Az új PC Guru Online indulása nagyjából egybeesett az ősszel megjelenő Assassin’s Creed: Black Flag hivatalos bejelentésével, mely alaposan felkavarta a sorozat alig pár hónapja álló vizét. Sem a játékosok, sem a sajtó képviselői nem értették, hogy mi szükség van egy, a jelenlegi platformokra is megjelenő, számozott folytatásra, amikor még Connor kalandját sem játszották végig sokan. Épp lenyugodtak volna a kedélyek, amikor kiderült, hogy lesz új Thief, folytatódik a Battlefield, új epizóddal bővül a Metal Gear-saga, és persze nincs olyan év, hogy ne legyen aktuális Call of Duty is. Felmerül hát a kérdés, hogy mikor ideális egy folytatás bejelentése, és egyáltalán, jó ötlet-e franchise-t faragni minden jól sikerült címből, hisz ez előbb-utóbb a kreativitás kárára megy, a technológiai korlátokról már nem is beszélve.
Évről évre ugyanaz a nóta
Murray Pannell, a Ubisoft brit divíziójának marketingfőnöke a Eurogamernek nyilatkozta 2010 nyarán, hogy az Assassin’s Creed-sorozat ugyanakkorára nő majd a közeljövőben, mint a GTA-franchise. Nos, a számok nem hazudnak: GTA-ból eddig 15 jelent meg, beleszámolva a negyedik rész teljes értékű programokkal felérő kiegészítőit és a PC-s Episodes of...-kiadást. Rajzfilm, képregény és egyéb nyalánkság azonban nem volt, a Rockstar Games végig a videojátékok világában tartotta a GTA-t. Ezzel szemben Assassin’s Creedből összesen 13 jelent meg ilyen-olyan platformokra, és a főrészeket felvonultató, nagygépes ág sem a Black Flaggel ér el a 4-es számhoz, hisz az már a hatodik felvonás lesz a sorban. Bár a GTA így is két játék előnyben jár, a két sorozat indulása között kerek 10 év telt el, hisz míg az első Grand Theft Auto 1997-ben érkezett PlayStationre és PC-re, addig az Assassin’s Creed csak 2007-ben jött ki PlayStation 3-ra és Xbox 360-ra. Ezen felül pedig kaptunk rövidfilmet, regényeket, képregényeket, sőt, még egy, a franchise alternatív történelmét is elmagyarázó enciklopédia is napvilágot látott. Szóval, ha úgy vesszük, az Assassin’s Creed már nagyobb is a GTA-nál, még ha az összesített eladások nem is érnek fel a Rockstar remekműveihez. Ősszel pedig mindkét sorozat folytatást kap, noha elég kicsi az esélye, hogy a GTA V-öt bármi is megszorongassa -- Jesse Divnich, az EEDAR elemzője tavaly decemberben úgy nyilatkozott, hogy a GTA V-től a befektetők 25 milliós eladást várnak 2013-ban, és ezt a számot csak kicsit befolyásolhatja, hogy az akkor még tavaszra várt premiert szeptember 17-re halasztották.
S hogy mit jelent mindez? Nos, a Ubisoft sikeresen beérte a videojáték-világ egyik legelismertebb sorozatát, és ehhez még csak nem is kellettek kiemelkedő, vagy forradalmi újdonságokat hozó játékok. Az Assassin’s Creed első része például, amire az egész franchise-t alapozták, nagyon megosztotta a közvéleményt, a magazinok 5-től 10-ig mindent adtak neki, mert bár gyönyörű volt, el lehetett aludni rajta. A második rész nagyon jól sikerült, de igazából a fejlesztők nem tettek többet, mint megfogadták a fanyalgó szaksajtó tanácsait. Miután pedig jött a sok Év játéka-jelölés és a 90% feletti értékelések, a Ubisoft kettesben hagyta a váltót: a Brotherhood és a Revelations, bár szintén remekül sikerültek (főleg előbbi), alig hoztak új játékelemeket -- és nem, az, hogy „megidézünk” egy orgyilkost, akit fejlesztgetni kell, meg küldetéseket adni neki, hogy hozzon pénzt a konyhára, holott nincs mire elkölteni, messze van a forradalom szó igazi jelentésétől. Összefoglalva tehát a Ubisoft ugyanazt csinálta, amit a Call of Dutyval az Activision, és lám-lám, bejött a kiadó számítása. A rajongóknak, úgy látszik, sosem elég az Assassin’s Creedből, hisz sorra veszik a folytatásokat, és a harmadik rész is jól teljesített, ezért jelentették be máris a IV-et -- amit mellesleg három éve fejleszt a Ubisoft, szóval korántsem egy új projektről van szó. Ha innen nézzük tehát, a bejelentés és a (minden bizonnyal szándékos) szivárogtatás meghozta gyümölcsét, a vállalat fejesei elégedetten mosolyoghatnak a befektetői értekezleten.
