- Nemrég közölt a Bloomberg egy cikket a Cyberpunk 2077 fejlesztéséről
- A CD Projekt RED feje reagált az abban leírtakra
Jason Schreier nemrég publikálta a Cyberpunk 2077 fejlesztéséről szóló tényfeltáró cikkét, amelyről mi is írtunk a tegnapi nap folyamán. Schreier 20, többségében a nevét elhallgatni kívánó egykori és jelenlegi CD Projekt RED alkalmazottal beszélt a játékról és annak fejlesztéséről, ami nem festett túl hízelgő képet a renoméját visszanyerni kívánó stúdióról.
Schreier cikkéből egyebek mellett kiviláglott, hogy míg Marcin Iwinski pár napja videóban arról beszélt, hogy a Cyberpunk 2077 a belső tesztelések során nem mutatott olyan hibákat, amikkel a játékosok találkoztak, több fejlesztő szerint sem igaz ez, és mindenki pontosan tudta, hogy milyen állapotban volt a program a megjelenés előtt.
Adam Badowski, a CD Projekt RED feje Twitteren reagált Schreier írására. A fentiekről azt állította, hogy bátor dolog húsz ember véleménye – akik közül néhány már nem is dolgozik nekik, és csak egy vállalta a nevét – után azt állítani, hogy a több mint 500 fős stúdióban a többség tudta, hogy milyen állapotban volt a játék a megjelenés előtt.
Azt sem tartja valós állításnak, hogy a 2018-as demó fake volt. Elmagyarázta, hogy bár valóban más a demó, azt nem lehet összevetni egy két évvel később elkészült játékkal, már csak azért sem, mert minden program változik a fejlesztés során. Végső formájukat csak pár hónappal a kiadás előtt érik el. Ahogy az is csak a fejlesztési folyamat elengedhetetlen hatása, hogy néhány játékelem kikerült.
Badowski a fentiek mellett határozottan állítja, hogy a Cyberpunk 2077 jobban néz ki és jobban fut, mint a 2018-as demó. A régi konzolokra kiadott verzióról viszont már nem mondott sokat, csak annyit, hogy igyekeznek minden bugot minél gyorsabban eliminálni, és nem csak PS4-en és Xbox One-on, hanem PC-n is. Akárhogy is, mindezt ő nem nevezi katasztrófának.
Emellett még kiemelte azt a panaszt, hogy a stúdióban a meetingeken kívül sokszor beszéltek lengyelül olyanok körében, akik nem értik a nyelvet. Badowski elmondta, hogy a megbeszéléseken kötelezően angolul beszéltek, ahogy a céges e-mailek is mind ezen a nyelven íródtak. Sőt a cég egyik szabálya, hogy a sima beszélgetések alatt is angolra kell váltani, ha olyan van jelen, aki nem érti a beszélgetők által használt nyelvet. Viszont azt nem zárja ki, hogy az egy nemzetiségűek egymás között az anyanyelvükön beszéltek. A CD Projekt RED-nél 44 különböző országból dolgoznak emberek.
Persze, talán azért léptek le, mert látták, hogy mi van a palacsintában, és a végén még őket okolják majd ezért és velük vitetik el a balhét. A "bátran vállalja csak a nevét meg az arcát" meg régi pszichológiai fogás, aztán lehet megfélemlíteni a vállalati vagyon + ügyvédek, jogászok hadseregével.
"Aki igazat mond, azt megfeszítik" tartja a régi mondás. Az átlag gamer is látta az utcáról, hogy a felsővezetés és a marketingosztály nyomakszik a dátummal - pár millióan még előrendeléssel is segítették a fejlesztést. Aztán jött a megjelenés és a "meglepődés", bár tudat alatt mindenki tudta, hogy ez lesz, csak nem akarta elfogadni. Persze amikor egyesek a megjelenéskor ténylegesen szembesültek azzal, hogy mi a valóság, az olyan volt számukra, mint az arculcsapás.