Figyelem: jelen cikkünk eredetileg a PC Guru magazin 2014-es évfolyamának áprilisi számában jelent meg, a MOBA rovatunk keretében. Ha az áprilisi lap többi része is érdekel, akkor a PC Guru Webshopban megvásárolhatod. KATT IDE!
A DotA 2-ben minden játékos egy hőst irányít, amelyet egy 107 főből álló listából választ ki magának a mérkőzések indulása előtt, már amennyiben a meccset All Pick játékmódban indítja el. De mielőtt kicsit jobban rátérünk ezekre a hősökre, vegyük sorra a játékmódokat, hogy melyikben mire számíthatunk!
JÁTÉKMÓDOK
ALL PICK: A DotA 2 legnépszerűbb játékmódja, amelyben a program teljes készletéből minden játékos választhat magának egy hőst, aki így eltűnik a pakliból, és csak akkor lesz újra elérhető, ha a tulajdonosa úgy dönt, hogy inkább egy másik figura mellett dönt a „Re-pick” opcióra kattintva. Újraválasztásra egyszer van lehetőség, ám ilyenkor a kezdő aranykészletünk 100 egységgel csökken, tehát érdemes már elsőre jól meggondolni, hogy kivel szeretnénk játszani. Ha pedig nincs konkrét elképzelésünk, véletlenszerűen is választhatunk hőst a „Pick Random” gomb megnyomásával. Ha elfogadjuk a random karaktert, plusz 200 arannyal kezdjük meg a mérkőzést (így összesen 825 lesz induláskor). Ez a véletlenszerű választás több játékmód esetében is lehetséges, de kizárólag azoknak ajánljuk, akik már több száz órányi mérkőzést letudtak, és ismerik a legtöbb hős összes képességét.
LIMITED HEROES: Ebben a játékmódban csupán húsz hős közül választhatunk, egyébként minden más tekintetben megegyezik az All Pick móddal. A Limited Heroes kifejezetten kezdő játékosok számára ajánlott, itt ugyanis kevésbé zavarja össze őket a különféle karakterek képességeinek sokasága. Az első 10-15 mérkőzésünket érdemes ebben a módban lejátszani.
SINGLE DRAFT: A Single Draft játékmódban három véletlenszerűen kapott hős közül kell eldöntenünk, hogy melyikkel szeretnénk játszani. A három választható figura eltérő főtulajdonságokkal rendelkezik (erő, ügyesség, intelligencia – ezekről jelentőségéről kicsit később olvashattok).
CAPTAIN’S MODE: Ezt a játékmódot alkalmazzák az összes olyan kompetitív tétmérkőzés esetében, ahol összeforrott csapatok ütköznek meg egymással. Versenyeken, hivatalos rendezvényeken találkozhatunk vele. A Captain’s Mode lényege, hogy a játék kijelöl egy kapitányt mindkét csapat élére, akik aztán a hősök kiválasztását végzik a többi játékos számára. Körönként, felváltva húzhatnak hősöket csapatuknak, illetve minden körben kizárhatnak egy karaktert a listáról, akit aztán így egyik csapat sem vihet magával a küzdelembe.
RANDOM DRAFT: A játékosok itt egy véletlenszerűen összeállított, húsz főből álló listából kaparinthatják meg hőseiket. Körönként kell választani, ha valaki kivesz egyet, azt egy másik játékos már nem választhatja.
LEAST PLAYED: A Least Played játékmódban a játékosok kizárólag azokkal a hősökkel játszhatnak, amelyekkel a legkevésbé szoktak. Ez a mód nagyon hasznos abban az esetben, ha új hősöket szeretnénk kipróbálni, hiszen itt mindenki ugyanolyan hátránnyal indul. A felkínált listából választhatunk véletlenszerűen is, ilyenkor 250 extra arannyal kezdjük a meccset.
ALL RANDOM: Minden játékos egy teljesen véletlenszerű hőst kap a teljes, 107 karaktert tartalmazó listából. A véletlenszerű választással járó 250 arany itt minden játékosnak automatikusan jár.
ABILITY DRAFT: Ebben a viszonylag új játékmódban (februárban érkezett) egy olyan véletlenszerű hőst kap minden játékos, aki négy képességfoglalattal rendelkezik. A mérkőzés megkezdése előtt az összes hős összes képessége (plusz még nyolc extra képesség) bekerül egy nagy gyűjtőbe, ahonnan a játékosok egymást követő sorrendben (5 másodpercenként) kiválaszthatnak egy-egy skillt a hősük számára, egészen addig, míg mindenkinek lesz négy képessége. Ezt a játékmódot kizárólag haladó játékosoknak ajánljuk.
