A GamesIndustry.biz portál készített egy interjút a CD Projekttől Michal Kicinskivel (képünkön), aki elárulta, hogy a kiadók visszakoznak, hogy csatlakozzanak a vállalat hamarosan induló online játékboltjához (Good old Games). A csatakozás ellen leginkább az szól, hogy a rendszeren kínált játékokat DRM-mentesen adnák ki.
Kicinski szerint a kalózkodás ellen a legjobb módszer, hogy kiváló tartalmat kínáljunk, de a kiadók többségének még a szőr is feláll a hátán a DRM-mentesség hallatán.
„Próbáljuk meggyőzni őket, hogy nem szabad félni a DRM-mentességtől, mert ez az egyik dolog, amitől igazán tartanak, de ha az nézzük hogy a DRM-es játékok többsége elérhető illegális úton is, talán jobb megoldás volna alacsony áron kínálni a játékokat, mintsem a másolásvédelemmel megkeseríteni a felhasználók életét, és csak egy kicsivel több profitra szert tenni.”
Természetesen Kicinski a Spore DRM-kálváriájára is kitért. Jól tudjuk, hogy az EA hamarosan enyhít a védelmen, de ennek ellenére még mindig magas a kalózmásolatok száma.
„Én úgy gondolom, ha valaki pénzt ad egy játékért, megérdemli, hogy valóban ő birtokolja, nem úgy hogy egy listányi -- és ez a lista néha nagyon hosszú is lehet -- követelménynek közben meg kelljen felelnie.”
Azonban a vezérigazgató megjegyezte, hogy számos kiadó kezdi kihagyni a másolásvédelmet a játékaiból, mert az túl sok gondot okoz a felhasználóknak.
„Ez pont olyan, mint a DRM-mel ellátott zene vásárlása online, az Amazon visszautasította, hogy így áruljon, és az iTunes is elkezdte ezt az iTunes Plus-szal.”
„A másolásvédelem túlságosan megnehezíti a játékosok életét, rendszerint a vállalati ötletek és szabályok miatt, és mert okosak, néha már túl okosak szeretnének lenni abban, hogy felhasználókat szerezzenek és tartsanak meg, és abban, hogy megakadályozzák őket, hogy bárhova menjenek. Mi a szabad piacban hiszünk, és vásárlók szabadságában.”
Végezetül a vezérigazgató kitért az angliai helyzetre, amiben az Atari, Codemasters, Reality Pump, Techland és Topware Interactive cégek 25 ezer letöltőnek küldtek levelet, amiben azzal vádolták őket, hogy a játékaikat illegális úton töltötték le. A cégek háromszáz font azonnali kifizetését követik, ellenkező esetben bíróságra viszik az ügyet.
„Lengyelországban sokkal nagyobb a kalózkodás mértéke, mint a többi nyugati országban, hozzászoktunk, hogy ezzel együttéljünk, és hogy a kormány nem nyújt igazi segítséget a hatékony fellépéshez. Így hát arra kényszerültünk, hogy a kalózokkal versengjünk.”
„Például a GOG.com olyan jó árakat kínál, hogy nem éri meg illegálisan letölteni a játékokat. Arra buzdítjuk az embereket, hogy eredeti játékot vegyenek, mintsem hogy letöltsék azt -- szerintünk ez a leghatékonyabb mód a kalózok ellen.”
Kicinski szerint a kalózkodás ellen a legjobb módszer, hogy kiváló tartalmat kínáljunk, de a kiadók többségének még a szőr is feláll a hátán a DRM-mentesség hallatán.
„Próbáljuk meggyőzni őket, hogy nem szabad félni a DRM-mentességtől, mert ez az egyik dolog, amitől igazán tartanak, de ha az nézzük hogy a DRM-es játékok többsége elérhető illegális úton is, talán jobb megoldás volna alacsony áron kínálni a játékokat, mintsem a másolásvédelemmel megkeseríteni a felhasználók életét, és csak egy kicsivel több profitra szert tenni.”
Természetesen Kicinski a Spore DRM-kálváriájára is kitért. Jól tudjuk, hogy az EA hamarosan enyhít a védelmen, de ennek ellenére még mindig magas a kalózmásolatok száma.
„Én úgy gondolom, ha valaki pénzt ad egy játékért, megérdemli, hogy valóban ő birtokolja, nem úgy hogy egy listányi -- és ez a lista néha nagyon hosszú is lehet -- követelménynek közben meg kelljen felelnie.”
Azonban a vezérigazgató megjegyezte, hogy számos kiadó kezdi kihagyni a másolásvédelmet a játékaiból, mert az túl sok gondot okoz a felhasználóknak.
„Ez pont olyan, mint a DRM-mel ellátott zene vásárlása online, az Amazon visszautasította, hogy így áruljon, és az iTunes is elkezdte ezt az iTunes Plus-szal.”
