A versenyjátékok zsánere szép hosszú múltra tekint vissza, és alapvetően három nagy kategóriára oszthatjuk: van egyszer a kemény szimuláció, aminek kormány nélkül teljesen felesleges nekiesni, a spektrum másik végén találjuk a könnyed szórakozást nyújtó arcade eresztéseket, s a kettő között helyezkednek el a két irányvonal hibrid megoldásai. Ez az évek során nem sokat változott, az alapok teljesen ugyanolyanok maradtak, de ez nem jelenti azt, hogy csökkent volna a kereslet, hiszen egy jó versenyjátékot mindig szívesen fogad az ember, s szerencsére volt is ilyenekből jó pár. A Top 5 e heti részében most öt ilyen kiválóságot hoztam.
5. Re-Volt
Gyerekkoromban nem volt távirányítós versenyautóm, s nem is ismertem senkit, akinek lett volna ilyenje -- volt azonban Re-Volt, ami pótolta ezt a hiányosságot, bár be kell vallanom, hogy egy kicsit „szeretem is, meg nem is” kapcsolatot ápolok a programmal. Amikor működik, akkor nagyon jó a pillekönnyű kocsikat terelgetni a változatos pályákon, ám amikor a rossz kanyarok és a szemét ellenfelek még inkább szemét húzásai (rohadt rakéták) egymást érik, akkor a legrosszabb ellenségemnek sem kívánom a játékot.
Elképesztően frusztráló egy végig vezető pozícióból az utolsó kanyarban vesztes helyre visszaesni, ami egy pillanat alatt letöri a lelkesedésemet, de aztán nyomok egy resetet és kezdtem elölről, mert végtére mégiscsak egy jó, bár kemény és sokszor igazságtalan program a Re-Volt. Egyformán jó gépi ellenfelekkel küzdeni, és akkor is, ha multiplayerben szórjuk meg egymást rakétákkal, olajfoltokkal vagy bombákkal, sőt utóbbiban van kit szidni is, nem csak a gépet.
4. Race Driver: GRID
A Codemasters neve jóformán összeforrt a ralijátékokkal, hiszen sokunkban rengeteg kellemes emlék él a Colin McRae-sorozattal kapcsolatban, különösen annak remekre szabott, szinte teljesen tökéletes második részéről. A csapat azonban valamikor 2008 környékén úgy döntött, hogy elegük van a murvás, poros és sáros szerpentinekből, s visszatérnek a jóval kiszámíthatóbb aszfaltra, hogy a TOCA Race Driver-játékok után ismét egy zártpályás programot készítsenek -- így született meg a TOCA szellemi utódjának tekinthető Race Driver: GRID.
A játékkal a készítőknek precízen sikerült belőniük azt az igencsak keskeny sávot a szimuláció és a teljes arcade között, amit sokan céloznak, de valahogy mindig elvétenek. A kocsiknak mondhatni személyiségük van, egyedi a viselkedésünk, s nem tapadnak mágnes módjára az aszfaltra, mint ahogy azt az NFS-ben feltűnő járgányok teszik; egy kicsit ugyan birkózni kell a gépekkel, de amint megtanuljuk a szeszélyeiket, máris kezesbáránnyá válnak, amikkel öröm körözni. A Race Driver: GRID ezen felül kiváló törésmodellel, kielégítő mennyiségű játékmóddal és pályával érkezett, s még az sem vette el a versenyzéstől a kedvet, hogy az egész játék csak a barna különböző árnyalatait vonultatta fel.
3. Flatout 2
Nagyon tudok örülni annak, hogy a BugBear Entertainment csapata új játékot készíti, ugyanis a Flatout 2 máig az egyik kedvenc versenyprogramom, amiben a rombolás és a gyors kocsik remek keveréket alkotnak, s belegondolni abba, hogy mindezt talán nem is olyan sokára jobb törésmodellel és fizikával párosítva újra megkaphatom, na az az örömmámorhoz közeli állapothoz visz -- ameddig azonban várunk, marad a Flatout 2, ami még most is remek szórakozást tud nyújtani. (A Flatout 3-ról nem beszélünk.)
