Számomra is teljesen érthetetlen, miért nem tudják felmérni, hogy mekkora szerverparkra van szükség X-számú előrendelő kiszolgálásához, vagy miért nem folytatnak le egy stressz-tesztet indulás előtt. Egy akkora cég, mint a Blizzard, vagy az EA nem tud elég szervert biztosítani folyamatos online kapcsolatot igénylő játékukhoz?! Miért kell egyáltalán online kapcsolat egy kifejezetten single-player játékhoz? Komoly kérdések ezek, melyek záporozva ömlenek a készítők nyakába...
Online vagy nem online
Nem célom védeni az EA-t vagy a Blizzardot, de megértem az ő álláspontjukat is, miért kell erőltetni, hogy egy adott játék folyamatos internet kapcsolatot igényeljen. PC-n a kalózkodás irdatlan méreteket öltött, és mára a játékok fejlesztési költségei kegyetlenül elszálltak. Ennek okait inkább most ne feszegessük, különösképp felkérnélek titeket, hogy ne próbáljátok meg érveket felhozni a warezolás mellett. Minden esetre tény, hogy különösen nehéz visszatermelni egy játék készítésének árát, ha mindenki inkább lewarezolja azt, a PC-s játékipar egyik hanyatlását valószínűleg ebben kell keresnünk.
Minden kellemetlenség ellenére engem nem zavar az, ha egy játék folyamatos online kapcsolatot igényel. Ha ez az ára annak, hogy elkészüljön egy következő rész, vagy ne eresszék szélnek a stúdiót start után, mivel a bevételek nem megfelelőek, akkor lenyelem a békát. Ezen kívül úgy érzem, hogy az internet már olyan szerves részét képezi a számítógépünknek, mint például az egér. Játszani mindig ott fogok, ahol internet is van, hiszen számítógépem folyamatosan rá van kötve a hálózatra. Nem megyek ki egy parkba egy laptoppal a kezemben, hogy wi-fi kapcsolat után kutatva SimCityzzek vagy Diablózzak. Egyszerűen elképzelni sem tudok olyan helyzetet, hogy SimCityzni szeretnék valahol, de ott nincs internet. Kivéve persze, ha a warez verziót akarnám tolni. Na de érzem, hogy ingoványos talajra tévedek, mikor erről írok, szóval inkább ugrok is egy kicsit...
Ez multis játék
Sok kritika éri a SimCityt annak kapcsán is, hogy nagyon rá vagyunk utalva a játékban arra, hogy másokkal együtt játszunk. Hogy ez egy multis játék.
Ez így ebben a formában egyszerűen nem igaz.
Igen, szükségünk van arra, hogy szomszédos területeink is be legyenek építve, hiszen kellenek a különféle városházához tartozó irodák (közlekedés, oktatás, stb.), de ezeket saját magunk is felépíthetjük. Odamegyünk a következő zónához, felhúzunk egy 5000 fős várost 1 óra alatt, és lesz egy új irodánk. Nem kell túldramatizálni a dolgot.
Ráadásul attól, hogy többen játszunk egy zónában, nem hogy rosszabb, de kifejezetten jobb lesz a játék. Megbeszélhetjük, ki mit termel, egymást ellátjuk árammal vagy vízzel, befogadjuk a másik szemetét, stb-stb.
Elbénázott launch
Na igen, hihetetlenül mértékű bénázás folyt a SimCity startja után. A szerverek lehaltak, mert kevés volt a hely, túlterhelődtek, ha pedig be is jutott valaki, akkor sem örülhetett túl sokáig, hiszen a játék folyamatos netkapcsolatot igényel, ami persze kétpercenként megszakadt. Mondjuk ki: a játék abban a formában játszhatatlan volt.
Ezek után persze már nehéz kijönni abból a kátyúból, amit saját maga alatt kapart ki a SimCity. Onnantól kezdve sokaknak már nem számított, hogy milyen játék is valójában, hiszen ők csak azt látták, hogy nem megy, ezért egész egyszerűen lehúzták a vérbe. Megérdemelte? Nem tudom. Talán. Minden esetre tény, hogy minden hibája egyetlen forrásra volt visszavezethető, arra, hogy nem mentek a szerverek, ezért véleményem szerint abban a formában a játék értékelhetetlen volt. De ettől függetlenül megszülettek az első review-k (egyedül a PC Gameresek csúsztatták el a teszt megírását), és kimondták: a SimCity szar. Ezt nem tartom igazságosnak.
Ugyanis akármennyire is szenvedtek a startnál, véleményem szerint a SimCity egy jó játék. Kifejezetten addiktív, szép, és nagyonjó vele játszani. Multiban is, egyedül is. Nem mondom, hogy tökéletes, hiszen ha nem számítjuk a kezdeti nehézségeket, akkor sem mehetünk el szó nélkül a kis méretű beépíthető területek, vagy az apró bugok mellett, de őszintén bevallom, engem ennek ellenére teljesen levett a lábamról.
És hogy mit akarok ezzel mondani? Nos, csak annyit, hogy ne feltétlenül higgyetek a korai értékeléseknek! Azokból a tesztekből, amelyek az első hétben megjelentek a SimCityről, süt a starttal szerzett keserűség, így úgy érzem, nem alkottak valós képet a játékról. Egész egyszerűen még nem állt készen arra, hogy leteszteljék.
Te játszottál már a játékkal? Van véleményed a témáról? Oszd meg velem!