A Magic: The Gathering név bizonyára mindenki számára mond valamit, aki kicsit is ismeri a TCG-k világát. Akit pedig mozgat a téma, az a Hearthstone-döntő mellett egy másik kártyás programot is talált múlt vasárnap a MondoCon – PC Guru Show gamer színpadán, az érdeklődők ugyanis egy bemutató jellegű showmeccset láthattak a szeptember óta nyílt béta státuszban lévő Magic: The Gathering Arena játékból. A legendás papír alapú kártyajáték online verzióját két hazai Magic-veterán, Kocsis Gábor (Dawnelemental) és Sándor Áron (Gergred) mutatták be nekünk – velük beszélgettünk az Arenában rejlő potenciálról.
Először is légyszíves mutatkozzatok be, és mondjátok el, mi a pontos kapcsolatotok a Magic világával.
KG: Sziasztok, én Kocsis Gábor vagyok, körülbelül 24 éve Magic-ezek, én vagyok jelenleg a magyar Nemzeti Bajnok, és 2004 óta komoly nemzetközi versenyeken indulva próbálok kisebb-nagyobb sikereket elérni. A legjobb eredményem, amikor 2013-ban a magyar csapattal második helyezést értünk el a csapat-világbajnokságon.
SÁ: Sziasztok, én Sándor Áron vagyok, a kapcsolatom a Magic-kel egy kicsit furcsa, mert még a középiskolában kezdtem el játszani, aztán abbahagytam, majd miután felkerültem Budapestre, akkor kezdtem el újból komolyabban játszani. Ezután pedig online játszogattam sokat a Magic online részével, ennek hála sikerült is kijutnom egy Pro Tour versenyre még 2014-ben. Mióta pedig megjelent az Arena, heti kétszer streamelek is az utóbbi időben.
Mennyit jelentett számotokra a Magic: The Gathering Arena megjelenése a játékkal való viszonyotokat tekintve?
SÁ: Mind a ketten játszunk online felületen, viszont én sokkal többet játszottam így korábban is, majdnem minden nap. És igen, nekem az Arena nagyon megtetszett, főleg az, hogy egy teljesen új, letisztult, XXI. századi felületet kínál maga a játék.
KG: Őszintén szólva én egy kicsit szkeptikus voltam az Arena kapcsán, már a zárt bétát is kipróbálhattam, és az elején még kicsit döcögős volt, és megmondom őszintén, én nagyon sokat játszok élőben, illetve online, a régi klienssel is sokat játszottam. De amikor kijött az Arena nyílt bétája, és Áron is megalapította a magyar Arena csoportot a Facebookon, ami napi szinten növekszik, és látszik, hogy egyre több játékos van, akkor meggyőzött az Arena, hogy egy nagyon-nagyon jó, könnyen kezelhető, felhasználóbarát és nagyon dinamikus játék. Szerintem a jövő játéka Magic szempontból, és a gyártó cég is bejelentette, hogy esportként szeretnének a Magic-re tekinteni: meghirdettek egy komoly ligát, szerződtettek 32 hivatalos esportolót évi 70 ezer dolláros fizetésért, és megrendezték az első, egymillió dollár összdíjazású versenyt is. Tehát látszik, hogy a Magic-ben is – annak ellenére, hogy a papír alapú kártya is nagyon erős, sokan játszanak papíron – el szeretnének menni az esport felé.
Hosszú távon akkor inkább az Arena lehet a fókuszban, és nem a papír alapú játék?
KG: Én nem gondolom, hogy az Arena „megöli” a papír alapot vagy bármilyen szinten átvenné a szerepét, szerintem ez a kettő szimbiotikusan egymás mellett fog élni. A Magic-ben a legmagasabb szintű versenyek a Pro Tourok, ezek a tenisz Grand Slamekhez hasonló, évente négyszer megrendezett tornák, és most párhuzamosan megtartják ezeket az Arenában is, komoly pénzdíjjal, komoly kvalifikációs rendszerrel. Szerintem a kettő egymást nagyon-nagyon segíti, és a papír játékosok is konvertálnak át, játszanak Arenát is, illetve fordítva, az Arena játékosok is elkezdenek papíron Magic-ezni, ami szerintem tök jó.
Van-e bármi különbség a kettő között? Mennyire készít fel az Arena a papír alapú játék mechanikájára, metájára?
KG: Nincs igazából különbség. Az Arenában az a jó, hogy nagyon felhasználóbarát, a Magic kicsit ijesztő lehet sokaknak, hiszen egy több mint 25 éves kártyajátékról van szó, minden TCG atyjáról, nagyon bonyolult szabályrendszerrel. Az viszont senkit se ijesszen el, hogy a Magic-ben nagyjából 20 ezer különböző kártyalap van, mert az Arenában mindig a legújabb kiadások jelennek meg. Papíron ugye még vannak olyan versenyek, ahol régebbi kártyákat is lehet használni, komplexebb metagame-mel (mint mondjuk a Hearthstone-ban a Wild). De a lényeg, hogy aki el szeretné kezdeni a játékot, az az Arenán nagyon könnyen el tudja, és onnan szintén nagyon könnyen át tud térni a papír alapúra is, mert az alap szabályokat nagyon jól megtanítja az Arena. Játéktechnikailag nincs különbség.
SÁ: Amennyiben Standard vagy Limited versenyre megy el egy Arena-játékos, akkor ugyanazokkal a mechanikákkal és kártyákkal fog találkozni, mint az online játékban.
Ezek szerint akkor egy Standard metára fel tudsz készülni az Arenán keresztül?
