A Battlefield 5 nem csak korszakot és hadszínteret váltott, hanem egy egész sor kisebb-nagyobb változtatással frissíti fel az elődben már megszokott játékmenetet. Ebben egyrészt nagy szerepet játszik a fegyverarzenál, no és persze a kornak megfelelő járművek – de ennél mélyebbre nyúlva is újdonságokra számíthatunk. Lássuk!
Lemorzsolódás
Az „attrition” szó szerinti fordításban lemorzsolódást jelent, mely végső soron kihatással van mindenre, amit egy meccs során teszünk majd. Nagyon leegyszerűsítve a kezdő lőszermennyiségbe, és életerőnk visszatöltésébe piszkáltak bele. Papíron rosszul hangzik, hogy kevesebb lőszerrel kezdünk (a betárazott mennyiségen túl két-három tárat kapunk) és életerőnk sem regenerálódik a maximumra magától, de jól látszik hova akartak kilyukadni a Dice fejlesztői.
Életerőnket és lőszerünket külső segítség nélkül a supply pointokon tölthetjük újra, ezekből pályától függően előre meghatározott helyeken találhatunk előre létesítettet, de adott pontokon is felhúzhatunk egyet-egyet. Lőszert továbbra is a Supporttól koldulhatunk, életerőnket feltöltő varázstasak-alamizsnáért (medical pouch) pedig még mindig a Medichez kell fordulnunk. Utóbbiról még egy pár szó: a szegmentált szakaszokig regenerálódhatunk vissza sérülés után, a maximumra csak a medkit segíthet vissza.
A cél a kempingezők visszaszorítása és a csapatmunka hangsúlyossá tétele, és tapasztalatunk szerint jót tettek a változások.
Osztályok, szerepek
A jól ismert karakterosztályok visszatérnek, újdonság azonban a szerepkörük (combat role), melyek afféle alosztályok, és egy későbbi cikkünkben vesézzük majd ki őket alaposabban. Lényeg a lényeg: a megfelelő szerepkör adott képességeket (trait) ad, mellyel a megfelelő feladathoz igazíthatjuk magunkat.
Ahogy már megszokhattuk, egyes osztályok csak meghatározott arzenált használhatnak. De hogy senki se érezhesse magát otthon, ezt is megkeverték egy kicsit: az Assault a rohampuskákat (assault) és félautomata (DMR) fegyvereket; a Medic a géppisztolyokat (SMG); a support a nehéz- és középsúlyú géppuskákat (LMG és MMG); a Recon pedig az ismétlőfegyvereket (bolt-action és self-loading) kapja. Mindenki által használható fegyver egyelőre nincs.
Fegyverkezelés
Rutinos játékosok örülni fognak az „új” fegyverkezelésnek: még ha elsőre szokatlan is a nagy visszarúgás, kiszámítható úton táncol a fegyver, és nem élnek önálló életet a golyók, oda mennek, ahova a célkereszt mutat (nem számolva a távolság okozta esést, persze). Tapasztalataink szerint a fejlövések is könnyeben oszthatók, vagy a hitbox lett nagyobb (igen) vagy megtáltosodtunk (nem), ugyanakkor a mesterlövész puskáknál tapasztalható esés nagyobb, mint korábban, de a rutinos lesipuskások hamar megszokják majd.
Egy egész sor vackot aggathatunk fegyverünkre, melyek közül egyedül a távcső jelent játékbeli különbséget, a többi csak csicsa. A fegyverek módosítgatása immáron máshogy zajlik: minél többet forgatunk egy fegyvert, annál több lehetőséget nyithatunk meg annak saját két eltérő „képességfájáról” (ez igaz egyébként a járművekre is). Majd a játékbeli valután megvehetjük a nekünk tetszőt, mely valamilyen irányba specializálja a fegyvert/járművet.
Építkezés-rombolás
A másik nagy újdonság az építkezés. No, nem felhőkarcolót, hanem mindenféle harctéri akadályt helyezhetünk le, vagy létesíthetünk meghatározott helyeken. Ablakokat deszkázhatunk be, homokzsákokat és tankcsapdákat rakhatunk le, rókalyukat áshatunk, sőt, még hidakat is javíthatunk. Ez utóbbi Rotterdam pályáján roppant hangsúlyos szerephez jut. És bár bárki felcsaphat kisiparosnak, a legjobb ezen a téren a Support, aki nem csak gyorsabban dolgozik, de például géppuskafészket is csak ez az osztály létesíthet.
Persze mindez mit sem ér, ha nem rombolhatjuk porrá. A rombolhatóság még részletesebb, még valósághűbb, és bizony kevés ahhoz fogható van, mint egy házon áthajtó Tigris tank, vagy egy azt letaroló Messerschmitt látványa. Na jó, talán a V-2. Az mindent visz.
Járművek
Ahogy fentebb már említettük, a járművek is két, különálló képességfa mentén fejleszthetők, ezzel támadó vagy védekező szerephez igazíthatjuk őket. De a dolog nem áll meg itt, a tankok kezelhetősége kategóriától függően változik, legyen szó sebességükről, vagy a torony fürgeségéről – nem egyszer fordult elő, hogy ugyan a kurzor már a célon volt, a toronyra még várni kellett.
Ráadásul már önmagunk javítása sem sétagalopp, és a lemorzsolódás itt is érezteti hatását, csínján kell bánni a lőszerrel. Végezetül pedig a bekapott találat helyétől függően lebénulhat a járgány, vagy elveszthetünk fegyverrendszereket is.
Game over?
Amire készülhetünk, a hype továbbtolása, mindenhol Battlefield 5 jön most, hogy mentsék ami menthető.
A gamerek felismerték, hogy a CoD:BO4 most tényleg jó lett, nem beszélve a Red Dead Redemption 2-ről, de akár a legújabb Assassins Creed is ide sorolható. Inkább ezeket veszik, mint az "élethű sci-fi"-t.