Irány az anyatermészet!
All-Terrain Vehicle
A szóösszetétel egyértelműen definiálja a címben szereplő jármű rendeltetését: úttalan utakon közlekedő gép. Jellegéből adódóan Amerika, Kanada és Ausztrália egyes részein nem lehet vele rendes úton közlekedni, mert illegálisnak számít. A mezőgazdaságban is használatos változatok mellett mégis inkább extrém sportággá nőtte ki magát, hisz csak az érem egyik fele, hogy a jármű megbirkózik mindenféle talajtípussal. A játékban is szereplő négykerekűek első darabjait a Suzuki gyártotta le még 1982-ben. A típus neve QuadRunner LT125 volt, s főképp kezdőknek készült. Ezek után egyre nagyobb lett az igény a kis masinákra, és mindenkinek csak javasolni tudjuk, hogy ha módja van rá, próbáljon ki egyet -- de lehetőleg a trükközést hanyagoljátok a valóságban...
A trükközési rendszer háromszintes, az alapokat az első indítás utáni oktatórész megtanítja, ezért ezt nem is részletezem; persze biztos akad olyan, akinek nehezebb megtanulni, sőt zárójelben megjegyzem, egy kontrollerrel még élvezetesebb és könnyebb is a dolog. A futamok elején csak az első szintű trükkök lesznek elérhetők, majd miután kellő számút előadtunk ezekből, úgy nyílnak meg sorra a magasabb, látványosabb s persze időigényesebb variációk. Apró tanács: célszerű az első körben addig pózolni, amíg a speciális, csillaggal jelölt trükk elérhetővé nem válik (mivel ha használjuk a nitrót, akkor a megnyitott szintek visszaesnek), ekkor ugyanis bátran turbózhatunk, az a csillag nem vész el, és akármikor sütjük el az extra mutatványt, újfent egy teli tár gyorsító nedűvel gazdagodunk.
A pályák felépítése pofátlanul jóra sikeredett: nem csupán a leghajmeresztőbb viszonyú utakon kell keresztülrobognunk, de még megannyi levágás, alternatív útvonal is tarkítja őket, arról nem is beszélve, hogy gyönyörűen néznek ki. A kis sárdagasztó fenevadak szintúgy remekül festenek, és ami a legjobb az egészben, hogy a váztól kezdve az utolsó apró részletig mi magunk építhetjük fel a gépet -- és ezt itt most szó szerint kell érteni! Váz, hajtólánc, felfüggesztések, karosszéria, motorblokk, kormánymű, ülések, gumik, extra díszítések -- sorolhatnám a végtelenségig; mind-mind általunk adható meg színre és típusra egyaránt. Amennyire sokrétűnek hangzik ez, olyan pofonegyszerű kivitelezni, sőt, a jobb alsó sarokban folyamatosan láthatjuk, hogy a kínálatból melyik elem milyen hatással van a maximális sebességre, gyorsulásra, kezelhetőségre, a turbózás erejére, valamint a trükkökre, amit ha magas értékre lövünk be, könnyebben lesznek kivitelezhetőek a mutatványok.
Ennek a résznek a legfontosabb haszna az, hogy a World Tour módban az adott versenyszámhoz a legjobban passzoló ATV-t vihessük magunkkal. Három fő versenytípus van csupán, ám jellegük miatt célszerű mindegyikhez egyedi gépet hegeszteni. A Race sima verseny, ám itt olyan gép kell, ami nem csak gyors és rendesen irányítható, de a trükközésekre is megfelelő módon alkalmas. A sprintfutamok alatt nem igazán lesz alkalmunk figurázni, így erre egy jól gyorsuló és kanyarodó jármű az ideális, míg az utolsó, Freestyle versenyszámhoz a boost és a trükkök értékeit tornázzuk fel, amennyire csak tudjuk. A PURE ugyan mindhárom típus esetén pazarul teljesít, tizenöt riválissal a pályán az állandó versengés garantált, de ahol a legfényesebben kimutatja a foga fehérjét, az a Freestyle. Direkt ehhez a módhoz kialakított pályákon kell annyi mutatványt előadnunk, amennyit csak tudunk, ám mindezt különböző speciális ikonok felvételével tehetjük vadabbá. A két legfontosabb az üzemanyag-fagyasztó, illetve az, amellyel a speciális trükköt azonnali aktiválhatjuk; ebben a játékmódban ugyanis „időre” megy a hadd el hadd, csak óra helyett a benzinünk fogy, ennek kiürülését tolhatjuk ki a fagyasztással, míg a speciális figurákhoz alapjáraton három trükközési szintet kellene elérnünk, hogy aktiválódjon -- nem kell különösebben részleteznem, hogy mekkora előnyt jelent, ha ez rögvest elsüthető, a maga maximálisra töltött nitrómennyiségével együtt.
A sikeres világbajnoki szereplés nem csupán pontokkal jutalmazza ténykedésünket, hanem tucatnyi megnyitható extrával, valamint a gépünk gyorsításához nélkülözhetetlen erősebb, jobb alkatrészekkel is. Eleinte csupán D kategóriás teljesítményű lesz az ATV-nk, amit a végére A fokozatúra húzhatunk fel, ami higgyétek el nekem, eszméletlen száguldást produkál, fel lehet kötni mindent, amit ilyenkor célszerű.
...azért mégis
Úgy értem, találtam ám fogást a játékon, és ez nem más, mint a rövidsége, s e mellé jön még az is, hogy ha mindent megnyerünk, akkor se nyílik meg újfajta játékmód, pedig a téma adja magát; kicsit olyan érzésem is van evégett, hogy tudták a fejlesztők mindezt, de a második részre is kell tartogatniuk valami puskaport. Nem szoktunk effélét írni, de valótlant állítana a tesztelő, ha nem nézne rá fórumokra, hogy a közösség hogyan látja a programot. Ami a lényeges, hogy a PC-s verzióval kapcsolatban többeknél kifagyások vagy irracionális töltési idők jelentkeztek ez az én tesztgépemen nem lépett ugyan fel, de amennyiben nagy általánosságban igaz, vélhetően egy patch rá fog férni a játékra. Ez persze sokak szemében ronthat az élvezeti értéken, de érzésem szerint orvosolni fogják a készítők, ergo ez ne tántorítson el a játéktól senkit!
A szavatosság viszont nem vérzik el, ugyanis ritka jó multit kapott a PURE. Az összes pálya és versenyszám játszható, akár bajnokságok is kialakíthatóak s mindezt akár tizenhatod magunkkal egyszerre. Az online rész rendelkezik egy sajátos versenyszámmal is, ami a Freeride nevet kapta, de meglepetésként rátok bízom, hogy kiderítsétek, mit is takar, no meg, hogy hogyan lehet ott győzni.
Jó helyen, még jó időben
Noha az uborkaszezon végére esett be a játék, van annyira jó, hogy a karácsonyi szezon nagyágyúi mellett ne tűnjön el az ismeretlenség homályában. Komolyan, ilyen jól kiegyensúlyozott, végig élvezetes extrém sportautós játék, ráadásul ennyire remek audiovizuális minőségben rég tette tiszteletét PC-n. Semmiképp se hagyjátok ki, minimum a demót lessétek meg!