univerzum, amiben játszódnak nagyon bejön, de be kell valljam, először kicsit zavarosnak tűnt, főleg azért, mert a legtöbb játék időben össze-vissza ugrál. Úgy értem, a játékok nem egy lineáris cselekményt mutatnak be, némelyik spin-off visszaugrik az időben, és olyan eseményeket mesélnek el, amik a korábbi játékok történetéhez vezetnek.
Nos, a Halo Wars-duó is kicsit ilyen. A 2009-ben megjelent első rész időrendben a 2001-es Halo: Combat Evolved előtt játszódik, olyannyira, hogy a játékok között ez a legkorábbi eseményeket elmesélő epizód. A minap megjelent Halo Wars 2 pedig már a Halo 5: Guardians után veszi fel a fonalat, miközben még mindig a Halo Wars folytatása – pedig a két rész története között eltelt 28 év.
Ennek köszönhetően kicsit talán meglepő lehet azoknak a Halo Wars 2 által tálalt világ, akik lemaradtak az eddigi játékokról (amire minden esély megvan, hiszen PC-n a Halo 2 óta nem jelent meg játék ebből a franchise-ból). Hiszen abban a 28 évben rengeteg dolog megváltozott. Úgyhogy most megkíséreljük tömören összefoglalni azt, mi történet az eddigi játékokban, hogyan jutottunk el a 2001-es Halo: Combat Evolved történetétől a 2017-es Halo Wars 2 cselekményéig. Természetesen spoilerek jönnek.
Előzmények
Mielőtt még belevesznénk a játékokba, gyorsan vázolnék néhány fontos eseményt. 2080-ban az emberiség megkezdi az űr benépesítését, persze először csak szerény kis Naprendszerünkkel. Kolóniát hoz létre a Holdon, a Marson, valamint a Jupiter holdjain. A kolonizáció hosszú és néha véres folyamat. Ezen időszakban alakult meg 2163-ban a United Nations Space Command, vagyis a UNSC – egy katonai, felfedező és tudományos szervezet, majd a ’64-től ’70-ig tartó bolygóközi háború után létrejött a Unified Earth Government, azaz az UEG.
Évszázadokkal később az emberiség fejlődése már-már a csúcsára ért. Elkezdődött a Spartan-program, amelynek keretében genetikailag, fizikailag, technikailag és mentálisan fejlesztett szuperkatonákat hoztak létre, illetve egyre kifinomultabb mesterséges intelligenciákat, úgynevezett Smart MI-ket is képesek voltak gyártani. Az egyre jobban fejlődő FTL (faster than light, azaz fénysebességnél gyorsabb) hajtóműveknek hála a slipspace-en (helyi hiperűr) keresztül az emberek egyre messzebb jutottak, ezáltal az UEG és az UNSC egyre nagyobbra nőtt.
A kisebb-nagyobb belső konfliktusokat leszámítva viszonylag minden rendben ment, amíg az emberiség 2525. február 3-án bele nem futott egy idegen hatalomba, a Covenant Birodalomba, ami több földönkívüli lény olvasztótégelye volt, és egy ősi civilizációt, a Forerunnereket tisztelték istenként – az egész Covenant eme hit köré épült fel, vezetőik a san'shyuum fajba tartozó High Prophetek. A Harvest nevű bolygón (amit százezer évvel korábban a Forerunnerek is kolonizáltak) sorra kerülő kapcsolatfelvétel nem volt sikeres, sőt ezzel egy majdnem harminc éves háború vette kezdetét.
Egy rég eltűnt hajó, a Spirit of Fire
Halo Wars – Háború a Covenant ellen
A Halo Wars cselekménye 2531-ben játszódik, a középpontban pedig a Spirit of Fire nevű hajó és legénysége áll. A James Cutter kapitány által irányított hadihajót az ostromlott Harvestre küldik, hogy felmérje a bolygón a Covenant aktivitást. A fedélzeten utazik továbbá John Forge őrmester a tengerészgyalogságtól és Ellen Anders professzor, aki a Forefunnereket tanulmányozza.
A Harvesten hamar megtudják, hogy a UNSC fő bázisát elfoglalták a Ripa 'Moramee nevű Arbiter (ez egy igen magas rang) vezette Covenant erők, úgyhogy először Forge őrmesternek és csapatának vissza kell foglalnia azt. Viszont ezzel a küldetésnek még nincs vége, mert a Covenant kiásott egy Forerunner létesítményt a bolygó északi féltekéjén. Mielőtt az Arbiter elpusztíthatná a leletet, Forge katonái beveszik azt, Anders professzor pedig rájön, hogy a létesítmény egy csillagtérkép, amin meg lett jelölve az Arcadia nevű emberi kolónia.
Nosza, a Spirit of Fire odareppen, de kicsit megkésve, a Covenant ugyanis már ostromolja a bolygót. A helyi Spartan erőkkel összedolgozva a kapitány és legénysége megmenti a bolygót az ellenségtől, de közben az Arbiter elrabolja Anderst és megszökik.
