Mire ezt a tesztet olvassátok, minden bizonnyal tudni is fogjátok, hogy ki nyerte a nyár legnagyobb kerékpáros megmérettetését, de nekem egy külön élményt nyújtott az, hogy a Tour ideje alatt tesztelhettem a Cyanide Studio menedzsersorozatának aktuális részét. A PCM 2016 nem újít óriásit a korábbi modellen, a fejlesztők lényegében a szokásos éves frissítéseket adták hozzá a jól bevált recepthez. Aktualizált versenynaptárakat, szakaszokat és csapatokat kapunk, de sajnos a licencekkel érdekes módon még ennyi év után is meggyűlik a kiadó baja. Mert bizony a Focus Home sok-sok esztendeje ücsörög a Tour de France jogain, ennek ellenére egy korrekt keretekkel megpakolt játékot sem sikerült piacra dobnia a cégnek. Szerencsére idén van megoldás erre is a beépített Steam Műhelytámogatás képében.
HALSZÁLKÁZVA
Ezt a kifejezést a nagyon szenvedős hegymenetre szokták használni, ami lényegében egy oldalazás, sem mint egyenes vonalú fölfelé haladás. Gyakorlatilag, aki használt az elmúlt hét év alatt Cycling Manager játékot, nem sok újat fog találni a körítésben és a játékmenetben sem. Mielőtt belebonyolódnék, nagyon fontos tudnotok, hogy egy rétegjátékkal van dolgunk, az országúti kerékpározás alapvetős ismeretei nélkül senkinek sem ajánlom megvételét. Ha azok a kifejezések, hogy szökés, részhajrá, grupettó, pelotón, pavé vagy esetleg velodrome sem ugrasztják ki a kisnyulat agyatok pici üregeiből, akkor legalább egy 3 hetes körversenyt tessék megnézni, mielőtt a programhoz nyúlnátok (értitek, NYÚLnátok). Ha ez megvan, és még arra a magazinra is emlékeztek, amelyikben ezt a tesztet találtátok, akkor innen tessék továbbolvasni. Visszább véve a tréfarépa (ezek a nyulak…) adagból, rátérhetünk a lényegre. Az oktatómód a rutinosabbaknál is maradjon bekapcsolva, mert így lehet megismerni azt a pár fontos újítást, amivel idén többet nyújt a PCM-sorozat.
LEFELÉ FÖLÉRNI
Javaslom, hogy ne vessük magunkat rögtön a karriermódba, hanem pár egyszeri szakasszal tanuljuk meg a 3D verseny kezelőfelületét. Lehetőség van persze a szimulációra is, de ez sok más menedzserprogrammal ellentétben itt igazi bűn! A játék savát-borsát ez adja, ahogy együtt élhetünk a szakasz alakulásával, befolyásolhatjuk csapatunk, és ezzel az egész mezőny viselkedését. Ha azt vesszük észre, hogy ennek a fordítottja történik, már régen késő. Itt megtanulhatjuk a kezelőfelületet, így osztogatva utasításokat a versenyzőinknek. Nagyon fontos, hogy lehetőleg ne hagyjunk senkit lemaradni, határozzunk meg egy alapvető intenzitást (1-99-ig), amellyel tekerjenek a csapattagok. Ajánlatos mindenkit kijelölni, és egyszerre állítani ezt a csúszkát, egészen addig a pontig, amíg azt nem észleljük, hogy a mezőny egy másik dimenzióba kapcsolna. Figyeljünk oda, hogy mindig legyen egy vízhordónk, akit időnként hátraküldünk kulacsokért önmaga és a többiek számára is! Lehetőleg ez ne az utolsó 40 km-re essen, mert akkor soha nem fogjuk tudni összeszedni a csapatot a hajrá kezdéséig.
