A GamesIndustry.biz portál készített egy interjút a CD Projekttől Michal Kicinskivel (képünkön), aki elárulta, hogy a kiadók visszakoznak, hogy csatlakozzanak a vállalat hamarosan induló online játékboltjához (Good old Games). A csatakozás ellen leginkább az szól, hogy a rendszeren kínált játékokat DRM-mentesen adnák ki.
Kicinski szerint a kalózkodás ellen a legjobb módszer, hogy kiváló tartalmat kínáljunk, de a kiadók többségének még a szőr is feláll a hátán a DRM-mentesség hallatán.
„Próbáljuk meggyőzni őket, hogy nem szabad félni a DRM-mentességtől, mert ez az egyik dolog, amitől igazán tartanak, de ha az nézzük hogy a DRM-es játékok többsége elérhető illegális úton is, talán jobb megoldás volna alacsony áron kínálni a játékokat, mintsem a másolásvédelemmel megkeseríteni a felhasználók életét, és csak egy kicsivel több profitra szert tenni.”
Természetesen Kicinski a Spore DRM-kálváriájára is kitért. Jól tudjuk, hogy az EA hamarosan enyhít a védelmen, de ennek ellenére még mindig magas a kalózmásolatok száma.
„Én úgy gondolom, ha valaki pénzt ad egy játékért, megérdemli, hogy valóban ő birtokolja, nem úgy hogy egy listányi -- és ez a lista néha nagyon hosszú is lehet -- követelménynek közben meg kelljen felelnie.”
Azonban a vezérigazgató megjegyezte, hogy számos kiadó kezdi kihagyni a másolásvédelmet a játékaiból, mert az túl sok gondot okoz a felhasználóknak.
„Ez pont olyan, mint a DRM-mel ellátott zene vásárlása online, az Amazon visszautasította, hogy így áruljon, és az iTunes is elkezdte ezt az iTunes Plus-szal.”
„A másolásvédelem túlságosan megnehezíti a játékosok életét, rendszerint a vállalati ötletek és szabályok miatt, és mert okosak, néha már túl okosak szeretnének lenni abban, hogy felhasználókat szerezzenek és tartsanak meg, és abban, hogy megakadályozzák őket, hogy bárhova menjenek. Mi a szabad piacban hiszünk, és vásárlók szabadságában.”
Végezetül a vezérigazgató kitért az angliai helyzetre, amiben az Atari, Codemasters, Reality Pump, Techland és Topware Interactive cégek 25 ezer letöltőnek küldtek levelet, amiben azzal vádolták őket, hogy a játékaikat illegális úton töltötték le. A cégek háromszáz font azonnali kifizetését követik, ellenkező esetben bíróságra viszik az ügyet.
„Lengyelországban sokkal nagyobb a kalózkodás mértéke, mint a többi nyugati országban, hozzászoktunk, hogy ezzel együttéljünk, és hogy a kormány nem nyújt igazi segítséget a hatékony fellépéshez. Így hát arra kényszerültünk, hogy a kalózokkal versengjünk.”
„Például a GOG.com olyan jó árakat kínál, hogy nem éri meg illegálisan letölteni a játékokat. Arra buzdítjuk az embereket, hogy eredeti játékot vegyenek, mintsem hogy letöltsék azt -- szerintünk ez a leghatékonyabb mód a kalózok ellen.”
Kicinski szerint a kalózkodás ellen a legjobb módszer, hogy kiváló tartalmat kínáljunk, de a kiadók többségének még a szőr is feláll a hátán a DRM-mentesség hallatán.
„Próbáljuk meggyőzni őket, hogy nem szabad félni a DRM-mentességtől, mert ez az egyik dolog, amitől igazán tartanak, de ha az nézzük hogy a DRM-es játékok többsége elérhető illegális úton is, talán jobb megoldás volna alacsony áron kínálni a játékokat, mintsem a másolásvédelemmel megkeseríteni a felhasználók életét, és csak egy kicsivel több profitra szert tenni.”
Természetesen Kicinski a Spore DRM-kálváriájára is kitért. Jól tudjuk, hogy az EA hamarosan enyhít a védelmen, de ennek ellenére még mindig magas a kalózmásolatok száma.
„Én úgy gondolom, ha valaki pénzt ad egy játékért, megérdemli, hogy valóban ő birtokolja, nem úgy hogy egy listányi -- és ez a lista néha nagyon hosszú is lehet -- követelménynek közben meg kelljen felelnie.”
Azonban a vezérigazgató megjegyezte, hogy számos kiadó kezdi kihagyni a másolásvédelmet a játékaiból, mert az túl sok gondot okoz a felhasználóknak.
„Ez pont olyan, mint a DRM-mel ellátott zene vásárlása online, az Amazon visszautasította, hogy így áruljon, és az iTunes is elkezdte ezt az iTunes Plus-szal.”
„A másolásvédelem túlságosan megnehezíti a játékosok életét, rendszerint a vállalati ötletek és szabályok miatt, és mert okosak, néha már túl okosak szeretnének lenni abban, hogy felhasználókat szerezzenek és tartsanak meg, és abban, hogy megakadályozzák őket, hogy bárhova menjenek. Mi a szabad piacban hiszünk, és vásárlók szabadságában.”
Végezetül a vezérigazgató kitért az angliai helyzetre, amiben az Atari, Codemasters, Reality Pump, Techland és Topware Interactive cégek 25 ezer letöltőnek küldtek levelet, amiben azzal vádolták őket, hogy a játékaikat illegális úton töltötték le. A cégek háromszáz font azonnali kifizetését követik, ellenkező esetben bíróságra viszik az ügyet.
