Valahol jó és megtisztelő dolog úttörőnek lenni, stílusokat vagy éppen műfaji alapjátékokat teremteni, ebben pedig akárhogyan is vesszük, a Giants Software kivette a részét. Bár sok-sok esztendővel ezelőtt még a többség kinevette a csapatot a munkagépekre összpontosító Farming Simulator kapcsán, a sorozat népszerűsége azóta is töretlen, sőt újabb piacokat sikerül elfoglalni, így például az FS15 immáron a PC-s változat mellett az előző generációs konzolokon túl még PS4-en és Xbox One-on is tiszteletét tette, miközben játékmenet terén is sokat fejlődött. Eleve komolyabb gazdálkodási folyamatokban is részt kell vennünk, a grafikusmotor is változott, eszközeink pedig soha nem látott számban állnak rendelkezésre, hogy felvirágoztassuk farmunkat.
Élet a farmon
Fontos az emlékezetünkbe vésni, hogy bár alapvetően ezzel fogjuk eltölteni legtöbb időnket, mégsem annyiról van szó, hogy egy népdalt dúdolgatva elszórjuk a magvakat, megöntözzük a veteményest, aztán learatjuk munkánk gyümölcsét, hogy végül a tornácon kényelembe helyezkedve egy szalmaszál rágcsálása közben gyönyörködjünk a naplementében. A Farming Simulator 15-ben ugyanis komoly üzleti lépéseket kell tennünk, néha több választás közül döntve a helyes irányba kell terelnünk gazdálkodásunkat, miközben a piac helyzetét figyelve gyors reakcióidővel használjuk ki a lehetőségeket, amik immáron az állattenyésztést és újdonságként a fakitermelést is előtérbe helyezik. Mindehhez persze kapunk egy gyakorló módot is, ám a tréning, hogy is mondjam… némileg hiányos, egy-két alap (egymáshoz kifejezetten hasonló) munkafolyamatot megmutat nekünk, aztán szépen elengedi a kezünket, amikor már komolyabb feladataink lennének.
Ha egy üzlet beindul
A két helyszínen, vagyis a skandináv Björnholm dimbes-dombos tájain, valamint az amerikai Westbridge Hills területein folyamatosan változnak a napszakok, mialatt mi nekiállunk az izzasztó munkának: a hirdetőtáblákról begyűjtjük a küldetéseket, megdolgozzuk a földeket, majd a lövöldözés és harc helyett a krumplira, kukoricára, búzára, árpára vagy éppen a csirkékre összpontosítva elkezdünk bevételt termelni, amihez ugye rengeteg munkagépre van szükségünk. Ha pedig éppen túltermelést sikerül elérni, a felesleget gyorsan elraktározzuk, hogyha ismét emelkedik a piaci ár, túl tudjunk adni termékeinken. Ezenkívül másokat is alkalmazhatunk, sőt az online multi segítségével barátokat és ismeretleneket hívhatunk be segítségül, elvégre a valós emberi intelligenciának nincs párja, ráadásul a mesterséges droidok hajlamosak szó nélkül venni a kalapot és kabátot, miközben mi megszakadunk a melóban.
Az új generációs változat
Időnket tehát sokféle módon elüthetjük, a farm megmunkálásában pedig van némi báj, azonban a Farming Simulator 15 sajnos így sem lett felejthetetlen alkotás. A mesterséges intelligenciára mintha nem is szántak volna időt a fejlesztők: az utakat gyalogos és autós zombik járják, a tereptárgyak fittyet hánynak a valós fizikai törvényekre, ráadásul bár a veteményes mellett a munkagépek hada is igen korrekt megvalósítást kapott, az összkép már nem ilyen pozitív. A sima járgányok, épületek borzalmasak, ahogy a belső nézet is elnagyolt, emellett a PC-n tizenhat fős kooperáció is hatra csökkent le, ami elég csúnya eredmény. Persze a lényeg még mindig a licencelt munkagépek használatán van (több mint 40 gyártó közel 150 eszköze került a programba), amivel a téma iránt érdeklődők – valamint hallomás alapján a fiúgyerekek is – remekül elszórakozhatnak, noha volna még mit fejleszteni a játékon. A járgányok vezetésének, használatának és tisztogatásának megvan a maga szépsége, és bár nekem ezt nem sikerült megtalálnom, ez legyen az én problémám, elvégre az eladott példányszámok nem engem igazolnak.