És ha már szóba jött a Call of Duty: a „minden évben új epizód”-stratégia elsőszámú képviselője szintén 2007-ben lett igazi ász, sikeresen megverte a Halo 3-at a saját platformján, és máig a legjátszottabb multiplayer FPS-nek számít. Fejlődés? Nos, tapasztalható, de akárcsak az Assassin’s Creed esetében, az egymást követő játékok csak apróságokat javítanak, minden régi elemük visszatér, mert egyrészt anno ezek miatt is lettek sikeresek, másrészt sokkal könnyebb tartani a másféléves fejlesztési ciklust, ha nem írunk újra mindent az elejétől. A CoD-utálók kedvenc vesszőparipája, az 1999-ből eredeztethető Quake III motorra épített IW Engine is emiatt tér vissza mindig: új grafikus motort fejleszteni drága és időigényes, a sorozattól konzolon is megszokott, 60 fps-es sebességet pedig egyik népszerű konkurens (CryEngine 3.0, Unreal Engine 3.0 és 3.5, Frostbite 2) sem képes garantálni. A számok pedig ismét magukért beszélnek: 18 játék, egy kiegészítő, hatrészes képregény és rövidfilmek… mindez úgy, hogy az első Call of Duty 2003-ban jelent meg, majd a 2007-es Modern Warfare óta minden évben kiadnak egy felvonást, sok-sok milliárd amerikai dollárt termelve. A 2011-ben megjelent Call of Duty: Modern Warfare 3 16 nap alatt összehozta az egymilliárd dollárt, három nappal beelőzve James Cameron Avatarját. Ezzel a játék minden idők legsikeresebb szórakoztatóipari startját produkálta. Aztán jött a tavalyi Call of Duty: Black Ops II: 15 nap alatt egymilliárd dollár, 18 nap alatt 7,5 millió eladott példány, újabb rekord, amit még egy Grand Theft Auto V-nek sem lesz könnyű megdönteni. S hogy csak a példánál maradjunk, Michael Pachter elemző, a játékipar legelismertebb pénzügyi figurája (mellesleg nagy Porsche-rajongó, akinek minden francia és olasz ingét a felesége rendeli az internetről) 2011-ben azt nyilatkozta az IndustryGamersnek, hogy a GTA, eladásai ellenére, már nem „mainstream franchise, nem is lesz az”, és hogy a Call of Duty a „nagyobb”. Érthető tehát, ha az Activisionnek esze ágában sincs grafikus motorokkal szórakozni, hisz a sorozat így is veszett sok pénzt termel, még Hollywood sem kelhet versenyre vele.
A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!
További jó munkát.
Én értem, hogy miről szól a cikk, és tudom, hogy amiket leírtál azok a példák (Assasin's Creed évi egy játék, még a Rockstars a kevesebb több elvét vallva, több év fejlesztés egy játék) .
Én azokkal nem értek egyet amiket a játékokról írsz a cikkbe, de még egyszer mondom, hogy igazad van, hisz a cikk végül is nem a játékokról szól, ezt csak én lihegtem túl.
