Kezd már nagyon unalmas lenni, hogy a különféle híres, elsővonalbeli szuperhősöket egyre rövidebb időközönként rebootolják Hollywoodban. A Pókember pár évvel ezelőtti újrázása is vicckategória volt, és sajnos sem Bryan Singer Superman-verziója (Superman visszatér, 2006), sem pedig a kétes hírnevű Zack Snyder 2013-as Az acélember című „Sötét Lovag”-imitációja nem volt képes valami újat nyújtani a szokásos blockbuster klisék helyett.
Ezért is bőszült fel sokunk, mikor megtudta, hogy Christopher Nolan félig-meddig sikeres Batman-trilógiája (A sötét lovag: felemelkedésnél azért rezgett már a léc) után a még viszonylag pofás 300, az MTV-videoklipnek komponált Watchmen-adaptáció és az elbaltázott Az acélember rendezője, Snyder fogja vezényelni Batman visszatérését a mozivásznakra. Ráadásul a totál elhibázott Henry Cavill-féle Superman-karakterrel eresztik össze, akit már amúgy is Batmanné izzadtak Snyderék Nolan forgatókönyvírójával, David S. Goyerrel. S bár az előzetesek sem voltak túl meggyőzőek, azért titkon reménykedtünk, hogy a nyálgép szépfiú szerepkörébe méltatlanul beskatulyázott, amúgy színészként és rendezőként is tehetséges Ben Affleck egy, a képregényhőshöz méltó, sötét Batmant tud majd megformálni, és legalább ő élvezhetővé teszi a filmet.
(Figyelem, a cikk enyhe spoilereket tartalmaz! A sztoriból semmi komolyabbat nem lő le, de ha valaki még az előzeteseket sem nézte meg, az ne olvasson tovább!)
Nos, a Batman Superman ellen – Az igazság hajnala még a hosszúra nyúlt bevezető egy órában is azzal kecsegtet, hogy ebből mégiscsak valami jó fog kisülni, de „nyugalom”, a hátralevő másfélben úgy tökön rúgja a franchise-t, hogy azt már tanítani kéne. Avagy Zack Snyder és szatócsai szétrombolják az addig működőképes sztorit, akár Superman és Zod Metropolist a cselekmény elején.
De még mielőtt belefognék a film szapulásába, nézzük meg egy kicsit, milyen is lehetett volna a Batman Superman ellen, ha nem Hollywoodban készül. A válasz egyszerű, nem kell sokat találgatnunk, hiszen Frank Miller 1986-ban kreatív ötlettel állt elő, és összehozott két képregényt, melyek tulajdonképpen a Denevérember „Toldi estéjének” felelnek meg. A sötét lovag visszatérben Bruce Wayne 55 éves, és nem hajlandó elfogadni, hogy kiöregedett. E neurózisa pedig fölerősíti brutalitását, és bizony a bűnözőkkel minden eddiginél keményebben bánik. Ez persze nem tetszik a kormányzatnak, és az időközben kvázi terroristacsoportot létrehozó Batman ellen küldik Supermant, a világ rendőrfelügyelőjét (vagy istenségét).
Többet nem is árulok el a sztoriból, legyen elég annyi, hogy minden szempontból rendhagyó, mind a Denevér ábrázolásában (a diliházból kiszabaduló Jokernek például a vérszemet kapott Batman kitöri pár csontját, miután egy dobókéssel félig megvakította), mind a fordulatokban (a pincsikutya Supermannek nagyon nincs igaza, de Batman is inkább fasisztoid antihős, mintsem igazságosztó). Ebből a sztoriból egyébként 2012-13-ban, Nolan Sötét lovagjának farvizén készült is két remek animációs film a Warner gondozásában, melyek hű, kompromisszummentes adaptációi Miller képregényeinek, nagyon ajánlottak minden Batman-rajongónak.
Zack Snyder legújabb műve is gyakorlatilag ezeket a füzeteket, illetve Superman részéről az Acélember a Doomsday (Végítélet) nevű ősgonosszal vívott küzdelmét veszi alapul. Így kíméletlenül összehasonlításra kerül a Batman Superman ellen és az említett zseniális képregények, melyek mellett természetesen csúnyán elvérzik Snyderék műve.