A Spirit of Fire – immár Spartan katonákkal kiegészülve – követi Anders jelét egy ismeretlen, Forerunnerek által épített világra. A bolygón már elszaporodott a Flood nevű parazita létforma, ami megtámad és asszimilál minden élő szervezetet. A hajó dokkol a régi Forerunner létesítményen, majd a legénység megkezdi annak átkutatását. Azonban a Flood feljut a Spirit of Fire-re, majd kisvártatva megérkeznek a Forerunnerek hátrahagyott őrei, a Sentinelek, amiknek a feladata a Flood felszámolása, beleértve minden fertőzöttet és potenciális áldozatot, így a USNC embereit is.
Háborúra készen
Közben Cutterék rájönnek, hogy a Covenant célja a mesterséges bolygón található Forerunner flotta aktiválása, hogy azzal győzzék le az embereket. Miután Anders megszökik és visszajut a hajóra, a kapitány úgy határoz, hogy felrobbantják a Spirit of Fire FTL hajtóművét a bolygó közepén található mesterséges napban, így megteremtve egy minden elpusztító szupernóvát. Azonban mielőtt a hajtómű felrobbanhatna, Forge őrmester és a Spartanok megtámadják a Covenantot, és elpusztítják azokat az Arbiterrel együtt.
A reaktor a csatában megsérül, de Forge önként vállalja, hogy manuálisan felrobbantja, ezzel elpusztítva a Forerunner flottát és a Floodot. A Spirit of Fire még idejében lelép a legénység túlélőivel, a megmaradt Spartanokkal, valamint Cutter kapitánnyal és Andersszel, Forge pedig az életét áldozva elpusztítja a később Shield 0459-ként megismert bolygót. Viszont, mivel már nincs FTL hajtómű, a Spirit of Fire-nek esélye sincs hazatérni. A legénység kriosztázisba fekszik, reménykedve, hogy egyszer még hazatérhetnek a távoli jövőben.
Halo: Reach – A háború elfajul
A Reach 2552-ben veszi kezdetét, amikor is a Noble Teamet, egy Spartan II-esekből és III-okból álló csapatot a címszereplő bolygóra vezényelnek, hogy megtudják, miért szakadt meg a kapcsolat. Senki sem lepődik meg az okon: beugrott a Covenant. A csapat első feladata a Sword Bázis megvédése, ami az ONI (tengerészeti hírszerzés) helyi hivatala. Itt találkoznak a Spartan II-program atyjával, vagyis inkább anyjával, Catherine Halsey-vel.
A csapat feladata innentől kezdve az, hogy segédkezzenek a Covenant erők kiszorításában. A Noble Team – Six, Carter, Jorge, Jun, Kat és Emile – több küldetésben is részt vesz, egyebek mellett elpusztítanak egy Covenant szuper hordozóhajót (ezalatt elvesztik Jorge-t). Azonban nem sikerül visszaverni az ellenséges erőket, sőt megindul a teljes körű Covenant invázió, úgyhogy elkezdődik az evakuálás.
Akcióban a Noble Team
A Noble Team segédkezik New Alexandria kiürítésében, majd ezt követően egy bunkerban húzzák meg magukat, amikor a Covenant bombázni kezdi a várost (közben elvesztik Katet). Később a Sword Bázisra visszatérve egy Cortana nevű MI megvédésére vállalkoznak, ami Halsey szerint kulcsszerepet játszhat a Covenant legyőzésében. A feladatuk eljuttatni Cortanát a Pillar of Autumn nevű UNSC hadihajóra, míg Jun elkíséri Halsey-t a Castle Bázisra.
A Pillar of Autumn felé vezető úton Carter súlyosan megsérül és hátramarad, így már csak Six és Emile érik el a hajó dokkját. Emile végül életét veszti, miközben a Pillar of Autumnot védi, Six viszont így át tudja adni Jacob Keyes kapitánynak Cortanát. Végül Six egy ágyúval fedezi a hajó menekülését, de eközben ő is meghal.
A Pillar of Autumn Cortana információinak hála felfedezi a távoli, ismeretlen régióban a Halo gyűrűvilágot, amitől a Covenant feletti győzelmet remélik.
Folytatás a 2. oldalon...
Bár ettől függetlenül továbbra sem fogok Halo játéknak még a közelébe sem szagolni :D talán a Wars 2, az beindította a fantáziám.
Ráadásul a kivitelezés is hagy nem kis kivetnivalót maga után. Az első rész borzasztó vontatott üressége, a második játszhatatlansága és a harmadik idejétmúlt középszerűsége után hagytam a fenébe az egészet. A csodás és egekbe magasztalt ( amúgy tök ostoba ) ai-ről nem is beszélve. ( Igen, tudom a ME-é is az, de ez nem mentség... ) Fizikát hírből sem ismerik, járművek helyett szappantartókkal lavírozunk, szóval nem az én játékom.
Kell a játék, mint hátamra egy Brumak ! :D
Rengetegen szidják a 343 industries-t, hogy mióta a jogok hozzájuk került azzal csak árnyékuk a Bungie-nek, de ezzel nem értek egyet, mert nekem a 4. rész a Reach meg a 3. rész mögött a másik kedvencem amiben számítottam, hogy mit kapok és ott meg is kaptam.
Nagy reményeket fűzök a Halo 6-nak.
Jó napot mindenkinek!