Gyökerek

Ha ki akarjuk deríteni, hogy a mai, modern zombik mikortól is léteznek, egészen a 60'-as évekig kell visszamennünk. George A. Romero akkoriban úgy döntött, megreformálja az azokban az időkben divatos, „mester és tanítvány” szintben levő lélektelen szörnyek történetét (amelyekben még általában egy főképp voodoo-asszonyság, és egy darab emberfeletti erővel rendelkező zombi  volt a fő félelemforrás) és megalkotta a Night of the Living Dead című, fekete fehér horrorfilmet. A néma, és veszélyes szörny megmaradt, azonban egészen megváltozott az eredeti koncepcióhoz képest: iszonytató mennyiségű volt jelen belőle, valamint nem tudtuk meg, miért is került oda, ahová. Nem volt a háttérben konspiráló, lenyűgöző varázserővel rendelkező asszony, aki irányította a holtak hadát: a történet főhőseinek azzal a nyomasztó gondolattal kellett szembenézniük, hogy a lényeknek – amelyeknek csak egy fejükre mért ütés vethet véget – nincs közös tudata, nincs valami, amit ha megfékeznek, megváltozhat a sorsuk. A kilátástalanság, és az esélytelenség érzése mindenesetre bejött, ma már mindenki így képzeli el a zombikat: agyatlan, vérre éhező, lélektelen szörnyek, akik előbb vagy utóbb elárasztják a földet.

Zombie Panic (Half-Life mod)   Zombie Panic (Half-Life mod)   Zombie Panic (Half-Life mod)

Hogy mi szükség volt a történelemórára? Mert a Zombie Panic című Half-life modifikáció – amelyről a cikkem szól – élőholtakat helyez a középpontba. A program grafikája – azon kívül, hogy alaposan módosított HL 1 engine dobog a szívében – a maga szintjén korrekt. Bár bizonyos textúrák, pályaelemek visszaköszönnek Gordon Freeman kalandjaiból, a készítők mindent elkövettek annak érdekében, hogy ne ismerjünk rá a régóta szeretett motorra: grafikai tuningból mindenesetre nincs hiány, új fegyverek, új – poligonban az alapprogramhoz képest igen csak – dúskáló modellek, egy szó, mint száz, a külső a HL 1 képességeihez képest korrekt. Azonban nem lehet elsétálni a mellett, hogy a játék egy 1998-as programra épül – így akármennyire is dolgoztak rajta, bizony igencsak kilóg a lóláb. A textúrák minősége megrekedt valahol kétezer környékén, a mozgási animációk sem tökéletesek, és, valljuk be, az egészet belengi valami jótékony nosztalgia – aki nem fogékony a retróra – már, ha nevezhetünk így egy nyolc esztendős szoftver által érzett, mosolygós, elnézős hozzáállást – illetve a grafikát számítja a legfontosabb összetevőnek egy játékban, az kerülje el messzire.


No de ki oltotta le a villanyt?

