Néha a legegyszerűbb ötletekből születnek meg a legjobb játékok. A 2012-ben, eredetileg mobil platformokra megjelent Bridge Constructor pont ilyen. Az egész program annyiról szól, hogy hidakat kell építenünk kanyonok, völgyek vagy folyók fölé. Na de kérem, az nem egyszerű munka. Mert biza annak a hídnak el kell bírnia a saját súlyát, meg a rajta áthaladó forgalmat a személygépjárműtől a teherautóig, sőt, a négyéves jubileum alkalmából megjelent Trains Expansion Packnak hála a személy- és tehervonatokat is. És még a költségvetést sem szabad túllépni. Na, nem is olyan egyszerű, igaz?
Az anyagok és az anyagiak
A Bridge Constructorban a hidak felépítésének három pillére van. Az első a felfüggesztési pontok, ezekhez kapcsolhatjuk hozzá a hidak elemeit. A fehérekhez a fa- és acélgerendákat, valamint a sodronyt, a sárgákhoz csak a betonpilléreket köthetjük hozzá. A második és harmadik tényező a felhasználható anyagok és a költségvetés. Nyilván, ha végtelen mennyiségben állna rendelkezésünkre pénz, és hozzáférésünk lenne a világ teljes acél, beton és acélsodrony készletéhez, akkor olyan hidat építhetnénk, amin akár Godzilla is élethalál harcot vívhatnak egy mutonnal, és az akkor sem rogyna meg.
De nem ez a helyzet, ebben a játékban biza a pénz sokszor épphogy csak elég egy stabil híd felhúzására. Ráadásul nem is mindig férünk hozzá olyan nyalánkságokhoz, mint a méregdrága beton pilon vagy az acélsodrony, így bármennyire csábító lenne egy, a Golden Gate pompáját elhalványító függőhíd megépítése, egyszerűen nincs rá módunk.
S nem csak a pénzzel kell jól gazdálkodnunk, hanem az anyaggal is, mert biza azoknak van néhány nem elhanyagolható tulajdonságuk, amiket érdemes figyelembe venni, ha nem akarjuk hidunk gerendáit fogpiszkálóként eltörni. Nyilván a fa olcsóbb és könnyebb, mint az acél, viszont a teherbírása jóval kisebb, ezért többet kell használni belőle. Az acél ellenben biztosabb támaszt nyújt, de ha esztelenül használjuk, vagy a költségvetést lépjük túl, vagy építményünk saját súlya alatt roppan össze.
Tehát pénz és anyag, ezen múlik minden. Jól kell felhasználni mindkettőt a kivitelezéskor. Érdemes trükközni a formákkal, egy-egy ív például újabb felfüggesztési pontokat eredményezhet, amiknek hála jobban alátámaszthatjuk a hidunkat. Máskor érdemesebb kicsit több pénzt költeni, és valóban acéllal dolgozni. A kreativitásunknak csak egyvalami szabhat gátat, a fejlesztők elképzelése.
Híd a frusztráció folyón
A fizika sajnos felettébb furán működik. Ez a Bridge Constructor leggyengébb láncszeme, merthogy az embernek néha kifejezetten az az érzése, a fizika öntörvényű ebben a játékban. Mondok egy példát. Az egyik hidamat már úgy alátámasztottam acéllal, hogy egy An–225 Mrija (a világ legnagyobb repülője, potom 600 tonna) is leszállhatott volna rá, erre pont ott dőlt össze az egész, ahol a legerősebb volt az alátámasztás. Máskor a sodronyok nem bírnak el olyasmit, amit két szinttel korábban még lazán megtartottak kamionostól, illetve egy alkalommal arra is volt precedens, hogy bár a híd összedőlt, a tesztautók átértek, ezért elfogadta a játék tákolmányomat és tovább engedett. Pedig hát tuti, hogy az összedőlő híd nem tekinthető sikeres hídépítésnek.