HŐSÖK
A DotA 2-ben minden a hősök körül forog. A mérkőzések ugyan egyetlen arénában zajlanak, de a hősök számtalan képességének és a játékosok által használt különféle taktikáknak köszönhetően így is hihetetlenül változatos meccsek alakulnak ki. Lássuk, hogy mit érdemes tudni a hősökről! A választott karakterek tapasztalati pontot és aranyat szereznek minden leölt ellenséges hősért és creepért. A hősök maximálisan elérhető szintje 25, de minden mérkőzést első szinten kezdenek a játékosok. Amennyiben egy hős meghal, nem esik ki a játékból, hiszen egy bizonyos idő után újjászületik a csapat bázisán.
Akadnak közelharci hősök, akikkel a célpontok közvetlen közelébe kell menni ahhoz, hogy megtámadhassuk őket, illetve vannak távolságiak, akiknek a hatósugara karakterenként eltérő (a maximális érték 700 egység). Minden hős életerővel és manával rendelkezik, melyek mennyiségét a fejük feletti két csík segítségével követhetjük nyomon. Az életerő gondolom egyértelmű, ezt mindig igyekezzünk pozitív értéken tartani. A mana már nem annyira: erről azt kell tudni, hogy a hősök képességeinek használatához szükséges; minden képesség eltérő mennyiségű manát fogyaszt, ha pedig a készletünk olyan alacsony lesz, hogy nem futja belőle egy újabb skill használatára, akkor már csak automatikus támadást (autoattack) tudunk végrehajtani.
Minden hős három tulajdonsággal rendelkezik, melyek meghatározzák a karakter egyes jellemzőit. Az első az erő, ami az adott hős életerejét és regenerációs képességét befolyásolja. A második az ügyesség, amely a páncélzat és a támadási sebesség értékét határozza meg, végül adott az intelligencia, amely a hős manakészletére és manaregenerációjára van hatással. Minél erősebbek ezek a tulajdonságok, annál nagyobbak lesznek hősünk felsorolt értékei.
Mindegyik karakternek van egy elsődleges tulajdonsága, amelyből a sebzése ered, azaz minél magasabb ez az érték, annál erősebb lesz a támadása. Lich főtulajdonsága például az intelligencia, tehát ha neki ez a tulajdonsága növekszik, akkor sebzése is növekedni fog. Vipernek az ügyesség a fő tulajdonsága, amivel együtt nő minden támadásának ereje. E tulajdonságok értéke minden szintlépéskor emelkedik, legnagyobb mértékben a fő tulajdonságé. Az előbb említett Lich például 1,55 erőt, 2 ügyességet, és 3,25 intelligenciát kap szintlépésenként.
A hősök főbb attribútumaik mellett különféle képességekkel is rendelkeznek, melyek nagyon-nagyon változóak lehetnek, használatuk pedig manába kerül. A legtöbb képességnek van egy úgynevezett cooldownja, azaz csak bizonyos időközönként lőhetik el őket a játékosok. Léteznek ugyanakkor cooldown nélküli skillek is, melyeket akár automatikus használatra is bekapcsolhatunk akkor, ha az Alt lenyomása mellett jobb egérgombbal kattintunk azok ikonjára (ezt egyébként egy fénylő keret jelzi is a kezelőfelületen az ikon körül). A hősök rendelkeznek továbbá egy ultimate képességgel is, melyet a hatodik szintet elérve szerezhetünk meg számukra. Értelemszerűen ez a karakterek legerősebb képessége. Az ultimate-ek általában elég ritkán használhatók (esetenként 1-2 percenként), megfelelő használatuk pedig egy-egy mérkőzés kimenetelét is eldöntheti. A hősök átlagosan négy képességgel rendelkeznek, és ezek között találhatunk passzívakat is, amiket elsütni nem lehet, viszont valamiféle különleges pluszt biztosítanak az adott karakter számára. Találhatunk olyan figurát a játékban, akinek ultimate képességei között is akad passzív (Drow Ranger vagy a Phantom Assassin), illetve vannak olyan bajnokok, akik hat vagy annál több képességgel bírnak. Az egyik ilyen Invoker, akinek összes 10 ikon található a tálcáján – a játékos ezek nyomkodásával, kombinálásával hozhat létre egyedi varázslatokat, amiket aztán a megfelelő pillanatban ellőhet.
De egyelőre legyen elég ennyi tanulnivaló, következő számunkban folytatjuk a fejtágítást a DotA 2 világáról! Megtudhatjátok majd, hogy hőseinkkel milyen szerepkörökben tetszeleghetünk, kit érdemes választani induláskor, és mely hősöket kerüljük el addig, amíg bele nem melegedünk a dolgokba.