Nem telik el úgy év, hogy az E3 előtt ne röppenne fel pár kósza pletyka a Valve szerepléséről, és vele együtt a Half-Life 3 áhított bejelentéséről. Bizony, a több mint tíz éve várt játék még egyáltalán nem hivatalos, a Valve utoljára a Half-Life 2 harmadik kiegészítőjét jelentette be, mint témába vágó alkotást. A roppant elmésen csak Episode 3-nak elkeresztelt részt azonban magára hagyta a csapat, Gabe Newell Valve-fejes szerint azért, mert egyszerűen eljárt felette az idő. Tehát akkor adja magát a logikus lépés, miszerint ki kell adni a teljes értékű harmadik részt, ugye?
Nem teljesen.
12 év. Ennyi idő telt el a Half-Life 2 megjelenése óta. Ez idő alatt egész gamer generációk nőttek fel, tagjaik pedig teljesen más stílusú játékokat favorizálnak. A Valve nem kell, hogy a szomszédba menjen, ha a fiatal játékosok érdeklődési körére kíváncsi: a cég istállójának jelenleg legjövedelmezőbb játéka a Dota 2 című MOBA, ami egyben korunk legtöbb pénzt összefogó esport-címe is. Ezen felül kiváló tükre a mai játékoknak: a multira koncentrál, F2P üzletmodellen nyugszik, bajnokságokat rendeznek belőle, a fejlesztése pedig nem áll le, hanem újabb és újabb frissítésekben ölt testet. Ezek sokszor a játékmenetét is átalakítják, azaz a játékosok kénytelenek folyamatosan tanulni a Dota 2-t.
És nem csak azt, hanem tulajdonképpen az összes manapság menőnek számító játékot. League of Legends, World of Warcraft (bár ez már a végét járja), SMITE, World of Tanks – mindegyik mögött óriási cégek állnak, amiknek dolgozói állandóan követik a közösség és a trendek alakulását. A többségük pedig esportként is működik, vagy legalábbis próbálkozik.
Nemrég jómagam is kilátogattam a World of Tanks varsói világbajnokságára. Bár nem voltak olyan sokan, mint egy Intel Extreme Mastersen (LoL, SC2, Hearthstone – részletekért katt ide!) vagy egy The Internationalen (Dota 2), a Wargaming.net stábja így is komoly eredményt ért el alig három év alatt, hisz nagyjából háromezer játékos szurkolta végig élőben a kétnapos versenyt, amelynek végén 150 ezer dolláros fődíj talált gazdára. Részletesebben a májusi PC Guruban számolok majd be a The Grand Finals 2016-nak nevezett bajnokságról, de annyit már most elmondhatok, hogy a rajongók lelkesedése roppant erősen hatott minden jelenlévőre, köztük rám is.
És hogy mi köze van mindennek a Half-Life 3-hoz?
Annyi, hogy a szóban forgó folytatás célközönsége nagyon összezsugorodott. A történetközpontú FPS-ek az elmúlt 12 év során kihalásnak indultak, helyüket a rövid, de intenzív kampányok, majd a kiteljesedett, bőséges online multiplayer lehetőségek vették át. Csak hogy perspektívába tegyük a piaci átalakulást: a zsáner arculatát és a legutóbbi konzolgenerációt alapjaiban megrázó és meghatározó Call of Duty 4: Modern Warfare a HL2 után három évvel jelent meg. A sorozat azóta a játékpiac legnagyobb gorillájává hízott, és számtalan követőt toborzott. Egyjátékos FPS-t gyártani már nem divat, a kevés kivétel pedig valamilyen divathullámot lovagol meg – gondolok itt most a Doomra, amivel a retrolázat szeretné megfialtatni a Bethesda (és amely játék egyébként így is sokaknak nem jön be).
Az időleges rajongáson túl a műfaji keveredés dívik még: a Far Cry-játékok, a Borderlands-sorozat, esetleg Stalkerek vagy a Dishonored, mind-mind valamilyen egyéb stílus játékelemeinek vegyítésével ér el sikereket. Sőt a szerepjátékok „elefpéesedése” is megfigyelhető: a Skyrim vagy a Fallout 3-4, noha RPG-nek tekinthetők, sokat örökölnek a lövöldözős játékoktól, az olyan mixek pedig, mint a külső nézetes The Division, már a precíz célzást is megkövetelik a játékostól.
Ezzel szemben a Half-Life 2 egy olyan korszak terméke, amikor még multi nélkül is ki lehetett adni egy 10-12 órás FPS-t, hogy aztán utólag kapjon egy Deathmatch-kiegészítőt. Ezt manapság lehetetlen eljátszani, mert a fiatalabb gamerek egyszerűen nemmel szavaznak a régimódi koncepcióra. Ráadásul a kiadók is a profitra mennek, ez pedig akkor növelhető hosszabb időn át, ha az adott termék folyamatosan bővül, változik – ezt tanulta meg nemrég az épp perben álló Rockstar Games, a GTA 5 ugyanis már nem termel annyi pénzt, mint az azzal együtt futó, mikrotranzakciókkal teletömött GTA Online.
