Diablo új szemszögből?
Legfőbb kérdésünk az volt a megjelenés előtt, ugyan milyen kategóriába is sorolhatnánk be a Hellgate-et. Pár napos intenzív tápolás után bátran kijelenthetjük: a Hellgate egy akció-RPG, nem kevésbé és nem jobban, mint a Diablo 2. A végeláthatatlan szörnygyepálás közben tényleg milliónyi különböző fegyvert, páncélt és apró kiegészítőt kapkodhatunk össze a földről, melyek rendezgetésével, válogatásával fog eltelni már első végigjátszás esetén is bő harmincórás játékidőnk. Felülnézetes, izometrikus nézet helyett viszont ezúttal klasszikus FPS szemszögből zajlik a mészárszék, melyből közelharci fegyverhasználat esetén érdemes kiváltanunk egyetlen görgőgördítéssel külső nézetre. Ilyen formán nem csak ujjunk kigyúrtsága fogja meghatározni előrehaladási sebességünket, hanem a valódi célzás, kerülgetés, oldalazgatás szükségességének képbe kerülésével ügyességünk, Quakes tapasztalatunk is sokat nyom a latba. Ilyen formán az FPS nézetnek, valamint a világ és az ellenfelek hasonlóságának köszönhetően gyakran a Painkillerre emlékeztetett a Hellgate, félórás cuccolás, karaktercicomázás után viszont megint csak a Diablós emlékek villantak be, a hatalmas online kooperatív népirtások közben pedig valószínűleg nem egyszer fogok a World of Warcraftra emlékezni. Szó mi szó, érdekes hibrid lett a Hellgate, és teljesen nyitott kérdésnek tartom, hogy vajon a fent nevezett három játék stílusának kedvelői vajon mennyire fogják szívükbe zárni a Flagship zabigyerekét.
A Blizzard/Diablo örökség
A Hellgate tesztelése közben akaratlanul is folyamatosan a Diablo 2 lebegett szemeim előtt összehasonlítási alapként, nem véletlenül. Blizzard hagyományokhoz híven a Hellgate is többszörös komoly átalakulás és több megjelenés halasztás után kerülhetett csak karmaim közé, és már az első bestiákat meglátva egyértelmű volt számomra, hogy néhány grafikus, karakter designer is átigazolhatott a Blizzardtól. A cirkalmas betűtípus, a pokoli teleport kapuk is mintha csak a Diablo 2-ből pattantak volna elő, a karakterek képességeiben, fejlődésfájában pedig sok helyen egyáltalán nem akartak/tudtak elszakadni a nagy elődtől. A Pengemester támadási lehetőségei szinte pont ugyanúgy fejlődtek, mint anno Barbáromé, a Mesterlövész képességei az Amazonéval párosíthatók össze nagyrészt, kedvenc Idézőmet irányítva pedig kisebb hadseregemet figyelve ugyanúgy kényelmesen megvacsorázhattam két szintlépés között, mint anno Nekromantámmal. Egyébként a küldetések közt is található számos apró, finom utalás a nagy elődre: a Diablo 2 egyik első feladata volt Wirt műlábának megkeresése, a Hellgate-ben pedig egy Wart nevű flótás zargat minket művégtagjának előkerítésével.
Pokoli kellemetlenségek
Pokolkapu magyarul
Meglepődve konstatáltuk tesztpéldányunk installálásakor a felkínálkozó magyar nyelvű feliratozás használatát. Hála az EA-nek a Hellgate teljes szöveganyaga magyarításra került, ami a rengeteg dialógusra való tekintettel nem kis (roham)feladat lehetett. Sajnos a villámtempó meglátszik a minőségen: számtalan igen komoly stilisztikai és helyesírási hibát fedezhetünk fel, az erőltetett vagy szó szerinti fordításoktól (Megszállott Uborkásüveg, Sokhéj, Tifuszos Mari) pedig néha a falat tudtuk volna kaparni. Szerencsére bármikor nyelvet válthatunk, így az angolosoknak nem kell szörnyülködniük, de a nyelvet nem beszélő sok ezer hazai játékos is bátran belekezdhet a gyepálásba.
