Na de térjünk inkább a lényegre és beszéljünk a Felemelkedésről, mely kifejezetten jó film lett, sőt, az egyik legjobb képregényfilm, amit valaha csináltak. A forgatókönyv csavaros, a színészek remekelnek, az akciójelenetek pedig egyszerűen szuperek… lennének, de erről később. Igyekszem elkerülni a spoilereket, de felelősséget nem vállalok, szóval ha valaki nagyon háklis, akkor inkább ne olvasson tovább. A többieket pedig figyelmeztetem: bár a film tetszett, ez nem egy nyálas ömlengés lesz!
A sötét lovag -- Felemelkedés előzetes
A Felemelkedés nyolc évvel később veszi fel a fonalat: Batman Dent halála óta ki se tette a lábát az utcára, sőt, Bruce Wayne Ratchel elvesztését közel egy évtized múltával sem tudta feldolgozni. A megtört milliárdos bottal jár és nem megy ki a lakásából, igaz, közben sok-sok pénzzel támogatja Gothamet, mely az elmúlt évek alatt gyakorlatilag megszabadult a szervezett bűnözéstől. Ezt a bánatos idillt szakítja félbe egy Bane-nek nevezett zsoldos, aki azon túl, hogy profi gyilkos, az eddigi legtisztább perspektívával megáldott Batman-főgonosz: a tettei célja világos és érthető, és bár nem lesz kevésbé ördögi, mint mondjuk Joker, sokkal könnyebb megérteni és azonosulni vele. Bane nem Batman negatívja, hanem a tökéletes nullapont, egy megállíthatatlan erő, akit csakis a saját eszmerendszere határol.
Sokan vitatkoznak az interneten, hogy vajon Bane jobb főgonosz-e Jokernél. Nos, távol álljon tőlem, hogy döntőbírót játsszak, de már magát az összevetést sem értem teljesen: Joker egy igazi szociopata volt, aki az emberek jóságát szerette volna derékba törni, vagy ahogy Alfred fogalmazott, „csak lángba akarta borítani a világot”. Ezzel szemben Bane egy kiszámítottan cselekvő, hosszútávra tervező katona, aki bár ellenségének tekinti Batmant, tiszteli az emberi nemet és harcával a saját szemszögéből nézve az emberiség javát akarja szolgálni.
Csakhogy Bane egy maszkot hord a film közel három órája alatt, és mivel Tom Hardy így csakis a szemével tud játszani, ezért Heath Ledger nemcsak a tehetségével, de a bővebb eszköztárával is könnyedén elhappolja a koronát. Ráadásul Bane-nek nagyobb a füstje, mint a lángja: nem szerepel eleget a filmben ahhoz, hogy mély benyomást tegyen ránk, így gyakorlatilag az utolsó fél óráig várnunk kell, hogy igazán megismerhessük. Ez pedig nagy hiba, mert a Joker viszonylag gyors és sokkoló bemutatása a The Dark Knightban erőteljesebbre sikeredett.
A főgonosz tehát jó, noha messze sem lett akkora ikon. Ezt ki lehetne egyensúlyozni egy stabil tempójú forgatókönyvvel, de Nolan úgy gondolta, hogy az Eredetben látott sok és sebesen eldarált dialógus jót tesz majd a Batmannek is, így itt most több a nyers magyarázó szöveg és kevesebb a képpel elmesélt sztorielem. Az Eredetnek ez jól állt, de a Felemelkedés csak furcsán összecsapott érzetet kelt az emberben: nem rossz, de folyamatos koncentrációt igényel, és mivel bizonyos kulcsfontosságú dolgokra épp, hogy utalnak, míg más, jóval kevésbé hangsúlyos pontokat hosszan elnyújtanak, ezért még az állandó összpontosítás sem biztos, hogy segít mindent egyből megérteni. Hogy ez hiba-e, vagy csak Nolan új megközelítésének ára, kérdéses. Én utóbbira szavazok, de emiatt úgy vélem, hogy A sötét lovag összeszedettebb film.
Az utolsó pont, amire muszáj kitérni, a realitás. A sötét lovag: Felemelkedés tulajdonképpen a Batman Begins folytatása, olyan, mintha a The Dark Knight eseményei meg sem történtek volna. Persze a forgatókönyv sokat utal rájuk, de a film tónusa nyomokban sem emlékeztet Joker valósághű ámokfutására. Az ott látott terror hihető és jól felépített volt, ahogy az akciójeleneteknek és a halálnak is megvolt a maguk súlya. Itt viszont minden könnyedebb, képregényesebb, ami a Beginsre emlékeztet. Ugyan nem akarok konkrétumokba bocsátkozni, de muszáj kiemelnem, hogy ha több millió ember esik csapdába, akkor a kormány igenis cselekszik, és ezt nem lehet elintézni egy „de sakkban tartják őket” típusú odanyögéssel. A Felemelkedés ráadásul sokkal több komolytalan jelenetet tartalmaz, mint elődei: Bane és Batman második összecsapása konkrétan nevetséges, elmegy egy DC füzetben, de nem egy valódi világon alapuló filmben.
