The Settlers II: The Next GenerationA Settlers II után a fejlesztők egy másfajta koncepciót kezdtek el követni, megváltoztatva a bevált rendszert, gondolván így jobb lesz... Hogy jobb lett-e? Ez nézőpont kérdése, de a nagytöbbség talán a nem-re tenné a voksát. 1999-ben kiadták a The Settlers III-at, majd azt követte egy küldetés lemez, illetve még egy ráadás, a Quest of the Amazons. Ezzel nem is lenne probléma, de az új részekben igen komolyan belenyúltak a játékmenetbe is, ami nem feltétlen pozitív irányba terelte a játék hangulatát. Persze sok újdonságot hoztak ezek a változtatások, de a rajongók többsége nem a legjobb szájízzel emlékszik vissza ezekre az időkre. Ezután kijött 2001-ben a The Settlers IV (volt még előtte pár "edition", de azokat nem részletezném...), ami komolyabb újításokat nem hozott se grafika, se játékmenet terén. A legnagyobb szenzációt az új kultúrák bevezetése okozta, a jól megszokott rómaiak mellé katunk még 3 új népet, a Mayákat, a Vikingeket, és a Sötét Törzset... Természetesen a negyedik résszel is remekül el lehetett szórakozni, de még mindig nem volt az igazi... Egy kicsit túl lett bonyolítva az egész, és egyre jobban kezdte elveszíteni a játék a régi, sokak által megkedvelt hangulatát... És végül jött a fekete leves, a Settlers V : Heritage of Kings, ami porig rombolta azt a bizonyos hangulatot és inkább hasonlított egy Warcraft klónra. Erre a készítők is rájöttek és a negatívabb visszajelzések ellenére is úgy döntöttek, hogy újra munkához látnak: lesöprik az asztalról a fölösleget, és visszanyúlnak a gyökerekhez, vagyis a jól bevált Settlers II-höz...

The Settlers II: The Next GenerationThe Settlers II: The Next GenerationThe Settlers II: The Next Generation


Jöttek, láttak, győztek - Akkor biztos, node most is?


A Settlers II 10. évfordulóját mivel is lehetne jobban ünnepelni, mint egy újabb Settlers-szel. Csak nem igazán passzolna a The Settlers VI név, hisz ez már nem a legutóbbi rész továbbfejlesztettje... Így kapta a játék ezt a rendkívül fantáziadús elnevezést: The Settlers II: Az Új Generáció. Az én tesztverziómban még előfordult pár "jópofa" bug, de a végleges verzióba már a horgászunk nem a tónak háttal ülve fogja a homokba lógatni a botját. A lényegre térve, a játék egy az egybe a régi játékmenetre épül, viszont a teljesen új grafikus motort használ, ami pont illik a hangulathoz, ötletesen megvalósítva a különféle effekteket. Külön kiemelném a víz és a tükröződés megvalósítását, ami kimondottan látványosra sikeredett, ezzel megint csak egy lapáttal rádobva a hangulatra. A missziók ezúttal is a a főépületünktől indulnak, 31 különböző épület közül válogathatunk gazdaságunk virágoztatására, ahol 25 különféle munkakörben vethetjük be emberkéinket, akik szépen elkezdik gyártani kuckóikban az élelmet, eszközöket, nyersanyagokat. 5-féle katona-fajta szerepel, a kezdetben még csak kis fakardos katonánk bizonyos pénzérme leperkálása esetén, szívesen felfejlődik tetőtöl talpig arany vértben feszítő hadvezérré, csak bírják szuflával az aranybányáink... A játszható népek szempontjából is a régi hagyományokat követi a játék: rómaiak, nubiaiak és kínaiak vetekednek a területek meghódításáért. Mindezttíz nagy küldetés keretében, továbbá számos skirmish pálya és többjátékos terep kapott helyet... Multiplayer módban maximum 6-an játszhatunk egyszerre, akár interneten keresztül is, amiért egy mezei pirospont jár a fejlesztőknek. A pályák sokrétűségére sem lehet nagy panasz, 3 teljesen különböző pályatípuson gazdálkodhatunk: egyik a szokásos szép zöld terep, hófödte hegycsúcsokkal, amiknek az aljába megannyi nyersanyag várja, hogy geológusaink azonosítsák őket, továbbá enyhén sivatagos vidék, ahol négercsók nubiai társaink érzik a legjobban magukat, és végül egy kopár, kiégett, tűzhányókkal tarkított mordori vidék.

 The Settlers II: The Next GenerationThe Settlers II: The Next GenerationThe Settlers II: The Next Generation


Van-e nálatok alkohol, nálunk a raktárba nincs sehol...


