A múlt héten megjelentek az első Steam gépek, így adta magát az alkalom, hogy nagyító alá kerüljön a SteamOS, az, hogy mennyire kompetens a Valve operációs rendszere a Windows 10-zel szemben. Az egyik első tesztet az Ars Technica végezte el, és arra jutottak, hogy a Valve megoldása még nem elég jó a komoly, nagy erőforrás-igényű játékokhoz.
A portál egy Intel Pentium G3220 (Haswell) processzorral, egy Zotac Geforce GTX660 (2GB) videokártyával és 8 GB DDR3-1600 memóriával szerelt gépet használt, amire a Windows 10 Pro és a SteamOS 2.0 4.1.0-0 változatát telepítették fel, két külön meghajtóra, dualboot felállásban. Ez volt a teszt alapja, aminek első lépésben egy szintetikus tesztet futtattak a Geekbench 3 segítségével, és azt látták, hogy a Windows 10 győzedelmeskedett, de a két operációs rendszer ugyanabban a kategóriában foglalt helyet, vagyis érezhető, de nem óriási mértékű a különbség.
Ezt követte a játékok kipróbálása, az Ars Technica pedig a Middle-earth: Shadow of Mordort és a Metro: Last Light Reduxot választotta, a SteamOS és a Windows 10 közötti méretes szakadék itt pedig már világos volt. Beállításoktól függően 21-58%-os különbség volt az fps terén, a Windows 10 javára, sőt az Ultra beállítások mellett futó Shadow of Mordor esetében az operációs rendszertől függött, hogy sikerül-e játszható sebességet elérni -- Windowson 34,5 fps-t mértek, SteamOS-en pedig 14,6-ot. A helyzet nem jobb akkor sem, ha a Valve saját játékairól beszélünk: a Portal, a Team Fortress 2 és a DOTA 2 is rosszabbul futott, egyedül a Left 4 Dead 2 tudta tartani a lépést.
Az Ars Technica azzal zárta a tesztet, hogy jelenleg nem éri meg SteamOS-re váltani a gyengébb teljesítmény, és a szegényebb kínálat miatt, de azért bíznak abban, hogy a Vave további fejlesztésekkel csökkenteni tudja a teljesítmény-szakadékot.
Ráadásul ezek még csak az első Steam gépek voltak, tehát lényegében csak most indul be igazán a fejlesztés.
És azt se felejtsük el, hogy a Windows és a Mac OS sem volt tökéletes mikor megjelent, sőt a mai napig vannak hibáik nekik is.
A Valve mögött is pénzemberek és marketingesek ülnek, mint mindenhol, és tudják, hogy csak saját magukat nyírnák ki ilyen ballépésekkel... Ez az egész arról szól, hogy az MS meg a Sony sok pénzt keres, amiből nekik is kell a részesedés, a Steam meg nem növekszik olyan ütemben, ahogy ezek a cégek, mert a konzol gyártók 5-10 évente kidobhatnak valami újat és eladhatják ugyanazt reduxolva, a Valve meg nem. Ennyi az egész. Irigyek.
Ráadásul ezek még csak az első Steam gépek voltak, tehát lényegében csak most indul be igazán a fejlesztés.
Ha megnézed a configot, és rákeresel a neten, rengeteg cikk foglalkozik azzal hogy építsünk olcsóbb gépet hasonló teljesítményű alkatrészekből összeszerelve. És még ha bele is veszed a windows 10 árát még mindig olcsóbbra jössz ki. Autó big picture mód indításával észre sem veszed hogy windows fut a háttérben olyan lesz mint egy konzol. Csak épp 12000 játékkal a kínálatban 100 helyett.
Kb hasonló, a napokban néztem a Dell Area 51-es high end pc-t kb jobb teljesítményt összetettem 500 euróval olcsóbban ASUS cuccokból, Kicsit hózos 500 eurót fizetni a dellnek az összeszerelésért.
Szóval én annyiban lezártam magamban hogy ez azoknak a szülőknek van akik nem akarnak foglalkozni azzal hogy a gyermekük milyen gépen játszik.