A mai nappal megnyílt az E3, vagyis az annak keretein belül önállóan megrendezett EA Play. Az Electronic Arts 3. saját szervezésű konferenciája ismét külső helyszínen lett megrendezve, ami mellé egy 3 napos gaming fesztivál is társul, ahol a publikum kipróbálhat olyan IP-ket, amiket a konferencia alatt jelentettek be, vagy valami más ürüggyel vittek ki. Minket persze főként az érdekelt, mivel rukkolnak elő az EA-nél, ezért leültünk, és végignéztük a közel másfél órán át tartó élő közvetítést.
Hozta a kötelezőt
Így nem sokkal a konferencia végével azt kell mondanunk az EA Play nem volt áll-leejtősen jó, sem pedig döbbenetesen gyenge. Szerencsére az olyan fundamentális hibák, mint a beszélni nem tudó műsorvezetők, vagy a nagyszínpadra nem illő, introvertált Youtube-erek javításra kerültek. A showt Andrea Rene vezette, és a digitális tartalomkreátorok is jelen voltak, ám jóval kisebb szerepet kaptak. Az EA a Youtube-ereket esportolókra cserélte, és ezen tekintetben a kompetitív játékra helyezte a hangsúlyt. Na de inkább haladjunk sorban és kezdjük a beszámolót a történet legelejével.
Félig üres
Pár héttel ezelőtt leleplezték a Battlefield-sorozat legfiatalabb tagját, a Battlefield 5-öt. A bemutató egy közel 1 órás live stream keretében esett meg -- erről írtunk egy hosszabb összefoglalót --, ahol a játék fejlesztői ugyan elárulták, hogy nagyjából mire számíthatunk, ám elég helyet hagytak a fantáziánknak is. Gyakorta elhangzott a „majd az E3-on visszatérünk rá” félmondat, ami igen halovány ígéretnek bizonyult. Az EA Play alatt a DICE megerősítette, hogy valóban lesz a BF5-ben egy battle royal mód, melyben a szokásos csapatalapú összecsapások, a járművek, és a széria védjegyévé vált rombolható környezet fognak találkozni. Ezen felül a készítők semmi mást nem erősítettek meg a móddal kapcsolatosan. Például arról sem tudni, hogy feljebb tolják-e a 64 fős játékos limitet, vagy sem.
A Battlefield 5-öt a FIFA 19 váltotta. A fociszimulátor rajongói örömmel halhatják a hírt, hogy végre bekerül a játékba (a karrier módba is) a Champions Leage (UEFA-bajnokok ligája), miután az EA megszerezte, izé, elhappolta az ehhez kellő licencet a Konamitól. (Fun fact: a japánok a PES-hez szerezték be, és 10 éven keresztül voltak náluk a jogok.) Egyelőre úgy fest, ez az EA egyetlen olyan húzócíme, amihez nem kapunk battle royal módot. A FIFA széria közvetkező része szeptember 28-án jelenik meg minden platformra. Plusz kipróbálás céljából konzolokon és PC-n egyaránt elérhető lesz a FIFA 18 teljes változata. Az akció mától kezdődik, azonban ez csak limitált ideig marad így.
Milyen EA konferencia lenne ez, ha Andrew Wilson nem tenné tiszteletét a színpadon? A fickó most is megjelent -- ezúttal azonban öltöny nélkül --, hogy beszéljen az EA fejlesztése alatt álló cloud gaming szolgáltatásáról, mert ugye egy bizonyos kis francia megmondta, hogy ebben van a jövő. Mindemellett bejelentett egy mostantól élő új szolgáltatást, az előfizetéses alapú Origin Access Premiert, aminek segítségével nem csak játszhatunk kedvenc játékainkkal anélkül, hogy megvásárolnánk őket, de megjelenés előtt kipróbálhatunk friss címeket is. Voltaképpen egy fizetős bétás Origin Accessért adunk ki pénzt.
A kötelező BF és FIFA dömping után némi Star Wars-ozás következett. Új elemekkel bővül a Battlefront 2 -- persze mindez azután fog bármit is jelenteni, hogy lezárult a mostani Csillagok háborúja film promójaként indított Solo szezon. A következő évad témája az előzménytrilógia lesz, azon belül is a Klónok háborúja, melyben az onnan ismert híres szereplők is bekerülnek a játék kalapjába, mint például Obi Wan Kenobi, Anakin Skywalker és Grievous tábornok. Hogy mikor indul el, azt még senki se tudja.
Félig teli
Tapsvihar nélkül jelentették be a Respawn következő projektjét, melynek címe Jedi: Fallen Order lett. Ebben a játékban egy jedit fogunk irányítani, és időrendileg a filmsorozat 3. és 4. rész között fog játszódni. A roppant kevés információ mellett azonban napvilágot látott egy megjelenés is: a Jedi: Fallen Order 2019 őszén kerül a boltok polcaira.