Összefoglalva tehát, egy sima FPS-sel nem sokra menne a Valve.
Ezt minden bizonnyal a cégnél is tudják, sőt erre utaló pletykát is lehetett már hallani: állítólag a Half-Life 3 egy nyitott világú RPG-FPS hibrid lett volna, 2013 után tervezték kiadni, de a cég hektikus felépítéséből adódó szervezeti gondok, valamint a sok egyidejű projekt erőforrás-igényes volta (Steam Machine, Dota 2, Source Engine 2) szép lassan elszipkázta előle a pénzt és az embert.
Ráadásul az elvárások is nevetségesen magasra nőttek: a játékosok a Half-Life 3-tól megváltást várnak, azt hiszik, ez több lesz egy mezei videojátéknál, holott a második rész sem volt több egy, a kornak megfelelő, minőségi és szép, de új ötleteket csak nyomokban tartalmazó FPS-nél. És nem, egy levegővel teli hordó vízbe dobálása nem komoly fizikai-logikai fejtörő, sajnálom.
Ráadásul a Valve már annak idején is érezte, hogy ez a koncepció lassan elenyészik. Ezért álltak elő az epizodikus megjelenés ötletével, ami aztán szintén hamar kifulladt, mert csak a kifejezetten erre a modellre felhúzott játékműfajok (pl. a modern, Telltale-féle kalandjátékok) képesek érvényesülni benne.
Persze egy Far Cry-szerű Half-Life még működne most is, de sajnos a sztorit így is, úgy is kukázni kell, azaz a Half-Life 3 már nem szólhat Gordon és Alyx bosszúhadjáratáról. Ennek oka, hogy a HL2 már nagyon régen volt, a játékosok többségének semmit sem mond a befejezés, akiknek meg igen, azok a Valve fő írójának távozása óta gondolatban lemondhattak a kérdések megválaszolásáról.
Sokkal jobb ötlet volna tehát egy reboot: egy olyan Half-Life-játék, ami mondjuk 100 évvel az Episode 2 után veszi fel a fonalat, egy teljesen új, ez esetben már beszélő főszereplővel. A karakter RPG-szerűen vehetne fel küldetéseket a Combine-uralom alól felszabadult, de még mindig poszt-apokaliptikus jellegű Földön, miközben egy-egy quest a HL2 után elvarratlanul hagyott szálakat fűzné fel, ilyen-olyan magyarázatot adva a rejtélyes elemekre. És még akár G-Man is visszatérhetne, ő úgysem hétköznapi karakter.
Ez a játék azonban már nem a Half-Life 3 lenne – és szerintem attól ideje búcsút venniük a rajongóknak.
(A képek a Half-Life 2: Episode Three artworkjei, jórészük az elvetélt fejlesztésből szivárgott ki.)
Továbbá az, hogy valami hiánycikk, még nem azt jelenti, hogy kihalt, vagy nem várják! Ez olyan, mint Hollywood elkurvulása, mert már a Mátrix óta nem csinálnak olyan filmeket, amiknek brutálisan jó és átütő sztorija lenne, tisztelet egykét kiváló kivételnek, mint mondjuk Christopher Nolan filmjei! Egyszerűen hiányoznak a merész tökös vezetők és döntések! Ezek híján sajnos Hollywood sem képes rá, hogy kijöjjön ebből a retek Marvell vs. DC univerzumból... Ennyi.
Mindezt egy normális, nem túl szűk, de megfelelően méretezett szóló mód pályáin. Simán meg lehet azt is csinálni hogy a szóló módban egy egy nagy térre vezető átjárót törmelékkel, vagy egy zárt ajtóval elzárnak és megkapod a lineáris megszokott játékmenetet.
Itt egyszerűen nem akarják elkezdeni/befejezni a fejlesztést, mert nagy lenne a költség, ha pedig nem megfelelően csinálják meg akkor a rajongók csalódása miatt, netán haragja miatt az egész valve birodalom meginoghat. Presztizsveszteségnek nem lenne jó móka egy rossz HL3.
Szóval: ahogy előttem említették a hírbeli véleményre vannak ellenpéldák; de elég csak a stratégiák műfaját megnézni: egészen az XCOM megjelenéséig (újra kiadásáig) haldoklott az egész stratégiai ipar. Mindenki ezt mondta, aztán valahogy mégis slágertermék lett az új XCOM. Azóta pedig újra előbújnak tetszhalott állapotaikból a stratégiai játékok (MoO-tól nézve mostanában hirtelen elég sok űrstratégia készülget).