Aki esetleg valamilyen fatális hiba folytán eddig kihagyta volna a Flatout 2-t, annak teljes szívemből csak azt tudom javasolni, hogy sürgősen pótolja be, ugyanis közel s távol nincs még egy ilyen izgalmas roncsderbi-szimulátor, mint ez. A versenyek kellő kihívást nyújtanak, a kezelés pont kézre áll, s ha beleunnánk a sajnos elég kevés pálya kínálatába, akkor morbidba hajló játékokban vehetünk rész, amelyek azt kérik tőlünk, hogy a versenyző, vagyis a saját élettelen testünket minél messzebbre vagy magasabbra juttassuk. Kérhet ennél is többet valaki? Nem hinném!
2. Need for Speed: Most Wanted
Mint oly sok mindenki másnak, nekem is a kedvenc Need for Speed-játékom a 2005-ös Most Wanted, ebben ugyanis még minden megvolt, ami miatt szeretni lehetett a modernebb NFS-eket. Nyitott, szabadon bejárható város? Pipa! Rendőrök, akik mindent bevetve üldözhetnek minket keresztül-kasul a játékvilágban? Pipa! Tuningolható autók? Pipa, mégpedig többszörösen is, hiszen nem csak külsőre, hanem a teljesítmény terén is babrálhattuk a gépeinket, egyedivé, a sajátunkká téve ezeket.
Már az első öt perc után rabul ejthetett Rockport City, ahol versenyről versenyre feljebb kerültünk azon a bizonyos ranglétrán -- a csúcsig való menetelés izgalmas versenyekkel volt kikövezve, akkori mércével mérve szép környezetben vezethettünk, s a lehető legmodernebb autócsodákat vehettük kezelésbe, s pofozhattuk ki alaposan. Szép volt, jó volt és azóta is valami ilyesmit szeretnénk modernebb külsőben, főleg azután, hogy a Criterion tavaly milyen nagy csalódást okozott a Most Wanted reboottal, ami nem volt méltó a névre, és nem is volt különösebben szórakoztató.
1. Forza Horizon
Mivel az egyszerű, gondtalan száguldozás felé húz a szívem, mindig is nagyon unalmasnak tartottam a Forza Motorsport-szériát; nem vonzottak az endurance-be hajló, szinte örökké tartó versenyek, hiányzott a jó zene, és zavart, hogy nincs igazán személyisége a sorozatnak; egy versenyjáték sok autóval és kész. Szerencsére (és nagy meglepetésemre) mindezen változtatott a Forza Horizon, ami élettel töltötte meg a Forza nevet, s szerény véleményem szerint toronymagasan a tavalyi év legjobb versenyjátéka volt. De miről is van szó?
Arról, hogy a Forza Horizon egy fiatalos, bulizós hangulatot árasztó játék, ami az egyszerűen gyönyörű Coloradóban enged minket szabadjára egy versenyzésre összpontosító zenés fesztivál apropóján, amit akár meg is nyerhetünk. Ez üdítő váltás a vaskalapos nagy testvér, a Forza Motorsporthoz képest, ami szigorúan ragaszkodik a "szimulátor" jelzőhöz, pedig a vak is látja, hogy csak egy szokásosnál komolyabb arcade eresztés. A Forza Horizon felvállalja, sőt ünnepli, hogy egy pajkos arcade játék, ami egy felhőtlen szórakozásra vágyó rétegnek szól, akiket egyáltalán nem érdekel a felfüggesztés keménysége vagy a váltó különféle beállítása, csak versenyezni akarnak.
Ezt természetesen meg is kapjunk, méghozzá bőségesen, hiszen számtalan izgalmas verseny hullik a nyakunkba, ezeken kívül a fejlesztők értelmet adtak a festői helyszín felfedezésének is, hiszen klasszikus kocsikat szerezhetünk, bolti kedvezményt gyűjthetünk, illetve PR kihívásokat teljesíthetünk -- mindeközben pedig csak szól a zene, dübörögnek a motorok, és a nap meleg sugarai simogatják a karosszériát…
Természetesen eme lista (mint ahogy az összes többi is) egy szubjektív vélemény alapján összeállított felsorolás, ami nem biztos, hogy egyezni fog az te vagy bárki más elképzeléseivel -- de ez nem baj, sőt annál jobb, minél kevesebb a fedés, hiszen így elmondhatjátok a ti verziótokat is. A héten tehát az a nagy kérdés, hogy neked melyek a kedvenc versenyjátékod.
