Olvasgattam a blogokat és látom, hogy sokan ipari mennyiségben ontják magukból a játékteszteket. Gondoltam csak nem jelent gondot akkor összedobni egy ilyet, így megszületett az Alien versus Predator című játék ismertetése. Aki már eddig is olvasta a blogomat az tudhatja, hogy körülbelül milyen írásra számítson, elég csak a múltkori PC GURU magazin elemzésre gondolni, vagy a sok filmes, illetve sorozatos írásra, aki meg nem járt erre, az meg nem fogja érteni.
Akkor kezdjük is szépen az elején és haladjunk szépen lassan, hátha nem esz meg az Alien. Tekerjük vissza az óránkat egészen 1999-ig. Már rég megnéztük 100-szor az Alien trilógiát és a Ragadozó 1,2-t. Milyen jó lenne egy olyan játék, ahol egy Aliennel darabokra tépnék pár embert, a maradékot meg elhurcolnám a keltető helyre. Ugyanakkor jó lenne a Predatorral láthatatlanul gyilkolászni és tépkedni a végtagokat. Az ominózus évben gondolt egyet a Rebellion és elhozta nekünk a filmtörténelem két legkedveltebb szörnyetegét játékformájában. Hogy tényleg sikerült e megfelelni az elég magas elvárásoknak, az eszmefuttatásom végére kiderül.
Indításként el kell mondanom, hogy elég fanatikus Alien és Predator rajongó vagyok (filmek, könyvek), így régen és persze manapság is elég nagy elvárásaim vannak akár játék, akár film téren. Hogy mit várhatott látatlanban egy fanatikus ettől a játéktól? A válasz egyszerű, ugyanazt a nyomasztó hangulatot, amit már 1979 (de rég volt istenem) megtapasztalt az Alien filmnél. Eme rövid magyarázkodás után végre bele is vágok. A játék elején természetesen lehetőségünk van választani a cuki Alien, a high-tech Predator és a nagyszájú tengerészgyalogos közül. Egyértelműen előnyt élvez (már csak szolidaritásból is) a kis katona. Persze mindegyik „karakterrel” érdemes majd játszani.
Ahogy elkezdjük a játékot, rögtön beüt egy érzés. Olyan ismerős ez a hely .. és igen, az LV-426-os kolónián járunk, tisztára, mint a Bolygó neve halál című filmben. Bár ez nem véletlen, hiszen mind a három kampányban lesz majd történet. Azt csak én teszem hozzá, hogy teljesen mindegy, hogy mit írnak történet címen az okosok, egy FPS akkor se lesz több a juss el A-ból B-be, ölj meg mindenkit, kapcsold fel ezt meg azt. Nem is fogom felróni. De nem csak a helyszín lesz ismerős, hanem a fegyverek is, hisz nem is lenne igazi Alien játék, ha nem lenne Pulse rifle (ilyennel vonult Ripley a királynő ellen), ami másodlagos tüzelési módban (ilyen is dukál egy FPS-hez) gránátokat köpköd. Vagy említhető még az oldalfegyver (ezt a tengerészgyalogosok használták ugyancsak a második Alien filmben). Viszont rögtön jön is egy nagy negatívum, miszerint a fenti két fegyveren kívül nem is fogunk mást használni. Ugyanis a pisztoly annyira gyenge, hogyha összefutunk egy szörnnyel, akkor máris jöhet az állásvisszatöltés, magyarán még annyi haszna sincs, hogy magunkkal végezzünk, mint a filmekben (inkább lelövöm magam, minthogy felfaljon a nyálas dög). A többi flinta pedig annyira a játék vége felé található, hogy azért nincs értelme felvenni őket, bőven elvan az ember a Pulse rifle-val. Na, de nem csak a fegyverekről kell szólnom, így beszélnék a hangulatról is, amit jelen játéknál fontosnak tartok. Az ember kampánnyal ilyen téren nincs gond, hisz (kis túlzással) átélhetjük ugyanazt a kilátástalanságot, félelmet, amit Ripley és társai. A legjobb megoldás a mozgásérzékelő műszer, ami adott körzeten belül érzékeli és kis pontokkal jelzi, ha valami közeledik felénk. Igen ám, de ahogy a filmben is megtörtént az Alienek csúnya szokása, hogy mindenhonnan képesek a nyakunkba ugrani és ezzel ránkhozni a frászt. Nagy piros pont ezért, hisz sokszor az ijedségtől én is össze-vissza lőttem mindenfelé. Összességében elmondható tehát, hogy remekül sikerült ez a része a játéknak.
