Furcsa, de már azóta is lassan egy évtized telt el, hogy a Fallout-sorozat első két részét kézhez kaphattátok a Guru teljes játékaként -- már, ha akkoriban is vásároltátok a magazint. A 2D-s, izometrikus grafika, és az időnként még korához képest is csúnyácska, elnagyolt helyszínek azonban valami olyasmit rejtettek, amelyet azóta se nagyon sikerült újra megalkotni: lelket, amely egy mára már megszűnt fejlesztőcsapat, és egy megszűnt kiadó közreműködésével kaphatott helyett egy poszt-apokaliptikus szerepjátékban. A folytatásra rengeteg esztendőt kellett várni, az Interplay bedőlésével a készülő harmadik rész ment a levesbe, a cím végül kikiáltásra került, és nem más vásárolta meg, mint az Elder Scrolls szériával már gyakorlatilag minden platformon taroló Bethesda. Ezután következett be a katasztrófa.
Lényegében szólva a rajongói keménymag -- kik között nagy számban olyanok is találhatóak, akik a Tactics címet viselő taktikai játékon kívül még csak bele sem szagoltak az univerzumba -- kaszákkal és vasvillákkal rohamozta meg a stúdiót: a szemükre vetették az Oblivion "elmainstreamesedését" (de szép magyar szó, lényegében a tömegek felé való elmozdulást próbálom vele leírni), azt, hogy ez a csapat nem elég tapasztalt (igen, elvégre csak négy, igen szórakoztató szerepjátékot raktak már le az asztalra), sőt, egyesek egészen odáig merészkedtek, hogy bármiféle információ meg egyéb alap nélkül leoblivionozták a programot, és előre temették az első szinten is legyőzhető szupermutánsokat. Ez volt a múlt -- aztán, ahogy elkezdtek csepegni az információk, megjelentek a meglehetősen óvatosan, a cég előző játékához képest minimalista módon kiszórt videók és képek, egyre kevesebb lett a felháborodott hang, egyre több a felfokozott várakozás...
Végül pedig, alig egy hete, a két konzolra és Windows operációs rendszerekre megjelent a trilógia harmadik része. A piacra kerülés után jó pár napig csend volt a fórumokon, majd egyszerre robbant a bomba: a legnagyobb érv, amelyet a széria rajongói fel tudtak hozni a folytatás ellen, hogy "hát ez nem olyan, mint az első két rész", a hihetetlen mély tartalom, a maximalizmus, amely végigkísérte a negatív visszhangok után hihetetlen módon bizonyítani akaró Bethesdát -- akik azzal haragították leginkább magukra a közösséget, hogy az ő elképzeléseik helyett a sajátjaikat ültették be a szoftverbe -- meg is hozta a gyümölcsét: először a szaksajtó esett hanyatt, csak úgy repkedtek a GTA negyedik része óta berozsdásodott 100% közeli értékelések, aztán a vásárlók bizonyíthattak, és úgy néz ki, meg is tették.
Bár még messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, annyi bizonyos, hogy a Bethesda nem aprózta el: egy hét alatt közel ötmillió példányt szállítottak le az üzletekbe a posztapokaliptikus szerepjáték folytatásából, ha pedig ezek elkeltek -- már pedig erre igen nagy az esély -- az közel 300 millió dolláros (nem is kezdem átszámolni, borzalmasan nagy összeg, hollywoodi szuperprodukciók is sírva könyöröghetnének a receptért) bevételt jelent -- figyelem, egyelőre csak az első héten! Üröm az örömben, hogy az első becslések szerint ezeknek a számoknak mintegy alig 20%-a a PC-s eladásoké, 60%-ot pedig az Xbox 360-as bevásárlások vittek el. Annyi már most bizonyos, hogy az év egyik legnagyobb kasszasikerével (és legjobb játékával) állunk szemben, azt hiszem, nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy a komplett szerkesztőségünk rámozdult, ki boxon, ki PC-n, hogy aztán hetekig ne tudjuk elérni...
Lényegében szólva a rajongói keménymag -- kik között nagy számban olyanok is találhatóak, akik a Tactics címet viselő taktikai játékon kívül még csak bele sem szagoltak az univerzumba -- kaszákkal és vasvillákkal rohamozta meg a stúdiót: a szemükre vetették az Oblivion "elmainstreamesedését" (de szép magyar szó, lényegében a tömegek felé való elmozdulást próbálom vele leírni), azt, hogy ez a csapat nem elég tapasztalt (igen, elvégre csak négy, igen szórakoztató szerepjátékot raktak már le az asztalra), sőt, egyesek egészen odáig merészkedtek, hogy bármiféle információ meg egyéb alap nélkül leoblivionozták a programot, és előre temették az első szinten is legyőzhető szupermutánsokat. Ez volt a múlt -- aztán, ahogy elkezdtek csepegni az információk, megjelentek a meglehetősen óvatosan, a cég előző játékához képest minimalista módon kiszórt videók és képek, egyre kevesebb lett a felháborodott hang, egyre több a felfokozott várakozás...