Ráadásul az egészen csak ront, hogy a filmben nincs vér. Nem úgy, ahogy A sötét lovagban, hogy a sérüléseket azért jelzik, csak nem ömlik a vörös festék, hanem a szó szoros értelmében nem sebesülnek meg a szereplők (leszámítva Wayne nedves homlokát). Hatalmas pofonok, sok-sok száguldó lövedék, és egy csepp vér nem sok, annyi sem hullik a földre. Most komolyan, ezt hogy gondolták a Warnernél? Ez egy felnőtteknek szóló akciófilm, tele felnőtteknek írt jelenetekkel, még szex is került bele! Erre a vér és a halál könnyed kitölőszósz lesz csupán? Na ne. Szívből remélem, hogy a Blu-rayen kicsit több erőszak lesz, mert ez így komolytalan.
Persze a filmnek sok jó tulajdonsága is van: a látvány csodálatos, a színészek egyszerűen pazarul játszanak, Macskanő nagyon jó adalék, a sztori pedig, ha tudjuk követni, kielégítő és hatásosan zár (még úgy is, hogy a Miranda-féle szál kissé nyögvenyelős). Bizony, az utolsó képkockák olyan felemelőek, hogy nincs még egy olyan képregényes mozi, aminek ennyire szeretnénk a befejezését. A baj ott van, hogy A sötét lovag egy kiváló bűnügyi akciófilm volt, aminek minden egyes pillanata hihető. Ez meg egy képregényfilm, ami kicsit csalódás a második felvonás után. Pontot nem akarok adni rá, inkább csak azt mondom, hogy nézzétek meg mindenképp, de ne szinkronosan, mert a magyar hangok kritikán aluliak sajnos.
Na meg azért is, mert azt akarták, hogy az emberek hamis reményt tápláljanak.
Én csak azt nem értem, hogy ha a fúziós cumót sima atombombává alakították (merthogy Pavel a szinkronosban maghasadásról beszélt), akkor ahhoz gyújtószerkezet, illetve kritikus tömeg kell. Magától max lebomlik a hasadóanyag és jó lesz piszkosbombának. A gyújtószerkezetet meg elintézhették volna egy emp-vel. Ez 5 hónap alatt senkinek nem jutott eszébe?
Meg ez a jeges sétáltatás is elég viccesre sikerült. A rendőri felvonulásról nem is beszélve. Én gyorsan megszámoltam, hogy elvileg lőtték őket, mint az állat, mégis az első rohamban kb 4 vagy 5 rendőr halt meg. ehh
Legalábbis én így látom.
Macskanő gondolkodós jelenete szerintem kellett, hogy értékeltessék a karakter fejlődését. Hisz egy korábban önzőnek tartott emberről tudta meg, hogy a legönzetlenebb az egész világon.
Egyébként a kedvenc jelenetem az, amikor Bane elsírja magát: Hardy egyik percről a másikra kelt szánalmat a karakter iránt. Ott helyben én is megsajnáltam és megértette, mit miért tesz, nagyon erőteljes pillanat volt. Ilyen kellett volna több szerintem.
Áh. Egyébkén ritka, amikor ilyen sokat várok egy filmtől, általában csak megnézem, aztán lesz ami lesz, de itt tényleg, már csak a körülményeket tekintve is muszáj volt ilyen nagy legyen az elvárásom. Még a Hobbitban reménykedem idén.
SPOILER!
Egyszerűen nem ilyen színpadias, amerikai jeleneteket (sőt sztorit. Atombomba?!) vártam. Amikor Gordon kiejti a kezéből a világmegmentő tárgyat (bár alapból egy 50sokéves rendőr ne ugráljon már száguldó kamionokon...), vagy a macskanő amikor gondolkodik, hogy most vajon mit csináljon, a végén Blake (mondjuk nála a szinkron is iszonyat volt), a záró jelenet Bruce-al, és még sorolhatnám... Nekem azok az epikus(nak tűnő) fordulatok sem jöttek be. Nem ezt vártam, na.
Egyébként igen, elég amerikaias az egész. Meg a végén a rendőrös felvonulás... nawazze...