Vagyis az elemzőknek a játékosokat kellene megkérdezni, hogy mire vágynak, és nem a cégeket, hogy szerintük mire van szükség - és egy HL3-at már csak a neve eladna, ha 'csak egy tisztességes iparosmunka' lenne...
De akkor most van rá igény vagy nincs?
Először is a gamekapocs-on(?) kijött a Mafia III-ról egy kis szösszenet, és benne, hogy a single player-re gyúró, a sztorit előtérbe helyező játék lesz...
Tegnap előtt meg kijön ez a cikk, hogy nincs rá igény.
Akkor most cseh barátaink elfelejtették a statisztikákat megnézni, vagy mégis van még tábora a sztoris, szingl pléjeres játékoknak...
"A történetközpontú FPS-ek az elmúlt 12 év során kihalásnak indultak, helyüket a rövid, de intenzív kampányok, majd a kiteljesedett, bőséges online multiplayer lehetőségek vették át."
The Town of Light videoteszt:
"a játékosok szeretnének filmszerű, érzelmekre ható élményeket is kapni a programoktól
És ha kevernénk a kettőt, akkor egy HL folytatás még akár jó táptalaj is lehetne.
Szerintem ez még a Valve-nak is megérné, vagy legalábbis nekem, hogy kivihessem akkor már az egészet...(nekem ez sohasem volt egész és ha kimondják hogy nem is lesz folytatás akkor se...)
De mondjuk abban van valami, hogy már eljárt felette az idő, hiszen most már jóval nagyobb a kereset a multis játékokra mint anno(sajnos).
Ezért is a legjobb egy kis befejező rész lenne, hogy azért"legyen már befejezve!".
U.I.:De ha egy multis fackot mernek belőle csinálni akkor kimegyek éhségsztrájkolni Bellevue-ba...
(na ez csak vicc volt, egy ember miatt nem érné meg HL-t készíteni)
Bioshock? Többet nem tudnék mondani így rögtön, de azt hiszem egy ellenpélda is elég ahhoz, hogy kiderüljön, hogy nem a zsánerrel van probléma, hanem a minőség, és az eredetiség hiányával. Csak szép és jó játékot kell csinálni, és vinni fogják...
Mindenesetre ha nagyon nem szeretnének Half-Life-fal semmit kezdeni, még eladhatnák a frenchise-t jó pénzért olyan kiadónak, aki lát benne üzleti, kreatív potenciált. De azért ragaszkodnak a címhez, ami biztató....
Amit én soha nem is tudtam megérteni, Nyilván van a multinak értelme, és szépsége, és izgalmas egymásra lövöldözni, de a történet az ma már nem kell? Hogy elkezdem az elején aztán legalább 10 óra alatt, eljutok valahová.
Ha valóban nem fogja követni a következő rész az előzők formuláját, akkor megmarad nekünk, rajongóknak, egy idealizált, kicsit talán valóban túlhypeolt játék, amit időről- időre egyre csak magasabb piedesztálra helyezünk és bármikor elsüthetjük a "bezzeg az én időmben, a HL2 ..." ütőkártyát.
Ettől függetlenül sajnálom, hogy ennyire elhanyagolták a HL univerzumot, máig nagy kedvenceim közé tartozik a sorozat.
A harmadik résznek sokat kéne mutatnia, minden tekintetben, hogy az emberek érdeklődjenek, sokan a régebbi generációkból biztosan várják a játék megjelenését és az újakból is biztos akad, aki lejátszotta a hl szériát és érdekelné egy harmadik rész.
A legfőbb problémák közt van, hogy a cég arculatot váltott és átmentek kiadóba és a steam illetve steam machinesra koncentrálnak és a ftp hullámot kihasználva gyorsan reagáltak a mobák és az új ötletek megjelenésére és ezzel bebetonozták magukat. Nem feltétlen érné már meg nekik egy ilyen játék készítése, de biztos nem lenne nehézkes tekintve, hogy olyan játékok is mint a GTA , Codok, Division, Destiny etc is szépen termelnek, mondjuk ezekbe sokat is öltek, de többségében nyereségesek.
Nem tudom mennyi emberből áll pontosan a hl fanok tábora, de csak miattuk kiadni több tíz milliós játékot, nem feltétlen érné meg nekik, bár egy jó kampánnyal sikeresen bevonzanának még több embert és talán megérné nekik.
A stratégiák újra virágzására és a régi szabású rpg játékok virágzására is sokat kellett várni, előbb utóbb minden játékstílus újra felbukkan bizonyos szünet után, szóval ez is előbb utóbb újra sorra kerül és ha mutatkozik rá igény, akkor lesz hl3 is.
