Tegnap már beszéltünk arról milyen sanyarú helyzet árnyékolja be az amerikai CSGO játékosok felett az eget. Aki lemaradt volna, az kattintson ide, olvassa át, aztán később találkozunk.
Na, most, hogy mindenki kész térjünk a tárgyra. A PEA válaszolt az 5 csapat nyílt levelére és amit közöltek az cseppet sem megnyugtató. A levél az Immortals csoport CEO-jának, Noah Whinston tollából született.
A PEA állítása szerint a csoportjukba való tartozás nem vonz magával semmilyen exkluzivitást, ergo a hozzájuk társult csapatok közül bármelyik részt vehet olyan versenyeken, amiket nem ők szerveznek meg. A fennakadás abból ered, hogy anno a PEA megkereste a WESA nevű szervezetet (World Esports Association, az ESL által alapított, hasonló működési elvű szervezet, mint a PEA) akikkel tárgyalást kezdeményeztek. Az amerikaiak szerettek volna egyességre jutni a WESA embereivel a versenyszféra túltelítettségét illetően, melyből az elmondásuk szerint nem született egyezmény, mondván, hogy a WESA visszautasította a megbeszélési kérelmet. Így más lehetőség híján a PEA úgy vélte helyesnek, ha meghagyja a szabad döntés jogát a játékosoknak, még annak ellenére is, hogy „egyértelműen szerződéses joggal dönthetnek afelett, hogy a versenyzők hol játszhatnak”. Most csakis a versenyzőkön áll, hogy maradnak a PEA ligái mellett vagy áteveznek az ESL Pro League Észak-amerikai divíziójába.
Az ESL tornájának kérdését övező magyarázatot hosszas a játékosok irányába mutató érvelés követett, amelyben arra próbálnak meg fényt vetíteni, hogy a PEA ligák finansziálisan jóval kedvezőbbek az NA régió játékosainak, mint a Pro League. Illetve a közösséghez is intéztek pár szót, amelyben arról írtak, hogy a közösségi oldalakon használt hashtagek csakis akkor lendítik előre a diskurzust, ha lefektetünk egy közös alapot.
Update: A WESA villám gyors választ adott a PEA nyilatkozatában található állításokra. A WESA szerint a PEA azzal az ajánlattal kereste meg őket, hogy átvennék az ESL Pro League amerikai divíziójának szervezését, meghagyva a WESA-nek az európai frontot. Ez nyilvánvaló adminisztrációs és pénzügyi okokból nem felelt meg az európaiaknak, ezért az egyezkedés nem folytatódott tovább.
ez egyrészt érthető, sőt lehet hasznos: ha egy szervezet birtokolja a ligák egészét vagy legalábbis döntő többségét, sokkal nagyobb sansszal áll reménybeli szponzorok, vagy akár tvcsatornák elé, hogy a játékból pénzt csináljon. ez segíthet a növekedésben, több pénz kerül a csgo esportba, mindenki dagadtra keresi magát, jujjjdejó.
másrészt az exkluzivitás lustaságot eredményez (mint mindenfajta monopólium): ha vki a csúcson ül, megpróbál majd a lehető legkisebb befektetéssel max profitot kitermelni.
én kb a status quo fenntartását pártolom. hatalmas verseny van a szervezők között, 2016ban 2x annyi 250000+ usd verseny volt, mint 2015ben, az átlag összdíjazás ezeken ránézésre megháromszorozódott. minden szervező próbálja a versenyére édesgetni a legjobb csapatokat, és velük a nézettséget, az pedig hozza magával az értékes szponzorációs/közvetítési jogokat. a show-k egyre látványosabbak a helyszínen, de a távoli nézőknek is vetnek mókás dolgokat a közvetítésen túl is. sok, minőségi, a legtöbb élvonalbeli csapatot felvonultató verseny, látványos show, nézői szempotból eljött a kánaán. (más okból is: 2016ban nem volt igazi dominancia, most ott tartunk, h 8-10 elitcsapatból BÁRMELYIK megnyerheti BÁRMELYIK versenyt - soha nem volt a cs ilyen izgalmas!)
hogy fenntartható-e? kétséges.
egyrészt idén rengeteg pénzt öltek befektetők nagyszabású versenyekbe, nem vagyok benne biztos, hogy ezek kellően nyereségesek voltak ahhoz, hogy ennyi, ilyen minőségű esemény fennmaradjon (ne legyen igazam), szerintem 2017re visszaesés várható.
másrészt borzasztóan kimerítő a csapatok számára, hogy évi 15? 20? lanon kell megjelenniük. a kisebbek persze örülnek ha eljutnak egy komoly versenyre, van expozíció, és még az alja is egész szép pénzt visz haza. de annak a bizonyos top10nek tagjaira, amely minden versenyre azzal indul h akár meg is nyerheti, rendkívüli nyomás nehezedik. minden 3-4. hétvégén lan, lelkileg-fizikailag-szellemileg kimerítő, utazgatás, jetlag, idegen környezet, közben online selejtezők, meg hát gyakorolni és taktikázni is kellene... - túl sok.
az én megoldásom a fentire egyszerű: legyen újra 5 pályás a hivatalos pályacsomag. nagyon becsülöm, ha egy csapat több (4-5, igen az jónak számít a 7ből) pályán is veszélyes, de jelenleg a 7 túl sok, a csapatoknak egyszerűen nincs idejük nem hogy bővíteni, de még szinten tartani sem a pályacsomagjukat. ez meglátszik azon is, hogy nagyrészt unalmas, gyenge játékot látunk elődöntőben, döntőben is: az ellenfél pályáján alig van, hogy kétszámjegyű kört hoznak a csapatok, és gyakran alázás van (3-4-5 kör). döntőben. ez vicc.
izgalmas esetleg a 3. pálya (ami általában mind2 csapatnak maximum közepes), vagy ha vmelyik néha megszorongatja/elnyeri az ellenfél mapját.
szóval szerintem kevesebb map kellene, arra készüljenek fel jobban a csapatok és lássunk kiélezettebb versenyeket. az alternatíva, a kevesebb verseny, vagy hogy elitcsapatok egyiket-másikat kihagyják, de azt mint néző, nem nagyon szeretném.
elkalandoztam.
a lényeg, hogy szerintem legfeljebb a játékosok reklamálhatnak joggal a telítettség/túltelítettség okán, ha a pea vagy a wesa nem hajlandó felvenni a kesztyűt és nem tud versenyezni a többi szervezővel látványban, minőségben, hozzáadott értékben, vonuljon ki.
az exkluzivitás nem válasz semmire, az olyasmi, amit el kell kerülni - eredménye állóvíz.
uff, én...