Nem is olyan régen azzal borzolta a kedélyeinket a kiadó, hogy felvásárolta a Bioware/Pandemic párost. NightBagoly kolléga akkor erős kérdőjelekkel búcsúzott, féltve a remek programokat létrehozó stúdiókat. Időközben debütált a Hellgate: London, a FIFA 08, a Half-Life 2: The Orange Box, az amerikai régióban a mai napon az NFS ProStreet, és pénteken érkezik a hype-szuperhős Crysis is. Úgy tűnik tehát, nagyon megy a szekér. Ám nem minden ilyen fekete-fehér Redwood Cityben...

A hónap elején nyilvánosságra hozott 2008-as pénzügyi év szeptember 30-án lezárt második negyedévének mérlege (igen, ilyen az időszámítás ezen a területen) 195 millió dolláros nettó veszteséget tárt fel. Tavaly hasonló időszakban 22 milliós profitot mutattak a számok. Ezzel a rossz eredménnyel az idei veszteség már 328 millió dollárra rúg, a bevételek pedig 18 százalékkal csökkentek, 640 millióra. Mindezzel együtt a kiadó 150 milliós pluszeladásokkal számol, hiszen ugye most jön az ünnepi időszak a már említett címekkel, és a Crysis, vagy a Harmonix már megjelenése előtt kasszasikernek számító Rock Bandje bizakodásra adhat okot.

Mindezzel együtt a kiadó azt is bejelentette, hogy az igazgatótanács elfogadott egy teljes körű átszervezési tervet - ez természetesen csakis stúdióbezárásokkal és összevonásokkal lehetséges, mindez az elkövetkező 24 hónapban fog lezajlani, és John Riccitiello elnök azt is megerősítette, hogy mintegy 350 dolgozót fognak elbocsátani világszerte a közel 8000 munkatárs közül. Az első áldozat, melyet konkrétan említettek, az angliai Chertseyben működő iroda, ugyanis az Egyesült Királyságban az EA UK és a Criterion Games székhelyére, Guilfordba telepítenek át minden érdekeltséget, 25-30 milliós megtakarítás reményében. A nagyobb pofon azonban egy hete csattant.

November 6-án az EA sajtóközleményt adott ki az EA Chicago bezárásáról, melyben ráadásul nagyon kemény szavak hangzottak el az EA Games elnöke, Frank Gibeau szájából. Eszerint a stúdió nem ütötte meg a kiadó által felállított mércét. Az elmúlt három évben egyre nőtt a létszámuk – 49 főről 146-ra -, miközben az általuk fejlesztett játékok bevétele nem. A cég úgy látja, a srácok nem lennének képesek a 2009-2011-es pénzügyi időszak előirányzatait, elvárásait teljesíteni. A Chicago belvárosában található fiók legismertebb címe a konzolos Fight Night és Def Jam verekedős franchise-ok, és most kezdtek volna bele egy hasonló címbe, a Marvel karaktereinek főszereplésével. Az, hogy ezt ki kapja, és mi lesz a másfélszáz ember sorsa, még nem tudni, nyilván a tehetségesebbeket – köztük az EA „bunyószakértőjét”, a Gibeau által is méltatott Kudo Tsunodát - megpróbálják majd maradásra bírni és szétosztani a vállalaton belül.

EA: a nagy pofozkodás...És hogy mire utaltam a címben és beharangozóban a pofozkodás és beszólások kifejezésekkel? Nos, hétfőn megszólalt egy neve elhallgatását kérő volt EA Chicago munkás, és elég keményen odamondott volt munkaadójának. Szerinte – és ez tény - a Fight Night egyértelmű siker volt, viszont a Def Jam esetében a kiadó, és elsősorban a marketingosztály túlzott, sőt teljesíthetetlen elvárásokat támasztott, melyeket a stúdió akkor sem tudott volna elérni, ha minden álomszerűen klappolt volna. Ahogy arról már mi is beszámoltunk, az EA legújabb mantrája az eredeti címek fejlesztése, és az EA Chicago ebbe se fért volna bele, hiszen régi szériák új részeit készítették főleg, de ahogy az említett fejlesztő fogalmazott, ők soha nem kaptak semmi lehetőséget, hogy mást csináljanak.

Minden bizonnyal az ügy még nem ér véget, jönnek az újabb szigorítások, átszervezések, vádaskodásokkal, veszekedésekkel. Meglátjuk, hogy jön ki mindebből az EA, hiszen John Riccitiello elég keménykezű fickó, és nagy tervei vannak, melyek megvalósításához bizony néha szembe kell menni az árral. Az „ipari pletykák” máris az EA LA (C&C, MoH) és a szintén Los Angeles-i Pandemic összevonásáról suttognak, amely persze első ránézésre teljes képtelenség, hiszen utóbbi cég felvásárlási folyamata csak januárban ér véget, ráadásul független státuszt ígértek nekik, és ezt a szóbeszédet mind a fejlesztőcsapat, mind a kiadó kategorikusan cáfolta, ám ebből is látszik, hogy a lépés alaposan felkorbácsolta az indulatokat. A nagy és igazi veszteség persze az lesz, ha mindeközben a tehetséges embereket elveszti a cég, és azok más stúdióknál keresnek és találnak boldogulást. Aki például az elmúlt hétvégén a Call of Duty 4 szervereire csatlakozott, a következő üzenetet olvashatta a képernyőn: „EA Chicago: Infinity Ward is hiring”...