Végül pedig, alig egy hete, a két konzolra és Windows operációs rendszerekre megjelent a trilógia harmadik része. A piacra kerülés után jó pár napig csend volt a fórumokon, majd egyszerre robbant a bomba: a legnagyobb érv, amelyet a széria rajongói fel tudtak hozni a folytatás ellen, hogy "hát ez nem olyan, mint az első két rész", a hihetetlen mély tartalom, a maximalizmus, amely végigkísérte a negatív visszhangok után hihetetlen módon bizonyítani akaró Bethesdát -- akik azzal haragították leginkább magukra a közösséget, hogy az ő elképzeléseik helyett a sajátjaikat ültették be a szoftverbe -- meg is hozta a gyümölcsét: először a szaksajtó esett hanyatt, csak úgy repkedtek a GTA negyedik része óta berozsdásodott 100% közeli értékelések, aztán a vásárlók bizonyíthattak, és úgy néz ki, meg is tették.
Bár még messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, annyi bizonyos, hogy a Bethesda nem aprózta el: egy hét alatt közel ötmillió példányt szállítottak le az üzletekbe a posztapokaliptikus szerepjáték folytatásából, ha pedig ezek elkeltek -- már pedig erre igen nagy az esély -- az közel 300 millió dolláros (nem is kezdem átszámolni, borzalmasan nagy összeg, hollywoodi szuperprodukciók is sírva könyöröghetnének a receptért) bevételt jelent -- figyelem, egyelőre csak az első héten! Üröm az örömben, hogy az első becslések szerint ezeknek a számoknak mintegy alig 20%-a a PC-s eladásoké, 60%-ot pedig az Xbox 360-as bevásárlások vittek el. Annyi már most bizonyos, hogy az év egyik legnagyobb kasszasikerével (és legjobb játékával) állunk szemben, azt hiszem, nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, hogy a komplett szerkesztőségünk rámozdult, ki boxon, ki PC-n, hogy aztán hetekig ne tudjuk elérni...
Ez inkább egy "második személyű" nézet, vagy hogy fejezzem ki. Mint ilyen Resident Evil 4-ben, mikor előveszi az ember a fegyvert (csak azért nem Cold Fear-t mondok, mert azt talán kevesebben ismerik). A kamera a jobb oldalon van a képrenyőn, a játékos meg a bal oldalán. Szóval ez inkább egy váll feletti nézet.
Mondjuk én kíváncsi lennék, hogy vajon akkor is az Oblivionhoz lenne-e hasonlítva a játék, ha mondjuk a Dark Messiah fejlesztői csinálták volna?
Amúgy egyvalami olyan, amit el lehet ítélni, és benne van az Oblivionban, s még jogos is az elődöket megnézve: a first person valós idejű harc. Azt egy-az-egyben integrálták az Oblivionból, és míg ott nagyon élvezetes volt számomra, itt a VATS mellett elég gyenge pont.
De ilyen mozgások miatt nem lehet elítélni, szerintem sem. Bár tényleg vicces, itt is és az Oblivionban is. Olyan nőiesen fut a karakter . Kicsit befosott-jellege van a dolognak, kicsit eunuch-jellege . Ezért kell FPS nézetben mozogni, ha zavar valakit, szerintem. Én az Oblivionban a TPS módot csakis akkor használtam, ha fotóztam a karakteremet, vagy meg akartam nézni rajta a cuccokat. Másra kevésbé használható SZVSZ. Itt is így van ez, szerintem.
Mutánsokat meg még én sem láttam így futni . Hozzáteszem: szerencsére. Remélem, nem jön el az az idő 1-200 éven belül, hogy hasonló körülmények uralkodjanak itt, mint a Falloutban .
Mesteri lett a játék, nem vitatom, tutkó megveszem eredetiben ( is XD). Nagyon ügyesen ráépítették a már jól bevált dolgokra a Fallout környezetet, szabályokat. Hozza, amit hoznia kell, méltó folytatás.
Én akkor sem tudok szabadulni az enyhe utóíztől, ami minden egyes kattintás után jelentkezik...Ezt azért kár lenne tagadni. Ettől még nálam is 90 fölött van bőven. Abba is kellett hagynom, mert féltem, hogy megint hetekig a monitor előtt ragadok. .D
Én egy RPG-ben nem azt nézem, hogy mozog egy karakter, mert azt leszarom. Egy RPG lényege a szabályrendszere. Ettől egyedi. Az Oblivion és a Fallout szabályrendszere két különböző dolog. Innentől kezdve nincs miről beszélni, mert nem lehet összehasonlítani a kettőt. És nincs is értelme. A Fallout 3-at a korábbi részekhez kell hasonlítani, és nem azon lovagolni, hogy ugyanúgy rohangál benne valaki, mint egy másik játékban, mert ez kákán csomókeresés...
