A Dead Rising képében a Capcom egy olyan produktumot tett le az asztalra, amely méltán vált rengeteg játékos első számú kedvencévé. Adott volt egy csendes kisváros, amit zombik árasztottak el, és hősünk, Frank West egy plázában rekedt, kezdetben elenyésző, majd egyre nagyobb számban jelentkező zombikkal. Shrekes hasonlattal élve, a Dead Rising olyan, mint a hagyma: réteges. A rétegek felfedezése csak a játékos habitusától függött, hiszen a játék egyetlen alapcélja volt: túlélni azt a hetvenkét órát, amíg megérkezik értünk a felmentő sereg. Hogy mit csináltunk a három napot felölelő játékidőben az csakis rajtunk múlott. Egyrészt rendelkezésünkre állt a teljesen szabadon bejárható hatalmas plázakomplexum több tízezer zombival, ezen felül több tucat túlélő várta, hogy felkutassuk és megmentsük őket, továbbá a végére járhattunk a történetnek, amely számos csavart és kemény kihívásokat tartogatott a számunkra. Játszhattunk úgy, hogy csupán a zombikat henteltük és tápoltuk a karakterünk, koncentrálhattunk a megmentendő egyénekre, vagy követhettük a történet által szabott utat - a legkeményebb legények pedig próbálkozhattak azzal, hogy mindezt egyszerre vigyék véghez. Annyi biztos, hogy a Dead Rising hihetetlenül jól kidolgozott, szórakoztató és addiktív program lett, amelybe ha igazán belemélyedt az ember, akkor nem úszta meg minimum három végigjátszás nélkül. Amikor pedig végigszenvedtük magunkat a hét túlélendő napot is magába foglaló módozaton, akkor jött a kérdés: mikor lesz már folytatás, gyerekek?
Imáink meghallgattattak
A második rész bejelentésére egészen idén februárig kellett várni, és a játékosközösség egy emberként kiáltott hurrát, mikor a folytatás hivatalossá tétele mellett az is kiderült, hogy ezúttal már nemcsak az Xbox 360 tulajok, de a PS3-at birtoklók és a PC-sek sem maradnak ki a túlélős mókából. Bizony, amíg tavaly még szomorúan kellett tudomásul vennünk, hogy a személyi számítógéppel rendelkezők nem kapják meg a portjukat az első részből, most már nincs okunk panaszra, hiszen a jelek szerint a konzolosokkal együtt tehetjük rá a mancsunkat a túlélőcsomag második etapjára. Természetesen változások egész sora vár ránk a Dead Rising második eljövetelében, s ezek közül talán a legfontosabb, hogy a Capcom ezúttal nem házon belül végezte a fejlesztést, hanem egy amerikai csapatot választottak a feladat elvégzésére. Ugyan a Blue Castle Games eddig nem sok mindent tett le az asztalra, de ez nem azt jelenti, hogy ne tudnának előrukkolni egy igazán nagy durranással. A jelek kedvezőek, lássuk hát, mi vár ránk a legújabb zombis kaland során.
(Majdnem) Vegas Baby!
Habár folytatásról beszélünk, Frank karakterének búcsút kell intenünk, új fiú kerül irányítót markoló kezünkbe, Chuck Greene, aki alapjáraton motoros kaszkadőr, s akárcsak a fotóriporter Frank esetében, a foglalkozás ezúttal sem csupán a karakter hátteréhez kell, hanem fontos szerepet kap a játékmenetben. A helyszín is változik, már nem csak egy gigantikus pláza várja, hogy bejárjuk, hanem egy kisváros egész szeletét megkapjuk, központi helyszínként egy kaszinóval, ami egy kis vegasos ízt kölcsönöz majd a játéknak. A történet ezúttal is három napot ölel fel, s nem csupán az lesz a feladatunk, hogy életben maradjunk, de Chuck kislányát is meg kell találnunk a ránk váró zombikáoszban. Magáról a cselekményről még semmit nem szivárogtattak ki a fejlesztők, de remélhetőleg ezúttal is olyan komoly hangsúlyt kap, mint az első rész esetében - sőt, bízunk abban is, hogy ezúttal is lehetőségünk lesz kipróbálni magunkat 5 és 7 napos játékmódokban is. Persze, ha minket ezúttal is hidegen hagy a háttérben megbúvó titkok tengere, és nem vágyunk másra, mint a zombik mértéktelen gyilkolászására, akkor sincs semmi baj, hiszen a Dead Rising 2 az előd által teremtett hagyományhoz híven teljesen szabad kezet ad számunkra. Ha nem akarunk pepecselni a küldetésekkel, akkor csak bevetjük magunkat az élőhalottak közé és le sem állunk a gyepálással addig, amíg le nem telik a történet hetvenkét órája. Az első rész egyik nagy erénye volt, hogy nem a megszokott eszközökkel eshettünk neki az ellenfeleknek, hanem szinte bármivel. Lehetett az pad, napernyő, gitár, amit csak el tudunk képzelni. Akadtak persze ütő-, vágó-, és lőfegyverek is, de a legnagyobb móka mégis az volt, mikor a lehető legelképesztőbb dolgokkal (súlyzó, tányér, fogas…) lékeltük meg a ránk törő zombik koponyáját. A Blue Castle ígérete szerint ez semmi, ugyanis a fejlesztés során ők rátettek még egy lapáttal...
