• Az EA miatt a Lucasfilm leállította a Galaxy in Turmoilt
  • Az EA aggódott, hogy a játék konkurenciája lesz a Battlefront-sorozatnak
  • Emellett a licenc miatt sem engedhettek meg egy másik Star Wars-játékot
  • A Frontwire kivéve a Star Warsos elemeket saját játékot fabrikál a programból
  • Amit a Steamen adnak ki, ingyen
  • A Battlefront, ami sose volt

Aki lemaradt volna a Galaxy in Turmoil című rajongói játék kálváriájáról, annak jöjjön most egy gyorstalpaló. Egy kis, rajongókat tömörítő csapat, a Frontwire egyszer csak úgy döntött, hogy megpróbálja életre hívni a hamvába halt Star Wars: Battlefront 3-at (e játékkal kapcsolatban ajánlom figyelmetekbe Obo fentebb linkelt, remek összefoglalóját).

A törekvés hamar népszerűvé vált a rajongók körében, és nagyon sokáig úgy tűnt, hogy végül megvalósításra kerül, mi több, teljesen ingyen még a Steamen is elérhetővé válik. Aztán jött a pofára esés: az EA közbelépésének hála a Lucasfilm leállíttatta a projektet. A Frontwire persze nem adta fel ezzel az egész programot, csupán kiszednek belőle mindent, ami a messzi-messzi Galaxisra utal, és saját univerzummal megáldott játékot fabrikálnak belőle.

A történetet eleddig csak a Frontwire oldaláról ismerhettük, akik amúgy nagyon korrekten kezelték ezt az egész szitut – ami azért nem csoda, hiszen mindig is számítottak arra, hogy ez bekövetkezhet, plusz nem fűződött hozzá anyagi érdekük. De visszatérve…

Most Patrick Soderlund az EA oldaláról avatott be minket azokba a dolgokba, amik végül arra sarkallta őket, hogy leállítsák a Galaxy in Turmoil fejlesztését. A Game Informernek adott interjújából kiderül, hogy az EA hatalmas összegeket fizetett ki a Disney-nek azért, hogy kizárólagos jogokat kapjanak a Star Wars-játékokra (kivételt képez ez alól a LEGO Star Wars-sorozat, mert annak jogai a Warnernél vannak), és további vagyonok mentek el az újraindított Battlefrontra, aminek négy nagyobb DLC-csomagot is terveztek (kettő már megjelent), plusz készülőfélben van a folytatás. És persze, további Star Wars gravírozású vasak is vannak a tűzben.

Eztán nem csoda, hogy az EA tart mindenféle konkurenciától. Pláne, hogy a kérdés, miszerint megengedhető-e egy rajongói Star Wars-játék Soderlund szavai alapján meglepően bonyolult. Bár bevallása szerint nagy támogatója a rajongói modkultúrának, ide a jó szándék önmagában kevés.

„Amikor valami olyan naggyá és jól ismerté válik, mint a Star Wars, sok más része is játékba kerül. Mi számít kánonnak? Mit lehet tenni a brandért? Nagyon komplikált lehet. És mindezek tetejében, a Disney és az EA között egy olyan üzleti megállapodás köttetet, amiben az egyik fél nagyon sok pénzt fizetett ki a másiknak az exkluzivitásért. Ez nem olyasmi, amit nagy általánosságban lehetne vizsgálni.”

Azt hiszem, az tényleg belátható, hogy amikor dollármilliókról van szó, ott az üzletfelekből kiveszik a nagyvonalúság, és ha tehetik, elhárítják a konkurenciát. Az is érthető, hogy a cégek foggal-körömmel védenek egy olyan aranytojást tojó tyúkot, mint a Star Wars-franchise, pláne, ha exkluzív jogaik vannak. Az ő helyzetükbe valószínűleg mi sem tennénk másképpen.

Az viszont egy másik, elgondolkodtató aspektusa a témának, hogy ezek szerint az EA annyira fél a konkurenciától, hogy üzleti fenyegetésnek tekint egy icipici rajongói csapatot is, akik ingyen osztogatták volna portékájukat. Mit jelent ez? Én úgy gondolom, hogy a kiadó nem bízik a saját termékeiben. Az EA-nál látják, hogy azok nem elégítik ki a rajongók igényeit, míg a Galaxy in Turmoilhoz hasonló amatőr próbálkozások már a kezdet kezdetén azt kínálják, amire a közönség vágyik.

Mit lehetne tenni ez ellen? Természetesen az egyik módszer az, amit az EA alkalmazott, „kivonja a forgalomból” a konkurenciát. A másik, például a Valve által preferált mód: felkarolni a rajongói csapatot és hivatalos játékot készíttetni velük. Illetve a harmadik opció, hogy olyan játékokat fejlesztenek, amik kielégítik a közönség vágyait és akkor nem kell tartani a rajongói alkotásoktól.

Érdemes még a végére megemlíteni, hogy Soderlundnak nagyon tetszik az az elszántság, amivel a Frontwire nekilátott, hogy önálló játékká alakítsa a Galaxy in Turmoilt, és szavaiból az szűrhető le, hogy szerint még egy ilyen szerencsétlen helyzetből is lehet valami nagyon jó. „A Battlefield 1942 azért született meg, mert anno sokat játszottunk a Doommal. A modderek szenvedélyét egyetlen nagyvállalat sem tudná lehűteni.”

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!