Most is listákat szeretnénk látni, de megelégszünk azzal is, ha egy szép kerek véleményben mutatjátok be szívetek választottját.
De az is lehet hogy xbox fan boy vagy és nem veszed észre hogy a Forza Horizon nem való arcade közé. Épp kolégáid csináltak 1 tesztet ahol arról volt szó hogy a Horizon fél arcade fél szimulátor, nem egyértelmű hogy akkor milyen gama. Kipróbáltam és igen érződött rajta hogy ez szimulátor 1 kis "könnyítéssel". Tuningok meg annyi van benne mint pl NFS MW (2005) még talán kevesebb mert egyes kocsira semmi karosszéria elem nem rakható, meg ha van is 1-2 lökhárító??!! Az mennyiség??!! Meg a lökhárító feltevése befolyásol pl sebességet, ilyet csak szimulátorba láttam nem 1 arcadeba hogy tuning kicsit "vissza" fogja a kocsit... Kár volt kiaddni a Horizont mert "feles játék" nincs értelme mert olyat nem lehet hogy ez is meg az is, vagy szimulátor vagy arcade és kész! Ja meg arcade-ba kell nitró is, ez Horizonba nincs... elb...om a kanyarokat valahogy gyorsan vissza kell gyorsulni...
Az én személyes top5-öm a versenyzős játékokból:
1. Need For Speed Most Wanted
2. GTR2
3. Race Driver: GRID
4. Rally2000
És bár baromi rég játszottam vele, de idefér egy régi kedvencem, a TrackMania Nations Electronic Sports World Cup, amit főleg online lehetett tolni és saját pályákat építeni. Minden gépen nagyon jól futott, lehet meg is keresem :)
Viszont a legnagyobb szívás, hogy Win 7-en (a tudomásom szerint) már nem hajlandó működni. Lehet, hogy ez videókártya függő?
Az én személyes top5-öm a versenyzős játékokból:
1. Need For Speed Most Wanted
2. GTR2
3. Race Driver: GRID
4. Rally2000
És bár baromi rég játszottam vele, de idefér egy régi kedvencem, a TrackMania Nations Electronic Sports World Cup, amit főleg online lehetett tolni és saját pályákat építeni. Minden gépen nagyon jól futott, lehet meg is keresem :)
Ahhoz pedig tartom maga ahhoz, hogy a szimuláció és az arcade között van a GRID (na jó, jobban húz az arcade felé). Mint laikus, aki nem vezetett több tíz milliós versenygépeket érezhető különbséget tapasztaltam a kocsik között, tanulni is kellett a viselkedésüket és nem lehetett ész nélkül bevenni a kanyarokat úgy mint egy NFS-ben vagy éppen Horizonban, ahol a multiplayerben ez bevett szokás és működik is
Sajnos nem egzakt tudomány megállapítani azt, hogy milyen arányba arcade és szimulátor valami, így marad mindenkinek az egyéni véleménye. :)
Nálam van árkád meg nem árkád. Mind a kettőt ugyan úgy tudom élvezni, így engem általában nem is igazán érdekel.
Ahhoz pedig tartom maga ahhoz, hogy a szimuláció és az arcade között van a GRID (na jó, jobban húz az arcade felé). Mint laikus, aki nem vezetett több tíz milliós versenygépeket érezhető különbséget tapasztaltam a kocsik között, tanulni is kellett a viselkedésüket és nem lehetett ész nélkül bevenni a kanyarokat úgy mint egy NFS-ben vagy éppen Horizonban, ahol a multiplayerben ez bevett szokás és működik is
Sajnos nem egzakt tudomány megállapítani azt, hogy milyen arányba arcade és szimulátor valami, így marad mindenkinek az egyéni véleménye. :)
1. rFactor (próbáljátok ki, többszáz felhasználói mod, többezer autó és pálya. A Red Bull szimulátorának is az rFactor egyik változata az alapja)
2. Race Injection (a SimBin játékainak szinte összes tartalmát magába foglalja)
3. Race Driver: GRID
4. NFS Underground 2
5. DiRT 3
De ezeken kívül vannak még jó versenyjátékok: Flatout, MotoGP (régiek vagy akár a 2013), NASCAR the Game 2013, F1 Challenge, GTR2, WRC, NFS Shift 2 és még ott van a nagy ígéret az Assetto Corsa is.
