Ha megnézzük, milyen hatása volt a világ gazdaságára az immáron egy éve tartó koronavírus-járványnak, akkor azt látjuk, hogy szinte minden nagyobb iparág megsínylette a pandémiát. Kivételek persze itt is akadnak, az egyik ilyen pedig éppenséggel pont a videójáték-ipar, mely az elmúlt egy évben sorra döntögette a saját korábbi rekordjait, miközben a digitális disztribúció „hatalomátvétele” is tovább gyorsult. (Ez utóbbinak persze az üzletek kevésbé örülnek, a kiadók viszont annál inkább – de ez most kevésbé lényeges.) Azonban a gaming háza táján sem minden rózsás, hiszen rendezvények itt is akadnak szép számmal, melyeket a jelenlegi körülmények között nyilvánvalóan nem lehet megtartani, az egyik feltörekvő ágazat pedig alaposan meg is érzi ezt: ez nem más, mint az e-sport, ahol 2020-ban jóval kevesebb pénz forgott a versenyeken, mint a korábbi években.

Nadrágszíj behúzva

Bár rengeteg verseny zajlik online (és a nagyobb tornáknak is általában csak a lényegi, selejtezőkön túli részét szokták élőben rendezni), az e-sport igazi erejét és reklámértékét a nagy élő események adják, ahol több tízezres közönség előtt, több százezer dolláros nyereményért zajlanak az összecsapások. Ezek azok, melyeket 2020-ban szép sorban le kellett mondani, ez pedig a számokon is látszódik. A Unikrn által közzétett adatok szerint ugyanis, amíg 2019-ben 240 millió dollár volt az e-sportversenyeken kiosztott teljes nyereményalap, addig 2020-ra ez kevesebb mint a felére, 92 millió dollárra csökkent (de az Esports Earnings oldalán is hasonló nagyságrendű adatokat találunk).

sakk-graph.jpg

Temetni emiatt persze még nem kell az e-sportot, hiszen egy erős és őrületes tempóban növekvő iparágról beszélünk, amely szinte biztosan talpra fog állni a járványhelyzet remélt javulásával. Jelen cikkben sem feltétlenül erről a visszaesésről szeretnénk beszélni, sokkal inkább egy ideiglenes átrendeződésről, hiszen ahogy mindig, úgy most is akadtak olyanok, akik jól jöttek ki egy alapvetően hátrányos helyzetből. Ezek pedig nem mások, mint a sakkozók – és úgy általánosságban a sakk, mint sport és hobbi.

sakk-board.jpg

Maradjunk még egy kicsit a díjazásoknál, az e-sport és a sakk közötti összefüggést ugyanis egy hihetetlenül érdekes mutató hozza létre: 2020 legtöbbet kereső e-sportolója egy bizonyos DrNykterstein volt, aki összesen közel 500 ezer dollárt nyert a tavalyi évben. Nem hallottál még róla? És ha azt mondom, hogy Sven Magnus Carlsen? Igen, DrNykterstein nem más, mint a norvég nagymester, aki 2013 óta őrzi világbajnoki címét a klasszikus időbeosztású sakkban. De nem ő az egyetlen sakkozó a kereseti top tízben: a japán Nakamura Hikaru is szerepel 2020 legsikeresebb e-sportolói között, akit ráadásul egy ismert szervezet, a TSM is magához láncolt. És bár ezekkel az összegekkel 2019-ben csak jóval szerényebb helyezéseket értek volna el, azon nincs mit vitatni, hogy a jelenlegi helyzetet Carlsen lovagolta meg a legjobban, akinek fontos szerepe volt a Chess24 platform felfuttatásában is – ha esetleg bárkiben felmerült volna, hogy mégis mi az a konkrét „játék”, aminek mentén ők e-sportolónak számítanak (de említhetnénk a Chess.com és a Lichess felületeket is).

A vezércsel-hatás

Ahogy sokszor, úgy most is több tényező szerencsés együttállásáról beszélhetünk, itt pedig rácsatlakozhatunk oldalunk másik fő témájára: a filmekre és a sorozatokra. A pandémia a tartalomfogyasztási szokásainkat is átformálta: még a legmegszállottabb mozirajongók is kénytelenek voltak beadni a derekukat a streaming szolgáltatóknak, így nem meglepő, hogy az előfizetők számát tekintve többek között a Netflix is igen szép növekedést produkált. Hogy jön ide a Netflix? Hát 2020 egyik legnézettebb új sorozatával, A vezércsellel, amely éppenséggel szintén pont a sakkról szól.

sakk-vezercsel.jpg

Ha valaki előzetesen azt mondja, hogy az év egyik legnézettebb szériájának témája a sakk lesz, bizonyára mindenki kineveti, Anya Taylor-Joy azonban egy személyben elvarázsolt mindenkit – Walter Tevis regényének feldolgozását milliók imádták. Ez pedig jelentős hatással volt a sakk népszerűségére is: a készletek iránt hirtelen megugrott a kereslet, de az említett online felületeket is egyre többen keresték fel – a Chess.comon például 50-60 ezerről 125 ezerre nőtt a napi látogatók száma a sorozat hatására, ahogy az a Dexerto cikkéből kiderül. De egy másik területen is egyértelmű ugrás volt tapasztalható, ez pedig nem más, mint a Twitch.

sakk-twitch.jpg

Bizony: ahogy a videójátékokat, úgy a sakkot sem csak játsszák, hanem nézik is, tavaly ősz óta pedig egészen sokan. Ahogy arra a Twitch Tracker adatai is rávilágítanak: amíg egy évvel ezelőtt mindössze 1500 volt a „Chess” kategória átlagos nézettsége, addig ez mostanra több mint a hússzorosára, 33 ezerre ugrott. Ebben Carlsen és Nakamura mellett nagy szerepe volt néhány népszerű streamernek is, akik szintén tartottak közös sakkozós közvetítéseket.

Egy szó, mint száz: a dolgok szerencsés együttállásából tényleg bármi kisülhet. Éppenséggel akár az is, hogy a koronavírus-járványnak, néhány ismert név mozgolódásának és egy új Netflix-sorozatnak köszönhetően egy sakkozó lesz az év legjobban kereső esportolója. Hogy idén is így lesz-e? Őszintén meglepődnénk, a történet azonban enélkül is szép és kerek, úgyhogy inkább abban reménykedünk, hogy egy év múlva már szurkolókkal teli és látványos arénákról írhatunk majd újból, Fornite-tal, CS:GO-val, LoL-lal, PUBG-vel és a többi, jól bejáratott e-sportjátékkal...