A kiállított darabok...

A Háború Színháza öt hadjáratra szól, melyek összesen harminc régió valamivel több mint harminc négyzetkilométeres tájmodelljét jelenítik meg. A gigantikus, belátható és bejátszható területeket valós ballisztikai modellel rendelkező egységek nemesítik véresen komoly játéktérré. A program alapvetően négy vezérfolyamatból tevődik össze: egységcsoportosítás, az ellenfél vonalainak lazítása, majd előre masírozás. Végül: az első három pont ismétlése. Óriási, egyben üdvös könnyítés, hogy bármikor kimerevíthetjük a játékmenetet, tehát folyamatosan adott a hadi helyzet áttekintésének lehetősége, ennek hiánya nem lehet kibúvó egy hibás döntés indoklására. A konkrét parancsok megadása előtt pedig nélkülözhetetlen a kimerítő terepszemle, hiszen a nem észlelt passzív tűzvonalba irányított egységeket kilométerekről leszedik a mesterlövészek.
Ez utóbb említett, a kézenfekvő rövidítéseket illető passzív tűz gyakorlása egyenértékű a terület feletti uralommal, ezt azonban a gépi intelligencia is jól tudja így az órák hosszát kitöltő műveletek a haderők megkerülhetetlen körtáncával kezdődnek.
Az igazsághoz így tehát hozzátartozik, hogy a konkrét háborús döntéshelyzetek kialakulását meglehetősen hosszú becserkészési idő előzi meg, ami teljesen rendben is van. No de. Itt érhető tetten a játék egyetlen komoly gyengesége, ez pedig az időgyorsító funkció hiánya. A becserkészéseket sokkal inkább a józanész, semmint a taktikai zsenialitás vezérli, így idővel bizony kissé fáradttá válik a megadott parancsok teljesítésének kivárása. Különösen, hogy a játék mintha egy hajszálnyival lassabb tempó jegyében bonyolódna a kívánatosnál.
...kipróbálhatóak
Egységeink tapasztalati pontokat és rangokat szereznek, a hozzáférhető képzettségek listájának ismertetése pedig a cikkre fordított oldalkeretet is bőven kimerítené. A játék megtanít kiemelt fokú harctéri figyelmet szentelni a sokat látott katonáinknak, hiszen hatékonyságuk sorsdöntő lehet. A kampányküldetések későbbi, tetőlegesebb pontjain egy-egy ilyen karakter elvesztése kapcsán kész tervek és éledező mítoszok dőlnek romokba. Ilyenkor minimálisra eshetnek vissza a játékos esélyei, s ezt hajlamosak vagyunk kisebb kiegyensúlyozatlanságnak érzékelni. Ám ezek az elemek így együttesen olyan realisztikus léptékű háborútapasztalást garantálnak, mely jelen idő szerint nem lel sem párra, sem kihívóra a hasonló irányultságú historikus RTS-ek élmezőnyében.
Fussunk? Ne fussunk?

A Theatre of War a körökre osztott táblás stratégiák megoldásait ülteti át valós idejű 3D tapasztalássá, és ez bizony teljesen jó, teljesen korszerű. Halkan súgjuk, szinte csak gondoljuk, hogy azért a grafika nem olyan szép, mintha kétszer olyan szép lenne, de valószínűleg idő kérdése, s megérkeznek az első rajongói kiegészítések a jövő erősebb hardvereihez, magasabb részletességgel. Masszív, emlékezetes játékról beszélünk, melynek virtuális hibáit az idő és a javítások jelentéktelenné minimalizálhatják majd. Az aktuális, legnagyobb gondot a grafikus motor most még kikerülhetetlen szaggatása okozza, mikor nagyobbra fordul a csetepaté. Ilyenkor bizony nem a vas, hanem a játék lelke remeg. Problémás még, hogy adott küldetést nem tekinthetünk teljesítettnek, míg az utolsó ellenséges szúnyogot is le nem csapkodtuk. Ilyenkor egy már egyértelműen nyert játék kényszerű térképátfésülésbe fordul, ahol szerencsétlen menekülők csitításával teljesedhet be harci diadalunk. Ezzel együtt azonban kihagyhatatlan, mértékadó programot köszönthetünk a stratégák legnagyobb örömére.