Szerintem mindenki tudja, hogy az Ensemble Studios-nak ez volt az utolsó csodája ugyanis a csapapat a játék elkészítése után felbomlott.
De sebaj búcsó ajándékként azért még itt hagytak nekünk egy igazi kis csodát a fantasztikus Halo, egy külön epizódját, a Halo wars-t.
Sztorirol annyit, hogy nagyon ottvan a toppon az átvezető csodálatos renderelt videókrol már nem is beszélve. Az meg hogy magyar felirat van hozá, már csak hab a tortán. Ha kampány módban elkezdünk játszani teljesen magával ragad a program ugyanis a sztori repül pályárol, pályára és az ember nem tudja abbahagyni míg végig nem viszi.
A játékban szinte minden Halo elem visszaköszön. Gruntok bandája, energy Swordos Elitek és még a pusztító négylábú scarabszörnyeteg is visszaköszön a játékban, pedig az egész sztori 20 évvel a Combat Evolved (1. Halo) előtt játszódik. Ebből kifolyólag az elitek nem az UNSC-k oldalán állnak és még a Spártai program is gyerekcipőben jár. Igaz még bőven van a módosított katonákból, de Master Chief fasorba sincs, az eddig legyártott "szuperkatonák" pedig még messze nem olyan képzettek és az öltözetük is divatjamúlt
De nagyon jól meg van csinálva a programban a Spártai katonák kezelése: Gondolom már mindenki tudja, hogy a Halo Wars egy stratégiai játék.(aki nem attól elnézést, hogy nem említettem) Ha kijelülünk egy Spártait annak speciális képességét használva el tudjuk foglalni az ellenséges gépeket, sőt a saját járműveinket is kezelésbe vehetjük, ami azért előnyös mert ha esetleg meg is semmisül, szuperharcosunk kiugrik belőle és sértetlenül össza tovább az ólmot. Mindaddig míg ki nem fejlesztjük az erősebbb fegyvereket és akkor már a lézervetővel nyomulnak a kicsikék.
Arról meg nem is beszélve, hogy "skirmish" módban a szövetséget is irányíthatjuk ahonnan viszaköszön Arbiter, egy brute vezér(talán épp Tartarus) és egy próféta is. Ezek azért fontosak mert mind a két oldalon (UNSC-Szövetésg) hősöket választhatunk magunknak a játék elején. Természetesen mindegyiknek van egyedi egysége vagy más jellemzője. Sokan azt mondják, hogy nagyon kiegyensúlyozatlan a két oldal hőseinek képessége, de szerintem ez nem így van. Mert igaz, hogy az emberi oldalon lévő hősökkel több mindenre vagyunk képesek mint a szövetségiekkel, de hátrányául nem hívhatjuk őket személyesen ki a csatatérre. Ezzel ellentétben a covenant hősök nem adnak annyi extrát viszont megkapjuk személyesen Arbitert ha akarjuk vagy az egyik profétát aki beszállva a csatába igen nagy vérontásra képes. Arbiternek előhívhatjuk a "düh" támadását és akkor egyedül őt irányítva dupla energiakardal osztva az észt rontunk be az ellenséges bázisba, vagy mondjuk a próféta tisztogató csapásával pusztítunk el másodpercek alatt egy főépületet. Szerintem ez előnyösebb annál mint ahogy az emberi oldalon megoldották: Kapunk egy külön meüpontot arra, hogy a hősünk miket kérhet. Cutter kapitány példáúl MAC ágyú segítségét hívva egy csatában igen-igen megtudja csonkítani az ellenséges sereget, de Forge örmester szőnyegbombázása sem kutyafüle, főleg ha fejlesztve van. De ezeket ritkábban használhatjuk ráadásul pénzbe kerülenk és újra kell tőltődniük. A szövetségnél pedig minden hős ingyen és aránylag "korlátlanul" használja képességét. De mindkét oldal hőseinek van egy-egy speciális egysége (pl.: Forge örmester: Cyclops egység) de épület extrái már csak az embereknek vannak.(pl.: Forge örmester: egyből tuningolt pénzgyűjtő épületek).
Egyszóval én szerintem tökéletesen ki van egyenlítve a játék semmi esélyegyenlőtlenséget nem vettem észre, főleg ha nehezebb fokozatra vesszük a játékot mert akkor már-már kész csoda leverni egy szövetségi bázist az emberekkel.
Tehát a játékélményt ezzel ki is meríteném aki többet akar megtudni (az hamar megöregszik...) vegye meg a játékot és élvezze a Halo feelinget mert szerintem nagyon el lett találva.
Grafikaileg természetesen a Halo 3-hoz képest seholsem vagyunk de szerintem egy stratégiai játéknál nem kell, hogy látszódjanak a falevelek erezetei vagy a más egyéb apróságok. Szép a grafika de azért nem az a legerősebb pontja a játéknak. A járművek és épületek robbanásai szerintem el lettek cseszve..... már bocsánat mert az, hogy felrobban egy hatalmas épület és ahogy földetérnek a darabjai már is elsülyednek az modnjuk elég gáz.... bár őszinte leszek nekem sem jut más megoldás az eszembe de ez szerintem nem sikerült jól arrol nem is beszélve miker egy főépület felrobban és a darabjai majdhogynem pattognak a földön... hát mit mondjak kinyílt a szemem de azt mondtam: "ez még belefér". Amúgy a fizika jó a Scorpion tank egy scarab csapástol gyönyörűen széthullik. Tényleg elbűvolő látvány.
Így a végére még annyit szeretnék írni, hogy szerintem az is belekezdhet aki még sosem Halo-zott mert ez tökéletesen bevezet a galaxis rejtélyeibe. Próbáljtátok ki! Nem fogtok csalódni! Íme a pontozásom: (...igen, majdnem tökéletes)