Minden az 1998-ban megjelent Starsiege: Tribes című játékkal kezdődött (illetve az Earthsiege című robotossal, de azt most hagyjuk), amelynek bármilyen hihetetlen, de a mai napig népes rajongótábora van. A sorozat történetéről annyit érdemes tudni, hogy nagyjából a 35-40. században járunk, világunkat pedig már javarészt kibernetikus organizmusok uralják, akik évtizedeken át tartó háborúkban majdnem teljesen kiirtották az emberiséget. De akkor jött John Connor… ja nem, az egy másik univerzum, itt még dúlnak a harcok, az emberiségnek pedig sikerült felülkerekednie a gépeken, azóta pedig törzsekbe verődve pusztítják egymást, hogy mégse legyen már olyan békés ez a világ.
Felemelkedés
Az Ascend című részben ezekbe a háborúkba csöppenünk bele, két nagyobb törzs, nevezetesen a Blood Eagle és a Diamond Sword harcaiban vehetünk részt. A játék hagyományos értelembe vett FPS, amely büszkén hordozza magán a sorozatra mindig is jellemző értékeket, hagyományokat, melyeket a mai generáció valószínűleg kicsit szörnyülködve, elképedve figyel. Furcsának is tűnhet a Battlefielden és a Modern Warfare sorozaton felnőtt fiatalok számára a program, hiszen nincsenek rombolható épületek, nem találunk 25-ös killstreaknél előhozható atombombát, és nem vág arcul minket egy jutalomplecsni minden harmadik kilőtt lövedékünk után. Viszont találkozhatunk hatalmas pályákkal, vásárolható járművekkel, no és persze icuri-picuri ellenséges játékosokkal, akiknek elpusztításához nagyon oda kell majd tennünk magunkat.
Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy a Tribes-sorozat két sajátosságát is magán hordozza a legújabb rész, melyek ezúttal is a gerincét képezik a játékmenetnek. Ezek nevezetesen a síelés és a jetpack-használat, melyek segítségével sokkal gyorsabban közlekedhetünk a hatalmas pályákon, a harc pedig kifejezetten érdekessé válik. Síelni úgy tudunk, hogy egyszerűen lenyomva tartjuk a szóköz billentyűt, aminek hatására karakterünk elindul a lejtő irányába. Ezzel a módszerrel pillanatok alatt felgyorsulhatunk megfelelő sebességre, de a folyamatos tempó tartásához már kombinálnunk kell a lesiklást a jetpack használatával, és persze sokat kell gyakorolnunk, hogy tényleg oda érkezzünk, ahova szerettünk volna. E két képességünk mesteri szintre történő fejlesztésével válhatunk igazán profi játékosokká.
Free to Win?
De mielőtt nagyon belemelegednénk a játék ismertetésébe, lássuk a legfontosabb tudnivalókat! Először is a Tribes: Ascend egy teljesen ingyenesen letölthető játék, olyan, amivel bárki bármikor játszhat anélkül, hogy törvényt sértene. Sok hasonló szoftverről írtunk már, valószínűleg ti is találkoztatok már párral. Jól tudjuk, hogy ezekkel az ingyenes játékokkal az a gond, hogy gyakran valódi pénzért üzemeltetett mikrotranzakciós rendszereikben bárki beszerezhet magának egy olyan fegyvert vagy képességet, amivel igazságtalan előnyhöz juttatja magát ingyenesen játszó társaival szemben. Szerencsére az Ascend esetében nem ez a helyzet, a játékban ugyanis a valódi pénzért csupán olyan fejlesztéseket vásárolhatunk, melyeket bárki kibonthat magának akkor is, ha megfelelő időt eltölt a játékban, s elég tapasztalati pontot szerez magának. Ezekből a tapasztalati pontokból ugyanúgy feloldható minden, mint a játék fizetőeszközéből, az aranyból, kezdve a karakterosztályoktól a fegyverfejlesztéseken át a különféle perkekig.
De persze ehhez már rengeteget kell koptatnunk székünket. Akár több száz órányi játékra is szükség lesz ahhoz, ha maximális szintre akarjuk húzni minden karakterünket -- és itt jön a képbe a Tribes egyik nagy előnye, ugyanis hihetetlen mennyiségben találhatunk ilyen fejlesztéseket a játékban. Kezdetben például csak három karakterosztállyal játszhatunk a kilencből, minden zárolt kasztot tapasztalati pontért cserébe nyithatunk meg. Ezeket a karaktereket három főbb csoportba oszthatjuk: könnyű, közepes és nehéz, mindegyiknek van egy elsődleges és egy másodlagos fegyvere, eltérő sebessége, életereje és energiamennyisége, melyeknek köszönhetően más-más szerepkör jut nekik a program legnépszerűbb, csapatalapú játékmódjában, a CTF-ben. Egyenként fejleszthetjük karaktereink fegyvereinek lőszerkapacitását és újratöltési idejét, vagy akár vásárolhatunk magunknak újakat. Fejleszthetjük páncélzatunkat, a jetpackhez szükséges energiakapacitásunkat, valamint kéttucatnyi perket is kibonthatunk karaktereink számára, melyek segítségével mindig egy picit jobbá varázsolhatjuk kasztjainkat.