Pedig, mint írtam, a hosszúra nyúlt expozíció, a bevezető egy óra nagyon ígéretes, főleg a Batman szüleinek halálát és a gyermek traumáját frappáns montázsszekvenciában, klipben bemutató felvezetés (ehhez Zack Snyder továbbra is nagyon ért, van stílusérzéke, ha csak pár perces etűdöket kell rendeznie).
Ütősek még a 2001. szeptember 11-es terrortámadást idéző képsorok is, melyeken a 2013-as Acélember fináléja elevenedik meg Bruce Wayne szemszögéből, aki éppen Metropolisban tartózkodik. Itt fogadja meg, hogy elbánik Supermannel, amiért az istent játszva rombol, miközben ártatlanokat nyomorít meg. Tehát Az acélember moralizálása folytatódik, és egészen működőképes, ahogy sokan Superman mint „hamis istenség” ellen fordulnak. Bejön a képbe a fiatal, természetesen Jokeresre hangszerelt Lex Luthor is (a mostanában népszerű Jesse Eisenberg alakítja), aki mintegy egyetért Bruce Wayne-nel abban, hogy meg kell állítani a Superman-kultuszt, így elrabol egy kriptonit darabot, amivel a halott Zod tábornok fennmaradt testén kísérletezik. Hát igen, a Földön a kriptoniak nem válnak foszló zombivá, hacsak nincs kéznél egy zöld kődarab az anyabolygóról. Persze Luthor közben teljesen feleslegesen ügyködik Batman és Superman összeugrasztásán, minthogy a két szuperhős totál pipa egymásra így is. De mi van, ha csetepatéjukat egy nagyobb gonosz érkezése szakítja meg?
Mi lenne? Működésbe lép az átlagos hollywoodi blockbusterséma! Azt a poént már az előzetesek is szokás szerint lelőtték, hogy a Batman Superman ellen nem elégszik meg a két titán csatájával, hanem behozzák Luthort, Wonder Womant és a Végítélet nevű szörnyeteget is egy igencsak blőd húzással (tényleg nagyon ciki, főleg, ha valaki ismeri a képregényt). És ez a rohadt nagy baj Zack Snyder filmjével: túlzsúfolttá válik, melyre bizonyára a szükségszerű vágás is ráerősít, így valószínűleg számíthatunk pár nevetséges rendezői változatra, mint a Watchmen esetében. Csak míg a közepes Watchmenen egyre többet javítottak a hozzátoldások, minthogy egyre hűbb adaptációvá tették a filmet, addig az alapvetően elbaltázott fordulatokkal teli Batman Superman ellenen még egy Sátántangó hosszúságú változat sem fog segíteni.
Hogy mit kellett volna csinálni? Egyszerűen megállni, hogy az alkotógárda a filmet DC-karakterek farsangi báljává változtassa, illetve azt, hogy tulajdonképpen két filmet forgassanak le egyszerre, és tuszkolják bele történetüket, karaktereiket két és fél órába. A Batman Superman ellennek kizárólag A sötét lovag visszatér sztoriján kellett volna alapulnia, és majd mondjuk egy folytatásban jelenhetett volna meg Luthor és Doomsday. De nem, Zack Snyderéknek úgy látszik nem volt elég egy sztori, nem merték csak és kizárólag arra a párharcra kihegyezni a történetet, melyet a címben ígérnek. Avagy egy szép átverésbe vonják be a nézőt még a film első felében is.
Mert a film eleinte nagyon is jól működik. Izzik a feszültség a két hős között: Batman rohadt dühös, terrorizmusról fantáziál, s az Acélember is egyre jobban kezdi elveszíteni a türelmét. Akárhogy is, de itt sokkal jobban működik az „emberibb Superman” koncepciója, mint Zack Snyder előző művében, mivel végre van értelme annak, hogy az Acélember vívódjon. Hiszen utálják őt, élen Batmannel, aki kriptont is lop, hogy átdöfje vele a kék istenség szívét. (Egyébként párharcuk nagyon hasonlít a Watchmenbeli Dr. Manhatten és Rorschach konfliktusára – ezért jár a jó pont, akár lopás, akár nem.)
