Hihetetlen, de a jövő héten már 2016-ot fog a naptár írni, így tökéletes alkalom kínálkozik arra, hogy visszaemlékezzünk az elmúlt esztendőre, és számba vegyük mi volt az, ami nem tetszett, és mit várunk a következő évtől. Íme, a szerkesztőség véleménye:

Böjti

Mi az, ami nem tetszett idén a játékiparban?

Hogy egyre inkább minden bőrt le akarnak húzni rólunk a kiadók. Vegyünk meg egy fél játékot teljes áron, majd ugyanennyit költsünk a másik felére. Vegyük meg újra, amit tavaly már megvásároltunk, de ha lehet, külön költsünk még a gesztikulálásra, a szintlépésekre – persze nem kötelező, csak akkor költsünk, ha lusták vagyunk, de egész egyszerűen nem tudom támogatni a pénzéhséget, ami soha nem csillapodik, egyre csak erősödik.

Mit szeretnél látni jövőre videojátékok terén?

Minimum egy The Witcher 3-at. Vagyis egy olyan játékot, ami tartalmával, hangulatával, látványával, játékmenetével több száz órán keresztül elragad és nem enged. Ja igen, azt hiszem, a Dark Souls III ezt a kívánságot teljesíteni fogja, pluszban pedig jön a Wild Hunt nagy kiegészítője is. A 2016-os év innentől már nem lehet rossz. :)

Chocho

Mi az, ami nem tetszett idén a játékiparban?

Az indie-k előretörésének pár éve mindenki örült, és nekem is szívmelengető érzés, hogy egy Witcher 3, ami független fejlesztés, gyomrost adhat egy Dragon Age-nek vagy Falloutnak. Az azonban nem tetszik, hogy lassan a gőzölgő kutyaszart is el lehet adni „pixelgrafika, indie, kazuár” címszavakkal. Követeljük a minőséget!

Mit szeretnél látni jövőre videojátékok terén?

Azt, hogy a fejlesztők rájönnek: az Early Access és a közösségi finanszírozás nem arra van, hogy egy pre-alfa szennyhalommal megkeressék a bahamáki nyaraláshoz szükséges pénzösszeget. Ugye, Mr. Roberts? Ugye, Bugbear Entertainment?!

Chris

Mi az, ami nem tetszett idén a játékiparban?

A sok folytatás, remake és remastered nyavalya kezd az agyamra menni, de talán a legidegesítőbb dolognak azt tartom, amikor egy mobilos játékot raknak át PC-re.

Mit szeretnél látni jövőre videojátékok terén?

VR-csodát! Szeretném, ha még több játék támogatná a VR-szemüvegeket. Emellett a nagy kiadók felkarolhatnák az érdekesebb játékötleteket, hogy ne kelljen lerágott csontokat szopogatni minden évben. Újdonságot várok, nem egy újabb restartolt akármit. Tessék kockáztatni, nagy kiadó-óriások!

Dzséjt

Mi az, ami nem tetszett idén a játékiparban?

Igazán kirívó esetet nem tudnék mondani, talán csak a Star Wars: Battlefront szerintem pofátlanul tartalmatlan, fantáziátlan, erőtlen kiadása, ami szinte fényreklámmal jelzi, hogy később ezer és egy DLC-vel fogják megadni nekünk mindazt, amit alapból elvárunk. És ha már DLC, az is pofátlanság volt, amit az Evolve-val műveltek. Alapvetően nem szoktam fújni a letölthető tartalmakra, de idén már én is erőteljesen ráncoltam a homlokom egy-egy érdekes üzleti modell láttán.

Mit szeretnél látni jövőre videojátékok terén?

Sok-sok olyat, amit a CD Projekt RED a The Witcher 3: Wild Hunttal produkált. Olyan gyűjtői kiadás, aminek láttán kacsatáncot jártam örömömben, alapból hosszú-hosszú órákra lekötő, érdekes játék, sok-sok ingyenes, extra tartalom, és ha végül még el is kérnek pénzt egy DLC-ért, azt szívesen fizetem ki, mert annyi tartalommal bír és olyan hosszú, mintha egy teljes értékű játékot vettem volna. Ha ilyenből lenne több jövőre, nos, még lelkesebben támogatnám a játékipart, és valószínűleg anyagilag hamar tönkremennék.

LightWalker

Mi az, ami nem tetszett idén a játékiparban?

