- Elképesztő összegeket emészt fel a mai AAA-címek fejlesztése és marketingje
- A költségek akár az egymilliárd dollárt is meghaladhatják
- Ez a CMA dokumentumaiból derült ki
A AAA videójátékok fejlesztése régóta nem olcsó mulatság, pláne, ha a marketing költségeket is belevesszük az egyenletbe. Az olyan franchise-ok, mint például a Call of Duty vagy a Grand Theft Auto (utóbbi esetében csak a zenék licenszelése egy kisebb vagyonba kerül) egészen hajmeresztő összegeket emészthetnek fel, a jövőben pedig minden bizonnyal csak még nagyobbak lesznek a számok, hiszen egyre részletgazdagabb alkotásokat fogunk kapni. Az Egyesült Királyság versenyhatóságának, a CMA-nak hála pedig most elég jól képbe kerülhettünk azzal kapcsolatban, hogy mennyi is az annyi, a dokumentumaiból ugyanis nem csak az derült ki, hogy miért mondott nemet a Microsoft üzletére, hanem az is, mennyibe kerül egy AAA-játék fejlesztése.
A versenyhivatali szerv masszív jelentése alapján a 2024-25 környékén érkező AAA-címek fejlesztése több mint 200 millió dollárba is kerülhet a kiadóknak – de a Call of Duty fejlesztési költsége már a 300 milliót is túllépte, ahogy a GTA 6 is minimum 250 millióba fog fájni. Ha pedig a marketinget is hozzácsapjuk az összeghez, akár egymilliárd feletti is lehet a végeredmény: az egyik kiadó például azt mondta, hogy egy nagyobb franchise-ának fejlesztése 660 millióba, a marketing pedig további 550 millióba került. És ha már Call of Duty: az Activison szerint a világhírű széria elkészítése is egyre komplikáltabbá válik, ami értelemszerűen a büdzsét is jelentősen megdobja. "Olyan sok tartalmat kell készítenünk a Call of Dutyhoz, hogy mostanra már nem is elég egy vezető stúdió, minimum másfélre van szükség az évenkénti megjelenéshez. Ennek okán egyre többször kell bevonnunk külsősöket, és nem hinnénk, hogy ez a jövőben változni fog." – olvasható a CMA dokumentumában, ami az IDG nevű piackutató csoport jelentésére hivatkozik. Ezek a számok elég nagy ugrásnak mondhatók az öt évvel ezelőtti szinthez képest (akkoriban körülbelül 50-150 millió dollárt emésztett fel a AAA-játékok elkészítése), egyáltalán nem csoda tehát, hogy szinte minden nagyobb kiadó árat emelt a közelmúltban.