"Az Assassin’s Creed első része például, amire az egész franchise-t alapozták, nagyon megosztotta a közvéleményt, a magazinok 5-től 10-ig mindent adtak neki, mert bár gyönyörű volt, el lehetett aludni rajta. A második rész nagyon jól sikerült, de igazából a fejlesztők nem tettek többet, mint megfogadták a fanyalgó szaksajtó tanácsait. Miután pedig jött a sok Év játéka-jelölés és a 90% feletti értékelések, a Ubisoft kettesben hagyta a váltót: a Brotherhood és a Revelations, bár szintén remekül sikerültek (főleg előbbi), alig hoztak új játékelemeket -- és nem, az, hogy „megidézünk” egy orgyilkost, akit fejlesztgetni kell, meg küldetéseket adni neki, hogy hozzon pénzt a konyhára, holott nincs mire elkölteni, messze van a forradalom szó igazi jelentésétől."
Erre írtam azt, hogy:
Először is az Assassin’s Creed első részébe hatalmas potenciál volt, és bár nem volt az év játéka, de igenis a jó kategóriába sorolható, egyetlen hibája az volt, hogy túl sokszor kellett ugyanazt csinálni benne. Megfogadták a kritikákat és a második részre ezt is kijavították és kapott egy nagyon jó kis történetet, amit további két résszel (Brotherhood, Revelations) együtt tudtak méltóan lezárni. Itt a hiba talán csak az volt, hogy valójában ezek szerintem inkább DLC-k lettek volna, csak ahhoz nagyon hosszúak, ha úgy adták volna el őket, mint a Dragon Age Eszmélést, senki se lovagolt volna azon, hogy nem fejlődött eleget a játék.
Jött a harmadik rész és újra nagy volt a fejlődés, ami meg jó volt, azon minek változtassanak.
(Magánvélemény)
"Ezt a GTA lázat én sose értettem, játszottam velük, de max angolul trágárkodni lehet meg tanulni belőlük, azt viszont nagyon is jól."
"Mert az Assassin's Creedből aztán annyit lehetett tanulni. Nem akarok kötözködni, de a Ubisoft-féle sorozatban is maximum a városok viszonylag korhű építészete vehető komolyan, a történet, a karakterek, az események mind-mind a fantáziadús dizájner-elme szüleményei."
Ezt azért írtam, mert, Kb minden harmadik szó, trágárkodás benne (GTA), és így én nem tudok élvezni semmit, ez már túl sok, pedig én is sokat trágárkodom.
Az Assassin's Creednek viszont egy kellemes, élvezhető története van, mint egy könyvnek, és ez nekem nagyon fontos, történet-centrikus vagyok . (Magánvélemény)
"Max Payne 3-nak is jó lesz az. Egyébként a negyedik részt ne várd túl hamar, mert a harmadik elég nagyot bukott, sajnos."
Nem a három már megvan, én a negyediket várom, hátha a bukás ellenére mégis bevállalják, mert szerintem a három is nagyon jó volt.
.
Amúgy a Warcraft 3 2002-ben jelent meg, 2003-ban a The Frozen Throne jött :)
Először is az Assassin’s Creed első részébe hatalmas potenciál volt, és bár nem volt az év játéka, de igenis a jó kategóriába sorolható, egyetlen hibája az volt, hogy túl sokszor kellett ugyanazt csinálni benne. Megfogadták a kritikákat és a második részre ezt is kijavították és kapott egy nagyon jó kis történetet, amit további két résszel (Brotherhood, Revelations) együtt tudtak méltóan lezárni. Itt a hiba talán csak az volt, hogy valójában ezek szerintem inkább DLC-k lettek volna, csak ahhoz nagyon hosszúak, ha úgy adták volna el őket, mint a Dragon Age Eszmélést, senki se lovagolt volna azon, hogy nem fejlődött eleget a játék.
Jött a harmadik rész és újra nagy volt a fejlődés, ami meg jó volt, azon minek változtassanak.
Ezt a GTA lázat én sose értettem, játszottam velük, de max angolul trágárkodni lehet meg tanulni belőlük, azt viszont nagyon is jól. Pedig ezt az autós, lövöldözős műfajt igenis szeretem, a Maffia 1-2, az L.A Noire, és a Sleeping Dogs is nagyon közel áll a szívemhez, és mindegyiket sokkal jobbnak is tartom. Én biztos, hogy inkább az Assassin’s 4-et várom.