Ennyit a hiányosságokról – most térjünk át magára a játékmenetre, amely azért jelentős erőt képvisel. Szóval, a program kör elején két csapatot különböztet meg: van egy darab zombi, meg a többiek, ők a túlélők. Az embereknek két lehetőségük van a győzelemre: vagy életben maradnak a kör végéig (amely általában öt perc) vagy pedig elpusztítanak fix mennyiségű zombit (ez már vegyesebb, a legsűrűbb a szervereken az ötvenes szám.) Eddig nincs is probléma, hiszen rengeteg lehetőségük van, fegyvereket vehetnek magukhoz, itt-ott gyógyító csomag is található – egy szó mint száz, jó dolog túlélőnek lenni – csak éppenséggel nem tart sokáig. Bizonyára sokan elgondolkodtatok már azon, hogy mit kezd egy zombi a túlélők egész seregével? A csavar ott van a dologban, hogy ha hörgő főhősünk – az egyszemélyes sereg – elkap valakit, aki véletlenül leválik a csordáról, akkor az pár másodperccel később élőholtként tér vissza a pályára – és ha úgy meghal, amíg le nem jár a „zombi-limit”,  akként is tér vissza. No persze, nem ilyen egyszerű a képlet, hiszen egy zombinak egy jól összetartó túlélőcsoporttal szemben vajmi kevés esélye lenne – éppen ezért nehezítések természetesen akadnak dögivel: egyrészt a legtöbb pályán a fegyverek jól szét vannak szórva, és kevés is van belőlük, másrészt deli túlélőink minél több cumót vesznek magukhoz, annál jobban belassulnak – így, bár csábító, hogy a shotgun mellé begyűjtsünk még pár durranó botot, a végén rádöbbenhetünk, hogy mozogni is alig tudunk, a társaink pedig – miután elvettük előlük a túlélés legkonkrétabb esélyét, a fegyvereket – már az agyunkra pályáznak. Élőholtként máris sokkalta szórakoztatóbb az egész dolog – bár távolsági támadásunk sajnos nincsen, cserébe dupla annyi életerőponttal rendelkezünk, mint a prédáink, regenerálódunk, és a zombi látásmódnak köszönhetően vörös izzásban követhetjük a leendő vacsorát...

Ha a leírásból eddig nem derült ki, a játék varázsa az egymásra utaltság: bár nincsenek a szó szoros értelmében vett csapatcélok, az egész dolog úgy van felépítve, hogy magányos harcosként nincs sok esélyünk sem egyik, sem másik oldalról. Túlélőként akár a töltényeket is átadhatjuk a csapattársunknak – amire szükség is van, hiszen jól meg kell pumpálni a büdös élőholtakat - zombiként pedig semmi nem vezet jobban eredményre, mint egy átgondolt bekerítés. Hihetetlen jól megkomponálták ezt a programot – elvégre, gondoljunk bele: nem vagyunk erőszakkal arra kényszerítve, hogy csapatban harcoljunk – pusztán esélyünk sincs másként győzni. Elég volt létrehozni ezt a törékeny egyensúlyt a két harcoló fél között, aztán elengedni a nyüstölők kezét, hogy tegyék, amit akarnak.

Zombie Panic (Half-Life mod)   Zombie Panic (Half-Life mod)   Zombie Panic (Half-Life mod)

A kacagtató horror

Nos, így leírva minden bizonnyal az egész játék méltó kalapemelésnek tűnik a klasszikus zombifilmek felé, azonban, el kell, hogy keserítsek minden fanatikust: sajnos nem így van. Bár a rendszer igazából kiszolgálná a rettegést, az internetes szervereken a hangulat leginkább a „fun” kifejezést hordozza magában, sem mint az eszement parázást. Pályákból nincs hiány, némelyik hangulata egészen Romero-s (sötét, elemlámpával haladós, a távolból hörgős) de „sajnos” a társaság miatt inkább röhög az ember az egészen. Volt szerencsém egy lanpartyn is kipróbálni a dolgot – ha fogékony rá a társaság, és megvan a kellő hangulat, iszonytató adrenalinrohamokat is képes okozni a program – de az érdekes az egészben az, hogy bármelyik végét is kapjuk el – rettegős, vagy humoros – mind a két esetben marha élvezetes tud is lenni.

Ennyit lehet elmondani a Zombie Panic modról. Azok, akik egy kicsit is vonzódnak a zombis témához, feltétlenül szerezzék be, kopottas grafika ide, vagy oda, a játék megér egy letöltést. Azok pedig, akik mindig is kíváncsiak voltak rá, mire képes 32 horrorrajongó egy szerveren – kiabálva a mikrofonba az „éhezem” és a „hörr” különböző kontextusait – nos, azok is feltétlenül szerezzék be. Ha pedig véletlenül te olyan típus vagy, akit a grafika elriaszt – nos, akkor sem úszod meg, csak várnod kell egy picit: készül már a Zombie Panic Source változata – szóval nincs menekvés, az őrület folytatódik...