Csak szólok, hogy én más játékoknál vártam volna folytatást, amik vannak annyi de még idősebbek is mint a hl2 és nincs folytatásuk, de a világukba és történetükbe simán beleférne több is.
Szomorú...
Mind az első mind a második rész tele volt nagyon jó gameplay elemekkel melyeket előtte vagy nem láttunk máshol vagy nem voltak elterjedve. Az első rész sem azért maradt meg az emberek fejében mert egy lineáris shooter hanem mert érdekes sztorija volt, jó volt a gameplay (számszeríj, idegen fegyver, irányítható rakétavető, lézeres akna stb) és a korhoz képest nagyon fejlett mesterséges intelligenciával rendelkezett (a katonák szervezetten támadtak). Érdekes pályák voltak (kutatólabor, Xen bolygó) és grafikailag is kifogástalan volt 1998-hoz képest.
A második játék esetében leírt "új ötleteket csak nyomokban tartalmazó FPS" pedig egyszerűen nem állja meg a helyét. Lehet, hogy ma természetesnek vesszük, hogy kitalálok valamit és az valószínűleg működni fog a játékban, de 2004-ben egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy a mágneses daru tényleg használható és azzal kéne elmozdítani az akadályt az útból, hogy tovább roboghassak. Elképesztő fizikája volt akkor a játéknak amit rendesen be is mutattak a gravity gunnal. Ehhez jött, hogy gyakorlatilag minden mozdítható volt a játékban még a legutolsó fogó is a műhelyasztalon. Nyilván előjöttek az első játékban is használt fegyverek, de mellé befért a már említett gravity gun és a spóra amivel a bogarakat irányíthattad (ne érj a földre pálya mindenkinek megvan?). 2004 olyan hatalmas játékok éve volt mint a Far Cry, Doom, Riddick, Painkiller, Warrior Within, wow (ami egy külön kategória) és ezek között a HL2 gond nélkül megállta a helyét. Ha nekem nem hiszed el akkor nézd meg a korabeli újságcikkeket a témában.
Úgy gondolom, ha a 3. rész valamilyen csoda folytán megjelenne és az egy 100 évvel később játszódó, nyitott világú, RPG elemekkel teletűzdelt, beszélő főhőssel felvértezett játék lenne akkor nem Half-Life lenne a neve mivel semmi köze nem lenne hozzá - ebben egyet értek a cikkel. Felnőtt egy játékosgeneráció a második rész óta? Teljesen igaz. Az a generáció pedig 2004 óta várja a folytatást mint jómagam mivel ezzel együtt mi vagyunk az első modern játékokon felnőtt generáció is és rengeteg embernek megmaradt a gaming mint hobbi.
"...a Half-Life 2 egy olyan korszak terméke, amikor még multi nélkül is ki lehetett adni egy 10-12 órás FPS-t, hogy aztán utólag kapjon egy Deathmatch-kiegészítőt. Ezt manapság lehetetlen eljátszani, mert a fiatalabb gamerek egyszerűen nemmel szavaznak a régimódi koncepcióra."
Ha ez igaz akkor mivel magyarázható a Bioshock, Crysis, Wolfeinstein széria? Az pedig abszolút nincs kőbe vésve, hogy a 3. rész is max 12 órás lehet. A MOBA/HS/RTS közönséget pedig totál felesleges idekeverni azért mert jelenleg népszerűek. A nagy MMO láz alatt is rengeteg jó single játék jött ki és a mai MOBA-s időkben is.
Mit várnék el egy HL3-tól? A hatalmas cliffhanger folytatását amivel Ep 2 végződött, valamilyen lezárást a sztori szempontjából, ötletes játékmenetet, érdekes pályákat. Ma nem olyan könnyű újat mutatni a videó játékok világában mint 12 illetve 18 éve de nem is lehetetlen, sőt azóta rengeteget fejlődött a technika. Abban is igaza van a cikknek, hogy a Valve már rég a multis játékokra fekteti a hangsúlyt és azokat fejlesztgeti. Azt nem hiszem, hogy egy Valve kaliberű fejlesztőnek ne lenne meg a lehetősége, hogy színvonalasan befejezze azt a szériát ami híressé tette. Ez nekik egy presztízs kérdés is lehetne, hiszen a nevük teljesen összeforr ezzel a játékkal, mindenki jól tudja mennyien beszélnek róla és mennyi rajongója van világszerte.
TLDR: A játékokat a megjelenési évükhöz relatívan kell bírálni és csak azért mert van egy népszerű műfaj vagy üzleti modell attól még nem kell eltemetni egy legendássá vált széria folytatását. Nem csak 16 év alatti játékosok vannak a bolygón hanem már egy modern játékos generáció is felnőtt. A Valvenak minden lehetősége megvan, hogy folytassa a szériát de a cég közben arculatot váltott.