Sík szakaszok előtt tájékozódjuk arról, hogy ki a legjobb sprinterünk, mert neki kell majd szélárnyékot biztosítani a hosszú-hosszú kilométerek alatt, így tudja majd a megtakarított erőtartalékait a befutónál ellőni. Nagy szerep hárul ilyenkor az energiazselére is, ebből mindenki egyet visz magával. Ennek kell egy kis idő, amíg kifejti jótékony hatását, tehát a sprint kezdetekor már semmi értelme elhasználni. A hegyekkel tarkított etapokkal viszont semmi nem érhet fel, itt szoktak eldőlni a több hetes körversenyek is. Magyarul az összetett győztesek általában nagyon jó hegyimenő tulajdonsággal rendelkeznek. Elég megemlíteni Lance Armstrong vagy Eddy Merckx nevét. Utóbbi úgy volt képes Tourt nyerni, hogy minden trikó pontversenyét vezette. A hegyeken kell átállni inkább annak a versenyzőnek a menedzselésére, akinek esélye is lehet a győzelemre, de ezt csak alapos és átgondolt csapatösszeállítással fogjuk tudni elérni. Legyen tehát sprinter és hegyimenő (climber) alkatú versenyzőnk is a kijelölt keretben.
AZ IDŐ FOGSÁGÁBAN
A menedzserkedés sokat nem változott az évek során, van egy nagyon sok versenyből álló évünk, gondosan el kell terveznünk, hogy melyiket találjuk fontosnak. A legjobbjainknak az egynapos klasszikus futamokra és a legmagasabban rangsorolt körversenyekre kell az igazi formájukat hozniuk. Csupán pénztárcánk szab annak határt, hogy mennyire költséges edzőtábort foglalunk le, és milyen képzett a csapatunk edzői, orvosi és megfigyelői személyzete. Az edzőknek is több típusuk van, ki a spártaibb, ki a modernebb edzési módszereket kedveli. Az általam irányított Astana csapat egyik nagyöregje, Vincenzo Nibali kikérte magának, hogy őt egy rabszolgahajcsár akarja kioktatni, kénytelen voltam neki más trénert kijelölni. Ezen felül persze lehetnek betegségek, sérülések, melyekkel számolnunk kell, ennek megfelelően muszáj átszabni terveinket. A szponzorok elégedettsége pedig a legfontosabb, hiszen drága hobbinkhoz tőlük kapjuk a pénzmagot. Egy-egy komolyabb kerékpár a milliós összegeket csiklandozza, szóval megtiszteltetésnek vehetjük egyes alkatrészgyártók arra vonatkozó felkéréseit, hogy használjuk legújabb terméküket és tegyünk jelentéseket róluk. Az apró újítások egyike például az, hogy egyes támogatói elvárásokkal alkudozhatunk is, de jaj nekünk, ha felvállaltunk egy jobb szereplést és nem tudjuk azt megvalósítani.
BEFUTÓ
Ahogy tavaly, idén is van egy leegyszerűsített módja a játéknak, ahol magunkat kreálhatjuk meg profi kerékpárosnak, majd csapattársaink kéréseinek megfelelően viselkedünk a verseny alatt. El fog jönni az az idő is, amikor nekünk fogják felvezetni a hajrát, és nem mi köpjük ki a tüdőnket mások sikere érdekében. De mit lehet tenni? Az országúti kerékpározás igenis csapatsport. Van továbbá pályaversenyzési lehetőség és multiplayer is, ezzel sajnos szinte minden évben vannak gondok. Nem túlzás, hogy néha tíz percbe is beletelik egy verseny összehozása. A grafika nem változott sokat, rengeteg a kameraállás, helyenként nagyon szép is, de sokszor vannak fura események, amelyeken mosolyog az ember. Sportmenedzser kategóriában viszont kétségtelenül a kiemelkedő csoportba kell besorolni. A konkurencia teljes hiányában azonban túlzottan nincsen sietségre kényszerítve a Cyanide és a Focus Interactive kettőse, továbbra is szökésben vannak, magabiztos előnnyel.