Négy év után idén folytatódik az Anno-sorozat, ami ráadásul 10 év elteltével újra a múltban játszódik, hiszen az Anno 1800-ban a tizenkilencedik században húzhatjuk fel városainkat, falvainkat és vívhatjuk meg politikai, kereskedelmi és olykor fegyveres csatáinkat szomszédjainkkal.

Ugyan az Anno 1800 áprilisi megjelenéséig még hátravan pár hónap, egy zárt bétateszt alkalmából volt alkalmam kipróbálni a hétvége során, és meg kell, hogy mondjam, rendkívül pozitív tapasztalatokra tettem szert a játékkal kapcsolatban. Ez a program ugyanis gyorsan berántott, és nem akart elereszteni.

Ipari forradalom

Az Anno 1800 tehát a tizenkilencedik századba repít vissza minket, így el is felejthetjük az Anno 2205-ben megszokott high-techy-techy cuccokat, itt bizony a gőzgép a modern technológia csúcsa. Vagyis az elején még az sem. Vezérünk és címerünk kiválasztása után máris egy terebélyes, véletlenszerűen generált szigeten találjuk magunkat egy kikötővel, egy szkúnerrel, fedélzetén némi fával, és persze egy világváros felépítésének álmával.

Aminek megvalósítása még olyan messze van, mint gőzgép a pajzsgenerátortól, merthogy először csak kis tanyákat, raktárt és piacot építhetünk, ez a kiindulópont. Aztán persze, ahogy nő apró településünk lélekszáma, ezzel együtt szaporodik a dolgos kezek száma, úgy tudunk egyre több és jobb dolgot építeni. A fakitermelést követi a téglakészítés, idővel pedig megindulhat a bányászat, ami már nem sokkal előzi meg az acélöntődét. Ez a fejlődési folyamat lesz az Anno 1800 egyik nagy erénye. A készítők a tapasztalataim alapján szépen adagolják az újabb és újabb ipari mérföldköveket, fenntartva ezzel az érdeklődés.

A másik erőteljes része a játéknak, aza  lakosság pesztrálása. Hiszen, ahogy nő a lakosság, úgy nőnek az igények is. Míg a földművesek megelégszik a kommersz pálinkával, a gyári dolgozó begye a sört kívánja, aztán meg már követelik is az iskolát és rendőrséget. Aztán meg templom sem árt, és a tűzoltóság is jó szolgálatot tesz, ha a jóisten nem hallgatja meg imáinkat, és villámmal sújtja a faházat. Szorgos népünk a pubot is szívesen vesz, amíg nem a város másik végén van. Szóval oda kell figyelni mindenki igényére, mert ha a lakók nem boldogok, sztrájkolni, tűntetni és vandálkodni kezdenek.

A kényes egyensúly fenntartása nem lesz egyszerű feladat, főleg annak tükrében, hogy az ipari forradalom velejárója a szmog, a füst és a különféle szagok. Így például nem túl szerencsés iskolát egy acélöntöde tőszomszédságában felhúzni, mint ahogy a pubokat is jobb a bányáktól távol tartani. Szerencsére dolgunkat megkönnyíti a propaganda és a cenzúra, ám ezzel is érdemes csínján bánni. Egy-egy hazugság a médiában még hasznos is, fellelkesítheti a népeket, de könnyen a visszájára fordulhat, ha az újság szökő évente egyszer ír igazat.

Bár csendben megjegyzem, ez utóbbi inkább csak feltételezés a részemről, mert a propagandának gyakorlati hasznát nem sokat láttam. Picit megnövelte az amúgy is jó kedélyállapotot, egy alkalommal néhány lakos több adót fizetett, de a béta ideje alatt nem éreztem azt, hogy a cenzúra alkalmazása vagy elkerülése súlyosan befolyásolná a játékot. Persze hosszú távon ez még változhat.

Az újdonság varázsa

Az Anno 1800 elődjével szemben egyetlen játékmódba pakolta a városépítést és a csatákat, vagyis egyetlen térképen kell mindent menedzselnünk. Ez kifejezetten változatossá teheti a játékmenetet, hiszen miközben építgetjük városunkat, újabb szigeteket fedezhetünk fel, amelyek egy része lakatlan – ezt természetesen belakhatjuk –, egy része meg már lakott. Bizony több szomszédunk is akad, akikkel érdemes ápolni a jó kapcsolatot.

A kereskedelem kiépítése hasznos a pénztárcánknak, akárcsak a különféle, pofonegyszerű küldetések – szállíts le dolgokat, kísérj más hajókat – teljesítése. Plusz így a legkönnyebben elkerülhető a háború. Mivel a területünk a kezdet kezdetén meglehetősen védtelen – se hajóflotta, se elrettentő ágyúsor a part mentén –, így kifejezetten érdemes jóban lenni a szomszédokkal.

Az Anno 1800 egyik legjobb újítása lesz a blueprint funkció, aminek lényege, hogy erőforrás hiányában is lefoglalhatjuk a helyet egy-egy épületnek. Így akár az egész várost megtervezhetjük előre, anélkül, hogy költenénk rá. Ha pedig megvan rá a nyersanyag, egyetlen kattintással felhúzható az adott épület.

A másik remek újdonság a városunk vonzereje lehet, bár még kicsit kérdéses, hogy ez hosszútávon hogy fog hatni. A béta ideje alatt inkább tűnt elhanyagolható érdekességnek, bár a városom még nem is fejlődött túl nagyra ahhoz, hogy a turizmussal foglalkoznom kelljen.

A rendszer amúgy egyszerű: minél szebb a városunk, annál több turista jön. Ha nagy hangsúlyt fektetünk a parkokra, és távol tartjuk a lakó- és szórakoztató övezetektől a gyárakat, plusz a lakosság is jó kedélyű és elkezd fesztiválokat rendezni, akkor beindul a turizmus, ami további bevételt fog jelenteni. Amennyiben viszont a várost szmog köd lepi be, a kikötő mellett disznóólba vagy hentes üzembe vezet az út, a lakosság pedig az utcán tűntet, nos, akkor a városunk nem lesz turistalátványosság.

Gőzerővel a megjelenésig

Hiba persze azért akad a gépezetben. Az MI néha furcsán működik – leállítja a termelést, mondván, hogy nincs hely a raktárban, pedig az szinte kong az ürességtől –, egy alkalommal a textúrák eldobása miatt játszhatatlanná vált a program, illetve a propagandának sem éreztem gyakorlati hasznát, vagyis lényegében mindegy, hogy igazat vagy hazugságot állítunk. Ezek java persze a béta betegségei lehetnek, a játék remélhetőleg kinövi őket, a propaganda alkalmazása vagy mellőzése meg talán hosszú távon érezteti hatását.

Mindezek tudatában írom azt, hogy Anno 1800 a béta alapján egy kellemesen összetett, de gördülékenyen működő játék lesz, ahol a városépítéstől az esetleges háborúkig mindent menedzselhetünk anélkül, hogy az átláthatatlan és frusztráló lenne. És komoly húzerő lehet a felfedezés öröme. Ez az ipari forradalomban már alapból benne van, hiszen az ember azért is bővíti városát, hogy megnyithassa a következő ipari csodát. Ezt még tetézi, hogy a környező világot szintén fel lehet fedezni, szóval a hajóépítést nem csak a harcok miatt fogjuk szorgalmazni. Tehát az Anno 1800 egy olyan program, amire érdemes várni.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az Anno 1800 április 16-án jelenik meg PC-re.