Annyira kiszámítható meg amerikai az egész, hogy nem egyszer majdnem kimentem a moziból. A legvége is nevetséges (a Blakes rész meg már siralmas). Meg atombomba... Meg a tököm tele van már ezekkel a buta amerikai rendőrökkel. Egy logikus lépésük nem volt, bár ez a többi karakter cselekedeteire is elmondható sokszor. Sőt, az egész film tele van logikai bukfencekkel. Ez a Gotham meg... Mintha az egyetlen város lenne a világon. Senki le se szarja? Az amcsi hadsereg hol volt? A kormány? De már az elején sejtettem, hogy baj lesz, a repülős jelenetnél. A DK repcsis jelenetei is elég hihetetlenek voltak, de azzal még el voltam, viszont ez... Egyedül Bane-el vagyok megelégedve teljes mértékben, ő jó volt, megtette a magáét. De pl Gordon is már az idegeimre ment, Blake meg végig. Az még tetszett, hogy a macskanőt nem vitték túlzásba, de a végén ő is felidegesített.
A hangok meg... Lehet a mozival is baj volt, mert pl az egyik hangszóró fölöttem olykor berecsegett, susulykaidegesítő volt, de pl sok helyen a verekedésnél nem is lehetett hallani az ütések hangját. Hogy most a szinkron készítésnél basztak el valamit vagy alapból ilyen nem tudom.
A kritikádnak amúgy csak az utolsó bekezdését olvastam el. Majd azt csinálom még, hogy megnézem mind a hármat egyhuzamban, ennek meg lehetőleg a rendezői változatát (ha lesz), hátha az segít majd valamennyit. Meg angolul, már csak Bane miatt is.
Én a csigolyás dolgot még lenyeltem. Nincsenek fejlettebb eszközök, így azt használják, amijük van és bíznak a csodában. Megtörténhet.
Na de az, hogy egy várost öt hónapra (!!!) elfoglal egy terroristacsoport, és az USA vezetése leszarja... hát izé. Az amerikaiakra sok rosszat lehet mondani, de azzal képtelenség vádolni őket, hogy a saját országukért ne állnának ki, ha kell. És itt most nem pár ezer emberről van szó, hanem 13 millió lakosról. Egy hét még hihető lett volna, mert hosszú idő megtervezni egy profi akciót, na de öt hónap? Vicc.
Nagyon hasonló a véleményem a mozi után, ami azért is furcsa, mert általában nem szokott ennyire egyezni a másokéval, most viszont a legtöbb pontban szinte pontosan ugyan ez fogalmazódott meg bennem, amit leírtál.
Én eredeti hanggal néztem meg (így is volt felírva, hogy eredeti hanggal, és be is sétáltam a csőbe, mert hogy ezen még felirat se volt - értettem így is a 98%-át, de a hangtorzítások miatt kicsit cöccös volt, volt mikor rontott az élményen, hogy nagyon oda kellett figyelnem a hangra; amúgy meg mégis ki a tökömnek adnak felirat nélküli angol filmet Magyarországon?! még ha lováriul lenJAVÁRJ rosszmájúság off, de tényleg nem értem, hogy miért nem adják felirattal), de a ballopótökmozisok az első 4-5 percet szinkronnal adták le (aztán észrevették a hibát és korrigáltak persze), és kaptam egy kis ízelítőt abból is - hát még így is örülök, hogy angolul láttam. Bane hangját külön ki kell emelnem, mert az pont a különlegessége miatt lett sokkal szarabb magyar hanggal.
Az összeszedettség hiányában is egyetértünk: ez szerintem főleg azért hiba, mert a sztoriban vannak nagy ugrások, nem pár nap/óra alatt játszódik, mint a Sötét Lovag, vagy az Eredet, nagyon nem jött ki jól, hogy hónapos ugrásokat elintéztek egy-egy 3-4 másodperces snittel. És igen a realitás rovására is ment jó pár jelenet, pl. nem hiszem, hogy egy gerinctörésből fel lehet épülni 3-4 hónap alatt (orvosi segítség nélkül!) annyira, hogy már profi módon is verekedjen valaki. A vér is eszméletlen gáz volt, nem is értem ezt hogy gondolták.
Én a nagy csavart a végén is kicsit előkészítetlennek tartottam (bár az igaz, hogy azzal könnyen lelőhették volna a poént, plusz Marion Cotillardot erre a szerepre nem tartottam volna kifejezetten alkalmasnak. Selina Kyle karaktere pedig egészen bejött, pedig ettől féltem a legjobban, de érezte szerintem Nolan is szerintem, hogy a Macskanős bohóckodás nem illik annyira a szerephez, így ez annyira nem is került elő. Banet ellenben igen jól eltalálták, és szerintem nem is nagyon érdemes a Jokerhez hasonlítani, más karakter. A hangja, stílusa kifejezetten megfogott.
Nekem ez a film 8/10 volt.
Bane hangjára meg nincsenek szavak, ha hallottad az eredetit. Mivel a forgalmazó nem sok választást adott, így marad a DVD és a felirat.
Pozandr: Azért, mer nem hangzik jól, nincs benne elég átélés. Bane-é a legrosszabb.