Sajnos éppen ezért a kreativitás egyik-másik pályán alaposan megbicsaklik, és végül kénytelenek vagyunk megalkotni egy olyan hidat, amit a készítők elképzeltek. Ám mire rájövünk, hogy az hogyan fest, addigra építményünk 10-20 alkalommal összedől, megfosztva minket 10-20 ezer hajszáltól. Mert ez biza idegőrlő, pláne, ha abszolút biztos vagy benne, hogy annak a piszok hídnak abban a formában is állva kellett volna maradnia.
Ez még áll!
Ha végül mégis sikerül abszolválnunk egy stabilnak tűnő hidat, akkor nincs más dolgunk, mint ráereszteni a forgalmat. Három szinten próbálkozhatunk: személygépkocsi, teherautó és, ha sikerül elérnünk a megfelelő szintig, akkor kamion.
A személygépkocsik kevésbé terhelik hidunkat, de ha hidunk csak ennyit bír el, akkor a maximális pontszámról lemondhatunk. Szóval érdemes már az elején egy kamionok rohamát is kibíró hidat tervezni fejben – aztán újratervezni, majd megint áttervezni, mert a kamionok biza kemény falatok.
A járműveket amúgy érdemes azelőtt is ráereszteni építményünkre, hogy azt késznek ítélnénk, mert, ahogy haladnak végig rajta, a vörös különböző árnyalatai jól jelzik, hol vannak a hídnak még gyenge elemei. A narancssárga elszíneződés a tűréshatáron belül van, a haragospiros elemek már könnyen megadhatják magukat, és persze, ha a híd összedől, akkor az egész konstrukció rossz.
Ha járműveink sikeresen átjutnak a híd túloldalára, akkor az elköltött pénz, a felhasznált anyag és a híd strapabírósága függvényében megkapjuk pontjainkat, amikkel felkerülhetünk az online ranglistára. De az igazán megfizethetetlen érzés az, amikor annyi legózás után végre látod, hogy az a nyüves híd egyben marad. Az kérem, megfizethetetlen, minden másra ott van… Oké, ez nem a reklám helye.
Trains Expansion Pack
A négyéves jubileum alkalmából a Bridge Constructor kiegészült egy vonatos DLC-vel, amiben Choonited Kingdom területeit köthetjük össze, 18 szinten és három szigeten. Ennek lényege semmiben sem tér el az alapjátéktól, csupán egyvalamiben, amit akár egy újabb nehézségi foknak is felfoghatunk: itt vasúti hidakat kell kreálnunk. És biza ez komolyabb feltörést okoz, mint egy autókat kiszolgáló híd – pedig az alapjáték sem egyszerű, ahogy egyre feljebb kúszunk a szinteken, úgy törik bele újra és újra a bicskánk az építkezésbe.
A vonatok ugye nehezebbek, mint a kocsik, ezért a hidaknak is masszívabbaknak kell lenniük. Ugyan több pénzt kapunk a megépítésükre, de a több acél és beton felhasználása miatt nem fogjuk luxusban érezni magunkat. Itt amúgy csak két tesztjármű van: a kétvagonos személyvonat és az ötvagonos tehervonat. Talán írnom sem kell, de az utóbbival fogunk igazán megszenvedni.
Hídítélet
A Bridge Construction mókás játék, könnyen kitanulható és gyorsan beszippantja az embert. 64 szinten kínál változatos, gondolkodásra sarkalló feladatokat, amit alaposan kibővít (és megnehezít) a Trains DLC. Ugyanakkor gyakran érezni, hogy nem aknázhatjuk ki kreativitásunkat, a hidakra ható fizika inkább a nehézség, semmint a valódi törvények szerint működik, és emiatt hosszú távon frusztrálóvá válhat a program. Ennek ellenére érdemes bepróbálkozni vele, az unalmas órákon otthon a PC-n, vagy esetleg utazás közben mobilunkon nagyon jó időtöltés lehet belőle.