Ami a kezed ügyébe kerül...
Habár már az első részben is rengeteg eszköz állt a rendelkezésünkre az élőhalottak ellen, azért az a szlogen, hogy bármit használhatunk az életünk védelmében, csupán egy jól hangzó illúzió volt. Hiába mentünk be ugyanis egy barkácsboltba, akármit nem emelhettünk le a polcokról, és a fegyverboltból sem szemezgethettünk kedvünkre, volt három-négy tárgy, amit magunkhoz vehettünk, aztán abból kellett gazdálkodnunk. Habár a második rész sem kecsegtet azzal, hogy téglánként dobálhatunk rá egy egész házat a zombikra, de az ígéretek szerint jóval több lehetőségünk lesz, mint ahogy azt a Dead Rising esetében megszokhattuk - legyen szó akár a tereptárgyakról, a bútorokról, vagy az üzletekben található különböző cuccokról. Kicsit átalakul a fegyverek rendszere is, hiszen nagyon sokan kifogásolták, hogy az első részben épp a lőfegyvereket nem lehetett igazán használni. Habár a hangsúly ezúttal sem fog eltolódni a tűzszerszámok javára, de új célzást kapunk, amellyel sokkal gyorsabban és pontosabban szórhatjuk meg a felénk tántorgó exembereket. Amint fegyvert veszünk a kezünkbe, egy jókora célkereszt mutatja majd a szórás irányát, így nem kell az első részben látott meglehetősen nehézkes célzással bajlódnunk. Persze a halálosztás területén ezúttal itt nem áll meg a móka, ugyanis a második rész már magával hozza a tárgykombináció rendszerét is, azaz lehetőségünk lesz az alap eszközökből igazán durva fegyvereket kreálni. Vegyünk például egy felmosófát meg két láncfűrészt, és máris a rendelkezésünkre áll a zombikat minél távolabb tartó tökéletes halálosztó tákolmány. Ennek egy durvább fokozata, mikor a motorunkra szerelünk fel mindenféle pengéket és úgy vágunk neki a hullák tömegének: garantált a rengeteg szeletelt élőhalott és a literszámra folyó véres pixelek. Remélhetőleg a rendszer nem csak a fejlesztők által előre megálmodott kombinációkat fogja kínálni számunkra, hiszen mi lehetne jobb annál, mint hogy a fantáziánkat szabadjára engedve gyártjuk le a durvábbnál durvább eszközöket. Ha pedig már kicsit szóba került a fegyverekkel felszerelhető motor, akkor érdemes megjegyezni, hogy ezúttal sokkal nagyobb szerephez jutnak majd a játékban szereplő járművek. Említettük ugye, hogy Chuck motoros kaszkadőr, és ezen képességét ki is fogja használni a kalandjai során. Az utcára jutva rengeteg lehetőségünk lesz, hogy mindenféle hajmeresztő mutatványt mutassunk be, miközben számos járkáló halott "életére" teszünk ezzel végső pontot.
Ments még!