A GRID teljesen más, arra én sem tudom, hogy lehet azt mondani, félig szimulátor. Semmilyen szimulációra utaló jel sincs benne, a valódi autókra egy pöppet sem hasonlítanak, de még a normális autók irányítására sem.
Annyi időt játszottam vele, hogy a végén már csak arra hajtottam, hogy mindenkit totálkárra zúzzak verseny közben (a versenyzők nevét is kívülről fújom ) ... és akkor ott vannak azok a szerencsés pillanatok is, amikor egy-egy jól kiszámolt ütközéssel kis híján föld körüli pályára állíthatjuk az ellent, míg ő két pixelnyire zsugorodik képernyőnkön (és ilyenkor rendre átkozzuk magunkat, hogy a Fraps bezzeg megint kikapcsolt állapotban van).
Ettől a nosztalgiázástól kedvem támadt újra telepíteni... Köszönöm PC Guru!
Mellesleg csak nekem tűnt fel, hogy a 3. (városi) autó kategóriában Frank Malcov (a kék) úgy vezet mintha be lenne szívva ? :D
Amúgy a legoval, nagyot mondtál:) Nekem is az egyik első volt, igaz én játszottam az nfs 2-vel is és az sem egy mostani darab...de a lego nagyon ötletes volt:)
De Basil the Batlord versenyein is szivesen játszadozott az idegrendszeremmel, de legtöbbször az ágyúgolyó okozta a fagyást, illetve a karakterek arckifejezéseinek változtatásakor is megtörtént.
Ma már a P4-es és az annál fejlettebb gépeken már semmi gond a játékkal.
Szerintem is ötletes volt:
- egyedi versenyő létrehozása: karakter kinézet, név és arckifejezés, autó alapja és rápakolni azt, amit akarsz (a LR2-ben ezeket mind le lehetett lőni a kocsiról, majd a kocsi megesmmisülése után elkezdesz futni a boxba visszakapni a járgányod)
- rövidítések: szinte az összes pályának ismerem a levágásait, illetve azok előhozásának módjait.
- Pályák: Egyiptom, Peru, Hold, Mars, Északi sark. Rengeteg helyen volt futam. Viszont csak 12+1 pálya volt összesen, mert volt 12 másik, amik a már ismert pályák tükrözött verziói. Kivéve a Rocket Racer Run (amit csak cheattel lehetett előhozni és anak megnyerése rohadt nehéz, kivéve ha mázlid van és tudod elsütni a teleport nitrót).
Amúgy a legoval, nagyot mondtál:) Nekem is az egyik első volt, igaz én játszottam az nfs 2-vel is és az sem egy mostani darab...de a lego nagyon ötletes volt:)
A GRID egyszerűen (nekem legalábbis) még nincs elég messze az arcade-tól ahhoz sem, hogy félszimulátor legyen. A Shift például már igen.
Amúgy az én 5-ös listám:
5. 1NSANE
4. GTR 2
3. Juiced/ Cabela's Offroad Adventure 3
2. Need For Speed Pro Street
1. Project Cars
Ami ezt a már unalmas PC/konzol guru dolgot illeti, már 10 éve is volt a nyomtatott (!) változatban állandó konzolos rovat. Legalábbis élénken él bennem holmi Xbox classic-os oldalak valahol a végén a játék és a hardvertesztek között.
Nálam a lista:
1. Forza 4 – nem érzem lelketlennek, jó ideje ez kötött le legjobban.
2. Colin McRae Rally 2 – régi kedvenc, még mostanában is elővenném, ha meglenne, de már az sem biztos, hogy egyáltalán elindulna.
3. GRID – mint mondtam, nem rossz játék, csak hunyorítva sem hasonlít szimulátorra.
4. Carmageddon – ez mindig rajta lesz a listámon, nem szoríthatja ki holmi Flatout.
Ötödiket nem is írok, kevés autós játék köt le hosszabb távon.