Ez a fejlődési rendszer kettős érzelmeket keltett bennünk. Először is a kibontható képességek és fejlesztések nem teszik szuperhőssé figuráinkat, kis alkalmazkodással, tanulással, bárki végezheti a ponttábla élén, ami jó dolog. Jó mert, bevonzza az új játékosokat, hiszen nem érzik igazságtalan hátrányban magukat a többiekkel szemben, másrészt viszont eléggé lelombozó lehet azok számára, akik már több százezer pontot begyűjtöttek, s úgy érzik, hogy nem jutalmazza őket megfelelően a játék.
Lengjen a zászló!
Egyéb aspektusait tekintve is elég érdekes az Ascend, nem csak a síelés és a jetpack-használat miatt különleges, hanem legnépszerűbb játékmódja, a CTF is tele van érdekes ötletekkel. Egyébként érdemes ezt a játékmódot erőltetni, ugyanis itt már találkozhatunk járművekkel, valamint a TDM-be elég hamar bele lehet unni. Szóval ebben a játékmódban, ahogy lenni szokott, egy zászló megszerzése lesz a csapat feladata, miközben a mienket a bázisunkon kell tartani. A dolog érdekessége, hogy minden bázison találhatunk két-három automata lövegtornyot, egy szenzort, amely érzékeli az ellenséges játékosokat, egy járműteleportálót, illetve mélyen a bázisunk alatt egy generátort, ami mindezeket az előbb említett eszközöket energiával látja el. Ha a generátorunkat kilövik, akkor nincs jármű, nincs radar, valamint a lövegtornyok is lekókadnak, ezért aztán mindent el kell követnünk azért, hogy megóvjuk sajátunkat, s elpusztítsuk az ellenségét, miközben persze folyamatosan megy a harc a zászlókért. Mindezek egyvelege pedig hihetetlenül izgalmas játékélményt kínál.
Az elpusztított eszközöket szerencsére megjavíthatjuk, illetve öt lépésben akár még fejleszthetjük is azokat, méghozzá a játékban található kreditrendszer segítségével, amely voltaképpen az elért eredményünk függvényében növekszik. Minden javításunkért, zászlószerzésünkért és persze gyilkolásunkért kredittel jutalmaz minket a program, melyekből megvásárolhatjuk az előbb említett fejlesztéseket a bázisra, járműveket kérhetünk le (motort, tankot és repülőt), valamint tüzérségi csapást mérhetünk oda, ahova szeretnénk.
Jöjjön a kóstoló
A Tribes: Ascend tehát egy kivételesen jó programnak tűnhet az alapján, amit fent írtunk, ráadásul még ingyenes is. „Mi lehet vele a baj?” -- kérdezhetitek az értékelést látva. Nos, először is, ami a legfájóbb volt számunkra, hogy a grafika nem túl korszerű, mondhatni elég bénácska. Azt semmiképp nem mondanánk, hogy csúnya játékról van szó, de tény, hogy a táj rettenetesen sivár, és több évtizedes ecsetvonásokat rejt magán, elég csak a háttérben kifeszített fix háttérképekre rápillantani. Emellett az elég érdekes látószögnek köszönhetően a karaktermodellekből általában 10-15 pixel magasságnál nem látunk többet, amitől az egész háború hangyák harcának tűnhet.
Ez a két dolog már elég is ahhoz, hogy nagyon gyorsan elvegye az egyszeri játékos kedvét attól, hogy letöltse a programot, de biztosíthatunk mindenkit, hogy akinél a látvány másodlagos tényező, az valószínűleg nem fog csalatkozni. Elég pár órányi repkedés, ugrálás, síelés és lövöldözés a programban, hamar magával ragad minket annak sokoldalúsága, játékmechanikája, aminek köszönhetően pillanatok alatt elfeledkezünk a gépünkön pihenő Battlefield 3-ról is. Röviden összefoglalva tehát a Tribes: Ascend az egyik legjobb ingyenesen játszható FPS a piacon, a stílus kedvelőinek mindenképp javasoljuk a kipróbálását.