Noha magazinunkban nem ritka vendégek a járműszimulátorok, a verejtékes földműveslétet feldolgozó programok eddig mégis elkerülték a Guru hasábjait. Ennek oka igazából magában a témában keresendő: személyes tapasztalataim alapján bizton állítom, hogy a traktorral szántáshoz képest még a buszvezetés is felér egy adrenalinfröccsel, így eddig nem éreztem elég ingerenciát arra, hogy kombájnnal csapassam a virtuális szántóföldeket. Valamit azonban mégis jól csinálhat a GIANTS a Farming Simulator-sorozattal, ha már az ötödik etapnál tart a széria, így végül úgy döntöttem, hogy én is beköltözök pár hétre egy EU-konform gazdaságba, hogy megvizsgáljam, vajon megéri-e a törzsközönségnek felújítani a gépparkot, és hogy nem maradnak-e parlagon a szériával csak most ismerkedő földművesek sem…
„Álmom egy tanya…”
Igaz, nem volt szerencsés részemről a járműszimulátorokat emlegetni fentebb, a Farming Simulatorben ugyanis a hangsúly nem a kezelésbe vehető munkagépek kidolgozottságán van, hanem sokkal inkább a farmon, ahol bevetjük őket – a játék ugyanis alapjában véve egy vezethető járművekkel tarkított farmmenedzsment-szimuláció, melyben célunk, hogy a játéktér összes termőföldjét magunkévá tegyük (no nem úgy). Noha a hektáronkénti árak mellett ez eltarthat egy darabig (az előző részhez képest teljesen új játéktéren 42 földdarab van, melyből kezdetben csak egyet birtoklunk), az agrármérnökök egy percig sem fognak unatkozni, a szükséges tőkét ugyanis sokféleképp gereblyézhetjük össze. Füvet, búzát, árpát, repcét, krumplit és cukorrépát termeszthetünk, méhkaptárak, melegházak vagy nap- és szélerőművek üzemeltetéséből szerezhetünk mellékest, aki pedig az állattartásra esküszik, birkákat, tyúkokat és szarvasmarhákat nevelhet a legelőkön (a 2011-es etaphoz képest tehát minden téren bővült a játék). Hogy ezek közül mely lehetőségekkel élünk, csak tőlünk függ, szóval aki több lábon állna, mindhárom ágazatba befektethet, de nem jár rosszabbul az sem, aki kizárólag a növénytermesztésre fókuszál.
Nap szívja, eső veri
Nem véletlenül emeltem ki a növénytermesztést, a játék középpontjában ugyanis az áll, egyrészt mivel az aratások során szerezhetjük be az etetések alapanyagait is, másrészt pedig mert a legrészletesebben a termőföldek művelését dolgozták ki a fejlesztők. A folyamat a mezőgazdászok számára ismerős szántás-vetés-permetezés-aratás-kultiválás fogat körül mozog (szigorúan ebben a sorrendben), az egyes fázisokat pedig egy rakás megvásárolható jármű segítségével végezhetjük el. És ez nem túlzás, a játék cirka száz licencelt gépet vonultat fel: traktorok, kombájnok, fűnyírók, markológépek tucatjai közül válogathatunk, a járművekre aggatható ekék, kultivátorok, valamint vető- és permetezőgépek terén szintén bőséges a kínálat, de a földművelés járulékos tevékenységeihez (bálázás, szénaforgatás, etetőanyag-készítés) is rengeteg eszközt találunk a boltban. Van itt tehát minden a Lamborghini traktortól az önjáró takarmánykeverőig, bihari legényként igazából csak az errefelé őshonos márkákat (CLAAS, New Holland, MTZ) hiányolom, látva viszont a játék termékeny modder-közösségét, biztosra veszem, hogy előbb-utóbb felbukkannak a játékban azok is.A járművek kezelése egyszerű, akárcsak a kiegészítők (vágóasztal, ellensúly) felkapcsolása és használata, a hangsúly így tényleg nem a vezetési modellen, hanem a földek megfelelő művelésén és a termény időben történő betakarításán van (erre szerencsére nem kell hónapokat várni, pár játéknap alatt beérik minden, ha rendesen permetezünk/trágyázunk).
