2020 augusztusa és szeptembere kifejezetten erős időszak volt az online játszható indie játékok szempontjából, hiszen ekkor két ilyen cím is berobbant a köztudatb. Egyrészt megjelent a Mediatonic csapatától a Fall Guys: Ultimate Knockout, ami villámgyorsan több milliós felhasználóbázist épített ki maga köré, másrészt pedig a streamerek és youtuberek felfedezték az Innsersloth-féle Among Ust is, ami ennek hála két évvel az eredeti megjelenése után lett a világ egyik legfelkapottabb játéka és egyben a Steam eladási toplistáinak betonbiztos tagja.
Ráadásul ez a népszerűség nemcsak egyszerű fellángolás volt, hiszen a mai napig kitart. Míg a Fall Guys iránti érdeklődés nyár óta azért érezhetően megcsappant, addig az Among Usra továbbra is elég nagy a kereslet, és talán nem is véletlenül, hiszen akárhogy nézzük, az Innersloth alkotása az egyik legjobb partijáték, így a kijárási korlátozások idejére. Elvégre ki ne szeretné legalább virtuálisan hátba döfni a barátait, ha a koronavírus miatt személyesen épp nem találkozhat velük?
Az űr bizony veszélyes hely
Alapjait tekintve az Among Us egy meglehetősen egyszerű játék: adott minimum négy, maximum tíz játékos, akik űrhajósokat alakítanak, a feladatuk pedig az, hogy a három lehetséges térkép egyikén elvégezzenek egy sor „munkát” avagy egyszerű minijátékot, amennyiben pedig ez sikerül nekik, úgy meg is nyerték az adott meccset. Igen ám, csakhogy a játékosok között akad egy (sok résztvevő esetén kettő vagy három) imposztor is, akinek a feladata épp a többiek szabotálása és megölése, mielőtt azok meg tudnák oldani minden problémájukat.
A viszonylag egyszerű alapszituációt persze egy sor további mechanika is feldobja, a játékosok például minden hulla megtalálása után kiszavazhatnak valakit maguk közül, az imposztor pedig különböző létfontosságú rendszerek szabotálásával boldogíthatja a többieket. A játékban ezen túl helyet kaptak még kamerák, mozgásérzékelők és más hasonló megoldások is, a végeredmény pedig egy első pillantásra egyszerű, de azért így is kellemesen összetett cím lett, ami elé az is nyugodtan odaülhet, aki nem nagy játékos, ugyanis az alapokat gyorsan át lehet látni, és igazából a kicsit összetettebb részek is logikusak, könnyen megtanulhatóak.
Red sus
És bár az Among Us papíron egy partijáték, ne hagyjuk, hogy ez a tény vagy az egyszerű, rajzfilmes grafika megvezessen minket: az Innersloth alkotása bizony meglehetősen feszült tud lenni, főleg akkor, ha imposztor helyett egyszerű űrhajóst alakítunk. Hiszen ekkor sosem biztos, kiben lehet megbízni, és ki az, aki azért követ minket a folyosón, hogy egy alkalmas pillanatban megölhessen. Nem tudjuk, mikor bukkanunk majd egy hullára, vagy mikor fog valaki pont minket megvádolni azzal, hogy imposztorok vagyunk. Ez a fajta bizonytalanság pedig gondoskodik róla, hogy ne legyen unalmas a játék, akkor se, ha igazából csak színes drótokat kötögetünk össze hosszú percekig.
Szerencsére azonban az Among Us nagyon ritkán ül le és torkollik egyszerű minijátékozásba, az egyes meccsek ugyanis meglehetősen pörgősek. Valaki mindig talál egy hullát, valaki mindig nagyon gyanúsan viselkedik, és épp ezért az időnk jó részét nem is a hajtóművek újratöltésével meg a különféle minták szkennelésével fogjuk tölteni, hanem azzal, hogy megpróbáljuk kitalálni, mégis ki lehet az, aki már a harmadik áldozatát szedte az Electricalban, és melyik barátunk hallgat kifejezetten gyanúsan a Discordon…
Jó játék, de csak haverokkal
Valószínűleg már a fentiekből is leszűrhető, hogy az Among Us alapjáraton egy nagyon kellemes és izgalmas játék, amit abszolút megérdemelten kaptak fel az elmúlt pár hónapban, az a helyzet azonban, hogy az Innersloth alkotásának akad egy komolyabb árnyoldala is: ahhoz, hogy igazán élvezetes legyen, egyszerűen muszáj barátokkal játszanunk.
Persze adott a solo játék lehetősége is, azaz random idegenekkel is nekieshetünk egy-egy meccsnek, azonban legyünk egy pillanatra brutálisan őszinték! Bárki, aki játszott már akármilyen multis címmel, jó eséllyel el tudja képzelni, mennyit romlik az élmény, ha egy ilyen feszült, kommunikációra, érvelésre és a másik félrevezetésére épülő programot vadidegenekkel tolunk végig a megszokott baráti kör helyett.
Épp ezért az Among Us egy nagyszerű program, amit mégis csak akkor lehet igazán jó szívvel ajánlani, ha van mellé minimum három (bár az ideális játékosszám a tapasztalataim szerint olyan 5-6 fő körül kezdődik) ismerősünk, akiket szintén be tudunk fűzni, hogy hetente, kéthetente összeüljünk velük egy-egy nagyobb játékra. Ha minden kötél szakad, persze randomokkal is el lehet szórakozni, de készüljünk fel, hogy ebben az esetben a játékmenet jó eséllyel arra fog korlátozódni, hogy ki tudja hangosabban üvölteni vagy gyorsabban gépelni azt, hogy Red is sus.