„Lengyelországban sokkal nagyobb a kalózkodás mértéke, mint a többi nyugati országban, hozzászoktunk, hogy ezzel együttéljünk, és hogy a kormány nem nyújt igazi segítséget a hatékony fellépéshez. Így hát arra kényszerültünk, hogy a kalózokkal versengjünk.”
„Például a GOG.com olyan jó árakat kínál, hogy nem éri meg illegálisan letölteni a játékokat. Arra buzdítjuk az embereket, hogy eredeti játékot vegyenek, mintsem hogy letöltsék azt -- szerintünk ez a leghatékonyabb mód a kalózok ellen.”
(Azért Forint mert most nem tudom hogy, hány dodó egy ezres.)
SZVSZ. egy alap szintű másolásvédelem azért nem árt, hogy az 5 éves Pistike ne tudjon terjeszteni. Ha már ingyen van legalább dolgozzon meg érte.
Anno a Bioshock-ot azért nem vettem meg mert net kellet a regisztrációjához. Azon a gépen amin meg játszok nincsen net. (sajna)
Hiába találják ki a legfejlettebb védelmeket egy idő után feltörik.
Egyébként pedig hamarabb felteszik a nettre feltörve,mint kijönne a boltba,ennyit a védelemről.
Én szintén leszoktam tölteni ezeket a tört verziókat,hogy kipróbáljam a játékot,mivel a demó nem mindig adja vissza a játék teljes hangulatát és az embernek nincs kidobni való pénze.
Ami tetszik megveszem pl Jade empire,Dark messiah might and magic.Most a witcher ee -t fogom megvenni mert nagyon bejött.
Nem ide tartozik de üdvözlöm azt a trendet,hogy végre törődnek a magyar vásárlókkal is,és legalább magyar feliratokat tesznek a játékba/ne adj isten szinkront/.
Elvégre az amerikai,angol játékos ugyanannyit fizet érte mint én de ő a saját anyanyelvén játssza.
Witcher Enhanced: 8000 Ft, ajándék soundtrack, making of DVD, kalandtervező, két új kaland, térkép, kézikönyv, game guide és egy rövid sapkowski novella.
Na szerintetek melyiket veszem meg?
"Több legyet foghatsz egyetlen cseppnyi mézzel,m int egy hordónyi ecettel!"
Minél több tiltást vezetnek be és minél több büntetést helyeznek kilátásba, annál jobban büntetik azokat, akik megveszik a játékot.
Én minden esetre egy egyszerű módszerrel rá tudnám vezetni a sok okostojást, hogy mekkora ostobaságot akarnak tenni!
Egy cipőt max. háromszor engednék nekik felvenni. Minden további cipőhúzáshoz egy komoly telefonos azonosításra kötelezve őket, nehogy illetéktelen személy vehesse fel a cipőjüket!
Bocsánat a hasonlatért! De elborul az ember agya, mikor azokat büntetik, akik semmi rosszat sem tesznek!
Egyetértek.....
Azért a Mass Effect-et is kezelésbe vehetnék már, ha minőségi tartalomról beszél. Mert hogy semmi sem megy rá még most sem, az tutkó.
Viszont, jobb árakkal és minőségi tartalommal lazán boltba csábítható az, aki mutat hajlandóságot a vásárlásra, és máskülönben tényleg csak amiatt tölt, mert nincs olyan jól anyagilag elengedve, hogy havi 1+2 10 000+ játékot megvegyen magának. Jó példa ezekre a The Witcher, a Mass Effect, az Orange Box. A TW azért érte meg (esetemben a gyűjtői kiadás), mert az árért kaptam egy jó szinkront, magyar feliratot, normális kézikönyvet (nem egy összehajtott vacakot), térképet, posztert, pólót, zene CD-t, "így készült" filmeket stb. és a múlt héten ingyen letölthető tartalmat+javítást (a további digitálisan is elérhető extrákkal). Az ME szintén jó árért kínált egy remek honosított játékot, szintén ízléses tálalásban és minimális, de jó extrákkal (gondolok itt a normális kézikönyvre és a kis sztori-szösszenetre). Igaz, itt már gond van a patchaléssel, amivel még pöcsölnek is. Az OB meg na... potom ár öt játékért.
Szóval, ha az ár-érték kategóriát megfelelően osztják el, akkor az olyanok, akiknek csak pénze nincs a több, mint tízezer forintos játékokat megvenni, akkor azok megveszik. Persze, aki tíz forintot sem adna ki egy játékért, mert csak, annak egy forintért is adhatnák, akkor is letöltené, mondván, ingyen van a letöltés (aztán a fenét, a DVD-t ott is meg kell venni, hát ha még borítót is nyomtat hozzá, szitáztatja is és még a tokot is megveszi...).
Nagyon teszik a CDP árpolitikája és az a kommunikáció, amit kifelé sugároznak, de ez nem minden. Elgondolkodtató az is amit Michal Kicinski nyilatkozik, viszont szerintem igenis kell a másolásvédelem csak kicsit felhasználóbarátabb hozzáállással. Nagyon bosszantó ha kemény pénzér kifizetek egy játékot és nem megy a gépen. Tavaly volt egy érdekes beszélgetésem a fogy.védelem egyik emberével. Azt mondta ha egy játék nem megy a gépen, az még nem azt jelenti, hogy a másolásvédelem a ludas. A felhasználónak is kötelessége olyanná tenni a gépét, hogy működjön rajta. És most itt a "daemon tools" és társaira gondolok. Érdekes nem? Szóval ez a téma még jó pár évig rágcsálva lesz. Szerintem...
Arby: ha te 7000 ért vetted meg a Gothic 3-at, akkor sajnos azt kell mondanom, hogy 3000 forinttal meg lettél rövidítve, mert csak 4000 alatt nincs a dobozba kézikönyv.