A Team17 úgy látszik, belátta ennyi idő után, hogy nem feltétlenül valami új dolgot kell erőltetni, sokkal célravezetőbb, ha a közönségkedvenc ízeket próbálják újrafőzni, kiforrottabbá tenni, esetleg némi új fűszerrel megszórni az alapanyagot, hogy aztán az ízesebb lehessen, mint valaha. A next-gen konzolok térhódításának idején szinte ordított magáért egy jó Worms játék a Live piactérre, úgyhogy 2007-ben meg is jelent egy eléggé vérszegényre sikeredett konzolátirat a széria első részeiből — most viszont egy vadonatúj epizódot köszönhetünk, amely még idén PC-re is tiszteletét teszi.

Régi földben új háború


Nem tudom ki hogy van vele, de az én ismerőseim közül majdnem mindenki vállalhatatlanul sokat játszott egykoron valamelyik Worms játékkal, de legrosszabb esetben is részese volt jó pár mérkőzés erejéig a kukacok kivételes pusztító erejének. Szerintem ezzel aligha vagyok egyedül, márpedig ilyen szórakoztató játék kevés van, amivel egy gépen akár négyen is lehet játszani, ráadásul pofonegyszerűen. A Worms 3D és az ezt követő epizódokból kiveszett valami, ami a 2D-s epizódokban túlcsordulásig volt, ráadásul a legkevésbé tett jót a látványnak az újfajta grafikus megvalósítás, sőt a 3D ketté is törte az alapvető játékkoncepciót. No de felesleges a múlton rágódni, hiszen a Worms 2: Armageddonban egy vadonatúj játékot köszönhetünk, mely az összes eddigi régi részből mazsolázgat, de számos újdonsággal egészíti ki azokat.

A Worms World Partyt bezárólag az összes epizódot mondhatni egybegyúrták, tovább csiszolták, kiegészítették és egy modernebb kivitelezésben — ám régi hangulatban — újratálalták a nagyérdeműnek.

A kukac és ami mögötte van


Egy áttekinthető menürendszer köré összpontosul a móka, játékmódok tekintetében mindent megkapunk, amire szükségünk lehet. Van sima gyors játék, illetve egy gyakorló opció, de ezek nem szorulnak magyarázatra, viszont a kampány mód már szót érdemel. Ötletesebbnél ötletesebb pályák és feladatok várnak több mint harminc állomáson, melyek között vannak hagyományos menetek, persze némi kreativitást és ellenséges túlerőt belecsempészve, illetve előfordulnak olyan pályák is, ahol valamilyen ügyességi feladatot kell végrehajtani. Ezek eleinte még nem jelentenek kihívást, de ahogy egyre csak haladunk a térképen, úgy jönnek a keményebb összeállítások. Minden teljesített állomásért pénzt kapunk, melyeket aztán elkölthetünk a „Shopban”, ahol például az alapból zárolt szuperfegyvereket oldhatjuk ki, vagy új skineket, pályákat, és így tovább vásárolhatunk. Remek és könnyen kezelhető online funkciót kapunk mind e mellé, mely mindent tud, amit manapság tudnia kell; statisztikákat vezet, megpróbál hasonló kvalitású játékosokat keresni ellenfélnek, és nem laggol. Pontosan ennyire van szükség, és ezt makulátlanul meg is kapjuk az új epizódtól.

Szerencsére új játéktípusok is érkeztek a Crazy Crates, a Fort és a Rope Racing elnevezések alatt. A Crazy Crates olyan meneteket rejt, ahol mindenki az alap fegyverekkel indul, de körönként 4-5 doboz lepottyan a pálya különböző részeire (életcsomagokkal együtt) és ezek megszerzése a lényeg, hogy hatékonyan pusztíthassunk. A Rope Racingnél egy teljesen zárt, labirintusszerű pályán kell minél gyorsabban eljutni a célba. Itt csak a „Ninja Rope”, azaz a kötél használható, és az győz, aki a leggyorsabb volt. Végezetül essen szó a Fortról is — bár ha nem csalnak az emlékeim, valamelyik korábbi részben már találkoztunk vele —: itt két egymástól elhatárolt várat kapnak a játékosok kukacai (se kötéllel, se jetpackkel nem lehet átjutni, teleport pedig itt nem játszik), úgyhogy távolról kell valahogy megsemmisíteni egymást.

