- A Vaják egyik producere szerint muszáj volt megváltoztatni a könyvek történetét
- Sok módosítás pedig az írók számára sem jelentett örömöt
- Viszont csak így tudták a szélesebb közönség számára is befogadhatóvá tenni ezt a történetet
- Emellett pedig a határidők és a forgatási káosz is közrejátszottak a változtatásokban
Így három évad után kijelenthető, hogy bár bőven az emészthető kategóriába tartozik a Netflixen debütált Vaják (mondjuk sokan még ezzel sem értenek egyet), számos gyermekbetegséggel küzd, emellett pedig Andrzej Sapkowski kiváló regényeit is meglehetősen szabadon kezelik az írók. Lefordítva ez annyit tesz, hogy sok esetben szinte teljesen megváltoztatják az események alakulását (ez leginkább a második évadra volt igaz), ahogy a karakterek terén sem ragaszkodnak a leírtakhoz, sőt. Emiatt aztán rengeteg kritika érte a kreatívokat, és több mint valószínű, hogy Henry Cavill is ezért hagyta ott a produkciót, az adaptáció egyik executive producere azonban most árnyalta egy picit a képet, rávilágított ugyanis arra, hogy miért kellett kardinális változtatásokat eszközölni a feldolgozásban.
Tomasz Baginski a Wyborczának adott interjúban mesélt arról (a fordítást a Redanian Intelligence-nek köszönhetjük), hogy milyen tényezők befolyásolták az alkotókat a forgatókönyv megírása során. "Amikor egy sorozat nézők millióinak készül, akik a világ különböző részein élnek, a nagy részük pedig amerikai, akkor ezeknek az egyszerűsítéseknek nemcsak hogy van értelmük, de egyenesen szükségszerűek." – mondta Baginski. "Fájdalmas volt meghozni ezeket a döntéseket, de ha ragaszkodunk a könyvek összetettségéhez és apróbb részleteihez, akkor nem tudtunk volna elérni ennyi embert. Néha talán túl messzire mentünk, de nem igazán volt más választásunk, és képesek voltunk ezt elfogadni." – tette hozzá. Ez a magyarázat egyébként annyiból érthető, hogy Sapkowski elbeszélésmódja néha tényleg nem igazán képernyő-kompatibilis, így sok fejezetet csak meglehetősen komplex narratívával lehetett volna mozgóképpé varázsolni, az pedig már az első évad során kiderült, hogy a nézők még egy több idősíkon elmesélt történetbe is hajlamosak belezavarodni. Viszont nem csupán az egyszerűsítésre vezethetők vissza a változtatások, az executive producer pedig az egyéb tényezőkbe is engedett némi bepillantást. "Néha a forgatási káoszból születnek a módosítások, mert volt például olyan eset, hogy egy színész lebetegedett, így az ő történetszálát néhány órán belül át kellett írni, hogy másnap le lehessen forgatni." Majd hozzátette, hogy emellett a határidők betartása is komoly fejtörést tud okozni a szkript szempontjából. "Sok érthető oka van tehát annak, miért születnek ilyen ellentmondásos döntések, ám a nézők erről mit sem tudnak, így tényleg fájó, hogy néhány elem jobban működik a könyvekben." – összegezte a gondolatait Baginski.