Harcolunk
Miután így kisiránkoztam magam, azért meg kell jegyeznem, a negatívumok ellenére hajnalba nyúlóan szeleteltem a pokoli hordákat. A gyepálást láthatólag igyekeztek sok apró ötlettel változatosabbá tenni, ennek ellenére a játékmenet kissé monotonra sikerült egyjátékos módban. A fegyverek végelláthatatlan sora és variálhatósága rengeteg játékstílusra ad lehetőséget, ugyanis teljesen másként kell küzdenünk kardot-pajzsot tartva kezünkben, mint mondjuk savvetőt és lézerpisztolyt markolva, vagy urambocsá kétkezes rakétavetővel. Főleg mindkét kezünkben lőfegyvert tartva válik lehetőségünk taktikázásra, ugyanis ezek hatótávolsága, tüzelési, újratöltési, valamint túlhevülési sebessége igen széles skálán mozog: rengeteg kombinációval kísérletezhetünk, sőt a profik akár harc közben is villámgyorsan, gombnyomással váltogathatnak az előre beállított fegyverkombinációk között. Mindezt persze kasztunktól függő intenzitású, folyamatosan fejlődő mágiahasználattal egészíthetjük ki, amik így együtt azért komoly lehetőségekkel kecsegtetnek értő kezek közt no persze végig lehet rohanni a játékon egy szál plazmavető tűzgombjának nyomva tartásával is. Teszem hozzá: sajnos. Igen, sajnálatos módon a kezdetben választható egyetlen nehézségi fokozaton a Hellgate nem egy pokoljárás a gyakorlottabb FPS kedvelőknek, bár a felszerelésre azért még nekik is ugyancsak ügyelniük kell. Az ellenfelek életereje, sebzése egyszerűen túl alacsony a mienkéhez képest, és ha még fel is tartják őket Mérnökünk vagy Idézőnk lényei, segítői, úgy az esetek túlnyomó többségében biztonságos távolságból, vigyorogva leszedhetjük őket. A játék második felében mondjuk néha már komolyabban oda kell figyelnünk, a vége felé vannak igencsak húzós részek, de azért halálozás számunk így sem fog drasztikus mértékeket ölteni
és tápolunk
A számolatlan démonhordákból természetesen irtózatos mennyiségű fegyver, páncél, relikvia fog ölünkbe, pontosabban hátizsákunkba hullani. A Diablo 2 kiegészítőjének rúnarendszere sokkal kiforrottabb, használhatóbb formában köszönt ezúttal vissza: a fegyverekben többféle modifikáció típust helyezhetünk, melyek ezúttal valóban jelentős és hasznos bónuszokkal ruházzák fel azokat, és így tényleg megépíthetjük (rém)álmaink gyilokszerszámait. Igazán jó holmikhoz, mint az lenni szokás ezúttal is a harcmezőn fogunk szert tenni, a kereskedők csupa bóvlit árulnak és nevetségesen magas haszonkulccsal dolgoznak, szinte csak kiegészítőket érdemes vásárolni tőlük, no meg eladni nekik a sok felesleges nehézfémet. Hátizsákunk űrtartalma ugyan sajnálatosan kicsi, és nagyon jó lett volna egy automatikus tárgyelrendezés gomb, hát még egy beállítási menü, hogy csak az értékes, hasznos tárgyakat vegyük fel, ne kelljen folyton a lomokkal vesződni. A játék kezelőfelülete elsőre kissé kuszának tűnhet, de valójában elsőrangú és rengeteget segít a tájékozódásban, rendezgetésben.
Még nem jött el a végítélet
Mivel tesztpéldányunk az utolsó előtti pillanatban esett csak be szerkesztőségünkbe, még nem volt alkalmunk mind a hat karaktert kitapasztalva, többször végigjátszani a Hellgate-et, pláne nem érdemben kipróbálni az online lehetőségeket. Az mindenesetre biztos, hogy a játék nem mindenben váltotta be hozzá fűzött reményeinket, érthetetlen számunkra, hogy maradhattak benne ekkora szarvashibák, ilyen hiányosságok ennyi fejlesztési idővel és ilyen háttérrel. Végleges értékítéletünk előtt mindenesetre még alaposan szemügyre vesszük az online csatatereket a kidolgozott klántámogatással és PvP arénákkal következő számunkban még feltétlen visszatérünk a Hellgate-re.