Más kérdés persze, hogy egy idő után a nézőnek olyan érzése lehet, hogy ez rétestészta, történjen már valami. S azt mondhatjuk a Batman Superman ellen második feléből visszatekintve, hogy ilyen szempontból is tipikus hollywoodi blockbuster Zack Snyderék alkotása: elnyújtott kezdés, sokat késleltetett konfrontáció, majd összecsapott finálé. Az acélembert ezzel persze pont nem vádolhattuk, mivel az utolsó egy óra Zod és Superman párharcáról szólt – ott inkább elnéztük volna azt a fajta jól megkonstruált expozíciót, melyet a Batman Superman ellenben vázoltak fel Snyderék.
Aztán lesz persze itt is másfél órás finálé. Csak ezt annak rendje és módja szerint totálisan elszúrták az alkotók. Mikor beáll a fordulat, és egészen más tétje lesz Batman és Superman küzdelmének, a film végleg elvesztett nemcsak engem, de hallhatólag a hangosan méltatlankodó, röhögő közönség nagy részét is. Kedves Zack Snyder és David S. Goyer: ezt most mi a francnak kellett? Miért nem volt elég az, hogy a két szuperhős berág egymásra, és összerúgják a port, mert mindenki kölcsönösen utál mindenkit? Az persze várható volt, hogy valószínűleg egy nő lesz a tét, mely így vagy úgy valamelyikőjük (vagy mindkettejük) számára fontos. De, hogy ezt így, ebben a formában oldják meg, az kifejezetten szánalmas. Mintha az alkotók nem bíztak volna abban, hogy a nyers düh és személyes ellentét nem elég ahhoz, hogy Batman – aki egyébként ahelyett, hogy igazi csapdát állítana az Acélembernek, mint Miller képregényében és a 2013-as animációs filmben, illogikus módon csak passzívan vár – egy kriptonlándzsát vágjon Superman mellkasába.
S az amúgy ütős, fájdalmas küzdelem után (mely kicsit visszaadja a reményt) a Batman Superman ellen színvonala még meredekebb lejtmenetbe kezd. A legócskább, legsablonosabb, rossz értelemben vett melodrámában lehet részünk. Buta, érzelgős, felszínes és üres párbeszédek, feleslegesen csöpögős, műmájer, erőltetett jelenetek övezik a Doomsday elleni küzdelmet. Az eseményeket pedig már követni is lehetetlen, annyira összehányták az alkotók az egymásra túl gyorsan következő, ostoba fordulatokat. A végére már azt sem tudjuk, a két fő helyszín, Gotham és Metropolis közül melyikben járunk. A szereplők pedig totálisan logikátlan módon rohangálnak oda-vissza a két város között.
A legfájóbb viszont, hogy Batman érthető okokból teljesen ellaposodik az utolsó harminc-negyvenöt percre. Kivételesen érthető, mert a Kripton bolygón is nemezisnek számító Végítélet ellen ő már nem tud mit tenni, a szörnyeteg megenné reggelire, ha a vörösköpenyes igazságosztó nem lenne segítségére.
Arra viszont nincs mentség, hogy dramaturgiai értelemben is egydimenziós senkivé válik a sötét lovag. Amennyire ütősen felvezették, megalapozták, olyannyira elszúrták a végére. Zack Snyder értelmezésében pont ellenkező utat jár be a karakter, mint a képregényben. Avagy, hogy ne lőjem le az amúgy nyilvánvaló poént: a dühödt lázadó Denevérember konformistává válik. S ami a legeslegrosszabb: az utolsó pár jelenetben beköszön a Bosszúállók taszító ál-lazasága, vagyis Batman, Superman és Wonder Woman elkezdenek élcelődni egymással, mint Thor vagy Vasember. Persze itt az Igazság Ligája formálódik, ami a DC Univerzum – számomra totálisan taszító – „Bosszúálló csoportja”. (Taszító, mert képregények ide vagy oda, nálam Frank Miller egyedül dolgozó, neurotikus sötét lovagja a tetszetős.)