A megfelelő időzítésben az Escape-pel elérhető térkép segíthet, amellyel egyrészt járműveink jelenlegi pozícióját, másrészt a földjeinken elvetett termény állapotát követhetjük nyomon – aratni a zölddel jelölt táblákat lehet (bár ezt esőben nem ajánlott megpróbálni), a begyűjtött terményt pedig a farmunk közepén található silókban tárolhatjuk el, ahonnan aztán pótkocsival szállíthatjuk el a pályán lévő átvevőhelyek valamelyikére.A folyamat persze nem mindig ilyen egyszerű, főleg ha több földet művelünk egy időben – ekkor jönnek kapóra az MI munkások (a földhöz állított járművet ugyanis egy gomb lenyomásával átadhatjuk a gépnek, aki utána órabérben megműveli vele a terepet), illetve a többi hús-vér farmer.
Bizony, a játékban egy teljes értékű kooperatív multi is helyet kapott, melyet ráadásul valamely offline mentésünkkel indíthatunk el, lehetőségeink így mindkét módban teljesen megegyeznek, az egyetlen eltérés csak annyi, hogy a vendégek az MI szerepét veszik át (így multiban mindenki a hostnak termeli a lét). A módozatot szerencsére a várható mod-özönre is felkészítették, a program így támogatja a kiszolgáló által használt modifikációk automatikus letöltését is, rossz szó tehát egyedül a közösséget érhetné, akik viszont szintén igen segítőkészek voltak a „meccsek” alatt -- az a pár arc pedig, aki részegen pattant traktorba, hamar a játékon kívül találta magát…
„Ős, buja földön dudva, muhar”
A digitálismezőgazdász-lét tehát meglehetősen nyugis és bájosan szórakoztató, a nagybani helyzet azonban nem tökéletes, az összképet több zavaró elem is rontja. Ezek közül számomra a legkellemetlenebbnek mindenképp az épkézláb oktatómód hiánya bizonyult -- bár hét tananyag is taglalja a játékban fellelhető gépezetek használatát, magáról a farm menedzseléséről, valamint a növénytermesztésről és állattenyésztésről ezekben szó sem esik. A karriermódot elindítva kizárólag pár, ikonnal aktiválható gyorstippre támaszkodhatunk, amik hasznáról mindent elmond, hogy az első pár órámat a YouTube-on és a játék rajongói oldalain töltöttem, hogy megtudjam, hogyan lehet állatokat venni, és miképpen kell eltárolni vagy táppá keverni a terményt. Hasonló szűkszavúság jellemzi egyébként a játék többi részét is: PDA-nk például átvevőhelyekre lebontva listázza az aktuális terményárakat, a térképen viszont nincsenek egyértelműen jelölve a telephelyek, de még a birkák és tehenek legelője sem.
A kezdőkkel szembeni barátságtalanság mellett a motor sem brillírozik kielégítően. Bár a járművek gyönyörű, poligonban gazdag modelleket kaptak, a belterük nagyon fapados, és nem is igazán interaktívak (a kötelező funkciókat leszámítva semmit nem állíthatunk rajtuk, így hiába van mondjuk mindegyiken megkülönböztető jelzés, nem lehet felkapcsolni a villogót). A vezetési modell szintén érdekes: fizika gyakorlatilag nincs a játékban, kombájnnal is ralizhatunk hegyen-völgyön át, de baleset esetén sem kell félni, mert a sérülésvizsgálat is szőrén-szálán kimaradt a játékból. Végezetül az MI sem teljesen szakképzett: bár a traktorokat viszonylag jól kezeli, a kombájnürítés már meghaladja képességeit (ekkor nekünk kell melléállni pótkocsival), és hajlamos elakadni a föld mellett lévő tereptárgyakban is.
„Állok a pusztában…”
Nem egyszerű verdiktet hirdetni az FS2013 felett, mivel két csoportot is informálnom kell arról, hogy megéri-e idén is belevágni a földművelésbe. Nos, azon agrármérnökök, akik már korábban belekóstoltak a Farming Simulatorbe, valószínűleg jól fognak szórakozni a friss résszel is: az új pálya, illetve az új termények, járművek, állatok és a javított mod-kezelés legalábbis simán az idei etap beszerzése mellett szól. A mezei szimulátorfogyasztók azonban nem feltétlenül találják meg számításukat a programban, egyrészt a barátságtalan betanulási fázis, másrészt a foghíjas vezetési modell miatt – mindenesetre, ha a Murcielago helyett az R4.110-re esküszöl, ne tartson vissza semmi a játék kipróbálásától…