- Kaotikus volt a Cyberpunk 2077 fejlesztése
- A vezetőség nem tudott egy ekkora csapatot menedzselni
- Miközben a kitűzött célok eléréséhez több mint kétszer ekkora csapat kellet volna
- A fejlesztők szerint a játék 2022-re készülhetett volna el
- És a régi konzolokra nem kellett volna kiadni
- Sok játékelemet időspórolás miatt kivágtak
A CD Projekt RED egyik alapítója, Marcin Iwinski pár napja egy videóban mesélt arról, mi a helyzet a stúdióban, és mik a tervek a Cyberpunk 2077-tel, milyen menetrend alapján jönnek a javítások, a DLC-k és persze az újgenerációs konzolváltozatok. Illetve megjegyezte, hogy a belső tesztelés során sok olyan hiba nem jött elő, amit a játékosok tapasztaltak a megjelenést követően.
A Bloomberg munkatársa, Jason Schreier több mint 20 CD Projekt alkalmazottal beszélt. Ők árulták el, hogy pontosan tudták, milyen állapotban van a Cyberpunk 2077 PS4-en és Xbox One-on. Éppen ezért azzal is tisztában voltak, hogy több időre lett volna szükségük. Miután november 19-ről december 10-re halasztották a megjelenést, a kimerült fejlesztők éjt nappallá téve dolgoztak, hogy annyi hibát javítsanak ki, amennyit csak tudnak. De mind tudták, hogy a sima startot ekkor, ezzel a határidővel már lehetetlenség lesz elérni.
Adrian Jakubiak, a stúdió korábbi audio programozója azt mondta, hogy heti öt napon át dolgozott napi 13 órát. E munkatempó miatt néhány barátja a cégnél a családját is elvesztette. Azt szintén megosztotta, hogy az egyik meetingen egy kollégája megkérdezte a vezetőséget, hogyan lesznek képesek a The Witcher 3: Wild Hunt határidőivel elkészíteni egy technikailag sokkal több kihívást tartogató játékot. A válasz az volt, hogy majd kitalálják menet közben.
Schreier szerint más cégek veterán fejlesztőit megdöbbentette ez a fajta hozzáállás a CD Projekt RED részéről, ahol mindenki azzal foglalkozott, amivel akart. Például, ha valakinek kellett egy shader, megcsinálták, akkor is, ha valaki már elkészítette korábban, csak erről sehol sem volt feljegyzés. Az is általános jelenség volt, hogyha valaki nem akart túlórázni, akkor a vezetőség szó nélkül engedélyt adott erre, csak éppen a munkát egy másik kollégára testálták, aki amúgy maga szintén túlórázott már.
Ahogy az már régóta ismert, bár a Cyberpunk 2077-et 2012-ben jelentették be, csak 2016-ban indult el a tényleges fejlesztés, addig csak egy kis csapat dolgozott papíron a játék felépítésén. 2016-ban aztán Adam Badowski átvette a direktor szerepét és a CD Projekt lenyomta a reset gombot, merthogy Badowski sok mindent teljesen másképpen képzelt el. A következő egy évben mindent átalakítottak, miközben a The Witcher 3 egykori vezető fejlesztői sorra otthagyták a stúdiót, mivel nem tudtak közös nevezőre jutni Badowski azzal kapcsolatban, milyennek kéne lennie a Cyberpunk 2077-nek.
Sokan érzik úgy, hogy a CD Projekt vezetősége képtelen volt megbirkózni a több mint 500 fős csapat menedzselésével (ez kétszer annyi ember, mint ahányan a The Witcher 3-on dolgoztak). Azt pedig végképp nem értették, hogy miért akarnak egyszerre RPG-t és GTA-klónt csinálni a Rockstar csapatának töredékével.
Ráadásul olyan dolgokra is fókuszáltak, amikre nem kellett volna. Ilyen volt a 2018-as demó, amit az E3-on mutattak be. Többek szerint is csak pazarolták vele az időt, ugyanis ekkor még nem volt véglegesítve és lekódolva a játékmenet rendszere, ezért olyan dolgok is megjelentek abban a demóban (például az autós üldözés), ami a végleges változatból kimaradtak.