KG: Így van, az Arenában a Standard versenyekre tökéletesen fel lehet készülni, sőt tulajdonképpen így a legegyszerűbb és a leggyorsabb. Ráadásul most már itt is bevezették azt, hogy vannak szezonok, lehet különböző rangokat elérni, amik alapján az emberek kapnak különböző díjakat a szezon végén, valamint nagy nemzetközi versenyekre is lehet kvalifikálni – az elmúlt két szezonban például aki benne volt a Top 1000-ben, azokat meghívták egy nagy Arena versenyre, ahonnan aztán kvalifikálni lehetett egyéb tornákra, akár élő versenyekre is.
Szóba került a Hearthstone, ami eddig egyeduralkodója volt az online kártyás műfajnak – sokan megpróbálták letaszítani a trónról, de eddig mindenki elvérzett. Most azonban volt a HS-nek egy jelentős visszaesése – mit gondoltok, kinőheti magát annyira a Magic, hogy egy másik nagy bástyává váljon a műfajon belül?
KG: Másik bástyaként mindenképpen szerintem. Igazából a két játék – annak ellenére, hogy nagyon sok hasonlóság van közöttük – nem feltétlenül hasonlítható össze. Ami a Magic előnye és egyben hátránya, hogy teljesen másmilyen a manarendszer, mindenki a sajátjáért felelős, ami olykor tud gondot okozni, ugyanakkor sokkal komplexebb a játék, interaktívak a körök, egymásra lehet reagálni, nincs kötött board, ahol csak 7 lény lehet. Meg hát egy 25 éves történelme van a játéknak, ebből kifolyólag pedig sokkal összetettebb. Én úgy gondolom, hogy mindkettőnek megvan a vonzereje, valakinek valószínűleg egyszerűbb az, hogy a Hearthstone-t talán gyorsabban lehet elsajátítani, és sokan kérdezik, hogy mikor lesz a Magic mobilon is. Nos, én megmondom őszintén, hogy remélem soha, mert egyszerűen annyi plusz komplexitás van a játékban, annyival nehezebb egy komplexebb board state-et felismerni, hogy egy mobiltelefonon nem igazán lehet ezt megvalósítani. De visszatérve, én azt mondom, hogy a Hearthstone-t nem fogja letaszítani a Magic, de a kettő egymás mellett nagyon jól meg fog tudni élni, mert más közönség. Úgy mondanám, hogy a Hearthstone kicsit amolyan „kapudrog” a Magic-hez, aki Hearthstone-ozik, az nagyon könnyen meg tud tanulni Magic-ezni, és hosszú távon azért szerintem sokkal több kihívás, mind komplexitásban, mind múltban, mind stratégiában, és sokkal kisebb a randomfaktor is.
SÁ: Ehhez még hozzá lehet tenni, hogy Sjow most nyert egy Invitational versenyt, ő ugye Hearthstone-steamer volt, a múltkori GP-n, amin Gábor is kint volt, Amaz ment Top 8-at, de összességében is jól szerepeltek azok a Hearthstone-streamerek, akiket felkért a kiadó, hogy játsszanak. Szóval én látok benne potenciált, és egyébként közel azonos szinten van a két játék, ha megnézzük a Twitch-nézettségeket, nem olyan sok a Magic lemaradása ahhoz képest, hogy egy második TCG jelenleg – és még mindig csak bétában van.
KG: Az látszik, hogy a kiadó nagyon támogatja, és ahogy mondtuk, Áron megalapította a magyar Facebook csoportot, ahol mindenkit szívesen látunk, a kezdők segítséget kapnak. Nagyon sok olyan játékossal találkozunk, aki bejön a csoportba, hogy „Sziasztok, eddig Hearthstone-oztam, de nagyon megtetszett a Magic, mit kell tudni róla?”, és hát próbáljuk kiépíteni a magyar közösséget, remélve, hogy hamarosan lesznek itthon versenyek is.
Ha már magyar közösség: milyen ez jelenleg a papír alapú játékban? Elhangzott korábban, hogy idén nem lesz például Nemzeti Bajnokság.
KG: A kiadó folyamatosan változtatja ezeket a dolgokat, idén például nincs Nemzeti Bajnokság, jövőre egyébként szerintem visszahozzák. Én úgy érzem, hogy nagyon erős a magyar papíron játszó közösség – nem akarok számokat mondani, de kétezren legalább játszanak Magyarországon (ebből persze sokan csak otthon, baráti körben). Most jelent meg nemrég a legújabb kiadás, aminek a bemutatóversenyén körülbelül 170-en indultak, két helyszínen Budapesten.
SÁ: És akkor a vidéket még nem is számoltuk, ahol sajnos nem tudnak eljutni ilyen versenyekre. A papír Magic amúgy is kicsit furcsa Magyarországon, mert Budapestből és Szegedből áll nagyjából, és pont, itt meg is álltunk, az összes többi város kicsit kimarad ebből, sajnos.
KG: De a vidéki játékosoknak pont nagyon jó az Arena, mert könnyen hozzáférhetnek. Van tehát Magyarországon papír alapú Magic, de nagyon sokat fog segíteni neki az Arena, és ez már most is látszik: az elmúlt versenyeken nagyon sok Arena-játékos volt, aki online kezdte, aztán eljött egy bemutatóversenyre. Mert a papír Magic azért más: ott más játékosokkal találkozol, jó a társaság, érdekes emberekkel ismerkedsz meg, interaktívabb. Ugyanakkor teljesen kiegészíti egymást a kettő.
Köszönjük az interjút!