• Rendkívül nehéz évek elé néz a játékipar
  • Legalábbis a GamesIndustry.biz-nek nyilatkozó iparági szereplők szerint
  • Van, aki úgy véli, hogy 2024 a bezárások éve lesz
  • Mivel továbbra is túl sok a megjelenés, melynek köszönhetően óvatosabbak lettek a befektetők

2023 egy meglehetősen sötét időszak marad a videójáték-ipar történetében, mert bár elképsztően sok olyan alkotás látott napvilágot, amit még évek múlva is teljes joggal fognak felemlegetni a legjobbak között, sajnos rengeteg fejlesztő veszítette el az állását az elbocsátások miatt. Többek között a CI Games (bár ez már ugye idén történt), az Epic Games, a BioWare, a Bungie és a CD Projekt RED is arra kényszerült, hogy ajtót mutasson néhány (sok esetben pedig számos) alkalmazottnak, de emellett a Unity is brutális méretű leépítésbe kezdett. És akkor még meg sem említettük az Embracer Group tisztogatását, melynek következtében lehúzta a rolót a Saints Row-szériát fejlesztő Volition, a hírek szerint ráadásul a Gothic- és a Risen-sorozatért felelős Piranha Bytes felett is meglódult a kasza – bár a stúdió tegnapi közleménye alapján szerencsére még nincs minden veszve. Nemrégiben pedig a Riot Games (League of Legends, Valorant) jelentette be, hogy 530 alkalmazottal csökkenti a létszámát (ez a cég 11%-át jelenti), ami jól mutatja, hogy idén sem fog megváltozni a helyzet, sőt.

classict1backdropnofadeverjpg.jpg

A GamesIndustry.biz-nek nyilatkozó (természetesen név nélkül) vezető iparági szereplők szerint ugyanis most jön még csak a java, mivel a továbbra is magas kamatlábak, a rengeteg új megjelenés és az óvatosabbá vált befektetők miatt nehéz idők elé néz a piac. "Ha 2023 az elbocsátások éve volt, akkor 2024 a bezárások éve lesz" – mondta az egyik vállalat vezérigazgatója. "Nemcsak a fejlesztők, de a kiadók, a média és a szolgáltató cégek is érintettek lesznek." Van, aki azt nyilatkozta, hogy túl sok program kapott zöld utat 2020-2021 környékén (tehát a pandémia időszakában), a világjárvány előtti szintre való visszatérés pedig körülbelül két évet vesz majd igénybe, ami értelemszerűen további elbocsátásokkal/bezárásokkal jár. A GDC legutóbbi State of the Game Industry felmérése szerint a fejlesztők körülbelül egyharmadát érintette a munkahelyén történt leépítés (a 2023 októberét megelőző 12 hónap során), a Farhan Noor nevezetű fejlesztő számításai alapján pedig hozzávetőlegesen 10 500 játékipari alkalmazottat bocsátottak el tavaly, míg az idei évre tervezett leépítések körülbelül 3000 embert érintenek eddig, holott még csak januárt írunk. A játékvilág képviselői tehát egyetértenek abban, hogy vissza kell venni a megjelenő programok mennyiségéből, ami sajnos kirúgásokkal és stúdiók bezárásával jár.