A Rockstar meg egy Max Payne 4-el, vagy egy L.A Noire-hoz hasonló játékkal le tud kenyerezni, de szerintem ez a következő GTA-val nem fog nekik sikerülni, de ki tudja, a DMC, és a Tomb Raider is nagyon kellemesen meglepett idén.
A Call of Duity-t nem szeretem, nem is nagyon játszottam vele, de a videókból, tesztekből, nekem úgy jött le, hogy időről, időre az is megújul, valamennyire. Meg abba úgy is az a poén, hogy egy délután, kinyomják az Óriási egyszemélyes kampányt (Kb- 2-4 óra), és utána egymás ellen, vérre menő harcot vívnak, mellette meg chat-en, vagy mikrofonon oltsák egymást a végtelenségig, de erre is szükség van.
Hú ez kicsit hosszú lett, de ez az én magánvéleményem.
"Ezt a GTA lázat én sose értettem, játszottam velük, de max angolul trágárkodni lehet meg tanulni belőlük, azt viszont nagyon is jól."
Mert az Assassin's Creedből aztán annyit lehetett tanulni. Nem akarok kötözködni, de a Ubisoft-féle sorozatban is maximum a városok viszonylag korhű építészete vehető komolyan, a történet, a karakterek, az események mind-mind a fantáziadús dizájner-elme szüleményei.
"A Rockstar meg egy Max Payne 4-el, vagy egy L.A Noire-hoz hasonló játékkal le tud kenyerezni..."
Max Payne 3-nak is jó lesz az. Egyébként a negyedik részt ne várd túl hamar, mert a harmadik elég nagyot bukott, sajnos.
" Hú ez kicsit hosszú lett, de ez az én magánvéleményem."
Ez rendben van, de mivel ez egy fórum, nyilván lehet reagálni rá...
Először is az Assassin’s Creed első részébe hatalmas potenciál volt, és bár nem volt az év játéka, de igenis a jó kategóriába sorolható, egyetlen hibája az volt, hogy túl sokszor kellett ugyanazt csinálni benne. Megfogadták a kritikákat és a második részre ezt is kijavították és kapott egy nagyon jó kis történetet, amit további két résszel (Brotherhood, Revelations) együtt tudtak méltóan lezárni. Itt a hiba talán csak az volt, hogy valójában ezek szerintem inkább DLC-k lettek volna, csak ahhoz nagyon hosszúak, ha úgy adták volna el őket, mint a Dragon Age Eszmélést, senki se lovagolt volna azon, hogy nem fejlődött eleget a játék.
Jött a harmadik rész és újra nagy volt a fejlődés, ami meg jó volt, azon minek változtassanak.
Ezt a GTA lázat én sose értettem, játszottam velük, de max angolul trágárkodni lehet meg tanulni belőlük, azt viszont nagyon is jól. Pedig ezt az autós, lövöldözős műfajt igenis szeretem, a Maffia 1-2, az L.A Noire, és a Sleeping Dogs is nagyon közel áll a szívemhez, és mindegyiket sokkal jobbnak is tartom. Én biztos, hogy inkább az Assassin’s 4-et várom.
A Rockstar meg egy Max Payne 4-el, vagy egy L.A Noire-hoz hasonló játékkal le tud kenyerezni, de szerintem ez a következő GTA-val nem fog nekik sikerülni, de ki tudja, a DMC, és a Tomb Raider is nagyon kellemesen meglepett idén.
A Call of Duity-t nem szeretem, nem is nagyon játszottam vele, de a videókból, tesztekből, nekem úgy jött le, hogy időről, időre az is megújul, valamennyire. Meg abba úgy is az a poén, hogy egy délután, kinyomják az Óriási egyszemélyes kampányt (Kb- 2-4 óra), és utána egymás ellen, vérre menő harcot vívnak, mellette meg chat-en, vagy mikrofonon oltsák egymást a végtelenségig, de erre is szükség van.
Hú ez kicsit hosszú lett, de ez az én magánvéleményem.
Amúgy a Warcraft 3 2002-ben jelent meg, 2003-ban a The Frozen Throne jött :)