DX10-es kártyák: eddig tartott?Sam Z. Glassenberg, a Microsoft Direct3D csapatának főprogramozója mutatta be a SIGGRAPH nagy nyilvánosságának a DirectX legújabb, 10.1-es verzióját, mely a küszöbön álló, bár bizonytalan megjelenésű Windows Vista SP1-ben fog debütálni. Az új DX 5 új API-t tartalmaz, és ami a lényeg: kötelezővé teszi eddig opcionális technológiák, mint az FP32 (32 bites lebegőpontos szűrés) és a négyszeres MSAA (többpontos mintavételezésű élsimítás) használatát, ami sokkal szebb renderelési (megjelenési) minőséget jelent. Mindebből a hozzáértők leszűrtek egy megállapítást, és ez az, ami miatt jelenleg forr az internet: a DX10.1 nem támogatja a jelenlegi DX10-es hardvereket.

Mielőtt nagyon belelovalnánk magunkat a vitába, először is kezeljük ezt az információt félhivatalosan mindaddig, míg valaki a Microsofttól nem tisztázza a dolgot (jelzem, a bemutatóról készült PowerPoint anyagban - ennek PDF-verzióját innen letölthetitek - ilyesmiről nincs szó, bár a technikai részletekből adja magát az állítás). És még valami: ha igaz is a hír, mindez nem azt jelenti, hogy az SP1 feltelepítése után nem használható tovább az „öreg kártya”, hanem azt, hogy az nem fogja tudni kihasználni a DX10.1-ben lévő újdonságokat. Miután azonban a gyártók még a DX10-et sem aknázzák ki, egyelőre szerintem nem kell attól tartanunk, hogy ez olyan nagy szívás; véleményem szerint a most készülő DX10-es játékok legfeljebb majd később, egy folttal fogják megkapni az új képességeket, így azért van némi kifutása a dolognak. Az biztos, hogy érdekes a dolog, figyelemmel fogjuk követni az eseményeket, és akár pro, akár kontra, jelentjük. Nem mindegy, az ember mire dob ki pár tíz- (vagy száz-) ezer forintot...