Ez bizony baj lenne, ugyanis ízes komlólé nélkül embereink nem hajlandóak fegyvert ragadni. Milyen unalmas is lenne benn csücsülni egy pókhálós barrakkban, kis hangulatjavító nélkül... Akik ismerik a Settlers sorozatot, azoknak most nem mondtam újdonságot, de akik nem, azok most figyeljenek! A játékot amolyan gazdaság-szimulátorként is emlegetjük, mert elsősorban a "feladatunk" egy gördülékenyen működő rendszer kialakítása. Értem ezalatt, hogy itt minden összefügg mindennel, azaz hiába termel a farmer sok gabonát, a pék nem tud vele mit kezdeni, míg a malomba meg nem őrlik neki. A lakatos és a kovács sem fog a nyers acéllal foglalkozni. Először építeni kell egy kohót, ott megedzik a nyersanyagot, és az így kapott acélrudakból viszont olyan szerszámokat és kardokat kovácsolnak neked, amilyet akarsz... Illetve ami nagyobb priorításra van állítva, ugyanis külön lehet állítani milyen eszközt, milyen gyakran gyártsanak, illetve hogy a szenet vagy az acélt melyik épületünkbe szállítsák sürgősebben és hol nem kell kapkodni a kihordással... Úgymond minden épületre szükséged van, hogy egy működő gazdaságot tudjál kialakítani, hisz a gabona kell a liszthez, a liszt kell a kenyérhez, a kenyér kell a bányában dolgozóknak, hogy munkálkodjanak... Ha nincs élelem, akkor nem lesz nyersanyag se, és ha nincs például szén, akkor nem fog a lakatos újabb kaszákat készíteni, hogy a következő farmon a dolgozónak legyen eszköze... A főküldetés végcélja, hogy meghódítsd az egész területet, amihez viszon katonákra is szükséged van, viszont, ha el akarod érni, hogy magasabb szintű katonáid legyenek, ahhoz egy stabil háttérre van szükség. Persze ezt skirmish, illetve több játékos módban át lehet állítani az Age of Empire-hoz hasonlóan, hogy mi legyen a parti célja, de lényegében a játék menete hasonló marad.

 The Settlers II: The Next GenerationThe Settlers II: The Next GenerationThe Settlers II: The Next Generation

A hangulat receptje


Itt van a sokat citázott hangulat, ami szerintem egy játéknak az egyik legfontosabb szempontja. Minél jobb egy játék hangulata, annál élvezhetőbb is! Ehhez mi kell? Végy egy jó ötletet, szinezd ki, rakj alá valami eltalált muzsikát (Star Wars játékok előnyben), hintsd meg egy kis szellemességgel, találj ki hozzá egy jó történetet, rakj rá egy tetszetős grafikát és voálá... Ezeknek a kritériumoknak többnyire megfelel a Settlers II: 10th Anniversary, az ötlet adott volt, a muzsikával eddig sem volt probléma, most is az a kellemes lágy zene szól, miközben a sok dolgozó ember munkazaja egybemosódik. A szellemesség is a helyén van, ha csak közelebbről megvizsgálunk egy embert, máris elmosolyodunk. Továbbá a játék remek lehetőséget nyújt azoknak is, akik ebben a kiváló időben kis testmozgásra vágynak. Nem kell hozzá mást tenni, csak ráközelíteni az egyik tétlenkedő hordárunkra. Mivel nekik is fitten kell tartaniuk magukat, -hisz bármikor jöhet egy farönk, amit izibe tovább kell szállítani a fűrészetbe-, rendkívül extrém tornagyakorlatokat végeznek a kézen állástól kezdve, a csirke imitáló járáson keresztül, a repülő gyakorlatokig mindent bevetnek! Szerencsére a játékélményhez hozzátartozik egy csipetnyi humor, ami csakis előnyére válik a Settlers-nek! Ami viszont nem, az a történet szürkesége. A szokásos sablon hangzik el itt is: hajótörést szenvedtünk egy lakatlan, ámbár misztikus sziget közelében (most miért jutott eszembe a Lost?), és fel kéne deríteni életformák után kutatva. Nicsak egy teleportkapu... Menjünk bele! Hoppá! A zöldövezetből átkerültünk a kies sivatagba. Ez még misztikusabb és érdekesebb hely, hát derítsük fel ezt is stb, stb, stb... Ez így gyengécske! Ami a grafikát illeti jó, szép, persze nem egy nextgen. Biztos lesz olyan ember, aki kevesli, de szerintem, ehhez a stílushoz ez pont megfelelő...

The Settlers II: The Next GenerationThe Settlers II: The Next GenerationThe Settlers II: The Next Generation

Végszó


Azért hatalmas durranásra ne számítsunk, egy jól sikeredett rókabunda a régi Settlers II-ről, szépen kipofozva, de játéktechnikai újdonságok szinte egyáltalán nincsenek benne, de hogy még egy árva új épület se, az azért talán egy kicsit pofátlanság... Viszont újra átélhetjük azt a remek hangulatot, amit annó a Settlers nyújtott nekünk, és amit most így szebb, 3D-s külsőben is fog...