Szerintem az idei év legvisszatetszőbb eseménye a Kodzsima kontra Konami botrány volt, és az a fajta ámokfutás, ami a japán stúdió elmúlt esztendejét fémjelezte, és nem csak mint konkrét esemény, hanem mint a videojátékipar visszásságait is jól leíró történet. Bár a tényleges igazságot valószínűleg soha nem fogjuk megtudni ez ügyben, de így is könyvet lehetne írni a témából.  Emellett az egyre inkább trenddé váló "félkész" játékok kiadása szomorított el legjobban, melyet a Batman: Arkham Knight eseténél nem igazán lehetne szemléletesebben bemutatni. És persze: mikrotranzakciók. Mikrotranzakciók mindenütt...

Mit szeretnél látni jövőre videojátékok terén?

Úgy tűnik, hogy az elkövetkezendő esztendők a VR technológiáról szólnak majd, ezért személy szerint leginkább azt szeretném látni, hogy sok-sok olyan játék érkezik, ami ki is használja a virtuális valóság adta lehetőségeket. Nem volna rossz az sem, ha a kiadók egy kicsit jobban odafigyelnének a játékosok igényeire, és persze annak is örülnék, ha a fejlesztőstúdiók több egyedi ötlettel rukkolnának elő. Ezek mellett az Uncharted 4 premierjét várom még felfokozott izgalommal. 

Obo

Mi az, ami nem tetszett idén a játékiparban?

A pofátlan lehúzásokból már elegem van, de az még kevésbé tetszik, hogy a játékosok, mint közösség ezzel szemben alig tesznek valamit. Shenmue 3 gyűjtés? Most, komolyan? Kellett a pénz? Ne már!

Mit szeretnél látni jövőre videojátékok terén?

Főleg azt szeretném, hogy a virtuális valóság kimutassa a foga fehérjét, amit ugyanis eddig láttam, az több mint elkeserítő volt, a legsötétebb Kinectes időket idéző ócskaságok, pedig ennél azért jóval több van ebben a technológiában.

Pozandr

Mi az, ami nem tetszett idén a játékiparban?

Ami nekem nem tetszik, az nem idei, hanem egy több évre visszanyúló jelenség: a játékokat csomagban adó oldalak túlzott elszaporodása. A Humble Bundle úttörő volt ebben, amikor 2010-ben megjelent, hiszen kiváló indie csomagokat lehetett megvásárolni. A Humble Bundle nagyszerűsége alkalomszerűségében rejlett, hiszen ahogy össze tudtak szedni az alapitók egy-egy játékcsomagot, kiadták azt, rendszeresség nélkül.  Ennek megfelelően igazi csemegéket lehetett kifogni, a HB csúcspontja egyértelműen a THQ és az Origin csomag volt. A rendszer átalakulásával (kéthetente új csomag, heti akciók, stb.), új oldalak megjelenésével a minőség csökkent, a mennyiség megnőtt. Sok lett az ismétlődés, ami azt eredményezte, hogy 2014 eleje óta egyetlen csomagot sem vettem meg, holott azelőtt a HB rendszeres vásárlója voltam.

Mit szeretnél látni jövőre videojátékok terén?

Botrányoktól mentes évet. Idén ebből bőven kijutott, sem Kodzsima Hideo, sem a Batman: Arkham Knight esete nem volt éppen szép. A Denevérember példája jól megmutatta, hogy a fejlesztőknek és a kiadóknak mindenképpen felelősségük van a játékosokkal szemben. A kiadói nyomás, a premierek sürgetése, az első napos patchek, a befejezetlen játékok megjelenése aláássa a bizalmat a játékos és a fejlesztő között. A Warner Brothers Games is sokkal jobban jött volna ki a Batman megjelenéséből, ha időt hagyva normális fejlesztőcsapattal, normális időintervallumban jól elkészített játékot adott volna ki. Ehelyett mit láttunk? Rengeteg embernél játszhatatlan volt egy AAA kategóriás program, ami a digitális és valódi polcokról való visszavonást eredményezte, pénzvisszafizetés felajánlását, aztán újbóli megjelenést, és a játék meg most sem tökéletes, fel évvel a premier után... Na, ilyet nem szeretnék látni 2016-ban.

És most rajtatok a sor, szeretnénk hallani, hogy nektek mi nem tetszett 2015-ban a játékipar terén, és arra is, hogy mit szeretnétek látni 2016-tól. Hajrá!