Oké, a sztorit elszúrták, ám joggal teszitek fel a kérdést, hogy na, de ki az a naiv barom, aki még a történetért megy gagyiwoodi látványmozit nézni. S ez maximálisan igaz, hiszen a 3D-s vetítésért nem elsősorban a kidolgozott forgatókönyv miatt csengetjük ki a borsos jegyárat.
Nos, e téren is Batman Superman ellen első fele húzza fel Zack Snyder művét, és a végső összecsapások rontják le az összképet. A 3D-nek persze pár arcunkba hulló töltényen és egy ijesztő jeleneten kívül nem sok értelme van ezúttal sem, de Batman harci koreográfiája kifejezetten pofás, és mint írtam, a címbeli, tetőponti csata is elég jóra sikeredett. Azért meg kell hagyni, A sötét lovag visszatér ezen a téren is köröket ver Zack Snyder művére mind drámaiságban, mind látványban, de az tény, hogy legalább ütős a zúzás. Arcunkon érezzük a kőport, és fáj, ahogy a kriptonittól meggyengült Supermant úgy töri derékba Batman, mint A sötét lovag: felemelkedésben Bane a Denevérembert. (Más kérdés, hogy ez a küzdelem is tele van logikátlanságokkal, és alpárian buta megnyilvánulásokkal, fordulatokkal.)
Azonban, mivel a forgatókönyv maga is rendkívül összecsapott lett az utolsó egy órára, úgy a látványosság is alábbhagy, és csak nagy hangú, de dögunalmas effekthalmazt kapunk az arcunkba. Végítélet alig tűnik fel pár másodpercre, lő egy-két városromboló területi támadást, majd Superman már az űrbe repíti. Egy emberként nevetett fel a nézőközönség, mikor rajzfilmbe illő módon az amerikai kormány pár másodperc alatt hozott egy groteszk döntést, és Washingtonban megnyomták a piros gombot, hogy atombombával pusztítsák el Doomsdayt. Aminek persze semmi haszna nem volt, nem is látványos, még csak nem is mutatták a robbanást élesben, s mindennek tetejébe a kilövés alatt és után a legarcpirítóbb módon gagyi párbeszédek („szerencsére ez lakatlan terület” – mondják, mikor egy egész városrész elpusztul a visszazuhanó rakétamaradványok detonációja után) zajlottak le a döntéshozók között, akikről nehéz elhinni, hogy magas pozícióban levő, tanult emberek – inkább tűntek csínytevő tiniknek, akik hirtelen beszabadultak egy kilövőállomásra.
A Superman Batman ellen tehát semmilyen szempontból nem ajánlott. Igen, tudom, azt írtam korábban, hogy az első egy óra élvezhető. De higgyétek el, ha megnézitek, emiatt még bosszantóbb lesz az, ami utána következik. Én magam a moziból kijövet legszívesebben az egyest vágtam volna rá erre a förmedvényre, amivel totálisan megerőszakolják Superman és Batman mítoszát is. Jóllehet, Ben Afflecket azért néznénk még Batman szerepében, de mondjuk valaki más, tehetségesebb alkotó kezei közül kiadott akciófilmben (nevet nem is tudok mondani, mert nehéz ma jó rendezőt találni Hollywoodban). Mindenesetre jegyvásárlás helyett inkább daráljátok le a Netflixes Daredevilt, sokkal többet nyújt, mint ez a kiszámítható, bugyuta, összességében még csak nem is látványos puffogás.
Rossz (4/10)
Lerí róla, hogy az alkotója azt se tudja miről beszél, hanem csak elolvasott pár cikket, hogy legyen véleménye beleöntette a saját stílusát és kidobta a taccsot.
Ha te a filmre 4/10-et adtál akkor én a kritikádra még annyit se mert ez nem munka és röhej, hogy idáig lesüllyedt a PC Guru és vele együtt a többi magyar sajtó is. Már divat elgondolkodni a filmeket, és mert azt látják, hogy ez csak egy tipikus popcorn mozi akkor úgyse lesz mondanivalója így minek figyelni a komolyabb mondanivalóra hiszen a többség úgyis lehúzza majd a kritikusok közül, akkor miért lennénk mi mások?!