Mert ha rajtam kívül még sokan látnak hasonlóságokat egy másik rpg-hez az lehet hogy nem véletlen és nem mi vagyunk az idióták mert úgy kezeltetek mintha egy egyértelmű ténynek mondtam volna ellent ami lehet hogy egyértelmű de csak szerintetek az és jó lenne ha tisztelnétek a vélemények különbözőségét is.
Akkor most megyek is falloutozni mert egy jó játék.
Játszottam az Elder Scrolls: Arena-val: nagyon tetszett. Morrowind: több ezer órát töltöttem el vele. Oblivion: sajnos még "csak" százasokban mérhető, mennyit öltem bele. Sőt, nekem az Oblivion a kedvenc részem, elsősorban azért, mert játéktechnikai dolgokban felül tudta múlni a Morrowindet, tehát az előző részt (mérföldekkel jobb A.I., élő világ, épkézláb történet, összehasonlíthatatlanul izgalmasabb küldetések).
S kipróbáltam a Fallout 3-at: lehidaltam tőle, ölelje meg! Nem voltam FAN, szóval ettől is lehet, hogy engem nem zavarnak dolgok. Meg attól is, hogy én Oblivion-FAN vagyok.
A játék szerintem tökéletesen vegyíti a Fallout és az Oblivion jó tulajdonságait. Bár az Oblivion fejlődésrendszere nekem rohadtul bejött (meg úgy az Elder Scrolls-féle általában), de a Fallouté olyan egyedi dolog szintén, ami szerethető a sok másik, megszokott szabályrendszer mellett. Így örömmel üdvözöltem. Emellett ott van a jó kis posztapokaliptikus hangulat, ami nekem mindig is jobban bejött, mint a fantasy világ (vagy mondjuk a Deus Ex cyberpunk környezete - de az nem ide tartozik).
A Vaultból való kilépés zseniális, szerintem! Illetve az is hangulati bomba, hogy be lehet fogni rádióállomásokat. Kb. 2 percig csak roptam a rock 'n' roll-t kint, a pusztában, roncsok és mutánsok között. A S.T.A.L.K.E.R. alapjáték óta először éreztem ilyen jó, magába szippantó atmoszférát.
S ami előtte volt, az sem volt semmi: ahogy végigkísérhetjük a felnövésünk, rohadtul emlékezetes!
Illetve a harc... Nos, én akciós ember vagyok, bár imádom a körökre osztott harcrendszert is (én a Jagged Alliance 2-vel kezdtem). Ám ebben a játékban sokkal jobban tetszett a V.A.T.S. Nem olyan, mint az előző részekben, kicsit könnyítettek rajta, az tény, de iszonyatosan élvezetes szerintem! Azzal szórakoztam, hogy az Overseer lányának kilődöztem a lábát mindig . Kár, hogy itt is itt van az a gagyiság, hogy "eszméletlen" lesz csak, mert ő történeti karakter . Ebben azért visszasírtam már az Oblivionban is a Morrowindet, amiben mindenkit ki lehetett nyírni, ha nem tetszett a pofája. Na, de a lényeg: ez a precíz lövöldözés-ütlegelés nagyon tetszett!
Szóval emlékeztet engem is az Oblivionra, de szerintem sokkal inkább Fallout ez. Egyszerűen annyiról van szó, hogy egy olyan fejlesztőcsapat kezébe került, aki egy másféle "blockbuster" RPG-t készített eddig, s most megadatott nekik a lehetőség, hogy életre keltsenek egy legendát. Ők pedig kreatívan beépítették eddigi tapasztalataikat úgy, hogy a régi nagy név lehető legkvésbé sérüljön.
Persze meg tudom érteni a rajongókat, főleg azokat, akik gyűlölték az Obliviont. De én sajnos a Fallout 1-et nem rongyosra játszottam, csak belekóstoltam, illetve TOP 3-as listámban ott van az Oblivion is...
Az meg egy egetverő nagy marhaság, hogy "akciójáték mer' lőni kell benne". Akkor a Doom 3 meg RPG, mert vannak nemjátékos karakterek, akik nem szörnyek, nem lőnek ránk, és rájuk lehet kattintani! S még beszélnek is ekkor! Hű! Tiszta Baldur's Gate-lopás ez a Doom 3 b+!
Ott van a Vampire: lehet benne lőni, de, ha nincs megfelelő jártasság a lőfegyvereknél, akkor aztán annyi headshotot lehet leadni, amennyit akarunk: az ellenfél nem fog kinyúlni, hanem ott döglünk meg n00bként, mert előbb lelő. Na, ez az RPG.
Teljesen mindegy, hogy milyen fegyvert használunk egy játékban, vagy, hogy használunk-e fegyvert. Szerintem az RPG a fejlődésről, és a világgal való széles körű interakcióról szól - legyen az párbeszéd, vagy ütlegelés, vagy event stb.
És nem, a két dolognak semmi köze ahhoz hogy Oblivion motorját használták, csak spóroltak az egésszel egy picit, ami sosem baj.
Amúgy meglepően jó lett a játék, kár hogy a célzásba (VAT vagy mi is volt) nem lehet se vakítani, vagy lassítani, marad a jó öreg headshot...