Ahogy telt az idő, már a fejlesztők is kezdték nevetségesnek érezni azt, ahogy a főnökeik a projektet kezelik. Amikor az E3 2019-en bejelentették, hogy a Cyberpunk 2077 a következő év áprilisában megjelenik, volt, aki azt hitte, hogy ez csak valami vicc, mert a fejlesztési határidőket elnézve legkorábban is 2022-re készült volna el a játék. Eztán a fejlesztők maguk készítettek meme-ket házon belül az elkerülhetetlen késéssel kapcsolatban, s közben arra kötöttek fogadásokat, mikor fogja azt a menedzsment bejelenteni.
Hogy időt spóroljanak, több játékelemet is kivágtak a játékból és csökkentették Night City méreteit, de a kaotikus menedzselés miatt ez nem sokat segített. Ráadásul a vezetőség még mindig a GTA 5-öt és a Red Dead Redemption 2-t látta maga előtt, mint az a minőség, amit el akarnak érni, és hiába mondták nekik, hogy ehhez sokkal jobban szervezett stúdió, több tucat különféle iroda és több mint ezer fejlesztő kéne.
Közben a menedzsment elutasított azokat az aggályokat, amelyek szerint a Cyberpunk 2077 túl komplex a hétéves konzoloknak, és mindenképpen ragaszkodtak ahhoz, hogy a játék a PS4-re és az Xbox One-ra is megjelenjen. A meggyőződésüket egy dologra építették rá: a The Witcher 3-mal is sikert arattak. Azt természetesen nem vették figyelembe, hogy ez a két program nem csak műfajában más. Azért végül 2019 végén belátták, hogy szükséges a megjelenés csúsztatása.
Először 2020 szeptemberére tolták a premiert, majd márciusban, amikor a COVID-19 felborította a világot, novemberre tolták. Az otthoni munka sajnos sok nehézséget okozott, a legnagyobb probléma pedig az volt, hogy a fejlesztők nem férhettek hozzá a PlayStation és az Xbox fejlesztői készleteihez, amik az irodában rekedtek (nyilvánvaló okokból ezeket senki sem viheti haza), így a Cyberpunk 2077 konzolos verziói ezek nélkül, otthoni számítógépeken készültek.
A megjelenés közeledtével minden fejlesztő tudta, hogy a játék rossz állapotban van. Rengeteg dialógus hiányzott, több akció sem működött rendesen. Amikor 2020 októberében a menedzsment bejelentette, hogy a Cyberpunk 2077 aranyba ment, még mindig óriási bugokkal volt tele. Ezután jött az utolsó csúsztatás, és a kifáradt fejlesztők vesszőfutása, hogy minél több hibát orvosolni tudjanak az első napi patch-csel.
De hiába! A játékot, ami egyes fejlesztők szerint csak 2022-re készülhetett volna el rendesen, és amit ki sem kellett volna adni PS4-re és Xbox One-ra, már nem lehetett három hét alatt helyrehozni, főleg nem a régi konzolokra szánt változatokat. De úgy néz ki, hogy mire megérkezik a PS5-re és az Xbox Series X/S-re szánt verzió, addigra a patch-ekkel, a köztes bufixekkel, a DLC-kel visszacsempészett, korábban kivágott játékelemekkel 2022-re tényleg elkészül a Cyberpunk 2077. Persze közben a CD Projekt-nek vissza kell szereznie a játékosok bizalmát, és meg kell küzdenie a dühös befektetőkkel és a lengyel fogyasztóvédelemmel is.
Az viszont baromira érződik, hogy sok minden hiányzik. A város méretére is tippeltem, mert maga a map annyira terjedelmes, hogy magam is csodálkoztam, mennyire hiányos a nagy része (és még így is egészen nagy a bejárható terület). Hiányzik a járműfejlesztés is, szerintem ebben a játékban marhára benne kellett volna lennie, még fényezni sem lehet a saját autóidat annak ellenére, hogy elég sokat kell őket használnod.
Szóval én nagyon sajnálom hogy a vezetőség itt is (ahogy sok egyéb cégnél) aláásta a fejlesztők munkáját... pedig ha kaptak volna időt és eszközt a fejlesztésre, mennyire jó lehetett volna.