Máskor inkább nézzétek meg 10x hátha addigra sikerül felfogni a történetet is, és ha addigra se sikerül menjetek szemészhez, neurológushoz kérjetek végbélkúpot, amit csak akartok DE SOHA, ISMÉTLEM, SOHA NE ÍRJATOK CIKKET SEMMIRŐL MERT NEM ÉRTETEK HOZZÁ!!!
Tegyetek közzé bulvár híreket, az megy! :)
Nem láttam a filmet, annyira nem vonz hogy beüljek rá moziba viszont nem vagyok annyira film analfabéta sem. Egyszerűen csak rossz a kritikia, rossz az összehasonlítási alap is mint ahogy ezt már valaki leírta nem rég, rossz a stílus is. Általában nem túl jó ha valaki csak fröcsög végig és semmi sem tetszik nekem hurr durr. Mert maximum az olvasót nézi szerencsétlen baromnak ha véletlen neki tetszik az adott produktum. Van aki pl. csak azért ül be moziba hogy szórakozzon, ennyi és ezt viszont meg tiszteletben kell tartani. Elsősorban a mozinak ez a szerepe, a szórakoztatás. Hangsúlyozom a mozinak, nem a filmeknek.
Kellenek ilyen kliséhalmaz blockbusterek is, viszont igen aláírom jó lenne ha végre egy blockbuster nem lenne kliséhalmaz. És igen előfordulhat hogy a film tényleg ilyen, hogy tényleg emiatt van elcseszve, hogy sokat akar a szarka effekt van. De ettől ezt még lelehet írni egy kritikában korrektebbül is.
Gyakorlatilag túl szubjektív lett az egész. Túl szubjektív az is hogy a Man of Steel katasztrófa lett, mint az is hogy Hanry Cavill nem jó Superman (de jó, lett sőt végre kaptunk egy tisztes Superman filmet végre). Az is túl szubjektív hogy a Nolan Batman trilógiája félig meddig sikeres. Mivel az első két rész fantasztikus (főleg a második), míg a harmadik igaz gyengébb lett de nem annyival hogy ne tudjam azt mondani arra is hogy nagyon jó. Végre ott is kaptunk egy igazán sötét, emberi Batmant. És sorolhatnám hogy a Marvel filmek is miért jók (annak ellenére hogy blockbusterek), a Pókember és mondjuk a Fantörpikus 4S is miért van sorra tökéletesen elkúrva (igen ki kell valamit *****ni a moziba hogy a jogok megmaradjanak...). Az meg aztán teljesen totális szubjektív hogy csak Miller tud képregényt írni. Jack Kirby meg Stan Lee meg valószínű totálisan analfabéta hozzá...
Tenebra egyszerűen csak túl szubjektív vagy ennyi. Pedig te vagy az aki már nem 2 napja vagy ebben a szakmában és ezt neked pontosan tudnod kellene hogy sok jót nem mindig jelent ez. Most például egy kritikán aluli kritikát jelentett, mert annyit tudtunk meg hogy szerinted rossz a film és ennyi.
A Mad Max-et mindenki dícséri, hát...inkább nem is mondok semmit.
Nem vagyunk egyformák na.
-Kivel harcoljon Batman legközelebb?
-Indítsd be a random név generáló gépet! Na mit adott ki?
- ... Superman
-Nagyszerű, a rajongók úgyis imádják összemérni a karakterek erejét!
-... De Batman és Superman ugyanazon az oldalon á-
-Nem érdekel! Ezt dobta a gép!
"elsővonalbeli szuperhősöket egyre rövidebb időközönként rebootolják Hollywoodban" - Pókemberen kívül melyiket rebootolják sokadszorra?
"MTV-videoklipnek komponált Watchmen-adaptáció" - WTF?
Egy másik gamer oldalról kezdtem átszokni ide, mert leadták szintet, de a megtévesztő címekkel, téves infókkal, most pedig ezzel alulmúltok mindenkit.