A legnagyobb kritika az első részt a mentési rendszer miatt érte, ugyanis a sok puha játékos nem tudott megbarátkozni a gondolattal, hogy mindössze egyetlen hely áll rendelkezésre az állásunk rögzítéséhez, azaz egyáltalán nem volt lehetőség arra, hogy egy jól irányzott save megnyomásával tegyük könnyebbé a játékot. Oda kellett figyelni minden egyes lépésünkre, és ha valamit elszúrtunk, akkor nem nagyon volt visszaút (sőt, ha új játékot indítottunk, akkor a régi mentésünk is azonnal tovaszállt). Habár ez a rendszer adta meg az igazi kihívást és a játék kvintesszenciáját, manapság, mikor egyre kevesebb a hardcore játékos, a Capcom nem engedhette meg magának, hogy ezzel veszítsen el potenciális vásárlókat, így a Blue Castle új rendszert épít a játékba. Pontos információk nincsenek az átalakulásról, de az biztos, hogy búcsút mondhatunk az egyetlen tárhelyet tartalmazó mentési szisztémának. Amiben nagyon bízunk, hogy nem erőltetik majd a "minden sarkon mentek egyet" felfogást, az ugyanis teljesen kiölné azt a feszültséget és izgalmat a játékból, ami miatt az első olyan nagy kedvenc lett - az igazi játékélmény ugyanis abból következik, ha valódi kihívás várja a játékost, és ezen a téren a Dead Rising-ba nem nagyon lehetett belekötni.
Technikai bravúr
A technikai csemegékért rajongó olvasóknak lehet igazán izgalmas információ, hogy a Dead Rising 2 az alapoktól lett újraépítve, azaz nem az első rész motorját tupírozták tovább a Blue Castle szakemberei, hanem egy olyan rendszert hegesztettek, ami teljes egészében kiszolgálja az új játék új igényeit. Habár már az eredeti program is meglepően sok karaktert volt képes kipakolni a képernyőre, az új motor kétszer-háromszor nagyobb teljesítményre képes, azaz, ha a helyzet úgy hozza, akár 7000 élőhalottat is képes megjeleníteni a képernyőinken. A két kisebb magyar települést kitevő zombióceánt még elképzelni is komoly feladat, bízunk benne, hogy ezt a hihetetlen mennyiséget nem csak a legdrágább és a legújabb hardverek lesznek képesek életre kelteni. Ami ennél is érdekesebb, hogy a lemészárolt ellenfelek nem fognak elpárologni, hanem a földön maradnak, így ha nagyon belelendülünk az aprításba, akkor kisebb hegyeket is emelhetünk a lábunknál heverő hullákból (s ez tényleg csak akkor tűnik majd el, ha átvándorolunk egy következő helyszínre). A döbbenetes technikai lehetőségeken túl a grafikára sem lehet majd panasz, a mellékelt képeken jól látszik, hogy a program hozza a kötelezőt, szóval a meglehetősen szórakoztató játékmenet mellé pompás látvány is dukál majd.
A jéghegy csúcsa
Amit eddig tudunk a programról persze csak egy morzsája a végterméknek, hiszen az igazi erőt ezúttal is fordulatos történet, a karakterek, és az eddig fel nem fedett apróságok adják majd (előre izgulunk a remélhetőleg visszatérő pszichopaták miatt, akikkel ismét élvezetes boss-fightokat vívhatunk majd). Ami már most látszik, hogy a Dead Rising 2 a teljesen új fejlesztőcsapat kezében is ígéretes játéknak tűnik, és komoly bizakodásra ad okot az a tény is, hogy az első rész felett bábáskodó Keiji Inafune ezúttal is produceri szerepet tölt be a fejlesztésben, szóval joggal gondoljuk, hogy megjelenésének pillanatában a játék igen nagyot fog szólni..A pontos dátumot még homály fedi, de a jelenlegi információink szerint a játék már nem a 2009-es felhozatalt fogja bővíteni, hanem nagy valószínűséggel a 2010-es év tavaszi megjelenései között fogja megmutatni, hogy mitől döglik a légy... akarom mondani: a zombi.
Pár kérdésem azért lenne:
- A háromnapos történet konkrétan 72 óra játékidőt jelent?!
- A zombik el tudtak fogyni egy idő után, vagy folyamatos utánpótlás volt?
Azt hiszem, ez eléggé magasra került a várólistámon.
Na most akkor mi a baj?
Reméljük ez a rész is hasonlóan őrült lesz.