E röpke bevezető után lássuk mi is böki igazán az én csőrömet? Kinek mit mond az Obsidian Entertainment név? Akik abszolút nincsenek tisztában a játékokat fejlesztő stúdiók nevével, azoknak valószínűleg semmit. Mások csak annyit mondanak róluk, hogy ők azok a fejlesztők, akiknek minden játéka hemzseg a bugoktól. Megint mások arról ismerik őket, hogy a nagy RPG fejlesztőcsapatok játékaihoz készítenek folytatásokat. Valójában mindegyikben van valami igazság, talán ez az oka, hogy a cég sosem harcolt ki magának olyan státuszt a játékosok körében, mint mondjuk a Bioware, vagy a Bethesda, akiknek minden szavát isszák a rajongók. Hogy mit jelent számomra az Obsidian? Talán az egyetlen olyan RPG fejlesztő csapatot, aminek szerepjátékai izgalomba tudnak hozni manapság (a CD Projektet leszámítva), illetve aminek tűkön ülve várom a bejelentéseit. Most, hogy sikerült az olvasók felét elijesztenem a témához való hozzá nem értésemmel, lássuk miért is taksálom olyan nagyra őket?
Bár egy külön cikket meg lehetne tölteni azzal, hogy miért nem tetszik az az irány, amelybe a Bioware viszi a sztoriközpontú szerepjátékok stílusát, most nem szeretnék ebbe túlságosan belemenni. Elnézést, hogy ezt a stúdiót szúrtam ki magamnak, de kétségtelen, hogy ez a cég van az egyik legnagyobb hatással a műfaj alakulására, minden alkotásukat nagy médiafelhajtás kíséri. Visszatérve az Obsidianra, sokan talán nem tudják, hogy ez a csapat annak a Black Isle-nak a romjaiból alakult, ami bátran mondhatom, hogy minden idők legjobb cRPG-it készítette. Hivatalosan még meg sem alakult a stúdió, de a fejlesztők az Interplay-nél már a legendás Fallouton dolgoztak, majd 1 évvel annak megjelenése után, immár Black Isle néven, elkészítették a folytatást is. Talán nem kell mondanom, hogy igazi klasszikusokról van szó, melyek a mai napig hatalmas rajongótáborral rendelkeznek. Majd következett a rengeteg Best of listán szereplő Planescape Torment, a maga páratlan történetmesélésével, és egyedi hangulatával. A Black Isle-hoz kötődnek az akkoriban igencsak kellemes akció-RPG-nek tartott Icewind Dale programok is (bár a mai sztenderdek alapján ezek kőkemény RPG-nek számítanának). Az Interplay pénzügyi gondjai következtében a stúdió 2003-ban bezárta kapuit, ezt követően alakult meg az Obsidian Entertainment a főbb tagok, Feargus Urquhart, Chris Avellone, Chris Parker és Dorran Monahan vezetésével. A felhozatalból csak Tim Cain, az első Fallout atyja hiányzott, ő azonban már korábban lelépett a stúdiótól, és 1998-ban saját céget hozott létre, Troika Games néven. (Talán a sors akarta így, de pár héttel ezelőtt Tim Cain is csatlakozott az Obsidianhoz, bár egyelőre csak 2012. márciusig tartó szerződést kötöttek vele.)
Mivel nem szeretnék túl hosszú bejegyzést írni (tl;dr szindróma), itt most megszakítom a mesélést. Folytatása következik...
Planescape-pel meg én is tartozom.
Persze a két fő vonalon kívül még van más is: a Bethesda a nagyszerűen megalkotott szabad világaival, meg a JRPG-fejlesztők. Csakhogy az előbbi a jól kidolgozott világon kívül semmi érdemlegeset nem tud az asztalra lerakni, utóbbiakat pedig egyszerűen nem lehet szerepjátéknak nevezni, semmi olyan nincs bennük, ami egy szerepjátékba kellene.