Nem tudom ki hogy van vele, én például szeretek magam véleményt alkotni. Na mindegy.
A Miller féle képregényhez hasoníltani szerintem-felesleges és az tévút. Márcsak azért is, mert az a képregény már egy öreg Batman-t mutat, aki régóta ismeri Superman-t harcoltak is együtt. A filmben pedig épp most találkoznak. Volt ilyen animációs DC film is, azt hiszem a War, és ott Darkseid jelenik meg, és ellene verbuválódik a Igazság Ligája, ami tetszik nem tetszik, de bizony olyasféle ott is mint a Marvel-es Avagners, tehát erre a vagány beszólogatós stílus ott is meg volt.
Nem mondom ,hogy ez jó, csak ez nem féletlenül lehet a film hibája. Ennek a Ligás dolognak , hát valahogy ilyennek kell lennie. Ha nem így lenne, meg lehet az volna a baj, hogy miért nem olyan mint XY képregény meg animációs filmben? És megértem, ha valakinek ez a irányvonal nem tetszik, de ez nem a film hibája. Milyen legyen egy igazség ligás film mégis? Magányos komor Batman-es? Ne vicceljünk már. Remélem világos mit akartam mondani ezzel.
Egy másik dolog. Elég kár, hogy a kritikából csak az derül ki ,hogy moslék, de milyenek a színészek, például? A zene? Látvány, akiójelenetek?Ja tudom még csak nem is látványos-na mondjuk ezt azért kétlem.
Most nem azért hogy konkurens oldalakat dícsérjek, de a gamestar, vagy a ign kritikája jobb lett-nem azért mert dícsérték a filmet!!!- ott kaptam választ olyan kérdésekre is, amire ebből a cikkből nem. Mint karakterek, színészek, stb stb.
Ebből csak annyit tudtunk meg, hogy rossz a film, Frank Miller a király( jó, ez oké) , és a szerző utálja ha a szuperhősök csapatban járnak.
Külön kiemelendő hogy szépen darabjában mutatták meg hogy próbálja megismerni illetve kordában tartani a képességeit. Illetve hogy Kent papa feláldozta magát hogy Kal-El képességei ne derüljenek napvilágra..mivel akkor a világ még nem állt rá készen. Ez szimpla respect volt Kent papa és Kal-El részéről is.
Egyáltalán valaki utólag szokott gondolkozni a filmmel kapcsolatban mikor megnéz egyet? Jó tudom jöhet a "de ez blockbuster vagy popcorn művi...agykikapcs wööö" de *****us...DC az kicsit igényesebb. De mindegy...mit is várok én már el az emberektől. :)
Tenebra, remélem nem hallgatsz a sok idiótára, nekem nagyon tetszett ez az írásod is, mint ahogy a többi is. + poén, hogy ezzel most nyertem egy fogadást és vele egy kisebb összeget. :D
Tenebra, remélem nem hallgatsz a sok idiótára, nekem nagyon tetszett ez az írásod is, mint ahogy a többi is. + poén, hogy ezzel most nyertem egy fogadást és vele egy kisebb összeget. :D
Tenebra, remélem nem hallgatsz a sok idiótára, nekem nagyon tetszett ez az írásod is, mint ahogy a többi is. + poén, hogy ezzel most nyertem egy fogadást és vele egy kisebb összeget. :D
---
"nehéz ma jó rendezőt találni Hollywoodban"
Ben Affleck például pont az.
Szóval, bugyuta, meg egy förmedvény... Általában minden film mrgnézése előtt megnézem milyen értékelést kapott IMDB -n, most ahogy néztem, majdnem 15ezer szavazat mellett bőven 8.9es arányon áll, így hát úgy gondolom hogy ez a 4/10es értékelés egy kicsit húzós, és úgy fogom fel hogy ez is csak 1 ember véleménye, úgy mint a másik majdnem 15ezeré az a 8.9... Kötekedni semmiképp se akarok, mivel eddig még nem nagyon olvastam tőled film értékeléseket, szóval neked ez a mrglátásod, neked nem tetszett, ennyi. Vasárnap jövök ide vissza kommentelni, hogy nekem hogy tetszett, addig is pá :)