„A másolásvédelem túlságosan megnehezíti a játékosok életét, rendszerint a vállalati ötletek és szabályok miatt, és mert okosak, néha már túl okosak szeretnének lenni abban, hogy felhasználókat szerezzenek és tartsanak meg, és abban, hogy megakadályozzák őket, hogy bárhova menjenek. Mi a szabad piacban hiszünk, és vásárlók szabadságában.”
Végezetül a vezérigazgató kitért az angliai helyzetre, amiben az Atari, Codemasters, Reality Pump, Techland és Topware Interactive cégek 25 ezer letöltőnek küldtek levelet, amiben azzal vádolták őket, hogy a játékaikat illegális úton töltötték le. A cégek háromszáz font azonnali kifizetését követik, ellenkező esetben bíróságra viszik az ügyet.
„Lengyelországban sokkal nagyobb a kalózkodás mértéke, mint a többi nyugati országban, hozzászoktunk, hogy ezzel együttéljünk, és hogy a kormány nem nyújt igazi segítséget a hatékony fellépéshez. Így hát arra kényszerültünk, hogy a kalózokkal versengjünk.”
„Például a GOG.com olyan jó árakat kínál, hogy nem éri meg illegálisan letölteni a játékokat. Arra buzdítjuk az embereket, hogy eredeti játékot vegyenek, mintsem hogy letöltsék azt -- szerintünk ez a leghatékonyabb mód a kalózok ellen.”
öh, van új tartalma, csak meg kéne nézni a letöltéseket.
Michal véleményét pedig osztom.
De amellett hogy ezek árát lejebb viszik, az üres CD és DVD árakat felemelték volna, ezzel ahhoz hozzájárulva hogy az emberek inkább az eredetit vegyék meg.
Azt nem értem hogy a Gamerek NAGY százaléka azért nem vesz játékot mert drága, azt ott vannak azok akik azért nem vesznek mert hátha nem azt az élményt kapják mint amennyit fizetnek érte. Az a baj hogy a nagyválalatok meg nem akarnak engedni, hanem csak gazdagodni, és ezért inkább nem eresztenek az árakból. Pedig ha lejebb vinnék az biztos hogy egy pár éven belül vissza jönne a hiány, mivel nagyon sokan megvennék eredetiben a játékot.
és végül a letölthető tartalmak ugye most jött ki az enchanced edition az ea ijet valszeg soha nem csinálna a tetejébe aki meg vette az eredetit letöltheti mellé.szoval minden elismerésem a cd projekté.
Viszont ha a boltban sétálva meglátnád 5-6 ezer forintért pl az új Prince of Persiát, szerintem te is szívesebben kiadnál érte annyit és kétszer is meggondolnád hogy letöltsd -e. Hiszen nincs is annál jobb érzés amikor egy eredeti játék cd-jét és kézikönyvét szorongathatod a kezedben, nemde?
Így viszont már tényleg nem lenne szükség másolásvédelemre... nyilván lenne olyan smucig disznó aki így is inkább letölti, de a becsületes többség szerintem szívesebben rohanna érte sorban állni a boltok polcai elé...
Ha mindenhol annyiba kerülnének a játékok mint a CD Project-nél, én zsákszámra venném őket az biztos. Michal Kicinskivel ezzel biztosan belopta magát a játékosok szívébe
Én elvből nem veszek DRM-mel ellátott játékot. Egy kiadó ne mondja meg nekem, hogyha megveszem a termékét 12-13000 forintért, azt hogyan aktiválhatom, hányszor tehetem fel a gépemre, és ha az a szám megvan, hogyan kérhetek engedélyt a kiadótól, hogy újra játszhassak a játékkal.
Mindaddig lesz illegális letöltés, amíg a játékok ilyen magas árakon kerülnek a boltok polcaira. A játékkiadóknak meg kellene tanulniuk egy nagyon egyszerű szabályt: add olcsón, és a nép vinni fogja a termékedet. Örvendetes ebből a szempontból, hogy a kiadók játékai egy idő után átkerülnek a budget kategóriába, de azért itt is jelentős különbségek vannak az árak között. Itt is az EA a legdrágább...
Minden tiszteletem a CD Projekté, mert:
1. Normális áron adják a termékeiket,
2. Üzletpolitikájuk megfelelő,
3. Jó kezdeményezéseik vannak,
és végül, nem csak a legmagasabb profitot nézik..
Az elmúlt két hétben több játékot vásároltam a GOG.com-on, mint az előző fél évben az áruházakban...
De... egy fecske még nem csinál nyarat, az EA (SZVSZ) le se sz@*ja a felhasználók érdekeit, legyen nekik több money, és kész...
Én nagyon is kedvelem a CDprojektet, most még egy pontot kaptak.
Az EA meg az én szememben úgy sem lesz túl nagy soha...