Jöjjenek az Alienek és jöjjön a fekete leves. Gondolom, hogy nem vagyok/voltam egyedül, amikor arról álmodoztam, hogy milyen jó lesz majd falakon rohangálni és agyvelőket enni, hisz mégiscsak ki kell próbálni, hogy milyen irányítani egy ilyen profi szörnyet. Az intrónál még minden szép volt, még jobban felcsigázza az embert, sőt a küldetések is olyan Alienesek lesznek (vagyis a történet), meg védeni a fészket. Aztán amikor elkezdünk mozogni, akkor jön a koppanás. Ilyen ótvar megoldást nem tudom, hogyan lehetett kitalálni. Az irányítás el lett baltázva, hisz minden egyes mozgásfázisnak külön gombot rendeltek pl. megkapaszkodni, akkor kapaszkodva rohanni a plafonon. Mondjuk én 5 perc után belejöttem, köszönhető a gépírásos múltamnak (10 ujjas vakírás), de nem hiszem, hogy ezt el kéne várni mindenkitől. Ez a buta irányítás pedig a hangulatot tönkre is vágja. Elég csak egyszer elfelejteni, hogy mindig kapaszkodni kell és máris lezuhanunk, vagy épp becserkészünk egy védtelen katonát, erre leesünk a plafonról. Elég lett volna egy guggolás és ugrás gomb. Ez a szörny tudjon már alapból a falakon mászni, hisz azért Alien, nem? Csak pislogtam, hogy ezt a ziccert hogyan tudták kihagyni, pedig egyszerűen meg lehetett volna oldani, de így az egész kampány merő idegeskedés. Lehetne még az egyébként nagyszerű pályarészekről, vagy magáról az Alienről, aki gyönyörűen tud a kezével széttépni bárkit, vagy szépen leharapja a katonák fejét, de értelmüket vesztik a buta irányítás miatt. Kihagyott ziccer, nagyon nagy kár érte.
Végül, de nem utolsó sorban itt van a Predator. Mivel az Alien kampány már kellőképpen elvette a kedvemet, így már temettem ezt is. Nem kellett volna. Itt is az adott karakterhez illő feladatokat kell majd elvégeznünk, vagyis bolygóról bolygóra járva írtunk mindenkit, néha az űrhajónkat keressük majd meg stb. vagyis olyan Predatoros az egész. A tökéletes gyilkológép szerintem túl tökéletes lett, hisz az aduásza, a láthatatlanság, elég nagy előny. Amíg emberek lesznek majd az ellenfeleink, addig még a legmagasabb nehézségi fokozaton is gyerekjáték lesz végigszaladni a pályán. Később is csak az okozhat majd fejtörést, hogy az Alienek végtelenítve vannak, garantálva a non-stop akciót, ekkor szépen elővesszük a vállágyúnkat, vagy a csuklópengét, amivel szépen rendet vágunk a rondaságok között. Ha már így kitértem a fegyverekre, akkor el kell mondani, hogy a filmekből ismerős arzenált használhatjuk, ami kellő változatosságot nyújt az öldöklésben, szintén piros pont. Elmondható, hogy az Alien buktát valamennyire ki tudták küszöbölni azzal, hogy legalább a másik szörny kedvencet sikerült jól átültetni a filmvászonról.
Magáról a kampányokról ennyi bőven elég. A lényeg, hogy a hangulatot sikerült úgy megvalósítani, hogy párszor érhet majd kellemetlen meglepetés. Ehhez hozzájön még a korához képest (1999-ben járunk) kellemes grafika, sőt pár robbanás is színesíti az egyébként is remek játékmenetet. Látszik, hogy igyekeztek, ami mindig dicséretes. A mesterséges intelligencia mondjuk néha érdekes dolgokat tud produkálni. Az ember kampányban például az a pár Predator teljesen buta, sőt van köztük olyan is, ami csak egy helyben áll, igaz itt ha igazán el lennének engedve, akkor gyakran kéne állást töltögetni. Hisz a legjobb esetben az ember csak akkor veszi észre, hogy valami gáz van, amikor már ott virít a képernyőn a három piros pötty – azonnali halál – szóval inkább ezt a fajta visszafogást vállalták be, elkerülendő „a mocskos gép, mindig csal”. Az Alienek mint tudjuk alapból buták és csak a létszámfölényük és a lesből támadás miatt okoznak gondot, de ez így volt a filmekben is , szóval telitalálat. Hangok terén sincs semmi gáz. Minden fegyver pontosan úgy szól, ahogy szólnia kell, az Alienek kaparásznak, szörcsögnek, a Predator üvölt. Az egy-két, elég halk zenei traktus is kellően illeszkedik ebbe a bizarr világba. Sőt, akinek nem lenne elég a három kampány, az örülhet, hiszen mindegyik történethez van pár plusz pálya. Van Skirmish és Multi is, ami ugyan semmi újat nem mutat ebben a műfajban, de már a karakterek miatt is érdemes pár meccset lezavarni.
Így a végére összegezve a dolgokat, azt kell mondanom, hogy az Alien kampány kivételével sikerült ehhez az univerzumhoz méltó játékot készíteni. Pár apróbb bakin kívül, például AI, vagy a Predator kampány komolytalanságai, nekem nagyon tetszett a program. A második részig ez volt a legjobb Alien-es, Predatoros játék PC-n. Gyors megjegyzés, hogy a következő rész is tesztelve lesz he-he.
Pro:
- remek hangulat
- tengerészgyalogos kampány
- hangok
Kontra:
- az Alien kampány 0
- helyenként könnyű Predator kampány
- felemás AI
Grafika: 75%
Zene (hang): 90 %
Játékélmény: 80 %
Összérték: 80 %
A végére kell megjegyeznem, hogy ez egy amolyan nyers, vágatlan változat. A véleményeket megköszönöm, ha lesznek egyáltalán. Sokat segítene he-he.
Meg nem tudom, hogy jó irányba haladok e az írással
Ismerlek, azért amire azt mondod, hogy h.. nem valami jó, azon érdemes elgondolkodni
Nem akarok újra szenvedni az Aliennel, elég volt ez is.
Akkor lehet, hogy nem játszok vele.