Emlékeztek még arra a nagyon kedves kis indie-jellegű játékra, amiben egy piros fonalfigurát irányítva kellett platformoznunk? Na, az a játék is kap egy folytatást. Az Unravel Two főként kooperatív játékmenetre lett kihegyezve, de egyedül is játszható. És tudjátok ennél mi jobb? Az, hogy már meg is jelent.
Egy újabb érdekes játék bukkant fel. A Sea of Solitude egy olyan cím, melynek világában a szomorúság és elhagyatottság hatására a populáció tagjai emberekből szörnyekké válnak. Főszereplőnk is egy ilyen karakter, akinek célja, hogy leküzdje állapotát és ismét emberré váljon. Az SOS személyes tapasztalatok alapján készült, és a magány több oldalát mutatja be. Nem csak a játékosok, de az őket körbe vevők szemszögéből is megfogja ezt az igen komoly témát. A megjelenés 2019 elején várható.
A sportjátékok terén is eszközölt némi változtatást az EA. Például az NBA Live és a Madden NFL 10 év után először PC-re is megjelennek. Némi kedvcsinálásként mindkettőhöz kaptunk egy-egy in-game trailert, melyeken láthatjuk a csudaszép Frostbite Engine-t, meg a még mindig darabosan mozgó karaktereket, és persze volt esport is.
2018-ban újraálmodják a Command and Conquer-szériát. Nem, nem egy teljes értékű folytatást kapunk, hanem egy mobiljátékot, aminek Rivals az alcíme. A játék Androidra és IOS-re fog érkezni és pre-alfa változata már elérhető kipróbálásra. A színpadon prezentációt is láthattunk belőle, ahol megjelent az egykori StarCraft nagyágyú, INcontroL, aki évek óta inkább a közvetítések felé fordítja a fejét, és visszavonult a kompetitív játéktól.
Amiért jöttünk
Végezetül pedig megjött az Anthem, de nem úgy, ahogy számítottunk rá, hanem egy közösségi kérdezz-felelek zajlott le élőben a színpadon. A beszélgetésen három Bioware-es fejlesztő vett részt: Casey Hudson, Mark Darrah és Cathleen Rootsaert. A kérdéseket nem a helyszínen összegyűltek tették fel, vagyis nem kellet a piros pólós férfiaktól tartani, hanem Twitteren szemezgettek korábban beküldött kérdésekből, és inkább egy, a tavalyi PlayStation Experience-hez hasonló dev talk kerekedett belőle.
„Élő, lélegző világban játszunk majd, amit közösen osztunk meg a többi játékossal” -- mondta Darrah. Ez azt takarja, hogy a napszakok, valamint a környezeti- és időjárásváltozásokat ugyanúgy, egyidőben érzékeli minden játékos. Viszont hiába a közös élettér, „románcra” nem lesz lehetőségünk, mert a Bioware-esek mindenkit friendzone-oltak. (Maguk a fejlesztők jelentették ki egy később publikált interjúban, hogy „csak barátság” szövődhet a karakterek között.)
A testreszabhatóság is komoly hangsúlyt kapott. Lesznek megvásárolható skinnek és festések, a felszerelés geometriája is változtatható lesz, de loot boxok, és megvehető képességek nem kerültek bele a játékba.
A játékmenet, ahogy az a demóból is látszik, egy igen érdekes hibridje lett az ipart mostanság domináló trendeknek. Az Anthem, mint tudjuk, MMO-alapú világgal operál, aminek fő eleme, hogy egyedül és többedmagunkkal is játszhatunk. Ebben hasonlít a The Elder Scrolls Online-ra, vagy a Bioware egy korábbi MMO-jára, a Star Wars: The Old Republicra. A többjátékos mód ránézésre az Overwatch-hoz hasonló hero-shooterekből merít. Casey Hudson elmondása alapján a co-op akkor működik a legjobban, ha különféle castok képviselőiből épülnek fel a csapatok, mint egy a Bosszúállókra hajazó szuperhős gárda. A lövöldözés is így fog működni. A legtöbb esetben a közelharcra fog helyeződni a hangsúly, és nagyon hasonlóan fog működni a Mass Effecthez. Az Anthem világszerte február 22-én fog megjelenni.
És ezzel az EA konferencia összefoglalójának végére értünk. Láttunk pár érdekesebb és kevésbé meggyőző címet. Személy szerint hiányoltam a már készülő Dragon Age 4-et, de a Bioware-esek állítják, hogy még mindig ötletelnek rajta, és próbálják kitalálni, milyen irányba vigyek el a játékot.