Mivel a jogi viták miatt jövőre már egészen biztosan nem lesz a mostani formában játékváltozata az amerikai egyetemi bajnokságnak (maga az NCCA Football sorozat nem szűnik meg, csak máshogy fogják hívni, és az NCAA logójával sem lehet majd összefutni), ezért az egyszeri vásárló a boltba tévedve elsősorban a Madden NFL-szériával fog szembesülni. A sorozat gyökerei kifejezetten messzire, 1988-ra nyúlnak vissza, csak akkor még nem életszerűen mozgó figurák dobálták a tojáslabdát, hanem apró, az ember alapvető ismertetőjegyeit csak nyomokban magukon viselő pixelsportolók próbálták magukat átpréselni a gólvonalon. A 25. születésnapját ünneplő Madden NFL így idén hatalmasat robbanthatott volna, de nem tette -- és ezen egyáltalán nem lepődhetünk meg.
A ciklikusság jegyeit mutató Electronic Arts sportjátékok mostanra jutottak el odáig, hogy már nem tudják hová kitolni a jelenlegi konzolgenerációs gépek adta lehetőségeket. Az alapjaitól újraírni az egészet üzletileg nem éri meg, a küszöbön lévő gépcsere miatt sokkal célszerűbb várni egy évet, és jövőre, az új platformokon újraalapozni azt, amit csak az amerikai foci digitalizált változatáról tudni lehet és érdemes.
Ennek megfelelően a Madden NFL 25 csupán minimális eltérést mutat a tavalyi epizódhoz képest. Természetesen most is benne van az NFL összes csapata (a létező legfrissebb játékoskerettel), és még mindig le lehet tudni az egész bajnokságot, nem csupán játékosként, de edzőként, menedzserként is, sőt, kisebb pihenő után ismételten elérhető a tulajdonosi opció is. Utóbbi mélysége ugyan meg sem közelíti a rivális sportágak hasonló szimulátorait, viszont szórakoztató feladatokat nyújt a szokásos teendők mellé. Tulajdonosként összeállítható a menedzsment, megváltoztathatók a jegy- és merchandise árak, megválaszolhatók a média kérdései, teljesen új stadion húzható fel, sőt, még a székhely is áttehető egy másik városba, így olyan elképzelhetetlen forgatókönyvek is megvalósíthatók, minthogy mondjuk a Greenbay Packers fityiszt mutat Wisconsinnak, és a továbbiakban Los Angelesben passzolgatják tovább a labdát. Sajnos az élet tulajként sem fenékig tejfel, érthetetlen módon olyan tevékenységeket is le kell tudni (tapasztalati pontok gyűjtése minijátékokkal), melyeket a valóságban egészen biztos, hogy nem kellene, így egyáltalán nem nevezhető élesnek a határ az egyes szerepkörök között.
Újítást elsősorban nem is itt, sokkal inkább játék közben érdemes keresni. Az idei, szokás szerint marketingszagú módosítás az irányítást érinti: a precíziós módosítóknak hívott extra lényegében az eddigi forgás, kikerülés, átugrás egy gombra zsúfolt változata. Most már nem kell polipként rátenyerelni a kontrollerre, és úgy megpróbálni kikerülni a védőket / felfogni a támadókat, elég csupán egy ravaszt lenyomni. Ez ugyan jelentősen lelassítja az éppen irányított játékost, viszont tényleg feldobja mind a támadó-, mind a védőjátékot. Azt azonban továbbra is ki kell emelni, hogy az NFL-sorozat irányítása még mindig túlságosan bonyolult tud lenni: mivel oktatómód nem nagyon van a játékban, ezért teljesen kezdőként iszonyúan nehéz belerázódni a meccsekbe. Ahogy a sportág szabályrendszere, úgy a játékváltozat ezen része is összetett, és kisebb-nagyobb utánaolvasást igényel.
És hogy mindez megéri-e? Mivel az NFL 25 a piac egyetlen hivatalos amerikai foci játéka, ezért sok választás nincs -- feldolgozásnak, szimulációnak egyáltalán nem rossz, de ha valaminek, hát ennek a stílusnak kifejezetten jót tenne végre egy kis verseny. Így talán nem kéne újra és újra ugyanazokat a kommentátormondatokat hallgatni, ugyanazokat a touchdown-animációkat bámulni, ugyanazt a körülményes menürendszert, feleslegesen túlbonyolított irányítást megszokni, mint minden évben. Hol van egy bátor viking, egy bölény vagy egy jaguár, mikor szükség lenne rá...?