Ernest Gary Gygax 1938. július 27-én Chicagóban látta meg a napvilágot egy svájci bevándorló apa és amerikai anya gyermekeként. Játékok iránti érdeklődése már egész fiatalon megmutatkozott, de az első komolyabb inspirációra egészen 1953-ig kellett várnia, amikor is kapcsolatba került a Gettysburg nevű táblás játékkal. Már az ezzel való időtöltés során elkezdett új ötleteket vinni a szabályokba (nem csak hatoldalú dobókockák használata).
Gygax 1967-ben útjára indított egy olyan rendezvényt, amely mára az Egyesült Államok legnagyobb játékostalálkozójává nőtte ki magát. Ez az úgynevezett Gen Con, melyet először Gygax lakásának pincéjében tartottak, mindössze 20 játékos jelenlétében. A rendezvény ma már versenyre kel az E3-mal, 2007-ben közel 30 ezer látogatója volt az Indianapolisban tartott négy napos banzájnak.
1971-ben Gary Gygax és társa, Jeff Perren megírták a Chainmail című táblás játék szabálykönyvét. Két évvel a Chainmail megírása után Gygax és gyerekkori barátja, Don Kaye megalapították a Tactical Studies Rule (ismertebb nevén TSR) nevű céget, egy évre rá pedig elkészítették a Dungeons & Dragons (D&D) szabálykönyvet. Garyt számos fantasyíró inspirálta a szabályok kidolgozásában, köztük Jack Vance és Robert E. Howard. A D&D (és annak továbbfejlesztett változata, az Advanced Dungeons and Dragons) ma már az egyik legsikeresebb szabályrendszer, melyre több nagy sikerű számítógépes szerepjáték is épült. Ezek közül a leghíresebbek a Baldur's Gate, az Icewind Dale és a Nevewinter Nights. 1985-ben Gary Gygax a TSR menedzsmentjében bekövetkezett változások, valamint a cég pénzügyi problémái miatt elhagyta a céget.
A távozása után belekóstolt az irodalom világába is, hiszen az elkövetkező években számos fantasy regényt írt (Greyhawk, Gord the Rogue sorozat), ám továbbra sem tudott elszakadni szevedélyétől, a szerepjátéktól, melynek eredménye a Dangerous Journeys és a négy évig fejlesztett, 1999-ben publikált Legendary Adventures szabályrendszer lett. Ez utóbbit megpróbálta minél egyszerűbbé tenni, mivel szerinte a szerepjátékok egyre bonyolultabbá váltak, mely gyakran elvette az RPG-kel csak éppen megismerkedő kezdők kedvét a játéktól. 2005-ben visszatért egy D&D-hez hasonló rendszerhez, amikor is a Troll Lord Gamesszel együtt megalkotta a Castles & Crusades rendszert, mely számos elemében hasonlított a D&D-re.
Életének utolsó éveiben már gyakran betegeskedett, egy alkalommal rossz orvosi kezelés miatt majdnem szívrohamot is kapott. Később egy nem gyógyítható betegséget állapítottak meg nála, ennek ellenére továbbra is aktív tagja maradt a szerepjátékos (fórum) közösségnek. Gary Gygax 2008. március 4-én hunyt el. Nyugodjék békében.
(A képek az AD&D-t használó szerepjátékokból származnak.)
Gygax 1967-ben útjára indított egy olyan rendezvényt, amely mára az Egyesült Államok legnagyobb játékostalálkozójává nőtte ki magát. Ez az úgynevezett Gen Con, melyet először Gygax lakásának pincéjében tartottak, mindössze 20 játékos jelenlétében. A rendezvény ma már versenyre kel az E3-mal, 2007-ben közel 30 ezer látogatója volt az Indianapolisban tartott négy napos banzájnak.
1971-ben Gary Gygax és társa, Jeff Perren megírták a Chainmail című táblás játék szabálykönyvét. Két évvel a Chainmail megírása után Gygax és gyerekkori barátja, Don Kaye megalapították a Tactical Studies Rule (ismertebb nevén TSR) nevű céget, egy évre rá pedig elkészítették a Dungeons & Dragons (D&D) szabálykönyvet. Garyt számos fantasyíró inspirálta a szabályok kidolgozásában, köztük Jack Vance és Robert E. Howard. A D&D (és annak továbbfejlesztett változata, az Advanced Dungeons and Dragons) ma már az egyik legsikeresebb szabályrendszer, melyre több nagy sikerű számítógépes szerepjáték is épült. Ezek közül a leghíresebbek a Baldur's Gate, az Icewind Dale és a Nevewinter Nights. 1985-ben Gary Gygax a TSR menedzsmentjében bekövetkezett változások, valamint a cég pénzügyi problémái miatt elhagyta a céget.
A távozása után belekóstolt az irodalom világába is, hiszen az elkövetkező években számos fantasy regényt írt (Greyhawk, Gord the Rogue sorozat), ám továbbra sem tudott elszakadni szevedélyétől, a szerepjátéktól, melynek eredménye a Dangerous Journeys és a négy évig fejlesztett, 1999-ben publikált Legendary Adventures szabályrendszer lett. Ez utóbbit megpróbálta minél egyszerűbbé tenni, mivel szerinte a szerepjátékok egyre bonyolultabbá váltak, mely gyakran elvette az RPG-kel csak éppen megismerkedő kezdők kedvét a játéktól. 2005-ben visszatért egy D&D-hez hasonló rendszerhez, amikor is a Troll Lord Gamesszel együtt megalkotta a Castles & Crusades rendszert, mely számos elemében hasonlított a D&D-re.
Életének utolsó éveiben már gyakran betegeskedett, egy alkalommal rossz orvosi kezelés miatt majdnem szívrohamot is kapott. Később egy nem gyógyítható betegséget állapítottak meg nála, ennek ellenére továbbra is aktív tagja maradt a szerepjátékos (fórum) közösségnek. Gary Gygax 2008. március 4-én hunyt el. Nyugodjék békében.
(A képek az AD&D-t használó szerepjátékokból származnak.)
Nyugodjék békében.
Nyugodjék békében.
Nyugodjon békében
Nyugodjon békében
(bocs az előbbiért)
(bocs az előbbiért)