Repülj Szuper Tehenem, mindjárt itt az Armageddon!


A fegyverarzenálról csak szuperlatívuszokban tudok beszélni, hiszen minden ínycsiklandozó eszközt összekapartak a fejlesztők a korábbi epizódokból (na jó, azért MINDET nem), és öt teljesen új fegyver is bemutatkozik, így összesen negyven fölé emelkedik a lehetőségek száma. A régiek közül csak hogy a legjobbakat említsem: Armageddon, Earthquake, Banana Bomb, Super Sheep, Holy Hand Grenade, Concrete Donkey, Napalm, Poison Strike, Baseball Bat és még sorolhatnám. Új dolog például az égből nyílegyenesen leküldhető Bunker Buster támadás, mely képes befúrni a föld alá is, hogy pontosan egy kukac fején robbanjon szét (a Mole Bomb utódja), aztán kapunk egy földre helyezhető mozgásérzékelős gépágyút, amely egyébként pályaelemként is fel szokott tűnni. Érdekes újdonság a Buffalo Of Liesra keresztelt bika is, melyet útjára eresztve addig trappol előre, amíg akadályba nem ütközik, hogy aztán robbanjon egyet és folytassa az útját — ötször képes akadály esetén berobbanni. Említést érdemel még egy új elem, a mágnes, ami amellett, hogy fegyverarzenálunk részét képezi, a mozgásérzékelős gépfegyverhez hasonlóan pályaelemként is találkozunk vele. Két fajtája van: vonzó és taszító hatású, így van amelyik minden fémes lövedéket, aknát, bombát stb. odavonz a hatósugarába, vagy éppenséggel taszít.

Megjelenítésben minden marad a régi 2D-s, ám a háttérgrafikák és a pályaelemek azért megváltoztak: szebbek lettek. A Worms Armageddon hagyatékát őrzik a pályák stílusjegyei, csupán magas felbontású változatokat készítettek belőlük, persze újdonságok itt is akadnak. De nem csak megjelenítésben köszönthetünk új dolgokat, hanem teljesen új felépítésű pályákat is kapunk. Ilyen például a magas toronyszerű tereptípus, illetve a vékony folyosókkal ellátott változat, vagy esetleg a teljesen zárt üreges összeállítás. Egytől egyik szórakoztatóak és más játékstílust igényelnek. Ha már így belejöttem az újdonságok taglalgatásába, akkor nem mehetek el szó nélkül a kukacok testre szabhatósága mellett sem, hiszen csini tökfödőjük is lehet már, sőt a színüket is variálhatjuk egy csapaton belül. Tömérdek új sírkőt is kaptunk, a beszédhangokról és a győzelmi táncokról nem is beszélve.

Worms 2: Armageddon

Öreg kukac nem vén kukac


Mindent összevetve nagyon egységes csomagot kaptunk a Team17-től, amiben minden benne van, melyről egy Worms-rajongó álmodhat, sőt még az is, amiről álmodni sem mert. Ugyan egy zavaró bug folyton folyvást visszaköszön ( a mesterségesen zárt pályák szélébe rendre beleakadnak lepotyogó kukacok vagy aknák), de ezt leszámítva tökéletes egységet alkot program, sőt a fejlesztők elmondása szerint a fizikát is újraírták — bár én nem tapasztaltam a bugon kívül semmi szokatlant, maximum annyit, hogy a fegyverek hatósugara mintha megnőtt volna kicsit. Az új játéktípusok és pályák új élményt visznek az egymás elleni küzdelmekbe, a több mint negyven fegyverből álló arzenál pedig már a bőség zavarával fenyeget. Köszönjük, és várjuk a PC-s megjelenést, amit még 2009-re ígértek.